Forside > Tester, guider og undersøkelser > Dugg på innsiden av frontruten: Slik blir du kvitt den

GUIDE

Dugg på innsiden av frontruten: Slik blir du kvitt den

8. desember, 2016
Sliter du med dugg og is på innsiden av bilrutene? Vi gir deg tips for å bli kvitt problemet.

Bilkjøring og dårlig sikt er en livsfarlig kombinasjon, både for deg, andre bilister og ikke minst for myke trafikanter. Derfor risikerer du både forelegg og førerkortbeslag hvis du kjører bil uten å ha sikret god sikt gjennom frontruten og de fremre siderutene.

I denne artikkelen gir vi deg tips om hvordan du forebygger og fjerner is på utsiden av rutene. Denne gangen skal vi se nærmere på et enda mer komplisert problem – dugg og is på innsiden.

Hvorfor dugger rutene?

Dugg i bilen oppstår rett og slett fordi vi trekker fuktighet inn i bilen. I sommerhalvåret er dugg normalt ikke noe stort problem. Men når vinterhalvåret kommer, starter problemene. Det er to hovedårsaker til dette.

For det første er høsten som regel forbundet med mye nedbør. Og når vinteren kommer, får vi i tillegg snø. Det betyr at du drar mer fuktighet inn i bilen enn i sommerhalvåret.

Større temperatursvingninger

For det andre utsettes bilkupeen for langt større temperatursvingninger. Problemet med dette, er at luftens evne til å holde på fuktighet varierer med lufttemperaturen. Mens varm luft klarer å holde på mye fuktighet, klarer kald luft bare å holde lite fuktighet. Dermed oppstår følgende situasjon:

Du har dratt vann og snø inn i bilen og har som vanlig klimaanlegget innstilt på 21 grader. Temperaturen i kupeen stiger og vannet og snøen fordamper. Den varme luften i kupeen klarer å holde på en stor del av den fordampede fuktigheten.

Men når du parkerer bilen utendørs, vil luften i kupeen sakte, men sikkert kjøles ned til utetemperatur. Jo kaldere luften blir, jo mindre fuktighet klarer den altså å holde på. Dermed begynner luften å «slippe» fuktighet. Fuktigheten som «slippes» forsvinner ikke og må finne et sted å være. Det mest nærliggende stedet er bilens interiør, inklusive innsiden av bilens ruter. Dermed begynner rutene å dugge. Vi opplever det som på pent kalles kondensasjon.

Når temperaturen synker under frysepunktet, vil den avsatte duggen i tillegg fryse til is – og du får et stort problem.

Hvordan skal du unngå å havne i denne situasjonen?

Minst mulig fuktighet i kupeen

Jo, for det første må du forsøke å trekke så lite fuktighet som mulig inn i kupeen. Det betyr blant annet følgende:

Paraplyer og lignende: Unngå å trekke paraplyer og andre fuktige gjenstander inn i bilen. Legg fuktige gjenstander i bagasjerommet, helst i en lukket plastpose

Klær og sko: Fjern så mye snø/vann som mulig fra klær og sko. Bruk gjerne en børste. Det aller beste vil tidvis være å ta av deg jakken og riste den fri for snø og vann før du setter deg inn i bilen. Hvis det er mildt nok til at du kan klare deg uten jakken, vil det lønne seg å legge den i bagasjerommet. Dermed unngår du at bilsetet blir vått når du setter dere inn. Aller helst bør jakken legges i en lukket plastpose, så minst mulig fuktighet fordamper i bilen. Det samme gjelder selvsagt jakkene til barn og andre passasjerer.

Sideveis inn: Sett deg inn i bilen sideveis og spark snø/vann av sko/støvler før du setter deg ordentlig på plass i bilen. Forsøk å lære barna å gjøre det samme 🙂

Forebyggende triks før kjøreturen

Men uansett hvor flink du er, så er det ikke til å unngå at du vil trekke noe snø/vann inn i kupeen i vinterhalvåret. Mest mulig av dette vannet må ut.

Rist mattene: Rist gulvmattene fri for snø og vann så ofte som mulig

Let etter hull i mattene: Sjekk at det ingen av gulvmattene har hull. Hvis matten har hull, vil vann renne ned i teppet i dørken. Dette gir potensial for store problemer med både dugg og rust. Avdekker du hull, må du kjøpe ny matte. Før den nye matten legges på plass, må du sørge for full tørking av teppet, eksempelvis ved bruk av sugende papir og hårføner.

Aviser under mattene: Legg gamle aviser under gummimattene på passasjerplassene. Disse vil fungere som fuktsamlere. Sjekk avisene med jevne mellomrom og bytt dem ut når de har blitt fuktige. Hvis gulvmatten på førersiden er festet med kroker, kan du legge aviser under denne. Hvis den ikke er festet med kroker, må du ikke legge aviser under den, fordi aviser vil øke risikoen for at matten glir frem og havner under bremsepedalen, noe som selvsagt er svært farlig.

Aviser oppå mattene: Legg gamle aviser oppå gummimattene på passasjerplassene. Disse vil fungere som fuktsamlere. Sjekk avisene med jevne mellomrom og bytt dem ut når de har blitt fuktige.

Fuktsamlere: Hvis problemet er stort, bør du også kjøpe fuktsamlere – ofte kalt fuktslukere – og plassere dem rundt omkring i bilen. Gamle sokker fylt med kattesand vil kunne gjøre samme nytten. Husk at fuktsamlerne etter hvert blir «fulle» og derfor må byttes ut.

Rene ruter: Vask rutene grundig innvendig. Bruk et pusseskinn eller en god mikrofiberklut samt fettløsende middel. Når rutene er helt rene, må de tørkes grundig. Bruk papir med god sugeevne og gjerne hårføner. Ikke ta på vinduene i etterkant og forsøk å lære barna det samme.

Duggfjerner: Sett eventuelt også rutene inn med et duggfjerningsmiddel, noe du får kjøpt i de fleste bilrekvisita-forretninger. Alternativt kan du bruke en antidugg-klut. Bruk middelet/kluten på frontruten og de fremre siderutene. Unngå å behandle de andre rutene. Dette for å gi duggen en mulighet for å feste seg på disse. Hvis duggen ikke har noen vindusflater å feste seg til, vil fuktigheten i stedet sette seg i interiøret, noe som kan forverre situasjonen på sikt. Vær klar over at duggfjerningsmidler har ulik kvalitet og ulik varighet og at behandlingen må gjentas etter en tid.

Forebyggende triks under kjøring

Hvis du følger overnevnte råd, vil du redusere duggrisikoen kraftig. I tillegg vil det lønne seg å være bevisst når du er ute og kjører.

Aircondition: Bruk alltid aircondition/klimaanlegg. Klimaanlegget bidrar til å tørke luften i kupeen (Av tekniske årsaker kutter dessverre klimaanlegget når temperaturen nærmer seg frysepunktet, men dette får du ikke gjort noe med)

Resirkulering: Bruk aldri resirkulering. Resirkulering er en stor duggfelle

Luft på frontruten: Når bilen er kald, styr alltid all luft opp på frontruten. Ikke styr luft ned i fotbrønnene

Ikke pust på frontruten: Når bilen er kald, forsøk å unngå å puste rett på frontruten og de fremre siderutene. Pusten din inneholder masse fuktighet og denne vil nærmest umiddelbart kondensere og bli til dugg når den treffer en kald vindusflate. Forsøk å puste gjennom nesen til varmeapparatet har begynt å levere varme og den verste faren er over. Forsøk å lære barn og andre passasjerer det samme 🙂

Korte kjøreturer: Hvis kjøreturen er kort, bør du varme opp kupeen så lite mulig, spesielt klær/sko er våte som følge av nedbør eller trening. Jo mindre varme, jo mindre fuktighet vil fordampe og skape problemer i neste omgang. Unngå i hvert fall å styre varmluft ned i fotbrønnene.

Jeg har allerede et stort duggproblem 🙁

Følger du overnevnte tips, vil du høyst sannsynlig slippe unna duggproblematikk. Hvis du allerede har et stort duggproblem, må du rett og slett «tørke» kupeen. Dette kan gjøres på flere måter:

Oppvarmet garasje: La bilen stå så lenge som mulig i en oppvarmet garasje. Sett alle sideruter på gløtt så fuktig luft slipper ut. Husk å lukke siderutene etterpå.

Lang kjøretur: Rist mattene og kjør en lang tur. Varm opp kupeen så mye som mulig. Når kupeen har vært glovarm en stund, kjør varmluften ned i fotbrønnene, så mattene tørker skikkelig. Åpne så siderutene på gløtt og slipp ut den fuktige luften under kjøring. Når du føler at kupeen er tørr, kjører du på med full kulde på vifteanlegget og kjøler kupeen ned. Fortsett å slippe ut varm og fuktig luft gjennom sidevinduene. Jo kaldere kupeen er når du parkerer, jo mindre fuktighet vil kondensere når bilen kjøles ned til utetemperatur. Husk å lukke siderutene når du parkerer.

Kupévarmer: Har du elektrisk kupévarmer? Varm opp kupeen så mye og lenge som mulig. Åpne så vinduene på gløtt og la fuktig luft slippe ut en periode mens kupévarmeren går. Hvis det ikke er nedbør, åpner du deretter dørene og la dem stå åpne til kupeen har oppnådd utetemperatur. Lukk dørene og husk å lukke siderutene.

Duggen har blitt til is 🙁 🙁

Hvis du ikke har tid til å la vifteapparatet fordampe isen, blir du nødt til å bruke isskrape eller en deicer-spray. Husk å legge et håndkle eller teppe på dashbordet før du går i gang med å skrape, slik at den avskrapede isen samles på teppet og lett kan ristes av utenfor bilen.

Lykke til! 🙂

 

Har du enda flere gode tips du mener bør få plass i denne artikkelen? Send ditt tips til Forbrukerrådet!

Bilde av ansatt: Jogrim Aabakken
Testansvarlig
jogrim@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel