Forside > Siste Nytt > Forbrukerrådet vil stanse dorullselger

Forbrukerrådet vil stanse dorullselger

5. januar, 2017
En rekke henvendelser fra forbrukere som føler seg lurt, har fått alarmen til å gå hos Forbrukerrådet.

I fjor fikk Forbrukerrådet over 50 henvendelser om Dragro Norway. På årets tre første virkedager har interesseorganisasjonen allerede blitt kontaktet av seksten forbrukere som er misfornøyde med firmaet, forteller Ingeborg Flønes, som er direktør for forbrukerservice.

Ikke betal for noe du ikke har bestilt

– De forteller at de for eksempel har fått levert et lass doruller og kjøkkenpapir med en regning. Problemet er at de aldri har bestilt dette. Likevel velger mange bare å betale, siden de er redde for inkasso og betalingsanmerkninger. Vårt budskap er: ikke betal.

Du har nemlig ikke plikt til å betale for noe du ikke har bestilt. Du har heller ikke noe ansvar for varene, så lenge det ikke er grunn til å tro at det for eksempel er levert til feil adresse. Flønes anbefaler å skrive til avsender og si at du ikke har bestilt, og heller ikke kommer til å betale.

Ber tilsynsmyndigheten gripe inn

Det er Forbrukerombudet som er ansvarlig tilsyn på dette området, og nå retter Forbrukerrådet en oppfordring dit om at de ser nærmere på Dragro Norway, opplyser Ingeborg Flønes:

– Alt tyder på at de ikke har gyldig grunn til å sende regninger til folk, og da er det faktisk ulovlig å gjøre det. Vi ber derfor nå Forbrukerombudet om å gripe inn.

Firmaet har nå beklaget i media, men Forbrukerrådet mener det stadig er fornuftig med en dialog med forbrukermyndighetene. Et firma har ansvar for å sikre at de ansatte kjenner og følger loven. Dette har også foregått over noe tid, og er ingen enkeltstående glipp.

Dorulle.Foto

 

KE_Ann_Hege_Skogly 3
Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 934 67 352
a@forbrukerradet.no

Presse?


Ingeborg Flønes
Direktør forbrukerservice
417 92 360
høyoppløselig foto

Abonner på vårt nyhetsvarsel