Forside > Tester, guider og undersøkelser > Slik holder du føttene varme i vinter

GUIDE

Slik holder du føttene varme i vinter

21. desember, 2016
Det er ikke nødvendig å fryse på tærne selv om det er kaldt ute. Vi gir deg tipsene som sørger for varme føtter for både deg og barna dine.

Foto: Colourbox

Det aller beste trikset for å holde seg varm på føttene, er å holde hele kroppen varm. Er du varm og god på hele kroppen, vil kroppen sende masse varme til føtter og hender. Med andre ord: En god, varm og vanntett bekledning er det beste utgangspunktet for at du og barna dine skal slippe å fryse på føttene.

Men når det blir skikkelig kaldt ute – og vi i tillegg skal oppholde oss utendørs lenge – så bør vi selvsagt vise føttene spesiell omsorg. Det gjør vi ved å hjelpe føttene med å beholde mest mulig av varmen kroppen har sendt ned til dem. Og i den sammenheng er det viktig å være klar over at vann leder varme bedre enn luft. Det betyr at varmen ledes raskere vekk fra føttene dine hvis de er fuktige. En viktig nøkkel til varme føtter er altså tørre føtter.

Vanntett fottøy

Men hvordan skal vi holde føttene tørre? Jo, for det første må vi forhindre at vann trenger inn utenfra, noe som betyr at høst- og vinterstøvler bør være vanntette.

Vanntett fottøy er imidlertid ingen garanti for tørre føtter. Føttene våre produserer nemlig fuktighet på egen hånd, gjennom fotsvette. Selv om vi gjennom vanntette støvler har beskyttet oss mot fuktighet utenfra, slipper vi altså ikke unna fuktighet som kommer innenfra.

Så lenge sokkene våre er tørre, vil de danne et isolerende lag rundt foten. Men når føttene produserer svette, risikerer vi at sokkene våre etter hvert blir våte. Og når sokkene blir våte, vil de altså lede verdifull varme vekk fra foten og videre ut i skoen, der den etter hvert går tapt. Resultatet blir kalde føtter.

Ull er nøkkelen

Det er her det gode, gamle naturproduktet ull kommer inn i bildet. Ull har nemlig to viktige egenskaper. For det første har ull en spesielt god evne til å absorbere fuktighet sammenlignet med de fleste andre tekstiler. Fordi ull kan absorbere hele 35 prosent av sin egen vekt, vil ull kunne oppleves som tørr selv om du har svettet ganske mye.

For det andre er ullfibrene utformet på en måte som gjør at de klarer å holde på mye luft. Dette er bra, fordi luft har svært gode, isolerende egenskaper.

Ullsåler og ullsokker

Den som er opptatt av varme føtter, bør derfor begynne med å legge tykke ullsåler i støvlene. Ullsålene vil både absorbere fuktighet og danne et luftlag som isolerer mot kulden som forsøker å nå opp i foten din via skoens yttersåle.

Når sålene er på plass, tar du på deg tynne ullsokker. Utenpå de tynne sokkene, bruker du et sett med tykkere ullsokker. Årsaken til at du bør bruke to sett i stedet for ett tykt sett, er at føttene dine vil nyte godt av flerlag-prinsippet, som også er å anbefale på kroppen for øvrig. For hvert lag med tekstiler du bruker, vil du oppnå et ekstra, isolerende luftlag.

Yttersokkene kan for øvrig med fordel være innvendig frottert. Jo kraftigere frottering, jo mer luft vil sokken kunne holde på.

Store støvler

For å få plass til tykke ullsåler og to par ullsokker, er det viktig med tilstrekkelig store støvler. Er støvlene trange, vil både sokkene og de isolerende luftlagene mellom inner- og yttersokken komprimeres og dermed gi dårligere isolasjon. Romslige støvler er selvsagt ekstra viktig for barna, fordi føttene deres i løpet av en vinter kan vokse mange millimeter.

Impregnering

Innledningsvis nevnte vi at støvlene bør vare vanntette. For å opprettholde vanntettheten er det viktig å impregnere støvlene med jevne mellomrom. Dette gjelder spesielt barnas vinterstøvler, som utsettes for langt tøffere bruk – og dermed også større slitasje – enn våre. Bruk en helt ordinær impregneringsspray, som blant annet fås kjøpt i skobutikker, klesbutikker, sportsbutikker og jernvareforretninger.

Unngå snø i støvelen

Fordi vinterstøvler sannsynligvis vil bli brukt i dyp snø, er det også viktig at de er høye, slik at du reduserer risikoen for snø oppi støvelen. Ha i bakhodet at selv en tilsynelatende høy barnestøvel vil være ganske lav sammenlignet med en normal vinterstøvel for voksne.

Uansett støvelhøyde, bør buksen/parkdressen legges utenpå støvelen. Det aller beste er om buksebena har en strikk som kan festes under støvlene, slik at du reduserer risikoen for at buksebena glir opp under lek.

Elektriske og kjemiske løsninger

I situasjoner der det er spesielt viktig å holde seg varm på føttene over en lengre periode, er det selvsagt også mulig å ta i bruk batteridrevne varmesåler og -sokker. Disse er tilgjengelig i mange ulike varianter og kan eksempelvis egne seg godt i alpinbakken. Vær imidlertid forberedt på at det kan bli mye styr med ledninger og utskifting/lading av batterier hvis hele familien satser på batteridrevet varme.

En annen mulighet er kjemiske varmepakker. Disse finnes i mange varianter og størrelser. Noen er laget for å få plass i en støvel, gjerne fremme ved tærne. Mens mange kjemiske varmepakker bare kan brukes én gang, er andre gjenbrukbare. Vær klar over at varigheten – altså hvor lenge de avgir varme – varierer mye.

Trening og ekstreme situasjoner

Hvis du vet at du kommer til å svette så mye at sokkene uansett kommer til å bli gjennomvåte, for eksempel ved utendørstrening vinterstid, kan du vurdere å erstatte den innerste ullsokken med en kunststoff-sokk. Denne bør være spesialdesignet for å transportere fuktighet og bør ta opp i seg så lite fuktighet som mulig.

Ved enda mer ekstreme situasjoner, eksempelvis på tur uten mulighet til å søke ly, kan du vurdere å bruke en fuktsperre/dampsperre mellom sokkeparene. Det finnes spesiallagede dampsperre-sokker, men samme effekt kan oppnås med en plastpose. Når fuktigheten ikke slipper ut til det ytterste sokkeparet, vil både det ytre sokkeparet og støvlene holde seg tørre. Dermed vil de lede mindre varme vekk fra foten, samtidig som de i bedre grad vil isolere mot kulde som forsøker å trenge seg inn utenfra.

Det indre sokkeparet vil imidlertid bli gjennomvått, noe som over tid vil kunne føre til både luktutvikling og hudutfordringer.

Produserer ull egenvarme?

I tillegg til at ull inneholder mye luft og har svært gode fuktabsorberende egenskaper, vil du på nettet komme over påstander om at ull aktivt produserer varme når den blir våt. Kan dette være mulig?

Ja, det er faktisk riktig at tørr ull utvikler energi i form av egenvarme når den utsettes for fuktighet. Denne prosessen kalles sorpsjon. Sorpsjon oppstår i alle tekstiler som tiltrekker seg fuktighet fra luften, såkalte hygroskopiske tekstiler. En rekke tekstiler – deriblant bomull og silke – er hygroskopiske. Det spesielle med ull, er at sorpsjons-prosessen er spesielt fremtredende, noe du vil merke hvis du tar på deg helt tørre ullsokker.

Sorpsjon fremstår som en helt fantastisk egenskap, men dessverre finnes det heller ikke i naturen noen gratis lunsj, noe som betyr at også sorpsjons-medaljen har en bakside. For det første vil sorpsjonsvarmen kun produseres i noen få minutter. Og hvis ullen har mulighet til å bli kvitt fuktigheten, vil sorpsjon etter hvert avløses av desorpsjon. Det betyr at ullen ikke lenger tilfører oss varme, men at den tvert imot vil kjøle oss ned. Desorpsjon kan altså være ønskelig om sommeren, men ikke når vi er ute på tur vinterstid.

Vi kan derfor konkludere med at ull holder oss gode og varme til tross for – ikke på grunn av – sorpsjons-effekten.

Kilder: snl.no, wikipedia.no, dtic.mil, dinside.no, devold.com, klesvask.no, Ingun Grimstad Klepp/Forbruksforskningsinstituttet (Sifo)

Bilde av ansatt: Jogrim Aabakken
Testansvarlig
jogrim@forbrukerradet.no

Veien til varme føtter


Her finner du de aller viktigste tipsene for å slippe å fryse på føttene:

  • Hold hele kroppen varm
  • Bruk vanntette, romslige og gjerne høye støvler
  • Husk jevnlig impregnering
  • Tykk ullsåle i bunn
  • Tynn ullsokk innerst
  • Tykkere ullsokk utenpå, gjerne frottert
  • Ved spesielle behov, vurdér batteridrevet såle/sokk eller kjemisk varmepakke

 

Abonner på vårt nyhetsvarsel