Forside > Tester, guider og undersøkelser > Is på frontruten: Slik blir du kvitt den

GUIDE

Is på frontruten: Slik blir du kvitt den

8. desember, 2016
Is på frontruten passer alltid dårlig. Vi gir deg tips som begrenser problemet.

Bilkjøring og dårlig sikt er en livsfarlig kombinasjon, både for deg, andre bilister og ikke minst for myke trafikanter. Derfor risikerer du både forelegg og førerkortbeslag hvis du kjører bil uten å ha sikret god sikt gjennom frontruten og de fremre siderutene.

I denne artikkelen gir vi deg tips om hvordan du forebygger og fjerner dugg og is på innsiden av rutene. Denne gangen skal vi se nærmere på hvordan du forebygger og fjerner is på utsiden.

Rutene mine er nediset. Hva gjør jeg?

  • Start med å fyre opp bilmotoren
  • Velg full viftehastighet og kjør full blåst på frontruten.
  • Aktivér bakrutevarmeren
  • Hvis du har en separat sidespeilvarmer, aktivér denne
  • Hvis du har en separat vindusviskervarmer (varmetråder under vindusviskerne), aktivér denne
  • Hvis du har en egen kaldstart-funksjon (høyere tomgangsturtall), aktivér denne
  • Slå på nærlysene, eventuelt også fjernlysene hvis lyktene er skikkelig nediset (husk å slå av fjernlysene når isen begynner å smelte, så du ikke blender andre trafikanter)
  • Fei vekk eventuell snø/rim som har lagt seg oppå isen
  • Hvis du har kjøpt deg en såkalt deicer-spray, så sprut deicer på frontruten og de fremre siderutene. La den virke til du ser at isen begynner å smelte, fjern deretter restene med isskrapen
  • Hvis du ikke har deicer-spray, blir du nødt til å gå rett på isen med isskrapen. Vær klar over at det er enorme kvalitetsforskjeller på isskrape-fronten. Mange medier har testet isskraper.

I tillegg finnes det selvsagt mer avanserte løsninger:

Elektrisk kupévarmer

En elektrisk kupévarmer koster ikke mange tusenlappene å ettermontere. Husker du å slå på varmeren i god tid før du skal ut å kjøre, belønnes du med både varm kupé og isfrie ruter. Hvis du først investerer i en kupévarmer, bør du for øvrig vurdere å samtidig montere motorvarmer og batterilader. Nedsidene ved en elektrisk kupévarmer er at du trenger tilgang til strøm og at du må koble til en kabel. Husk å koble ut kabelen før du kjører avgårde :)

Dieselvarmer/parkeringsvarmer

De fleste dieselbiler som selges i Norge har en såkalt dieselvarmer, også kalt kjørevarmer og hjelpevarmer. Denne har som oppgave å hjelpe dieselmotoren med å oppnå driftstemperatur når det er kaldt ute. Det er mulig å oppgradere en dieselvarmer til en såkalt parkeringsvarmer. Det betyr at dieselvarmeren kan aktiveres selv om motoren ikke er i gang. Dette gjøres vanligvis via et panel i bilen, en fjernkontroll eller en app. Med en parkeringsvarmer vil du oppnå det samme som med den elektriske kupévarmeren, nemlig varm kupé og isfrie ruter. Den store oppsiden er at du slipper å koble bilen til strøm. Nedsiden er at oppgraderingsmoduler til dieselvarmere som regel er dyre. I tillegg er det begrenset hvor ofte og lenge du kan bruke dieselvarmeren før du tømmer bilens batteri. En tommelfingerregel er at du aldri bør bruke dieselvarmeren flere minutter enn du har planlagt å kjøre etterpå.

Elektrisk frontrutevarmer

Denne geniale oppfinnelsen minner mye om en bakrutevarmer, men varmetrådene er langt tynnere og tettere montert enn i bakrutene. Har du en elektrisk frontrutevarmer, blir nedisete frontruter en lek. Dessverre er denne teknologien lite tilgjengelig, kun Ford tilbyr frontrutevarmere i alle sine modeller.

Hva med varmt vann?

Ikke kok opp vann med vannkokeren og hell vannet på frontruten. De store temperaturforskjellene som da vil oppstå, gir risiko for at frontruten sprekker.

Hvordan kan jeg forebygge nedisede bilruter?

Det aller beste er selvsagt å bruke en garasje eller carport, hvis du har tilgang til noe slikt. Hvis ikke, kan du legge et teppe eller en spesiallaget duk over frontruten og feste med de fremre sidedørene. Denne metoden forhindrer isdannelse på frontruten, men ikke på siderutene. For å unngå ising på siderutene, kan du bruke en presenning, en såkalt topphatt.

Hvis du er ute og kjører når det er minusgrader og snøvær, risikerer du følgende scenario: Du parkerer, snøen legger seg på frontruten, smelter og etterlater til slutt et tykt lag med is. Dette problemet kan begrenses og til og med unngås helt ved å kjøle ned kupeen så mye som mulig mot slutten av kjøreturen. Hvis du klarer å kjøle frontruten ned til utetemperatur, vil snøen blåse bort, alternativt legge seg som et tørt og fint snølag som beskytter mot is.

Hva med vindusviskerne?

Ikke bruk vindusviskerne til å forsøke å fjerne is på frontruten. Du vil da slite i stykker viskergummien og risikerer dårlig sikt neste gang du trenger viskerne. Dårlig sikt og bilkjøring er som nevnt en farlig kombinasjon, spesielt i det mørke vinterhalvåret.

Husk alltid å slå av vindusviskerne før du parkerer. Hvis ikke vil viskermotoren automatisk starte opp når du fyrer opp bilen neste gang. Hvis viskerbladene da er frosset fast, risikerer du at viskermotoren «brenner» og at du må bytte den (noen biler har en sikkerhetsmekanisme som forhindrer dette).

Ved å vippe opp viskerarmene når du parkerer, slår du imidlertid to fluer i en smekk: Du slipper at viskerne fryser fast og eliminerer dermed samtidig risikoen for at viskermotoren brenner.

Er det andre ting jeg bør huske?

Ja, husk å fjerne snø og is fra frontlyktene og baklyktene også, slik at du ser andre trafikanter – ikke minst de myke. Og at andre trafikanter ser deg.

Lykke til! :)

 

Har du enda flere gode tips du mener bør få plass i denne artikkelen? Send ditt tips til Forbrukerrådet!

Bilde av ansatt: Jogrim Aabakken
Testansvarlig
jogrim@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel