Forside > Siste Nytt > Ikke la oss kjøpe uten å kjenne prisen

Ikke la oss kjøpe uten å kjenne prisen

22. november, 2016
KLP og DNB viser at det er fullt mulig å gjøre som nettbutikker i alle andre bransjer, nemlig å vise frem pris og produkt sammen. Men det gjør verken Sparebank1, Nordea, Helgeland Sparebank eller Alfred Berg.

Som kunder av aksjefond må vi kunne forvente at prisen kommer tydelig fram når produktet blir presentert.

Å underkommunisere prisen du betaler for fondene vitner om en ukultur, og det finnes flere nettsider som bærer preg av dette. Det er et forbrukerproblem at enkelte aktører har fondsoversikter hvor alt annet enn pris listes opp.

Det er alvorlig at enkelte banker og forvaltere leder kundene til å trykke på kjøpsknappen uten å ha fått en rimelig mulighet til å vite prisen. Å starte kjøpsprosessen uten å vite prisen bryter med god praksis for enhver nettbutikk. Da må vi kunne forvente bedre prissynlighet blant banker og fondsforvaltere også.

Så godt som alle andre næringer bruker pris som fremste salgsargument. Men for spareprodukter og pensjon har det ikke vært slik. Dette til tross for at prisen du betaler for pensjonssparingen din på sikt er mye viktigere enn LCD-skjermen eller vaskemaskinen som man typisk driver iherdig prisjakt på.

Tåkelegger for forbrukerne

Tall fra Verdipapirfondenes forening (VFF) viser at 99 prosent av kundeforholdene hos Nordea er i de dyre aksjefondene, og én prosent i de billige. Forskjellen mellom dyrt og billig er enorm. De 99 prosentene betaler firedobbelt så mye i gebyr som den ene prosenten.  Det hadde neppe vært slik dersom flere kjente prisene på forhånd.

En kunde med et billig aksjefond, såkalt indeksfond, betaler typisk 10 000 kroner i gebyrer gjennom 20 års sparing, mens en kunde med de dyre aksjefondene betaler 40 000 kroner. Ut fra et slikt perspektiv blir det tydelig at tilbyderne har et sterkt motiv for å trekke oppmerksomheten bort fra prisen.

KLP og DNB går foran

Det er likevel oppløftende å se at store finansinstitusjoner går foran og viser at prissynlighet er fullt mulig. Særlig KLP har lenge vært tydelig på pris. Det er også oppløftende å se at DNB, som landets største bank, har lagt seg i selen og er klart best av storbankene og innehar en respektabel andreplass blant samtlige banker/forvaltere i Forbrukerrådets undersøkelse. Dermed viser KLP og DNB at det er fullt mulig å være tydelig på pris når viljen er til stede. Flere må følge etter.

Bilde av ansatt: Jorge Jensen
Fagdirektør finans
(+47) 930 84 578
jorge.jensen@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel