Forside > Tester, guider og undersøkelser > Den store bilgarantiguiden 2015

GUIDE

Den store bilgarantiguiden 2015

28. september, 2015
Forbrukerrådet har igjen gransket garantivilkårene til de 20 største bilmerkene og gir deg full oversikt over hvilke merker som gir deg de beste garantiene.

14.01.16: Les også Den store bilgarantiguiden 2016, som inneholder enda flere bilmerker og oppdaterte resultater. .

Forbrukerrådet har siden 2011 hatt fokus på norske bilgarantier, og i 2013 publiserte vi «Den store bilgarantiguiden». Samtidig publiserte vi en tabell der vi rangerte garantivilkårene til de 20 største bilmerkene her i landet. Det viste seg raskt at bilgarantiguiden hadde gjennomslagskraft – etter publiseringen har den ene bilimportøren etter den andre forbedret sine garantivilkår. Til slutt hadde så mange bilimportører forbedret sine vilkår at nesten samtlige kvalifiserte for betegnelsen «De mest forbrukervennlige vilkårene».

Nytt poengsystem

Derfor har Forbrukerrådet denne gangen gått enda grundigere til verks. Takket være et nytt poengsystem kan vi nå vise hvilke importører som strekker seg aller lengst i forbrukervennlig retning – og hvilke som fortsatt har en vei å gå før de kan skryte av å være blant de flinkeste i klassen.

Gullmedalje til Kia

Vår nye rangering viser at koreanske Kia tar en overlegen seier. Hovedårsaken til at Kia ender opp med hele 10,4 poeng, er at merket er alene om å tilby imponerende 7 år nybilgaranti. Hos alle de andre merkene må du nøye deg med 5 år, like lenge som du er dekket av forbrukerkjøpsloven.

Sølv: Volvo

På andreplass – med 7,3 poeng – finner vi svensk-kinesiske Volvo. En av Volvos største styrker er at Volvo som ett av tre merker gjennomfører en såkalt garantiutløpskontroll. Det betyr at du som Volvo-eier vil bli innkalt til en kontroll like før nybilgarantien går ut. Det innebærer i neste omgang at eventuelle garantifeil kostnadsfritt vil bli utbedret før garantien går ut. Hos de andre merkene må du selv huske å be om en kontroll før bilen når fem år. Hvis ikke risikerer du selv å måtte betale for feil som egentlig har oppstått innenfor garantiperioden.

Bronse: Hyundai

Tredjeplassen erobres av nok et koreansk bilmerke – Hyundai. Riktignok kan ikke Hyundai lenger skryte av sju år nybilgaranti, slik merket kunne inntil 1. juli 2014. Til gjengjeld er Hyundai det eneste merket som tilbyr fem år garanti i kombinasjon med ubegrenset kjørelengde. Hos de fleste andre merkene, må du nøye deg med 100 000 kilometer. Det betyr at du årlig i snitt må kjøre mindre enn 20 000 kilometer om garantien skal være gyldig i hele femårsperioden.

Toyota, Mercedes-Benz og Mitsubishi

Også Toyota, Mercedes-Benz og Mitsubishi oppnår over 6 poeng, noe som kvalifiserer dem alle til vår nye betegnelse «Meget gode garantivilkår».

Ford svakest

I den andre enden av skalaen finner vi merkene som ender opp med mellom 2 og 4 poeng, noe vi har valgt å klassifisere som «Svakest garantivilkår». På aller siste plass finner vi Ford, med bare 2,2 poeng. Det betyr at Ford har stort potensial for å gjøre sine garantier mer forbrukervennlige. For eksempel kan merket innføre en rausere kjørelengde knyttet til nybilgarantien. Eller garantiutløpskontroll. Ford kan også forbedre garantien for ekstrautstyr montert i Norge eller tillate at lakk- og rustkontroll gjennomføres av uavhengige verksteder.

Også Nissan (2,5) og Subaru (2,5) har forbedringspotensial på mange punkter.

To hovedoppgaver

Den store bilgarantiguiden har to hovedoppgaver . For det første er den ment å gi deg oversikt over hvilke rettigheter du tilbys hos de ulike merkene. For det andre er den ment å gi norske bilimportører motivasjon for ytterligere å forbedre sine garantivilkår. Det betyr at Forbrukerrådets bilgarantiguide vil bli oppdatert i sammenheng med at enkeltmerker bestemmer seg for å forbedre sine vilkår.

Under finner du en skriftlig gjennomgang av alle merkenes vilkår, samt flere andre underartikler som forklarer hva nybilgarantien, lakkgarantien og gjennomrustingsgarantien omfatter.

Planlegger du service eller reparasjon på bilen? Da kan det lønne seg å bruke Forbrukerrådets kontrakt.

Tabell med garantivilkår for alle merkene.

 

Bilde av ansatt: Jogrim Aabakken
Testansvarlig
jogrim@forbrukerradet.no

Garanti vs reklamasjon


Reklamasjon
Reklamasjonsretten er dine lovbestemte klagerettigheter. Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC og bil.

Garanti
En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang. Svarene Forbrukerrådet har innhentet, viser at alle materialrelaterte, mekaniske og elektriske feil på en bil i praksis er dekket av en nybilgaranti. Forutsetningen er imidlertid at feilen skyldes produksjonsfeil eller materialsvikt, med andre ord at ansvaret for feilen ligger hos produsent. Garantien dekker ikke normal slitasje på slitedeler som bremseskiver og bremseklosser. Eksempelvis vil heller ikke en utslitt kløtsj dekkes av garanti dersom det kan påvises at denne er utsatt for brukerfeil, for eksempel utstrakt sluring.

Du kan alltid reklamere
Husk at du din reklamasjonsrett gjelder uavhengig av garantien. Det betyr at du alltid kan reklamere, selv om selger skulle avvise ditt garantikrav.

Abonner på vårt nyhetsvarsel