Hopp til innholdet
  1. Forside
  2. Dine rettigheter
  3. Garanti og reklamasjon
Innholdgaranti2

(Foto: Kjell Håkon Larsen)

Garanti og reklamasjon

Reklamasjonsretten er dine lovbestemte klagerettigheter. Du kan reklamere i to eller fem år, avhengig av hvor lenge tingen er ment å vare.

Garanti vs. reklamasjon

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon.

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen, selv om det er du selv som har forårsaket feilen.

  • Rettigheter når noe er galt

    Du skal være sikret en fullgod vare, og loven legger føringer for hvordan du går frem.

  • Hvem har ansvaret?

    Hvor lang tid er det gått siden kjøpet? Og hvilken avtale gjorde du med selger? Svarene er med på å avklare ansvaret for feilen.

  • Lånegjenstand

    Hvis selger skal reparere noe for deg, kan du ha rett til å låne en lignende vare mens du venter.

  • Klagefrist

    Hvis noe er galt med det du har kjøpt, er det viktig å klage i tide.

  • Avbestilling og retur

    Vil du ikke ha varen du har bestilt? Du kan ha krav på å få slippe.

  • Når selger er privatperson

    Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson. Men en feil gir ikke alltid rettigheter etter kjøpsloven.