Forside > Kjernesak > Finans > Banktjenester konkurrerer på forbruker- og personvern

Kjernesak

Banktjenester konkurrerer på forbruker- og personvern

En betalingsløsning som er god på personvern, er en løsning som ikke samler inn mer informasjon om deg enn det som er nødvendig for å få betalingen gjennomført.

Forbrukerrådet ser liten risiko for at de nye betalingsløsningene ikke skal få til å overføre riktig beløp fra en konto til en annen. Det vi derimot ser på som en vesentlig risiko, er hvordan fremtidens betalingsløsninger behandler informasjon om brukeren.

Det har vokst frem en hel industri som lever av å finne og selge personopplysninger. Akkurat det må vi være bevisste på når vi laster ned en app som krever tilgang til kalender og samtalelogg på telefonen.

Forbrukerrådets oppgave blir å gjøre synlig forbrukeres forventninger til personvern og sikkerhet i den teknologiske utviklingen, samt sikre at nødvendig informasjon og beslutningsgrunnlag tilkommer forbrukere på riktig måte i en digitalisert bankhverdag.

Personvern engasjerer – og godt er det. For personvern er en viktig forutsetning for å kunne leve som frie individ. Det er hensiktsmessig å skille mellom de utfordringer for personvernet som myndighetene står bak – og de vi har i rollen som forbrukere.

Utfordringene for personvernet er antatt størst for oss som forbrukere. Men paradoksalt nok er det mot denne typen angrep vi teoretisk sett skulle kunne beskytte oss selv best.

Bilde av ansatt: Jorge Jensen
Fagdirektør finans
(+47) 930 84 578
jorge.jensen@forbrukerradet.no