Forside > Tester, guider og undersøkelser > Den store elsykkelguiden

GUIDE

Den store elsykkelguiden

20. mai, 2015
En elsykkel kan gi deg et helt nytt og mer positivt forhold til sykling. Men ikke løp og kjøp før du har lest Forbrukerrådets guide.

 Med elsykkel sykler du alltid i medvind, hevder entusiastene. Og de har på mange måter rett. Med en elsykkel oppleves motbakken som slakere, jobbreisen som kortere og sykkeltilhengeren som lettere. Disse opplevelsene kan i neste omgang bidra til at du velger å bruke elsykkelen langt oftere enn du bruker tråsykkelen din i dag.

Sjekk batterirekkevidden

Batteriet er elsykkelens kraftkilde. Batteriet avgjør hvor lang rekkevidde du får, og hvor mye kraft motoren klarer å produsere. Batteriet er derfor en svært viktig faktor når du velger elsykkel. I vårt rekkeviddekart for elsykkel kan du velge mellom batterikapasitet på elsykler og se hvor langt du kommer før du må lade batteriet.

Fra 6000 kr

Men hvor mye vil det egentlig koste deg å kaste deg inn i elsyklingens verden? Vel, inntil nylig var elsykler en svært dyr fornøyelse. I løpet av det siste året har imidlertid enkelte rimelige modeller inntatt det norske markedet, noe som betyr at elsyklene ikke lenger er forbeholdt entusiaster og velstående. Clas Ohlson tilbyr eksempelvis en elsykkel til 9000 kr, XXL tilbyr en modell til 8000 kr mens Biltema nøyer seg med 6000 kr for sin rimeligste modell.

Når det er sagt, skal det understrekes at det fortsatt finnes svært få elsykler i prisklassen under 10.000 kr, og at de fleste elsykler fortsatt koster mellom 15.000 og 30.000 kr.

Forvirrende

Uansett hvilken prisklasse du velger å satse på, bør du imidlertid være klar over at elsykkel-verdenen gir deg svært mange valgmuligheter. Valgmuligheter er i utgangspunktet selvsagt positivt. Problemet er at mange av oss vil oppleve de mange alternativene som forvirrende. Derfor har Forbrukerrådet laget denne guiden, som har som målsetting å hjelpe deg til å finne ut hvilken elsykkel-type som er best tilpasset dine behov og preferanser.

Regelverket

Det første vi må understreke, er at Forbrukerrådets guide utelukkende dreier seg om elsykler som er godkjent i henhold til den europeiske standarden EN 15194. Elsykler som tilfredsstiller denne standarden, kalles EPAC bicycles (Electrically Power Assisted Cycle). En EPAC slipper unna mopedregelverket og har i stedet samme juridiske status som en ordinær tråsykkel, noe vi snart skal komme tilbake til. EN 15194-elsykler kalles i engelsktalende land ofte også pedelec, som er en forkortelse for pedal electric cycle.

1. «Tråkkeplikt» – med ett unntak

For å tilfredsstille EN 15194-regelverket, må en elsykkel ha visse egenskaper. For det første skal elektromotoren fungere som en hjelpemotor, noe som betyr at motoren i utgangspunktet kun aktiveres når brukeren tråkker på pedalene. Dette i motsetning til andre elsykkeltyper, som har gasshåndtak på samme måte som mopeder og motorsykler og dermed også faller inn under regelverkene for disse.

EN 15194-regelverket tillater imidlertid ett unntak fra regelen om at brukeren må tråkke på pedalene. En pedelec tillates nemlig å ha en trille- og startassistent som betjenes via en knapp, hendel eller bryter. Ved å aktivere assistenten, kan brukeren nyte godt av motoren uten å tråkke på pedalene. Trille- og startassistenten skal imidlertid ikke produsere høyere hastighet enn 6 km/t.

2. 48 volt og 250 watt

En annen fellesnevner er at batteriet maksimalt kan ha en spenning på 48 volt, og at hjelpemotoren maksimalt kan produsere 250 watt kontinuerlig. Årsaken til at vi har uthevet ordet kontinuerlig, er at dette ordet glemmes av mange kilder som omtaler elsykler. I henhold til standarden er det nemlig lovlig å produsere elsykler med motorer som i kortere perioder leverer langt mer enn 250 watt, for eksempel ved igangsetting eller i bratte bakker. Og nettopp hvordan de ulike produsentene har valgt å utnytte dette «kontinuerlig-smutthullet» i standarden, kan bety svært mye for kjøreopplevelsen.

3. Motorkutt

Et annet kjennetegn ved EN 15194elsykler er at motorkraften skal kuttes når hastigheten passerer 25 km/t. Motorkraften skal også kuttes når du slutter å tråkke. Hvor raskt motoren skal kutte, avhenger av om sykkelen er utrustet med bremsesensorer eller ikke. Bremsesensorer – som ikke er påbudt – sørger for at motoren kobler ut når brukeren aktiverer bremsene.

Hvis sykkelen er utrustet med bremsesensorer – holder det at motoren kutter senest 5 meter etter at du har sluttet å tråkke. Hvis sykkelen mangler bremsesensorer, skal motoren kutte senest 2 meter etter at du har sluttet å tråkke.

Liberale regler

Den store fordelen ved elsykler som tilfredsstiller EN 15194-regelverket, er som nevnt at de juridisk er å anse som ordinære tråsykler. Det betyr at du slipper unna både registreringsplikt, årsavgift og ansvarsforsikring. Det betyr også at elsykler ikke er omfattet av hjelmplikt eller aldersgrense. Forbrukerrådet anbefaler deg imidlertid å bruke hjelm når du kjører elsykkel. Vi anbefaler også foreldre å praktisere minimum 14-årsgrense, avhengig av barnets sykkel- og trafikkferdigheter.

Oppsummering

EN 15194-elsykler, som i resten av guiden vil bli omtalt som «elsykler», kjennetegnes altså ved at motoren i utgangspunktet ikke skal aktiveres før du starter å tråkke på pedalene, og at motoren skal deaktiveres så snart du slutter å tråkke eller når du oppnår 25 km/t. Maksimal batterispenning er 48 volt og motorens maksimale kontinuerlige effekt er 250 watt.

Mange valgmuligheter

Men der slutter altså fellesnevnerne. Du som skal kjøpe deg en elsykkel blir blant annet nødt til å velge motoraktiverings-teknologi, motortype, motorplassering, girteknologi, batteritype og bremseteknologi.

Men fortvil ikke, ved å lese deg gjennom vår guide vil du forhåpentligvis finne ut nøyaktig hvilken elsykkel som passer best for deg. Resten av guiden finner du ved å klikke på kapitlene under.

Tabell: Motoralternativer
Tabell: Girteknologier      

Hovedkilde og konsulent: Aslak Moe, eier av Oslo Transportsykkel og partner i Oslo Elsykkel

Andre kilder: Per Kristian Wiborg, partner i Oslo Elsykkel, Geir Johnsen, eier av Boreios AS, Biltema, Clas Ohlson, Wikpedia, snl.no, electricbike.com, elsykkelbloggen.no, el-sykkel.no, transportsykkel.no, syklistene.no, elbil.no, vegvesen.no, lovdata.no