Forside > Tester, guider og undersøkelser > Regntøy for barn: Hvilke merker er best?
Trenger barna nytt regntøy i høst? Vi viser deg hvilke merker som har gjort det best i test.

I mai kunne Forbrukerrådet fortelle at den svenske produsenten Didriksons vant Testfaktas store test av regntøy for barn. Modellen Didriksons Boardman hentet hele 4,9 av 5,0 oppnåelige poeng og ble dermed best av 12 testede regnsett.

Nå har Didriksons stukket av med enda en seier i en stor og grundig test av regntøy for barn. Denne gangen er det forbrukermagasinet Råd&Rön som utpeker Didriksons til testens overlegne vinner. Didriksons Waterman Kid’s set scoret hele 83 av 100 oppnåelige poeng og slo dermed nestemann på listen med hele syv poeng.

Fire tester

For å undersøke om vi kunne finne flere interessante mønstre, har Forbrukerrådet sett nærmere på årets regntøytester og sammenholdt disse med tilvarende tester utført av Testfakta i 2011 og 2009.

Og det viser seg at Didriksons har gjort det godt tidligere også. Didriksons ble testet også i 2011 og oppnådde den gang en sterk femteplass. Samlet tilsier de tre resultatene at merket er et trygt valg for barnehage- og skolebarn som nå har en rekke regntunge høstuker foran seg.

KappAhl

Også det svenske merket KappAhl kan vise til meget solide testresultater. Merket stakk av med sølvmedaljen i begge årets tester og tok i tillegg gullmedaljen i 2009. I 2011 gikk det ikke like bra for KappAhl. Men merket oppnådde tross alt 4,1 av 5,0 oppnåelige poeng, noe som holdt til en meget solid sjetteplass blant 11 testede regnsett.

Lindex

Lindex, også dette merket fra Sverige, tok henholdsvis fjerde- og femteplass i årets tester. I 2011 og 2009 gikk det enda bedre – Lindex kan skilte med sølvplasseringer begge disse årene.

Polarn O. Pyret

Svenske Polarn O. Pyret er også blant merkene som kan vise til relativt solide resultater, med henholdsvis to bronsemedaljer (2009 og 2011) samt fjerde- og syvendeplass i årets tester. Det er viktig å understreke at årets syvendeplass er meget solid og at avstanden opp til KappAhl på andreplass kun består av 4 poeng (på en skala fra 0 til 100). På den annen side er det grunn til å informere om at Testfakta i 2011 fant bly på Polarn O. Pyret-settet, noe som førte til at produsenten trakk regnsettet fra markedet.

Abeko

Også svenske Abeko er blant merkene som kan skilte med solide resultater, én gullmedalje (2011), én bronsemedalje (Testfakta 2012) og en solid femteplass (2009). Vi nevner imidlertid at et Abeko-regnsett produsert for Coop endte opp med sisteplassen i 2011, samme år som Abeko vant testen med settet Abeko Ludvig.

H&M

I den andre enden av skalaen finner vi blant andre svenske Hennes & Mauritz, som endte opp med åttende- og niendeplass i årets tester, syvendeplass i 2011 og sisteplass i 2009.

Ticket to heaven

Heller ikke danske Ticket to heaven har gjort det spesielt skarpt. Dette merket har vært med i Testfaktas tester to ganger og endte opp med henholdsvis sisteplass (2012) og niendeplass (2011). I tillegg ble det funnet både bly, kadmium og ftalatet DEHP både på tekstilet og glidelås-drageren i årets test.

Europris

Norske Europris har også endt opp med svært svake resultater. Regnsett fra Europris ble testet i både 2011 og 2009 og endte på nest siste plass begge år.

CeLaVi

Aller dårligst har det gått for danske CeLaVi, som var med i begge årets tester med to ulike modeller og som endte opp med jumboplassen i begge.

I tillegg er en rekke andre merker testet, deriblant Ellos, Helly Hansen og Reima. For disse merkenes vedkommende er imidlertid resultatene for få eller for sprikende til at det er mulig å se noe tydelig mønster.

 

Jogrim Aabakken.Foto
Jogrim Aabakken
Evaluering og læring
jogrim@forbrukerradet.no

Fakta om testerne

Testfakta

Det svenske selskapet Testfakta ble etablert i 2001 og er et uavhengig test- og research-selskap. Selskapet har spesialisert seg på testing og vurdering av forbrukerprodukter og gjennomfører alltid sine tester i sertifiserte laboratorier. Selskapet leverer produkttester til en rekke medier. Forbrukerrådet samarbeider med Testfakta.

Råd&Rön

Magasinet Råd&Rön ble etablert i 1958, kommer ti ganger i året og utgis av Sveriges Konsumenter. Råd&Rön kjennetegnes ved fravær av reklame og svært grundige produkttester, mange av dem i samarbeid med International Consumer Reseach & Testing (ICRT). Råd&Rön er også tilgjengelig på nett.

Abonner på vårt nyhetsvarsel