Frisør


Vær tydelig på hva du ønsker før frisøren går i gang. Er du
misfornøyd, bør du ta det opp med en gang.

Sjekk vilkårene

Check
Nei

Før du bestiller time, bør du se hvilke vilkår som gjelder. Hvor sent kan du avbestille? Må du da betale et gebyr? Få totalprisen, og pass på at eventuell vask og føn er inkludert. Dreier det seg om en større jobb, som til et bryllup, bør du få prisen skriftlig. Kjenner du til noen allergier frisøren bør ta hensyn til, er det viktig at du sier ifra på forhånd. Gjør du ikke det, kan du ikke klage om du skulle få en reaksjon.

Sjekk prisen

Check
Nei

Det er store prisforskjeller mellom frisører. Og skal du gjøre noe avansert, kan det være mye å spare på å sjekke prisene. Du bør finne dem enkelt på nettsiden til salongen. Vil du spare noen kroner, kan du ofte velge å gå til en lærling. Pass uansett på at de har erfaring med behandlingen du ønsker.

Sjekk andres erfaringer

Check
Nei

Det lønner seg også å sjekke andres erfaringer med frisører ved å gjøre et nettsøk, og spørre venner om de vil anbefale noen. Du kan undersøke om alt later til å være i orden med driften i Brønnøysundregistrene. For å sikre deg mot at du betaler for svart arbeid, kan du følge råd på handlehvitt.no.

Kom med en tydelig bestilling

Check
Nei

Vær så tydelig på hva du ønsker som mulig. Kanskje du kan vise frem et bilde av frisyren du ønsker. Hvis du ber om å få en moderne klipp, kan det hende dere har ulike oppfatninger om hva det innebærer, så vær så konkret du kan.

Lytt til frisørens råd. Frisøren er ekspert, og vet noe om hva som kler forskjellige ansiktsformer, og hva som lar seg gjøre. Har frisøren advart om at du neppe får resultatet du ser for deg med din hårtype, kan du få problemer med å klage på det etterpå.

Slik klager du på frisøren

Svar
Nei

1. Klag til frisøren

Hvis du ser underveis at det ikke ble som du hadde tenkt deg – si ifra. Frisøren vil også at du skal bli fornøyd, og det er nå det er enklest å fikse på det. Gi uansett beskjed så snart du vet at du er misfornøyd. Da kan du reklamere på klippen, og frisøren skal forsøke å rette den opp uten at du må betale mer. Hvis du prøver å ordne opp selv, eller slipper til en annen frisør, kan du miste reklamasjonsretten din. Prisavslag kan også være et alternativ.

Hvis dere ikke blir enige, bør du sende Forbrukerrådets klagebrev til salongen. Dokumenter gjerne med bilder, og be om svar innen 14 dager.

Klagebrev til frisør

 

2. Klag til Forbrukerrådet

Hvis du ikke kommer til enighet med frisøren, kan du klage til Forbrukerrådet.

Klag til Forbrukerrådet