Forside > Siste Nytt > Fire tiltak for bedre velferd for forbrukerne i fondsfortvaltningen

Fire tiltak for bedre velferd for forbrukerne i fondsfortvaltningen

2. desember, 2016
FNs forbrukerrettigheter gir oss har retten til å bli informert og ha tilgang på fakta som er avgjørende for å treffe informerte valg. Det skal bidra til balanserte markeder og bekjempe uærlig eller villedende markedsføring.
Et eldre par får rådgivning. Foto.

Foto: Colourbox.com

I november kom dokumentasjon fra EU-kommisjonen som viser at tilgang på informasjon også har en effekt på velferden til oss forbrukere. Får å få dette til må et salg inneholde følgende punkter:

  1. Forteller enkelt og forståelig om prisene på produktene og tjenestene
  2. Vise fullstendige priser i begynnelsen av kjøpsprosessen
  3. Tydeliggjør nøkkelinformasjonen om produktet

Dessverre er det mye å tjene på å være utydelig på pris. Det er derfor forståelig at kommersielle fondsforvaltere kan la seg friste til å være utydelig med overlegg. For å sikre forbrukeres rett til å gjøre informerte valg – og gjøre forbrukerne mindre sårbare, foreslår vi fire konkrete tiltak til norsk fondsbransje:

Her kan du lese EUs undersøkelse og forslag til å styrke forbrukerens stilling fra november i 2016.

1. Større pristydelighet på nettsidene

I november ble KLP testvinner i vår test om pristydelighet på ordinære fond, med så godt som full pott. DNB oppnår anstendige 86 av 100 mulige poeng i testen. Samtidig fant vi at nettkunder av Sparebank1-gruppen må igangsette kjøpsprosessen for å få vite prisen på fond. Nordea viser villig vekk avkastningshistorikk, selv fondets avkastning siste døgnet – som om det skulle være viktig. Prisen vises derimot ikke på fondsoversikten. Testen viste at fondsbransjen bare delvis er gjennomsiktig og pristydelig. Flere bør lære av KLP og DNB.

2. Priser i kroner og øre, ikke bare prosent

I tillegg kan vi løfte opplevelsen av fondsbransjen om den begynner å oppgi prisene i kroner og øre, og ikke bare i prosent, slik det er i dag. Dette får forbrukere vite når vi inngår avtaler om boliglån, og vi får til og med vite de samlede kostnadene for en gitt løpetid. Prosentvise prispresentasjoner har den ulempen at de bagatelliserer pris. To prosent høres lite ut på papiret, men hvis du sparer 200 000 i et fond i ti år, så betaler du fort 50 000 kroner for fondet. Det er ikke et lite beløp.

3. Gi kundene kvittering

Det burde også være slik at forbrukere får tilsendt kvittering når fondsselskapet trekker gebyrer fra pengene du har satt inn. I dag finnes det ingen lovpålagt plikt for en forvalter til å informere om kostnadene som trekkes, mens du er kunde. Det får du vite hvis du eier aksjer. God service er opp til selskapet selv.

Videre vet vi fra våre tester at forbrukere ikke forstår suksesshonorarene til fondsforvaltere. En spesifisert kvittering til kundene på fondene som har denne type honorar, er helt klart nødvendig.

4. Produktpakker tilslører pris og hemmer konkurranse

Tidligere i år telte vi 440 finansielle produktpakker i det norske bankmarkedet. Vi fant også at 93 prosent av de 647 boliglånene som selges, stiller krav til tilleggsprodukter. Kravene gjelder bl.a. spareavtaler og fondssparing. Det er ulogisk å koble boliglån med fondssparing, fordi boliglån er noe man trenger når man har for lite penger, mens fondssparing er noe man trenger når man har for mye penger. Produktpakkeforskriften er til for å hindre ufordelaktig produktpakking. Bare produktpakker som kan synliggjøre gevinst til sluttbruker er akseptable. Men selv om det er mulig å synliggjøre gevinst til sluttbruker, så bidrar produktpakkene og betinget salg til prisutydelighet og gjør forbrukere sårbare. Derfor er Forbrukerrådet kritisk til produktpakker.

Det er viktig å igangsette forbedringer. I en tid hvor forbrukere får større ansvar for egen sparing, kan vi ikke leve med dagens prisutydelighet.

Bilde av ansatt: Jorge Jensen
Fagdirektør finans
(+47) 930 84 578
jorge.jensen@forbrukerradet.no

FNs forbrukerrettigheter


  • Rett til grunnleggende goder som mat, klær, husly, helse, utdanning og hygiene.
  • Rett til trygghet.
  • Rett til å bli informert.
  • Rett til å bli hørt.
  • Rett til å klage.
  • Rett til forbrukerkunnskap.
  • Rett til en sunt miljø.

Abonner på vårt nyhetsvarsel