Forside > Siste Nytt > Forbrukerrådet ønsker rentetak og stopp for kredittsalg i butikk

Forbrukerrådet ønsker rentetak og stopp for kredittsalg i butikk

19. desember, 2016
Nytt gjeldsregister er dessverre ikke nok for å stoppe en uansvarlig produktutvikling av låneprodukter, men det er en start.
Register.Foto

Foto: Colourbox.com

— Det bør derfor diskuteres om det bør innføres et system for rentetak parallelt med at et gjeldsregister etableres, sier fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, Jorge B. Jensen.

Han viser til at spesielt uansvarlige kredittprodukter som SMS-Lån selges i Sverige, selv om det svenske svaret på gjeldsregister – Upplysningscentralen – ble etablert i 1977.

– Forbrukerrådet er også kritisk til at det foregår salg av kreditt i butikk. Butikkdisken er et dårlig sted for å gjøre rasjonelle og veloverveide valg for noe som er så viktig som å stifte gjeld. At butikkselgere ikke nødvendigvis har kompetanse om kreditt og følgene av utsatt betaling, gjør det ekstra problematisk, legger Jensen til.

Forslaget til gjeldsregisterlov gjør det mulig å etablere  et gjeldsregister som danner et godt utgangspunkt for videreutvikling. Forbrukerrådet håper forslaget får tilslutning.

Her kan du lese høringssvaret vårt om gjeldsregisterloven
Bilde av ansatt: Jorge Jensen
Fagdirektør finans
(+47) 930 84 578
jorge.jensen@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel