Vaskehjelp


Hva du bør tenke på når du kjøper vasketjenester, og hvordan
du kan klage hvis du ikke er fornøyd med resultatet.

Sjekk med flere byråer

Check
Nei

For å sikre deg en god avtale, bør du be om pristilbud fra flere rengjøringsfirmaer. Beskriv jobben så detaljert som mulig, og ta med særlig utfordrende eller spesielle forhold. Oppgi antall kvadratmeter, rom, etasjer og meter under taket. Dersom det er snakk om fast vaskehjelp, kan du spesifisere hva som skal gjøres, og hvor ofte.

Sjekk vaskebyråets seriøsitet

Check
Nei

Før du slår til på et tilbud, bør du se til at du har fått fyldige kontaktopplysninger av byrået. Det lønner seg også å sjekke andres erfaringer med dem ved å gjøre et nettsøk, og undersøke om alt later til å være i orden i Brønnøysundregistrene. For å sikre deg mot at du betaler for svart arbeid, kan du følge råd på handlehvitt.no.

Skriv kontrakt

Check
Nei

Når dere skal skrive en kontrakt, er det viktig at vaskebyrået har vært på befaring. I kontrakten som bygger videre på pristilbudet, må dere få med momenter som dukket opp. Sjekk alle vilkår nøye, og avtal hvordan renholderne skal komme seg inn i boligen. Sørg for at du får en totalpris, inkludert moms.

Avtal pris

Check
Nei

Hvis det blir uenighet, er det ofte om pris. Den bør dere ha avtalt i kontrakten, men hvis det ikke er gjort, skal den være det som er vanlig for tilsvarende arbeid i ditt område. Fikk du bare et prisoverslag, kan det aldri bli mer enn 15 prosent høyere.

Slik klager du

Svar
Nei

1. Klag til vaskefirma

Hvis du mener at firmaet har brutt avtalen, eller at noe er blitt borte eller skadet, bør du klage så fort som mulig. Gjør det også skriftlig med Forbrukerrådets klagebrev. Dokumenter gjerne med bilder eller vitner, og be om svar innen 14 dager.

Klagebrev til vaskefirma

 

2. Klag til Forbrukerrådet

Hvis dere ikke blir enige, kan du klage til Forbrukerrådet, som kan megle i saken.

Klag til Forbrukerrådet