Forside > Siste Nytt > For dårlig dagligvareutvalg i Norge

For dårlig dagligvareutvalg i Norge

8. desember, 2016
Nordmenn har langt dårligere utvalg i matbutikken enn det svenskene har.

Tall fra en ny rapport bestilt av Forbrukerrådet, viser at svenskene har langt flere valgmuligheter enn nordmennene når de handler dagligvarer. Undersøkelsen viser utviklingen i vareutvalg i Norge og Sverige fra 2010 til 2015. I hele 9 av 14 varegrupper er utvalget minst 50 % større over grensen. Selv om det norske vareutvalget har økt, klarer vi ikke å holde tritt med svenskene.

– Selv om vareutvalget i norske butikker har økt, må vi fortsatt leve med et langt dårligere utvalg enn våre svenske naboer, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Randi Flesland. Foto.

Foto: CW Foto

Dårlige på meieriprodukter

De aller største forskjellene i vareutvalg finner vi innen meieriprodukter. Utvalget av ost er mer enn dobbelt så stort i Sverige, der forbrukerne kan nyte godt av nærmere 300 typer ost. Til sammenligning begrenser norske ostedisker seg til 144 varianter. Når det gjelder laktosefrie produkter, ligger svenskene også et hestehode foran.

– Det er hele fire ganger så mange laktosefrie produkter på markedet i Sverige. Det er stadig flere nordmenn som ønsker å benytte seg av laktosereduserte og laktosefrie produkter, og det er leit å se at butikkene ikke klarer å gi dem et variert og godt tilbud, forteller Flesland.

Utvalget av vegetarmat ble ikke undersøkt i rapporten, men Forbrukerrådet mistenker at det også her skorter på varer.

– Vårt inntrykk er at vi her ligger etter i utviklingen, og at det også her er grunn til å utfordre leverandører og matkjeder. Det er dessverre lite vegetarprodukter tilgjengelig i norske dagligvarehandler.

Egne merkevarer og butikktetthet

Fra 2010 til 2015 har andelen av egne merkevarer i norsk dagligvare økt fra 9,2 % til 16,8 %. Når butikkene velger å produsere egne varer, kan det bidra til å øke utvalget, men det kan også bli vanskeligere for forbruker å sammenligne likeartede varer, både hva gjelder pris og kvalitet.

En medvirkende faktor til det dårlige utvalget er den norske butikkstrukturen. Det faktum at Norge har høyere butikktetthet enn Sverige, påvirker både pris og utvalg, da det gir mange små butikker med lav omsetning.

– Vi må allikevel kunne forvente et bedre utvalg enn det vi ser i denne undersøkelsen, sier Flesland.

 

Les hele rapporten her
Maren Struksnæs.Foto
Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 404 91 804
maren.struksnaes@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel