Siste nytt

Advarer mot useriøse radonmålere

26. september, 2017

Forbrukerrådet har mottatt en rekke henvendelser om useriøse radonfirmaer. Klag hvis du ikke får det du har betalt for, anbefaler Forbrukerrådet.

Forbrukere opplever at firmaer legger ut såkalt sporfilm for å måle gassmengden, for så å ikke gi en lyd fra seg. Flere sier også at de ble skremt da selskapet kom på døren. Andre var usikre på om selskapet representerte Statens strålevern, eller var et firma som solgte tjenester.

Dørselger.foto

De fleste henvendelsene er knyttet til selskapet Norsk Radon og Stålevern AS, som alene er registrert med 20 henvendelser siden i sommer. Mange forbrukere forteller også at det er vanskelig å komme i kontakt med selskapet.

Forbrukertips

  1. Ikke inngå avtale på stedet. Undersøk på nettet og sjekk andres erfaringer.
  2. Klag skriftlig til selger hvis du ikke får det du har betalt for.
  3. Klag til Forbrukerrådet hvis du ikke kommer noen vei med selskapet.

Radongass er en svakt radioaktiv gass som finnes naturlig i grunnen. Det er enkelt å måle radon, og dersom radonnivåene skulle vise seg å være for høye, finnes det effektive radonreduserende tiltak. Du finner mer informasjon på Statens stråleverns nettsider.

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto

Øyvind H. Kaldestad

Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm

Abonner på vårt nyhetsvarsel