Hvitevarer


Går kjøleskapet eller vaskemaskinen din i stykker, kan du klage i inntil fem år på feil som skyldes dårlig kvalitet ved produktet.

Hvor lenge etter kjøpet kan jeg klage?

Spørsmål
Nei

Klagefristen er to eller fem år

  • Du kan klage i to eller fem år, hvis du har kjøpt noe av en profesjonell selger (forbrukerkjøpsloven). Hvor lenge du kan klage, avhenger av hvor lenge tingen er ment å vare ved vanlig bruk. Kjøleskap og vaskemaskin er eksempler på varer med fem års klagefrist.
  • Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson (kjøpsloven).

 

Les mer om hva du kan kreve når noe er feil.

Hva skal til for at jeg har grunn til klage?

Spørsmål
Nei

Selgers ansvar

Hvis årsaken til feilen er en fabrikasjonsfeil, eller du ikke har fått det du har betalt for, skal selgeren ordne opp. Alt skal være som selgeren har sagt gjennom annonsering i butikken og andre steder, og du skal ha fått all viktig informasjon.

Ditt ansvar

Hvis du kjente til feilen, eller den skyldes noe du har gjort eller et uhell, må du ta regningen selv. Du kan eventuelt sjekke om du har en forsikring du kan benytte.

Kan jeg kreve låneprodukt?

Spørsmål
Nei

Når reparasjonen tar mer enn en uke

Noen ting er vanskelig å unnvære. Du har krav på å få låne en erstatning av butikken hvis det ikke blir urimelig dyrt for butikken, målt opp mot hvilken nytte du har av tingen. Tingen behøver ikke å være lik din, men skal kunne brukes på omtrent samme måte. Du kan be om det fra første dag, og har krav på det hvis det er klart at reparasjonen tar mer enn en uke.

Hvis du ikke får låne for eksempel en vaskemaskin, til tross for at du har krav på det, kan du ha krav på å heve kjøpet. Det vil si at du leverer inn det du har kjøpt, og får tilbake pengene.

Må jeg ta med vaskemaskinen i butikken for sjekk og reparasjon?

Spørsmål
Nei

Som regel kommer reparatøren til deg

Hvitevarer er som regel store og tunge, og det er derfor upraktisk å ta for eksempel vaskemaskinen med til butikken når du vil klage. De fleste butikker tilbyr derfor å sende ut reparatører, enten egne eller innleide, hjem til deg.

Dersom det viser seg at det foreligger en feil eller mangel, er det butikken som skal ta kostnaden med undersøkelsen. De skal også dekke kostnadene med å frakte den mangelfulle vaskemaskinen bort, eventuelt låneprodukt inn, samt den nye eller reparerte tilbake. Hvis det ikke foreligger en mangel, kan butikken kreve kostnadene til undersøkelsen dekket, dersom de har gjort deg uttrykkelig oppmerksom på det på forhånd.

Kan jeg angre på det jeg har kjøpt?

Spørsmål
Nei

Kun angrerett på varer kjøpt på nett og utenfor butikk

Du har kun angrerett når du handler utenfor fast utsalgssted, slik som internett og dørsalg. Når du handler i ordinære butikker, er du prisgitt butikkens egne bytteregler. OBS! Samtidig lar mange butikker deg få bytte eller returnere varen innen en viss tid, hvis du ikke er fornøyd. Dette er ingen lovbestemt rett, men god service fra butikken. Les mer om angre- og bytterett

Hvordan går jeg frem for å klage?

Spørsmål
Nei

1. Klag til selger

Hvis du er misfornøyd med kjøpet og ønsker å klage, må du først klage til selger. Benytt gjerne Forbrukerrådets ferdige klagebrev. Klagebrev til selger

2. Klag til selger

Hvis selgeren avviser klagen din, og du er uenig i avvisningen, eller du ikke får svar innen svarfristen du har satt, kan du klage saken inn for Forbrukerrådet. Klag til Forbrukerrådet