Forside > Siste Nytt > Forbrukerne taper med for mange butikker

Forbrukerne taper med for mange butikker

8. desember, 2016
For mange og for små butikker gir dårligere utvalg og høyere pris.

Forbrukerrådet har sammenlignet butikktetthet i byer i Norge og Sverige. Funnene viser at antallet dagligvarebutikker i Norge er høyt i forhold til innbyggertallet, og at hovedstaden er i særstilling. Med sine 371 butikker har Oslo tre ganger så mange matbutikker som storebror Stockholm med sine 115. Det betyr fem ganger så mange butikker per innbygger. Selv om høy tetthet gjør at avstanden til butikken blir kortere, så går det ut over både priser og utvalg.

– For mange butikker gir lavere omsetning per butikk. Det går utover utvalget, og også prisen. Vi får mindre varer å velge imellom til en høyere pris, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Kvinne i matbutikk.

Foto: Colourbox.com

By og land

Tar vi hele landet har Norge omtrent like mange butikker som Sverige. Det betyr at vi har nesten dobbelt så mange butikker per innbygger. Noe av det kan forklares ut fra avstander og bosettingsmønster i et grisgrendt land, men det gjelder ikke i byene.

– Butikktettheten i byene kan ikke forklares ut fra bosetningsmønster. Dette viser at markedet ikke fungerer når det gjelder pris og utvalg. Kjedene konkurrerer først og fremst om beliggenhet, og om å være den foretrukne nærbutikken. Matkjedenes påstand om at konkurransen er hard gjelder tydeligvis ikke pris og utvalg, sier Flesland

Selv om Oslo skiller seg ut har vi høy butikktetthet også i Bergen og Trondheim. Bergen har 72 dagligvarebutikker og Trondheim 71, mens Malmø har 51 butikker og Gøteborg 79.

Fokus på utvalg og pris

Mange butikker gir færre kunder per butikk, som igjen gir lavere omsetning og høyere driftskostnader per kunde. Dersom kjedene hadde konkurrert om pris og sortiment i stedet for beliggenhet, hadde antageligvis dagligvaremarkedet sett annerledes ut.

– Hadde det vært en sunn konkurranse på pris og utvalg, så hadde de ikke hatt råd til å ha så mange butikker. Forbrukerne betaler for høy pris for at dagligvarekjedene skal ha en overflod av lavutvalgsbutikker, sier Flesland.

Les hele rapporten her
Maren Struksnæs.Foto
Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 404 91 804
maren.struksnaes@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel