Forside > Tester, guider og undersøkelser > Den store bilgarantiguiden 2016

GUIDE

Den store bilgarantiguiden 2016

14. januar, 2016
Forbrukerrådet har igjen gransket norske bilgarantier. Denne gangen har vi med åtte nye merker og flere nye aspekter.

Forbrukerrådet har helt siden 2011 hatt fokus på norske bilgarantier. Høsten 2013 publiserte vi andre utgave av «Den store bilgarantiguiden», som også inneholdt en tabell der vi rangerte garantivilkårene til de 20 største bilmerkene her i landet. Det viste seg raskt at tabellen hadde stor gjennomslagskraft – etter publiseringen forbedret den ene bilimportøren etter den andre sine garantivilkår.

Høsten 2015 gikk vi enda grundigere til verks, ved å innføre et nytt poengsystem som tydelig viser hvilke importører som strekker seg aller lengst i forbrukervennlig retning – og hvilke som fortsatt har en vei å gå før de kan skryte av å være blant de flinkeste i klassen.

Se også: Elbil – hvilke merker tilbyr de beste garantiene Se også: Ladbar hybridbil – hvilke merker tilbyr de beste garantiene Se også: Hybridbiler – hvilke merker tilbyr de beste garantiene

Åtte nye merker, enda flere aspekter

Med den fjerde versjonen av vår bilgarantiguide har vi gått enda lenger. Guiden er nå utvidet med ytterlige åtte merker, deriblant Tesla, Lexus og Porsche. I tillegg har vi tatt for oss enda flere poenggivende aspekter. Bilmerkene har nå blant annet mulighet for å hente poeng ved å tilby gratis lånebil i sammenheng med garantireparasjoner og ved å sende ut påminnelse til sine kunder om at garantien snart utløper.

Vær oppmerksom på at nybilgarantien dekker alle typer feil produsent har ansvaret for, men at den ikke dekker normal slitasje. Se faktarammen til høyre.

Enkel tabell med poengsum for alle merkene Avansert tabell med garantivilkår for alle merkene

Peugeot: Fra sjuendeplass til sølv

Også denne gangen viser det seg at en rekke merker har forbedret sine garantivilkår siden sist. Merket som har forbedret sine vilkår aller mest, er franske Peugeot, som har løftet seg helt fra 5,5 til 10,25 poeng. Det betyr at Peugeot, til tross for åtte nye merker og generelt hardere konkurranse, har jobbet seg opp fra en sjuendeplass til en sølvmedalje.

Peugeot, som nå altså kan skilte med Norges nest beste nybilgaranti, tilbyr blant annet gratis lånebil ved garantireparasjon, gratis lakk- og gjennomrustingskontroll, samt påminnelse om at garantien er i ferd med å utløpe. I tillegg kommer godbiter som full garantidekning for alt ekstrautstyr som monteres i Norge, 5 års garanti på garantibyttede komponenter, 5 års lakkgaranti og 5 år gratis veihjelp. Dermed har Peugeot med god margin klart å løfte seg opp i den eksklusive kategorien «Best garantivilkår», noe som forbeholdes merker som oppnår minimum 9 poeng.

Kia: Fortsatt overlegen gullvinner

Men selv om Peugeot altså kan vise til hele 10,25 poeng, er det nok en gang Kia som stikker av med gullmedaljen. Kia har siden sist gang faktisk forbedret sin score ytterligere, fra imponerende 10,40 til enda mer imponerende 11,65 poeng. Hovedårsaken til at Forbrukerrådet mener at Kia gir deg Norges beste garantivilkår, er den unike nybilgarantien på hele 7 år/150 000 km. Du som kjører langt vil ha glede av at Kia i tillegg gir deg full nybilgaranti uten kjørelengdebegrensning de tre første årene, noe merket også er alene om. I tillegg kommer en solid lakkgaranti, med 5 år/150 000 km samt 3 år gratis veihjelp. Dermed vinner Kia Forbrukerrådets kåring overlegent.

Hyundai: Bronse

Bronsemedaljen erobres av Kias søstermerke – koreanske Hyundai. Riktignok kan ikke Hyundai lenger skryte av 7 års nybilgaranti, slik merket kunne inntil 1. juli 2014. Til gjengjeld er Hyundai det eneste merket som tilbyr 5 års garanti i kombinasjon med ubegrenset kjørelengde. Hos de fleste andre merkene må du nøye deg med 100 000 kilometer, noe som betyr at du i snitt må kjøre under 20 000 kilometer årlig for at garantien skal være gyldig i hele femårsperioden. Hyundai tilbyr også 5 års lakkgaranti og 5 år gratis veihjelp, begge med ubegrenset kjørelengde. Siden sist gang har merket også forbedret sin ekstrautstyrs-garanti til høyeste nivå. Dermed henter Hyundai 8,00 poeng og rykker opp fra fjerde- til tredjeplass.

Mercedes-Benz: Sterk fjerdeplass

Også Mercedes-Benz har forbedret sine vilkår og har nå kommet opp i 7,85 poeng. Dermed har det tyske premium-merket ytterligere økt avstanden til erkekonkurrentene BMW (6,45 poeng) og Audi (5,45 poeng). Mercedes-Benz kan først og fremst takke sin unike gjennomrustingsgaranti – hele 30 år og ubegrenset kjørelengde – for sin sterke fjerdeplass.

Tesla og Lexus: Sterke nykommere

Blant de åtte nykommerne er det to merker som skiller seg tydelig ut; amerikanske Tesla og japanske Lexus. De to premium-merkene henter henholdsvis 7,50 og 7,35 poeng og erobrer dermed femte- og sjetteplassene.

Mitsubishi, Opel og Toyota

Hyundai, Mercedes-Benz, Tesla og Lexus når alle opp i kategorien «Meget gode garantivilkår». Det gjør også japanske Mitsubishi og tysk-amerikanske Opel. Begge har forbedret sine vilkår markant siden sist gang og henter henholdsvis 7,25 og 7,20 poeng. Opel har for øvrig en høy stjerne hos Forbrukerrådet, da merket er alene om å tilby gratis garantiutløpskontroll. Dette er en svært forbrukervennlig ordning som Forbrukerrådet håper at flere bilimportører vil innføre. Også Toyota, med sine 7,05 poeng, klarer å kvalifisere seg for den nest beste kategorien.

De svakeste

I den andre enden av skalaen finner vi kategorien «Svakest garantivilkår», som rommer åtte merker. Blant disse finner vi – kanskje overraskende for mange – et opplagt premium-merke, nemlig nykommeren Porsche med moderate 3,90 poeng. Også nykommeren Land Rover – som omfatter premium-merket Range Rover – ender opp langt nede på listen med bare 3,45 poeng.

Ny taper

Amerikansk-tyske Ford, som endte opp som taper sist gang, har imidlertid forbedret sine vilkår og har nå løftet seg opp på 4,70 poeng. Dermed lander Ford på 22.-plassen, fem plasser over sisteplassen.

Årets taper er japanske Subaru, som ender opp med elendige 0,5 poeng. Subaru er ett av få merker som har svekket sine vilkår. Sist gang ble Subaru rikelig belønnet for sin garantiutløpskontroll, noe importøren nå opplyser at de ikke lenger gjennomfører.

To hovedoppgaver

Den store bilgarantiguiden har to hovedoppgaver. For det første er den ment å gi deg oversikt over hvilke rettigheter du tilbys hos de ulike merkene. For det andre er den ment å gi norske bilimportører motivasjon for ytterligere å forbedre sine garantivilkår.

Under finner du en skriftlig gjennomgang av alle merkenes vilkår, samt flere andre underartikler som blant annet forklarer hva nybilgarantien, lakkgarantien og gjennomrustingsgarantien omfatter.

Planlegger du service eller reparasjon på bilen? Da kan det lønne seg å bruke Forbrukerrådets kontrakt.

Enkel tabell med poengsum for alle merkene Avansert tabell med garantivilkår for alle merkene

 

 

Bilde av ansatt: Jogrim Aabakken
Testansvarlig
jogrim@forbrukerradet.no

Garanti vs reklamasjon


Garanti
En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang.

Svarene Forbrukerrådet har innhentet, viser at alle materialrelaterte, mekaniske og elektriske feil på en bil i praksis er dekket av en nybilgaranti.

Forutsetningen er imidlertid at feilen skyldes produksjonsfeil eller materialsvikt, med andre ord at ansvaret for feilen ligger hos produsent. Garantien dekker ikke normal slitasje på slitedeler som bremseskiver og bremseklosser. Eksempelvis vil heller ikke en utslitt kløtsj dekkes av garanti dersom det kan påvises at denne er utsatt for brukerfeil, for eksempel utstrakt sluring.

Du kan alltid reklamere
Husk at din reklamasjonsrett gjelder uavhengig av garantien. Det betyr at du alltid kan reklamere, selv om selger skulle avvise ditt garantikrav.

Reklamasjon
Reklamasjonsretten er dine lovbestemte klagerettigheter. Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC og bil.

 

Abonner på vårt nyhetsvarsel