Forside > Varer og tjenester > Klær og sko

Klær og sko


Hvis skoene dine går i stykker, eller klærne dine blir
unormalt fort slitt, kan du klage i inntil to år.

Hvor lenge etter kjøpet kan jeg klage?

Spørsmål
Nei

Klagefristen er to eller fem år

Du kan klage i to eller fem år hvis du har kjøpt noe av en profesjonell selger (forbrukerkjøpsloven).

Hvor lenge du kan klage, avhenger av hvor lenge tingen er ment å vare ved vanlig bruk. Klær og sko vil som regel komme inn under toårsfristen.

Les mer om hva du kan kreve når noe er feil.

Hva skal til for at jeg har grunn til å klage på produktet?

Spørsmål
Nei

Selgers ansvar

Hvis årsaken til feilen er en fabrikasjonsfeil, eller du ikke har fått det du har betalt for, skal selgeren ordne opp.

Alt skal være som selgeren har sagt gjennom annonsering, i butikken og andre steder, og du skal ha fått all viktig informasjon.

Ditt ansvar

Hvis du kjente til feilen, eller den skyldes noe du har gjort eller et uhell, må du ta regningen selv. Du kan eventuelt sjekke om du har en forsikring du kan benytte.

Eksempler på når det kan være grunnlag for å klage

Svar
Nei

Slitte sko

Hvis skoene dine blir slitt unormalt kort tid etter at de er kjøpt, og det ikke skyldes unormal bruk fra din side, kan du kreve å få et par nye sko eller pengene tilbake.

Hælen på skoen løsner

Hvis hælen løsner eller knekker, har du rett til å få reparert skoene. Hvis skoen ikke kan repareres, eller butikken ikke kan levere tilsvarende vare, har du rett til å få pengene tilbake.

OBS! Hvis hælen er knekt fordi den har sittet fast mellom for eksempel brostein, eller selskapssko bærer preg av å være brukt som hverdagssko, så er det mindre sjanse for at du når frem med en klage.

Jakken går opp i sømmen

Hvis en jakke går opp i sømmen ved alminnelig bruk, kan du forlange å få den reparert. Hvis jakken ikke kan repareres, eller butikken ikke kan levere tilsvarende vare, har du rett til å få pengene tilbake.

Kan jeg angre på det jeg har kjøpt?

Spørsmål
Nei

Kun angrerett på varer kjøpt på nett og utenfor butikk

Du har kun angrerett når du handler utenfor fast utsalgssted, slik som internett og dørsalg. Når du handler i ordinære butikker, er du prisgitt butikkens egne bytteregler.

NB! Samtidig lar de fleste butikker deg få bytte det du har kjøpt, så sant det er ubrukt og uskadet. Dette er ingen lovbestemt rett, men god service fra butikken.

Les mer om angre- og bytterett

Hvordan går jeg frem for å klage?

Spørsmål
Nei

1. Klag til selger

Hvis du er misfornøyd med kjøpet og ønsker å klage, må du først klage til selger. Benytt gjerne Forbrukerrådets ferdige klagebrev.

Klagebrev til selger

Klag til Forbrukerrådet

Hvis selgeren avviser klagen din, og du er uenig i avvisningen, eller du ikke får svar innen svarfristen du har satt, kan du klage saken inn for Forbrukerrådet.

Klag til Forbrukerrådet