Siste nytt

Vi stoler ikke på appene våre

21. januar, 2016

Kun halvparten av oss har tillit til at appene behandler personopplysningene våre på en betryggende måte, viser en undersøkelse utført for Forbrukerrådet.

– Apper skal ikke samle inn mer informasjon enn de trenger for å fungere. At dette skjer, er med på å undergrave både personvern og forbrukernes tillit til digitale tjenester, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

I undersøkelsen Norstat har gjennomført for Forbrukerrådet, sier hele seks av ti at de har latt være å laste ned eller ta i bruk apper, fordi appen krever informasjon de ikke ønsker å gi fra seg.

– Det er svært vanskelig å vite hva appene faktisk samler inn, og hva de gjør med informasjonen vår. At så mange lar være å laste ned apper av den grunn, bør være et varsko for app-tilbydere og andre som tilbyr tjenester på nett, sier Finn Myrstad.

Bilde av mann med smarttelefon. Foto.

Ber om mer enn de trenger

I undersøkelsen mener 9 av 10 at det ikke er greit at personinformasjon benyttes til andre formål enn at appen skal fungere.

– De fleste vil være innforstått med at en kart-app trenger tilgang til hvor du er for å fungere optimalt, men at Facebook trenger tilgang til sms-ene dine, er ikke greit, sier Finn Myrstad.

– Det samles inn stadig mer informasjon om oss. Det bør være et minimumskrav at vi informeres om dette på en bedre måte, og får reelle valgmuligheter og innsikt i hva disse dataene benyttes til.

Forbrukerrådet vil i løpet av vinteren gjennomføre en kampanje for å øke kunnskap og forståelse hos forbrukere, bransje og myndigheter om viktigheten av godt forbruker- og personvern knyttet til apper og digitale tjenester.

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto

Øyvind H. Kaldestad

Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm

Abonner på vårt nyhetsvarsel