Forside > Siste Nytt > Del din pasientopplevelse på #syktvelkommen

Del din pasientopplevelse på #syktvelkommen

24. november, 2016
Norsk helsevesen er i verdensklasse, men likevel har hver tredje av oss hatt en negativ opplevelse med helsevesenet i løpet av de siste fem årene. Bli med og dokumenter hvorfor du ikke alltid føler deg så #syktvelkommen.

Først og fremst skyldes de negative opplevelsene dårlig kommunikasjon, viser vår undersøkelse. Så selv om veldig mye er bra, må kommunikasjonen med pasientene bli bedre. Ingen kan forbedre seg uten å vite hva som er galt. Derfor vil vi ha eksemplene frem. Jo flere av dere som blir med oss, jo sterkere skyts får vi i vårt krav om endring.

Mer om #syktvelkommen

Historier

  • På døren til legen hang en lapp om maks et problem pr konsultasjon. «Ved flere problem – bestill flere konsultasjoner» (pasient)
  • Med ryggen mot meg, og øynene på skjermen fortalte legen at han mistenkte jeg var HIV-smittet og hadde utviklet AIDS (pasient)
  • Fastlegen satt seg ikke ned på stolen da jeg kom inn. Hun hadde lest hva jeg kom for og pekte på døren mens hun forklarte hun ikke var rette instans (pasient)

Del med oss!

Har du eksempler på at du eller noen du kjenner har følt deg #syktvelkommen på sykehus eller legekontor? Vi ønsker å få frem ulike opplevelser i møte med helsevesenet. Brukerens side av saken kommer ikke alltid så tydelig frem, mener vi. Hvordan kommuniserer sykehusene med oss når vi er til stede som pasienter, pårørende og andre besøkende? På legekontorer og sykehus blir vi møtt av korridorer med skilter og lapper.

pasientundersokelse

Dette er ulike lapper som henger rundt på norske sykehus og legekontorer.

Gjør dette at vi føler oss velkommen og får den informasjonen vi trenger der og da? Eller skaper det forvirring? Hvem er informasjonen ment for? Blir vi møtt i «øyehøyde», og føler vi oss velkommen?

Denne utfordringen går til alle. Bruk sosiale medier til å fortelle hvordan du ble møtt av fastlegen eller på sykehuset.

Del og bruk emneknaggen #syktvelkommen

Del anonymt

NB! Del gjerne, men noe bør du kanskje ta på tomannshånd:

Har du opplevd noe du ikke skulle ha opplevd som pasient eller pårørende? Ikke alt bør deles i sosiale medier. Kanskje bør du heller ta kontakt med Pasient- og brukerombudet? De kan hjelpe deg med:

  • Avklarer og svarer på generelle spørsmål om helsetjenester
  • Tar imot informasjon om opplevelser du har hatt i møtet med helsetjenesten
  • Gir råd og veiledning om rettigheter du har som pasient eller bruker
  • Informerer om fremgangsmåte ved søknad og klage
  • Møter helsepersonell og saksbehandlere sammen med deg for å få svar på spørsmål du har i saken din
  • Hjelper deg med å skrive klage om du trenger det
  • Informerer om hva du kan gjøre om du har fått en pasientskade
  • Informerer om hvor du kan henvende deg videre dersom vi ikke kan hjelpe deg
KE_Guro_Birkeland_Tangen_1
Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 995 69 273
gbt@forbrukerradet.no

Pasient- og brukerombudet


Har du opplevd noe du ikke skulle ha opplevd som pasient? Ikke alt bør deles i sosiale medier. Kanskje bør du heller ta kontakt med Pasient- og brukerombudet? De kan hjelpe deg med:

• Avklarer og svarer på generelle spørsmål om helsetjenester
• Tar imot informasjon om opplevelser du har hatt i møte med helsetjenesten
• Gir råd og veiledning om rettigheter du har som pasient eller bruker
• Informerer om fremgangsmåte ved søknad og klage
• Møter helsepersonell og saksbehandlere sammen med deg for å få svar på spørsmål du har i saken din
• Hjelper deg med å skrive klage om du trenger det
• Informerer om hva du kan gjøre om du har fått en pasientskade
• Informerer om hvor du kan henvende deg videre dersom vi ikke kan hjelpe deg

Abonner på vårt nyhetsvarsel