Forbrukerrådet anser ikke at dagens regulering av fast bredbåndsaksess legger godt nok til rette for bærekraftig konkurranse. Brorparten av norske husstander har ingen, eller kun én reell leverandør av fast bredbåndsaksess.
Overordnet er Forbrukerrådet svært fornøyd med forslaget til ny lov om levering av digitale ytelser til forbrukere med lovforslag til gjennomføring av direktiv (EU) 2019/770. Det er et stort behov for loven i dagens samfunn, med stadig større bruk av strømmetjenester for blant annet film, bøker og musikk og andre typer apper. Loven gir regler på et område der det hittil ikke har vært regulering på EU-nivå, og sammen med forbrukerkjøpsloven vil nå digitalytelsesloven samlet sett gi et bedre forbrukervern for både kjøp av fysiske ting og digitale ytelser.
Forbrukerrådet støtter ikke RMEs forslag til endring i nettleiestrukturen slik det er fremstilt i høringsdokumentet. Forbrukerrådet har liten tro på at de foreslåtte endringene vil få ønsket effekt, og frykter at vi oppnår lite utover å forvirre forbrukerne.
Bruken av data har lagt til rette for en lang rekke gode forbrukertjenester, og vil utvilsomt være essensielt i tiden framover. Samtidig vil Forbrukerrådet understreke at det er en rekke utfordringer knyttet til den datadrevne økonomien, særlig når det gjelder kommersiell bruk av personopplysninger.
EUs Digital Services Act (DSA) er en mulighet for å utnytte fordelene bedre ved plattformøkonmien, samtidig som utfordringene blir adressert.
Våre innspill til forslaget handler primært om forbrukernes behov for bredbånd med tilstrekkelig hastighet og utforming av leveringsplikten som rettighet. Forbrukerrådet mener at departementet bør sette minimumshastigheten så høyt som mulig.
Kunstig intelligens fører med seg stort potensial for nyttige og gode tjenester, men skaper også utfordringer knyttet til blant annet gjennomsiktighet, diskriminering, ansvarsfordeling og personvern
Kunstig intelligens fører med seg stort potensial for nyttige og gode tjenester, men skaper også utfordringer knyttet til blant annet gjennomsiktighet, diskriminering, ansvarsfordeling og personvern.
Forbrukerrådet støtter Europakommisjonens initiativ om endringer i radioutstyrsdirektivet for å bedre IKT-sikkerheten i tilkoblede produkter som gis markedsadgang
The proposed EDPB Guidelines constitute clear and valuable guidance for data controllers and data processors. We hope that these Guidelines are adopted with an intact narrow interpretation of “necessary”, in order to facilitate strong data protection and privacy for European consumers.
Forbrukerrådet mener Holte-utvalget har foretatt en grundig og god gjennomgang av utfordringene som kan oppstå når produkter koples på nett, og det pekes på en rekke gode og relevante tiltak som bør iverksettes.
Forbrukerrådet har i dette høringssvaret prioritert å kommentere forslag knyttet til NVEs varedeklarasjon og opprinnelsesgarantier som påvirker forbrukere i norske husholdninger. Vi har derfor ikke tatt standpunkt til forslagene som omhandler eksport, Statnett sin rolle eller grunnrentebeskatning av opprinnelsesgarantier.
Ut i fra vår rolle som interesseorganisasjon for forbrukere, har Forbrukerrådet valgt å fokusere på punktet i høringsbrevet om økt bruk av digitale løsninger.
Forbrukerrådet arbeider for økt forbrukerinnflytelse i samfunnet, og arbeider aktivt for å bidra til en forbrukervennlig utvikling innenfor personvernområdet. Personvern- og forbrukerinteresser vil normalt være fullt ut sammenfallende ved vurderinger av rettslig vern av privatpersoners (registrertes) personopplysninger.
Forbrukerrådet er opptatt av å styrke og å ivareta forbrukerhensyn. En regulering av kjøp av digitale ytelser er positivt siden det kan bidra til å gi større klarhet og forutsigbarhet for forbruker på et område som i hovedsak er ulovfestet i norsk rett i dag. Direktivforslaget om salg av varer reiser flere betenkeligheter knyttet til forbrukervernet for norske forbrukere.
Forbrukerrådet er positiv til at nettnøytralitet lovfestes, og vi mener det kan styrke forbrukers posisjon i et digitalt samfunn. Forbrukerrådet finner det relevant å trekke frem noen sider som er viktige fra et forbrukerståsted når det gjelder forordningen som nå skal implementeres i norsk lov.
For at forbrukerne skal kunne ta opplyste valg i et komplisert marked, er sammenligningstjenester et godt og viktig verktøy. Tidligere var telepriser.no en viktig tjeneste som økte konkurransen og gjorde at også små aktører var synlige i markedet. Derfor synes vi det er veldig beklagelig at Nkom ikke vil satse på og videreutvikle et sammenligningsverktøy som telepriser.no.
Forbrukerrådet mener at det er viktig å føre et løpende tilsyn med priser og tjenestetilbud hos bredbåndsaktørene.
Kjernen i en moderne forbrukerpolitikk er at forbrukerne har rett til informasjon, slik at de kan gjøre gode valg. Løpende informasjon er en forutsetning for at forbrukere enkelt skal kunne forstå sitt eget strømforbruk.
Vi vil først presisere at Forbrukerrådet ikke har kompetanse til å vurdere alvorlighetsgrad og virkemiddelbruk for politiet og andre myndigheter når det gjelder bekjempelse av alvorlige forbrytelser og terror.
Forbrukerrådet mener det er utfordrende å gi helhetlige anbefalinger til hvordan det indre marked for audiovisuelle medietjenester skal bli bedre dersom ikke opphavsretten også berøres. Forbrukerrådet oppfordrer kommisjonen og den norske regjeringen til å jobbe for at arbeidet med åndsverkreform i EU forsetter med uforminsket styrke.
Forbrukerrådet setter pris på initiativet da digitaliseringen kan bringe klare fordeler for forbrukerne og samfunnet som helhet. Utvalget har gjort en god jobb med å kartlegge flere av de helt sentrale utfordringene på området og Forbrukerrådet deler blant annet oppfatningen om at raskt og stabilt bredbånd er en forutsetning for digital verdiskapning. Dette vil gi forbrukerne makt og mulighet til å delta i det digitale markedet.
Forbrukerrådet har valgt å gi en utførlig gjennomgang av enkelte av forordningens forslag, all den tid EU-kommisjonens forslag kommer i form av en forordning og ikke et direktiv. Unntakene fra det generelle virkeområdet i forslaget er utvidet i forhold til dagens direktiv. Forbrukerrådet er ikke uenige i unntakene, men mener at de bør defineres klarere.
Forbrukerrådet deler departementets ønske om å styrke norske rettighetshaveres muligheter til å håndheve sine rettigheter etter åndsverkloven. Som departementet påpeker, er det avgjørende å opprettholde balansen mellom rettighetshavernes og brukernes interesser, og at denne balansen kommer klart og tydelig frem i lovteksten.
Norske forbrukere bruker mye tid og penger på tv, og det har vært helt naturlig for Forbrukerrådet å engasjere seg i spørsmål som relaterer seg til den norske tv-hverdagen. Forbrukerrådet ser på mulighetene til å sende innhold over internett som et naturlig neste skritt for distribusjon av tv-innhold. I den forbindelse er det pekt på en del teknologiske og infrastrukturmessige utfordringer.
Som et utgangspunkt er Forbrukerrådet enige i de vurderinger og konklusjoner Forbrukerombudet gjør og kommer til. Våre kommentarer begrenser seg derfor til enkeltheter i rapporten. Forbrukerrådet ser det som et viktig mål at markedsområdet som beskrives i rapporten, i enda større grad skal preges av innovative tjenester, god konkurranse og lave byttekostnader.
Forbrukerrådet har forståelse for at Finansdepartementet ønsker å endre merverdiavgiftsloven slik at det tas høyde for det stadig økende tilbudet av digitale tjenester. Forbrukerrådet stiller seg tvilende til om det er mulig å få alle tilbydere av digitale tjenester til frivillig å registrere seg i et norsk merverdiavgiftsregister.