Digital

Ber Nintendo skjerpe seg

21. februar, 2018

I et brev til Nintendo ber Forbrukerrådet selskapet følge loven på sin plattform Nintendo eShop.

I desember sjekket Forbrukerrådet vilkårene til de ulike digitale spillbutikkene. Hvordan butikkene forholdt seg til rettigheter rundt forhåndsbestilling av spill, ble blant annet gjennomgått.

– Ved forhåndsbestilling av spill har du rett til å avbryte kjøpet når som helst før spillet er lansert. Det skal du kunne gjøre enkelt og raskt, for eksempel ved å trykke på en knapp, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.

Forbrukerrådet fant at Nintendo skiller seg ut når det gjelder forhåndsbestilte spill. De skriver rett ut at alle kjøp er endelige. I henhold til angrerettloven og forbrukerkjøpsdirektivet, så kan ikke Nintendo ta dette forbeholdet.

– Inntil spillet kan lastes ned og tas i bruk, kan ikke selgeren stoppe forbrukerens rett til å avbryte forhåndsbestillingen, forteller Iversen.

Person spiller på Nintendo.foto

Foto: Colourbox

Ber om endring

I et brev sendt til Nintendo ber Forbrukerrådet selskapet redegjøre for hvorfor de ikke følger regelverket på sin kjøpsplattform eShop.

– Her må de endre praksis. De må følge regelverket, og i tillegg tydelig vise hvordan forbruker skal gå frem for å benytte seg av rettighetene sine dersom de ønsker å kansellere. Uansett hvilke ordninger for forhåndsbestillinger og refusjoner plattformen har, skal angreretten gjelde før lansering, sier Iversen.

Forbrukerrådet regner med at Nintendo vil ha fornøyde kunder, og at de gjør endringer slik at plattformen er i tråd med regelverket.

Ikke forhåndsbestill

Bransjen lokker med eksklusivt innhold eller diverse belønninger dersom du forhåndsbestiller uferdige spill. Men det kan raskt ende opp med at du betaler dyrt for et produkt du ikke er fornøyd med. For de fleste plattformer er det slik at man ikke har mulighet til å få pengene tilbake etter at spillet er lansert.

I rapporten Forbrukerrådet ga ut i desember fikk også andre plattformer påpakning for hvordan de håndterer kansellering av forhåndsbestillinger. Man møter ofte på tungvinte systemer hvor man for eksempel må fylle ut skjema eller kontakte brukerstøtte for å avbryte prosessen.

– På bakgrunn av det fraråder vi forhåndsbestilling av spill, med mindre du er 100 prosent sikker på at dette spillet vil leve opp til dine standarder for kvalitet, form og innhold, forteller Iversen.

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver Maren Struksnæs.Foto

Maren Van Buren Struksnæs

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill

Abonner på vårt nyhetsvarsel