Forside > Tester, guider og undersøkelser > Den store sommerdekkguiden

GUIDE

Den store sommerdekkguiden

11. april, 2014
Vi har analysert de siste 10 års resultater fra verdens grundigste sommerdekk-test og kan i dag fortelle deg hvilke produsenter som lager de beste – og de dårligste – sommerdekkene.

OPPDATERT 15.03.16: Direktøren i den finske dekkprodusenten Nokian har innrømmet at Nokian tidligere har manipulert testprodukter som er sendt til ulike dekktestere. Nokians manipulering påvirker imidlertid ikke vår sommerdekkguide, da testresultatene er hentet fra ADAC/ICRT. ADAC/ICRT kjøper alle testprodukter i butikk nettopp for å unngå forsøk på manipulasjon. Les mer hos det svenske ICRT-medlemmet Råd & Rön.

Se også Den store vinterdekkguiden

 

Forbrukerrådet har analysert testresultatene for hele 307 dekkmodeller fra 53 produsenter. Vår analyse viser at én produsent står i en klasse for seg: Continental. Denne tyske dekkprodusenten lager de uten sammenligning beste og sikreste sommerdekkene.

På andreplass finner vi italienske Pirelli, tett fulgt av japanske Bridgestone, britiske Dunlop og franske Michelin.

De ti beste sommerdekkmerkene:

1. Continental: 65,6 poeng

2. Pirelli: 63,2 poeng

3. Bridgestone: 62,7 poeng

4. Dunlop: 62,3 poeng

5. Michelin: 62,1 poeng

6. Nokian: 61,5 poeng

7. Uniroyal: 60,8 poeng

8. Goodyear. 59,9 poeng

9. Vredestein: 59,3 poeng

10. Semperit: 58,9 poeng

Se tabell med resultater for de 24 mest testede merkene her.

I kapitlene under finner du en grundigere gjennomgang av de enkelte merkene.

I den andre enden av skalaen finner vi merkene BFGoodrich (37,0), Sava (37,5), Kleber (37,7), Avon (40,2), Nexen (43,0) og Falken (45,3). I henhold til vår analyse bør disse merkene ikke velges.

Hvordan kan vi påstå dette?

Verdens grundigste dekktest

Jo, hvert år gjennomfører den tyske bilistorganisasjonen ADAC i samarbeid med den europeiske testorganisasjonen ICRT – der svenske Råd & Rön er et av medlemmene – det som sannsynligvis er verdens grundigste tester av sommerdekk. Testene er usedvanlig omfattende og skiller seg blant annet fra andre dekktester ved at to ulike dimensjoner testes hvert år. Ikke nok med det – i tillegg varieres dekkdimensjonene fra år til år. Resultatet er at ADAC og ICRT i løpet av de ti siste årene har testet hele 11 ulike dimensjoner, helt fra småbil-dimensjonen 155/70-13 og opp til sportslige og store dekk i dimensjon 225/45-17.

Egenskaper varierer med dimensjon

Hvorfor teste ulike dimensjoner? Jo, fordi en dekkmodells «fotavtrykk» varierer med bredde, profil og diameter. Og når fotavtrykket endres, endres også egenskapene. Dette innebærer at du ikke nødvendigvis kan være sikker på at et dekk som har oppnådd gode testresultater i én dimensjon, vil gjøre det like godt i en annen dimensjon.

Og nettopp dette fenomenet kan være et problem for deg som forbruker. Hvis bilen din tilfeldigvis bruker en av dimensjonene som er testet i år (175/65-14 eller 195/65-15), er du heldig og bør selvsagt kjøpe en av årets testvinnere.

Men hva med deg som har en bil som skal ha dekk i dimensjon 155/70-13? Eller 205/55-16? Jo, da har du selvsagt mulighet til å gå inn på nettsidene til ADAC eller Råd&Rön (betalingstjeneste) og sjekke om din dimensjon ble testet i fjor, eller året før. Og er du heldig, finner du en testvinner i din dimensjon der.

Dessverre er det imidlertid en risiko for at tidligere testede modeller har gått ut av produksjon. Og da er du like langt.

24 dekkmerker, 10 års historikk

Derfor har Forbrukerrådet analysert de siste ti års dekktester for å finne ut av hvilke produsenter som over tid har vist seg å lage de beste og sikreste sommerdekkene. Vi har tatt for oss hele 307 dekkmodeller fra 53 produsenter og har fokusert på de 269 dekkmodellene fra de 24 produsentene som er testet tre ganger eller mer.

Gjennomsnitt versus dårligste karakter

Først har vi regnet ut den gjennomsnittlige poengsummen merkene har oppnådd de ti siste årene. Vi har også sett nærmere på de dårligste poengsummene. Hvorfor?

Jo, fordi den dårligste poengsummen i denne sammenheng er svært interessant. For eksempel er det slik at merkene Hankook og Yokohama – som er testet henholdsvis 16 og 9 ganger – ender opp med identisk snittkarakter (57,9 av 100 oppnåelige poeng). Likevel er det interessante forskjeller de to merkene i mellom. Japanske Yokohama har for eksempel aldri havnet på pallen med noen av sine dekkmodeller. Koreanske Hankook derimot, kan skilte med både en testvinner og en sølvmedalje.

Hvordan kan de to merkene da ende opp med identiske snittkarakterer? Jo, forklaringen er selvsagt at medaljevinner Hankook tidvis har havnet langt nede på resultatlistene. Blant annet har Hankook vært helt nede på 36 poeng – noe som resulterte i en sisteplass (2005).

Ukronede Yokohama derimot, har oppnådd langt jevnere resultater. Det japanske merket har nemlig aldri oppnådd noen lavere poengsum enn 54 poeng, en rekord Yokohama deler med Uniroyal.

Når du er på jakt etter et superdekk fra en av disse produsentene, er det altså størst sjanse for at du lykkes om du velger Hankook. Men hos Hankook risikerer du altså også å møte på relativt svake modeller. Hos Yokohama viser statistikken at det er mindre sjanse for at du finner et superdekk. På den annen side har Yokohama aldri gjort det dårlig og kan dermed sies å levere en jevnere kvalitet.

Beste versus dårligste karakter – spenn

Tilsvarende informasjon kan også leses ut av våre tabeller via et annet parameter – spennet. Hankook oppnådde sitt beste testresultat i år, da en av merkets testede modeller oppnådde 68 poeng. Samtidig har merket som nevnt vært helt nede i 36 poeng. Det innebærer et spenn på hele 32 poeng mellom beste og dårligste modell.

Yokohama har aldri oppnådd noe bedre resultat enn 61 poeng. På den annen side har merket altså aldri scoret dårligere enn 51. Det betyr at vi snakker om et spenn på kun sju poeng, noe som er oppsiktsvekkende lite, og som altså indikerer svært jevn kvalitet.

Formkurve

I tillegg har vi sett på merkenes utvikling, eller formkurve, som vi har valgt å kalle det. Dette har vi gjort ved å regne ut snittet for dekkmodellene som er testet de tre siste årene (2012/2013/2014), for deretter å sammenligne disse tallene med snittet for hele tiårs-perioden (2005-2014). Dermed avdekker vi om et dekkmerkes snittkarakter hviler på gamle laurbær eller om merkets produkter blir stadig bedre.

Vår formkurve-analyse viser eksempelvis at britiske Dunlop er inne i en svært positiv utvikling. Snittet for hele tiårsperioden ligger på 62,3 poeng, noe som kvalifiserer til en fjerdeplass. Men hvis vi utelukkende konsentrerer oss om de fem Dunlop-modellene som er testet siden 2012, får vi et snitt på imponerende 67,0 poeng (opp 4,7). Dette er et rekord-resultat og innebærer at Dunlop faktisk har gjort det enda bedre enn Continental i perioden de tre siste årene.

Det motsatte gjelder for japanske Bridgestone, som i hele tiårsperioden har oppnådd hele 62,7 poeng i snitt og dermed belønnes med bronsemedalje. Hvis vi henter ut de fem Bridgestone-modellene som er testet de tre siste årene derimot, ender vi opp med mer moderate 60,2 poeng (ned 2,5). I en rangering basert på de tre siste årenes resultater, ville Bridgestone ha rast ned fra bronse til niendeplass.

Basert på denne analysen, vil Dunlop sannsynligvis være et mer fornuftig valg enn Bridgestone, til tross for at Bridgestone slår Dunlop når resultatene for hele tiårsperioden legges til grunn.

For øvrig kan også amerikanske Goodyear (opp 4,8), Hankook (opp 4,4) og nederlandske Vredestein (opp 3,7) vise til svært positive formkurver. Mens belgiske Uniroyal (ned 5,3) og amerikanske Firestone (ned 4,4) har svært negative formkurver.

Les vår analyse av resultatene til de beste produsentene i artiklene under.

Her finner du detaljerte enkeltresultater fra de siste årenes sommerdekktester:

Råd&Røn (175/65-14 og 195/65-16 og (betalingstjeneste, svensk språk)

ADAC (175/65-14) (gratistjeneste, tysk språk)

ADAC (195/65-15) (gratistjeneste, tysk språk)

Kilder: Forbrukerrådets tidligere publiserte sommerdekktester, Råd&Rön/ICRT, ADAC

Se oversikt over hvilke dimensjoner ADAC og ICRT har testet siden 2005 her. De 24 mest testede merkene Alle testede merker De mest testede merkene rangert etter formkurve De testede dekkdimensjonene