Forside > Tester, guider og undersøkelser > Parkdresser: Hvilke merker er best?

GUIDE

Parkdresser: Hvilke merker er best?

8. november, 2012
Reima er i en klasse for seg, mens Helly Hansen og Didriksons deler sølvmedaljen. Høy pris betyr ikke nødvendigvis gode testresultater.

Da den svenske produkttest-spesialisten Testfakta nylig publiserte årets store parkdress-test, var det Coop som stakk av med seieren. Den rimelige Coop-modellen Friends kan skilte med tipp-topp vanntetthet, meget god slitestyrke og gir god bevegelsesfrihet. I tillegg oppnådde Friends-dressen brukbare resultater for pusteevne og rivestyrke.

I fjor endte imidlertid Coops parkdress på tiendeplass, med bare fire konkurrenter under seg på resultatlisten. Betyr dette at Coop er et godt eller dårlig parkdress-merke? For å gi deg svaret på dette spørsmålet, har Forbrukerrådet kikket nærmere på hvilke resultater de ulike produsentene har oppnådd over tid.

10 tester, 112 dresser

Som grunnlag har vi tatt utgangspunkt i hele ti grundige parkdress-tester. Testfakta har gitt oss tillatelse til å bruke alle de åtte testene selskapet har gjennomført siden 2004. I tillegg har vi gjennomgått Forbrukerrådets egne parkdresstester fra 2006 og 2010. Det betyr at datagrunnlaget består av hele 112 testede dresser fra flere titalls produsenter. Vi har i denne artikkelen konsentrert oss om merkene som er testet tre ganger eller mer.

Gull: Reima

Vår analyse viser at Reima er den overlegent beste produsenten av parkdresser. Reima har deltatt i samtlige ti tester og har vunnet hele fem av dem. I tillegg kan merket skilte med tre sølvmedaljer og en bronse. Det betyr at merket har havnet på pallen i ni av ti tester. Sjuendeplassen i 2007 er dermed unntaket som bekrefter regelen om at Reimas parkdresser er blant de beste du kan få kjøpt. I gjennomsnitt havner det finske kvalitetsmerket opp på en «2,1.-plass» og tar dermed fullstendig innersvingen på sine konkurrenter.

Det skal imidlertid understrekes at innkjøp av en Reima-dress ikke er noen billig fornøyelse. Reima er det dyreste merket blant de tretten merkene vi omtaler i denne artikkelen. I snitt koster de testede dressene 1.600 svenske kroner. Kun dressene fra norske Troll er i nærheten av denne gjennomsnittsprisen. Les mer om hvordan vi har regnet ut gjennomsnittspriser i faktarammen til høyre.

Delt sølv: Helly Hansen

På en delt andreplass finner vi norske Helly Hansen og svenske Didriksons. Helly Hansen har deltatt i seks tester og kan blant annet skilte med en gullmedalje (Forbrukerrådet 2006), en sølvmedalje (Testfakta 2012) og to bronse. En åttendeplass i 2007 og en niendeplass i 2004 sørger imidlertid for at Helly Hansen i snitt ender på en «4,3.-plass».

De testede Helly Hansen-dressene koster i snitt 1.150 kroner, noe som betyr at de prismessig befinner seg i øvre del av mellomsjiktet (800-1.200 kr). Denne prisen innebærer også at de testede Helly Hansen-produktene er betydelig rimeligere enn de testede Reima- og Troll-dressene. De to sistnevnte befinner seg langt oppe i det øvre prissjiktet (1.200 kr og dyrere).

Delt sølv: Didriksons

Didriksons deler altså sølvmedaljen med Helly Hansen, men har kun deltatt fire ganger. I disse testene har merket tatt en gullmedalje (Testfakta 2010), en fjerdeplass (Testfakta 2012) og to sjetteplasser, noe som i snitt altså gir en «4,3.-plass».

De testede Didriksons-dressene koster i snitt cirka 900 kroner og befinner seg dermed prismessig i nedre del av mellomsjiktet. Den moderate prisen, kombinert med så gode resultater, innebærer at svenske Didriksons fremstår som et meget interessant parkdress-merke.

Delt 4. Polarn O. Pyret

Helly Hansen er det eneste merket som har deltatt i samtlige ti tester. Polarn O. Pyret er ett av tre merker som har deltatt ni ganger. Det svenske merket har aldri vunnet, men kan blant annet skilte med tre sølvmedaljer, en bronse og en fjerdeplass. To sjuendeplasser bidrar imidlertid til å ødelegge snittet, i likhet med årets åttendeplass hos Testfakta. Dermed ender Polarn O. Pyret i snitt på en «4,6.-plass».

De testede Polarn O. Pyret-dressene koster i snitt 1.200 kroner og er dermed betydelig rimeligere enn Reima- og Troll-dressene. Likevel er Polarn O. Pyret det tredje dyreste merket på vår liste.

Delt 4. Coop

Coop, som altså vant årets Testfakta-test, har deltatt i sju tester. Coop har også tidligere sikret seg to gullmedaljer (Testfakta 2009 og 2008), samt en bronse. En tiendeplass hos Testfakta i fjor samt en niendeplass hos Forbrukerrådet i 2010, trekker imidlertid snittet kraftig ned.

Likevel, med tanke på prisnivået på Coop-dressene, er snittresultatet – «4,6.-plass» – imponerende. De testede Coop-dressene koster i snitt 650 kroner og plasserer seg dermed trygt i det rimeligste prissjiktet (400-800 kr).

6. Europris

Europris har kun vært med i testene tre ganger (Forbrukerrådet 2010, Testfakta 2008 og 2007) og har hver gang havnet på femteplass. Dermed har det norske merket også oppnådd en femteplass i snitt.

Europris-dressene har en snittpris på bare 400 kroner og er dermed det overlegent rimeligste blant merkene på vår liste. På denne bakgrunn står det respekt av merkets testresultater.

7. Reflex

I likhet med Europris, har norske Reflex kun deltatt i testene tre ganger (Forbrukerrådet 2010 og 2006, Testfakta 2004). Reflex endte i disse testene opp på henholdsvis fjerde-, niende- og sjetteplass. Dermed tar Reflex i snitt en «6,3.-plass».

Selv om dette resultatet i seg selv ikke er spesielt imponerende, er det verdt å merke seg at de testede Reflex-dressene i snitt koster bare 500 kroner og dermed er blant de fire rimeligste merkene på vår liste.

8. Troll

Med tanke på at de testede Troll-dressene i snitt koster hele 1.450 kroner og dermed er det nest dyreste merket etter Reima, er Troll-resultatene skuffende. Det norske merket har deltatt i fem tester (Forbrukerrådet 2010 og 2006, Testfakta 2012, 2011 og 2006). Riktignok har merket oppnådd én pallplassering i form av bronse hos Forbrukerrådet i 2010. Troll oppnådde også en fjerdeplass hos Testfakta i 2006 og en femteplass hos Forbrukerrådet samme år. Men de to siste årene har det gått dårlig for Troll hos Testfakta. I 2011 endte merket på niendeplass blant 14 testede dresser. Og i år havnet merket på tolvte plass, nest nederst på resultatlisten. I gjennomsnitt havner dermed de kostbare Troll-dressene på «6,6.-plass».

9. Lindex

Lindex har vært med i de sju siste Testfakta-testene og har oppnådd svært varierende resultater. Aller best gikk det i 2008, da merket innkasserte bronse. Men i fjor måtte Lindex ta til takke med nest siste plass. I snitt havner det svenske merket på en «6,9.-plass».

Det relativt svake resultatet bør imidlertid sees i lys av at de testede Lindex-dressene med en snittpris på 700 kroner holder seg innenfor det rimeligste prissjiktet.

Delt 10. KappAhl

KappAhl har vært med i alle de åtte Testfakta-testene og var også med hos Forbrukerrådet i 2010. Det svenske merket har tidvis glimtet til med meget sterke resultater, blant annet tok KappAhl sølv i 2006, bronse i fjor og fjerde i 2004. Men i de seks andre testene har merket endt opp i spennet mellom sjuende- og sisteplass. Dermed ender merket i snitt helt nede på en «7,3.-plass». De testede KappAhl-dressene koster i snitt moderate 600 kroner.

Delt 10. Intersport

Intersport har kun vært med tre ganger (Testfakta 2012, 2011 og 2009) og har endt opp med henholdsvis en sjetteplass og to åttendeplasser. Snittet blir dermed det samme som for KappAhl; 7,3. Med tanke på at de testede Intersport-dressene i snitt koster 900 kroner, er testresultatene overraskende svake.

Nest sisteplass: Hennes&Mauritz

H&M har vært med i samtlige åtte Testfakta-tester og var også med i Forbrukerrådets 2010-test. Det svenske merket har aldri oppnådd noe bedre resultat enn en femteplass (Testfakta 2010). I stedet har det blitt mange dårlige plasseringer, noe som betyr at H&M i snitt har endt opp med «8,3.-plass».

De testede H&M-dressene koster i snitt 500 kroner og ligger dermed i samme prisklasse som Reflex og Ellos. Men Europris, som oppnår langt bedre resultater enn nevnte trio, er altså enda rimeligere.

Jumbo: Ellos

Ellos endte på trettendeplass og tapte dermed årets Testfakta-test. Merkets beste plassering kom i 2004, da Ellos tok bronse. I tillegg deltok merket hos Testfakta i 2006 og 2008 og endte begge ganger opp med niendeplasser. Det betyr at det svenske merket i snitt har endt opp på «8,5.-plass», dårligst av samtlige merker som er testet tre ganger eller mer.

De testede Ellos-dressene koster i snitt 500 kroner og ligger dermed i nedre del av det rimeligste prissjiktet, sammen med H&M og Reflex.