Lurer forbrukere med villedende matvarer

Publisert 4. september, 2012
Forbrukerrådets undersøkelse viser at mange matprodusenter villeder forbrukerne ved å gi pakningen navn eller bilder som ikke stemmer med innholdet. Forbrukerrådet mener at bransjen nå må rydde opp i butikkhyllene.

Fiskepudding med bare 30 prosent fisk, kalkunfilet naturell som består av både kalkun og høne, og ekte vaniljefløteis uten vanilje. Forbrukerrådets undersøkelse viser at det i de fleste produktkategorier finnes eksempler på varer som er noe annet enn hva de gir seg ut for å være.

Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland, mener forbrukere villedes til å tro at mange produkter er noe annet enn det de faktisk er. – Det er produsentens ansvar å være tydelige på hva de selger. Vi skal ikke være nødt til å lese ingredienslister med lupe for å vite hva vi kjøper, sier Flesland. Hun etterlyser mer ærlighet fra matvareprodusentene.

– Det skal være enkelt å ta gode valg. Vi forbrukere skal kunne velge sunne produkter og god kvalitet, hvis det er det vi er på jakt etter. Og hvis vi i hverdagen tar usunne valg, så skal det være fordi vi aktivt velger det selv, understreker Flesland.

Etterlyser bedre tilsyn

Matloven regulerer all produksjon av mat i Norge, og merkeforskriften som Mattilsynet forvalter, fastsetter regler om obligatorisk merking av produkter. Det svenske Livsmedelsverket har laget en veileder til merkeforskriften som klart og tydelig angir hva det er lov å kalle produktene. For eksempel kan ikke svenske produsenter bruke begreper som «ekte», «tradisjonell» og «ferskpresset» hvis dette faktisk ikke stemmer. Uten en tilsvarende veileder i Norge, mener Forbrukerrådet det er for lett for norske matvareprodusenter å villede forbrukeren.

– Det er tydelig at mange produsenter utnytter tolkningsmulighetene. Det har etablert seg en ukultur i deler av bransjen, og «pynte på sannheten» virker å være greit. Denne ukulturen må bransjen få bukt med, mener Flesland.

Nå vil Forbrukerrådet ha Mattilsynet på banen.

– Vi trenger en strengere håndheving av regelverket, og ikke minst en veileder lignende den som finnes i Sverige som gir bransjen felles kjøreregler. Allikevel kan ikke alt reguleres, og det bør heller ikke være nødvendig, sier Flesland. Derfor mener hun bransjen må ta hovedansvaret for å rydde opp i butikkhyllene.

Matseminar

Forbrukerrådet arrangerer i dag et matseminar på Litteraturhuset i Oslo som de har kalt «100 % ekte matbløff». Hit inviteres bransjen, tilsyn, myndigheter, forbrukere og media til dialog om temaet.

Rapport – Vet vi hva vi spiser?
Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad
Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 480 82 619
ohk@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel