Forside > Tester, guider og undersøkelser > Den store bilgarantiguiden 2018

GUIDE

Den store bilgarantiguiden 2018

8. februar, 2018
Alfa Romeo, Fiat og Kia i knallhard kamp om tittelen «Norges beste bilgaranti». Sterke nykommere. Og mange forbedrede vilkår. Det er blant ingrediensene i den nyeste utgaven av Forbrukerrådets store bilgarantiguide.

Forbrukerrådet har for femte gang gransket norske bilgarantier og har denne gangen rangert 31 bilmerker. Årets kåring preges av at søstermerkene Alfa Romeo og Fiat gjør en kraftanstrengelse for å vippe Kia ned fra den norske bilgaranti-tronen.

Les også: Den store privatleasing-guiden

 

De to italienske merkene innfører nå imponerende 7 år/200 000 km nybilgaranti i tillegg til en rekke andre forbrukervennlige vilkår. Blant annet lover Alfa Romeo og Fiat gratis lånebil ved garantireparasjoner, full garanti på alt ekstrautstyr montert i Norge og en ledende veihjelp-ordning. De to merkene opphever i tillegg kontrollkravet knyttet til sine lakk- og gjennomrustingsgarantier. Dermed belønnes Alfa Romeo og Fiat med hele 13,5 poeng – nesten to poeng mer enn norgesmester Kia oppnådde i 2016. Kia satt den gang rekord med 11,65 poeng.

Enkel tabell med poengsum og plassering for alle merkene Utdypende tabell: Plass 1 til 16 Utdypende tabell: Plass 17 til 31 Enkel tabell med historisk utvikling for alle merkene
Person som kjører bil. Foto.

Forbrukerrådet har nok en gang gransket norske bilgarantier. Denne gangen er 31 bilmerker vurdert og rangert. Foto: Colourbox.com

Kia slår hardt tilbake

Kia gir seg imidlertid ikke uten kamp og forbedrer nå sine vilkår ytterligere. Kia lover nå at alle kunder vil motta en påminnelse før nybilgarantien går ut, og innfører samtidig gratis lånebil ved garantireparasjon. Kia innfører samtidig full garantidekning for alt ekstrautstyr montert i Norge og fem år garanti for garantibyttede komponenter. Kia henter dermed hele 14,4 poeng og beholder tittelen «Norges beste bilgaranti».

Selv om Alfa Romeo og Fiat mislyktes i sitt forsøk på å nå helt til topps, kan de to italienske merkene nå skryte av en meget sterk sølvmedalje.

DS rett inn på fjerdeplass

I 2016 tok vi med alle merker som hadde solgt flere enn 100 biler året før. I år har vi valgt å ta med alle bilmerker som solgte flere enn 50 biler i Norge i 2017. Dermed dukker det opp ytterligere fire merker i vår guide; Alfa Romeo, DS, Smart og Jaguar. Alfa Romeo snapper altså sølvmedaljen, men også nykommer DS – Citroëns luksusmerke – gjør en oppsiktsvekkende entré i Forbrukerrådets bilgarantiguide. DS henter hele 10,25 poeng og erobrer dermed en solid fjerdeplass.

Nykommer Smart henter 4,65 poeng og ender dermed på en 17. plass, mens Jaguar lander på 3,45 poeng og må nøye seg med en 24. plass. Jeep, som var med i 2016, solgte kun 48 biler i 2017 og faller dermed ut av vår guide i år.

Se også: Disse elbilene gir deg de beste batterigarantiene Se også: Disse ladehybridene gir deg de beste batterigarantiene Se også: Disse hybridbilene gir de de beste batterigarantiene

BMW og Mini opp til sjetteplass

En rekke av de 28 merkene som var med i 2016, har nå valgt å forbedre sine vilkår. De mest oppsiktsvekkende forbedringene er det åpenbart Fiat og Kia som står for, men også BMWs fremgang er verdt å notere seg. BMW og søstermerket Mini oppnådde i 2016 solide 6,45 poeng, noe som holdt til delt tiendeplass.

Nå har BMW gjort endringer knyttet til sine lakk- og gjennomrustingsgarantier. Mens merkene tidligere forlangte jevnlig kontroll hos merkeverksted for at disse garantiene skulle være gyldige, har BMW og Mini nå opphevet kontrollkravet helt. Dermed står eierne langt friere med hensyn til hvor og når de ønsker å gjennomføre service på sine biler. Resultatet er at BMW og Mini nå henter hele 9,05 poeng og rykker opp til sjetteplass. Det betyr at de to søstermerkene kun slås av Kia, Alfa Romeo, Fiat, DS og Peugeot.

Citroën garanterer bremseskiver

Citroën har i år besluttet å fjerne kontrollkravet knyttet til sin gjennomrustingskontroll og innfører nå gratis lånebil ved garantireparasjon. I tillegg er Citroën ett av bare åtte merker som har svart positivt på Forbrukerrådets oppfordring om å garantere mot rust på bremseskiver, og lover å ta kostnaden ved å bytte bremseskiver som ruster så hardt at de må byttes i løpet av 5 år/50 000 km. Citroën henter nå solide 6,75 poeng og rykker opp fra en 16. til en 11. plass.

Nettopp garantidekning av rustede bremseskiver er et nytt vilkår i årets guide. Les mer om problemstillingen her.

Tesla ned ni plasser

Når mange merker forbedrer sine vilkår – samtidig som to nykommere erobrer sterke plasseringer – blir resultatet at mange merker rykker nedover på vår liste. Aller verst går det for Tesla, som var nykommer i 2016. Tesla faller hele ni plasseringer fra 5. til 14. plass. Peugeot, som tok sølvmedaljen i 2016, må i år nøye seg med 5. plass. Hyundai kapret bronsemedaljen i 2016, men må nøye seg med en 8. plass i år. Mercedes-Benz faller fra 4. til 10. plass og Lexus faller fra 6. til 11. plass. Søstermerkene Audi, Skoda og Volkswagen raser fra 13. plass til 19. plass.

Helt i bunnen av vår liste finner vi Dacia, med bare 2,2 poeng. Dacia får selskap av luksusmerkene Jaguar eller Land Rover, som må nøye seg med en delt nest siste plass. Også Porsche og Subaru ender opp med under 3 poeng og havner dermed langt nede på vår liste.

To hovedoppgaver

Den store bilgarantiguiden har to hovedoppgaver. For det første er den ment å gi deg oversikt over hvilke rettigheter du tilbys hos de ulike merkene. For det andre er den ment å gi norske bilimportører motivasjon for ytterligere å forbedre sine garantivilkår. Les mer her.

Under finner du en gjennomgang av alle merkenes vilkår, samt flere andre underartikler som blant annet forklarer hva nybilgarantien, lakkgarantien og gjennomrustingsgarantien omfatter.

Planlegger du service eller reparasjon på bilen? Da kan det lønne seg å bruke Forbrukerrådets kontrakt.

Enkel tabell med poengsum og plassering for alle merkene Bilgarantiguiden 2016 Bilgarantiguiden 2015