Den store bilgarantiguiden 2018
Alfa Romeo, Fiat og Kia i knallhard kamp om tittelen «Norges beste bilgaranti». Sterke nykommere. Og mange forbedrede vilkår. Det er blant ingrediensene i den nyeste utgaven av Forbrukerrådets store bilgarantiguide.
Forbrukerrådet har for femte gang gransket norske bilgarantier og har denne gangen rangert 31 bilmerker. Årets kåring preges av at søstermerkene Alfa Romeo og Fiat gjør en kraftanstrengelse for å vippe Kia ned fra den norske bilgaranti-tronen.
De to italienske merkene innfører nå imponerende 7 år/200 000 km nybilgaranti i tillegg til en rekke andre forbrukervennlige vilkår. Blant annet lover Alfa Romeo og Fiat gratis lånebil ved garantireparasjoner, full garanti på alt ekstrautstyr montert i Norge og en ledende veihjelp-ordning. De to merkene opphever i tillegg kontrollkravet knyttet til sine lakk- og gjennomrustingsgarantier. Dermed belønnes Alfa Romeo og Fiat med hele 13,5 poeng – nesten to poeng mer enn norgesmester Kia oppnådde i 2016. Kia satt den gang rekord med 11,65 poeng.

Kia slår hardt tilbake
Kia gir seg imidlertid ikke uten kamp og forbedrer nå sine vilkår ytterligere. Kia lover nå at alle kunder vil motta en påminnelse før nybilgarantien går ut, og innfører samtidig gratis lånebil ved garantireparasjon. Kia innfører samtidig full garantidekning for alt ekstrautstyr montert i Norge og fem år garanti for garantibyttede komponenter. Kia henter dermed hele 14,4 poeng og beholder tittelen «Norges beste bilgaranti».
Selv om Alfa Romeo og Fiat mislyktes i sitt forsøk på å nå helt til topps, kan de to italienske merkene nå skryte av en meget sterk sølvmedalje.
DS rett inn på fjerdeplass
I 2016 tok vi med alle merker som hadde solgt flere enn 100 biler året før. I år har vi valgt å ta med alle bilmerker som solgte flere enn 50 biler i Norge i 2017. Dermed dukker det opp ytterligere fire merker i vår guide; Alfa Romeo, DS, Smart og Jaguar. Alfa Romeo snapper altså sølvmedaljen, men også nykommer DS – Citroëns luksusmerke – gjør en oppsiktsvekkende entré i Forbrukerrådets bilgarantiguide. DS henter hele 10,25 poeng og erobrer dermed en solid fjerdeplass.
Nykommer Smart henter 4,65 poeng og ender dermed på en 17. plass, mens Jaguar lander på 3,45 poeng og må nøye seg med en 24. plass. Jeep, som var med i 2016, solgte kun 48 biler i 2017 og faller dermed ut av vår guide i år.
BMW og Mini opp til sjetteplass
En rekke av de 28 merkene som var med i 2016, har nå valgt å forbedre sine vilkår. De mest oppsiktsvekkende forbedringene er det åpenbart Fiat og Kia som står for, men også BMWs fremgang er verdt å notere seg. BMW og søstermerket Mini oppnådde i 2016 solide 6,45 poeng, noe som holdt til delt tiendeplass.
Nå har BMW gjort endringer knyttet til sine lakk- og gjennomrustingsgarantier. Mens merkene tidligere forlangte jevnlig kontroll hos merkeverksted for at disse garantiene skulle være gyldige, har BMW og Mini nå opphevet kontrollkravet helt. Dermed står eierne langt friere med hensyn til hvor og når de ønsker å gjennomføre service på sine biler. Resultatet er at BMW og Mini nå henter hele 9,05 poeng og rykker opp til sjetteplass. Det betyr at de to søstermerkene kun slås av Kia, Alfa Romeo, Fiat, DS og Peugeot.
Citroën garanterer bremseskiver
Citroën har i år besluttet å fjerne kontrollkravet knyttet til sin gjennomrustingskontroll og innfører nå gratis lånebil ved garantireparasjon. I tillegg er Citroën ett av bare åtte merker som har svart positivt på Forbrukerrådets oppfordring om å garantere mot rust på bremseskiver, og lover å ta kostnaden ved å bytte bremseskiver som ruster så hardt at de må byttes i løpet av 5 år/50 000 km (forutsatt at de ikke er utslitt). Citroën henter nå solide 6,75 poeng og rykker opp fra en 16. til en 11. plass.
Nettopp garantidekning av rustede bremseskiver er et nytt vilkår i årets guide. Les mer om problemstillingen her.
Tesla ned ni plasser
Når mange merker forbedrer sine vilkår – samtidig som to nykommere erobrer sterke plasseringer – blir resultatet at mange merker rykker nedover på vår liste. Aller verst går det for Tesla, som var nykommer i 2016. Tesla faller hele ni plasseringer fra 5. til 14. plass. Peugeot, som tok sølvmedaljen i 2016, må i år nøye seg med 5. plass. Hyundai kapret bronsemedaljen i 2016, men må nøye seg med en 8. plass i år. Mercedes-Benz faller fra 4. til 10. plass og Lexus faller fra 6. til 11. plass. Søstermerkene Audi, Skoda og Volkswagen raser fra 13. plass til 19. plass.
Helt i bunnen av vår liste finner vi Dacia, med bare 2,2 poeng. Dacia får selskap av luksusmerkene Jaguar eller Land Rover, som må nøye seg med en delt nest siste plass. Også Porsche og Subaru ender opp med under 3 poeng og havner dermed langt nede på vår liste.
To hovedoppgaver
Den store bilgarantiguiden har to hovedoppgaver. For det første er den ment å gi deg oversikt over hvilke rettigheter du tilbys hos de ulike merkene. For det andre er den ment å gi norske bilimportører motivasjon for ytterligere å forbedre sine garantivilkår. Les mer her.
Under finner du en gjennomgang av alle merkenes vilkår, samt flere andre underartikler som blant annet forklarer hva nybilgarantien, lakkgarantien og gjennomrustingsgarantien omfatter.
Planlegger du service eller reparasjon på bilen? Da kan det lønne seg å bruke Forbrukerrådets kontrakt.
1. Merkene med de aller beste garantivilkårene (Over 10 poeng)
Merkene med de aller beste garantivilkårene (Over 10 poeng)
NB: At et merke har lavere poengsum i år enn i 2016, betyr ikke nødvendigvis at merket har svekket sine garantivilkår. Inntil 2016 tildelte Forbrukerrådet 1,0 poeng til alle merker som svarte at deres nybilgaranti dekket samtlige 25 komponenter på en liste utarbeidet av oss. Opp gjennom årene har stadig flere merker avgitt positive svar, og i år svarer alle merker at alle komponenter – inklusive xenon- og LED-pærer – er omfattet. Forbrukerrådet har dermed oppnådd vårt mål, som var å tydeliggjøre at samtlige komponenter på en bil skal være omfattet av en nybilgaranti (se faktaramme). Fordi alle merker nå aksepterer Forbrukerrådets syn, blir det ikke lenger meningsfullt å tildele dette poenget. Dette betyr at de 21 merkene som ble belønnet med dette poenget i 2016, automatisk får redusert sin poengsum med 1,0 poeng i år.
1. Kia: 14,40 poeng (opp fra 11,65 poeng)
Til tross for et tappert forsøk fra Alfa Romeo og Fiat på å fravriste Kia tittelen «Norges beste bilgaranti», klarer Kia å beholde tittelen.
Hovedårsaken til at Kia ble tildelt gullmedaljen i Forbrukerrådets bilgarantiguide både i 2015 og 2016, var at merket tilbyr en ledende nybilgaranti: 7 år/150 000 km. Nå har også Alfa Romeo og Fiat innført 7 år nybilgaranti. I tillegg har de to italienske merkene lagt seg på hele 200 000 km, noe som er enda bedre enn Kia. Det betyr at Alfa Romeo- og Fiat-eiere i snitt kan kjøre drøye 28 000 km per år uten å miste garantien, mot drøye 21 000 km for Kia-eiere.
Dette er svært viktige vilkår, men Forbrukerrådets bilgarantiguide består av hele 27 vilkår. Og når alle disse vilkårene sees i sammenheng, fremstår Kia nok en gang som den store vinneren. For å møte konkurransen fra Alfa Romeo og Fiat har Kia forbedret hele fire vilkår. Kia innfører nå garantiutløpspåminnelse og gratis lånebil ved garantireparasjon. I tillegg innføres minimum 5 år garanti på garantibyttede komponenter, samt uforbeholden garantidekning for alt ekstrautstyr montert i Norge. Fra tidligere kan Kia blant annet skilte med 5 år lakkgaranti og en bonus-nybilgaranti på 3 år uten kjørelengdebegrensning.
Dermed henter Kia hele 2,75 poeng mer enn i 2016 og lander på rekordhøye 14,40 poeng.
* Legg merke til at lydanlegg/GPS med skjerm samt start batteri har 5 år/150 000 km nybilgaranti. Alle andre komponenter har 7 år/150 000 km.
- Plassering januar 2016: Plass 1 av 28
- Plassering september 2015: Plass 1 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Gratis lånebil ved garanti-/reklamasjonsreparasjon: 1 poeng. Sender ut garantiutløpspåminnelse: 1 poeng. Garanti omfatter alt ekstrautstyr montert i Norge uten forbehold (var: originalutstyr fra fabrikk og utstyr levert av importør): 1 poeng. Garantibyttede komponenter minimum garantert 5 år (var: 0 år): 1 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Nybilgaranti 3 år/ubegrenset kjørelengde (i tillegg til 7 år/150 000 km) (nytt vilkår innført 2016): 1 poeng. Nybilgaranti omfatter følgende ekstrautstyr montert i nybil av merkeforhandler/-verksted i Norge: Originalutstyr fra fabrikk og utstyr levert av importør (var: Utstyr levert av importør): 0,25 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept 2013 til sept 2015: –
- Forbedringer fra okt 2011 til sept 2013: 5 år/150.000 km garanti for lydanlegg/GPS med skjerm (var: 3 år/100 000 km)
2. Alfa Romeo: 13,5 poeng (nykommer)
Alfa Romeo er nykommer i årets bilgarantiguide. Alfa Romeo har samme importør og vilkår som Fiat. De to italienske søstermerkene valgte i år å utfordre Kia i kampen om Norges beste bilgaranti. De to merkene innfører blant annet hele 7 år/200 000 km nybilgaranti, noe som er ledende. I tillegg tilbys gratis veihjelp i 7 år/200 000 km, noe som også er rekordgode vilkår. Merkene forbedrer sine vilkår ytterligere ved å forbedre sin garanti for ekstrautstyr montert i Norge. Samtidig oppheves kravet om jevnlig rustkontroll.
Alfa Romeo og Fiat kan fra tidligere skilte med gratis lånebil ved garanti-/reklamasjonsreparasjon og krever ikke jevnlig kontroll knyttet til lakkgarantien. Om kunden skulle ønske det, tilbys i tillegg gratis lakk- og gjennomrustingskontroll. I tillegg kommer 2 år minimumsgaranti på garantibyttede komponenter. Dermed oppnår de to merkene imponerende 13,5 poeng og deler en svært solid sølvmedalje i Forbrukerrådets kåring.
Samtidig som Alfa Romeo og Fiat har forbedret sine garantivilkår voldsomt, har de to merkene valgt å svekke sin lakkgaranti fra 5 til 3 år og sin gjennomrustingsgaranti fra 12 til 8 år. Dermed taper de to merkene 2,0 poeng. Hadde de beholdt lakk- og gjennomrustingsgarantiene fra 2016, hadde de hentet hele 15,5 poeng og havnet på toppen av vår liste.
2. Fiat: 13,5 poeng (opp fra 5,15 poeng)
Fiat har samme importør og vilkår som Alfa Romeo.
- Plassering januar 2016: Plass 17 av 28 (nykommer)
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Nybilgaranti 7 år/200 000 km (var: 5 år/100 000 km): 5 poeng. Garanti omfatter alt ekstrautstyr montert i Norge uten forbehold (var: Originalutstyr fra fabrikk og utstyr levert av importør): 1 poeng. Opphevet krav om jevnlig rustkontroll: 1 poeng. Gratis veihjelp 7 år/200 000 km (var: Ingen): 1,1 poeng. Lakkgaranti 3 år/ubegrenset kjørelengde (var: 3 år/100 000 km): 0 poeng
- Negative endringer fra jan. 2016 til jan. 2018: Lakkgaranti 3 år/ubegrenset kjørelengde (var: 5 år/100 000 km): -1 poeng. Gjennomrustingsgaranti 8 år (var: 12 år): – 1 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Gratis lånebil ved garanti-/reklamasjonsreparasjon (nytt vilkår innført 2016): 1 poeng. Nybilgaranti 2 år/ubegrenset kjørelengde (i tillegg til 5 år/100 000 km) (nytt vilkår innført 2016): 0,25 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: –
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
4. DS: 10,25 poeng (nykommer)
DS er det franske PSA-konsernets luksusmerke og er i nær familie med søstermerket Citroën (og Peugeot). DS gjør en knalldebut i Forbrukerrådets bilgarantiguide og hopper rett inn på fjerdeplassen i vår rangering.
DS har en ordinær nybilgaranti på 5 år/100 000 km, men kan til gjengjeld by på gratis lånebil ved garanti-/reklamasjonsreparasjoner, full garantidekning på alt ekstrautstyr montert i Norge og hele 5 år garanti på garantibyttede komponenter. Merket lover å sende ut garantiutløpspåminnelser til sine kunder og gir en meget solid lakkgaranti: 5 år/ubegrenset kjørelengde. Merket gir i tillegg gratis veihjelp med like god varighet.
I år har Forbrukerrådet innført et nytt vilkår i vår garantiguide; bremseskivegaranti. Vi har spurt bilmerkene om disse garanterer mot rustangrep som er så alvorlige at bremseskiva må byttes. DS er ett av bare åtte merker som svarer ja på dette spørsmålet. I likhet med søstermerkene Citroën og Peugeot garanterer DS mot alvorlig rust på bremseskivene i 5 år/50 000 km. Kun Mazda, Mitsubishi, Subaru og Volvo gir bedre bremseskive-garanti enn DS – disse gir full dekning i hele nybilgarantiperioden (5 år/100 000 km).
Klikk her for å lese om merkene med meget gode garantivilkår.
Klikk her for å lese om merkene med meget gode garantivilkår.
2. Merker med meget gode garantivilkår (7–10 poeng)
2. Merker med meget gode garantivilkår (7–10 poeng)
NB: At et merke har lavere poengsum i år enn i 2016, betyr ikke nødvendigvis at merket har svekket sine garantivilkår. Inntil 2016 tildelte Forbrukerrådet 1,0 poeng til alle merker som svarte at deres nybilgaranti dekket samtlige 25 komponenter på en liste utarbeidet av oss. Opp gjennom årene har stadig flere merker avgitt positive svar, og i år svarer alle merker at alle komponenter – inklusive xenon- og LED-pærer – er omfattet. Forbrukerrådet har dermed oppnådd vårt mål, som var å tydeliggjøre at samtlige komponenter på en bil skal være omfattet av en nybilgaranti (se faktaramme). Fordi alle merker nå aksepterer Forbrukerrådets syn, blir det ikke lenger meningsfullt å tildele dette poenget. Dette betyr at de 21 merkene som ble belønnet med dette poenget i 2016, automatisk får redusert sin poengsum med 1,0 poeng i år.
5. Peugeot: 9,75 poeng (ned fra 10,25 poeng)
I 2016 imponerte Peugeot voldsomt ved å løfte seg fra 5,5 til hele 10,25 poeng. Dermed hoppet det franske merket fra en sjuendeplass og helt opp til sølvmedaljen. Knallhard konkurranse fra Alfa Romeo, Fiat og konsernsøster DS har imidlertid ført til at Peugeot i år må nøye seg med femteplassen.
Vi snakker imidlertid om en svært solid femteplass. Peugeot kan blant annet skilte med gratis lånebil ved garantireparasjon, samt gratis lakk- og rustkontroll. Peugeot sender sine kunder garantiutløpspåminnelse og gir full garantidekning for alt ekstrautstyr montert i Norge. Peugeot er også ett av kun fem merker som gir 5 år garanti på garantibyttede komponenter, og ett av kun fem merker som gir 5 år lakkgaranti med ubegrenset kjørelengde. Peugeot er i tillegg sammen med DS de eneste blant disse merkene som ikke stiller krav om jevnlig lakk-kontroll. Gjennomrustingsgarantien forutsetter jevnlig kontroll, men Peugeot krever ikke at denne gjennomføres ved merkeverksted. Skulle kunden ønske å utføre kontrollen ved merkeverksted, er dette som nevnt ikke noe problem, da kontrollen tilbys gratis. I tillegg til alt dette, kan Peugeot skilte med gratis veihjelp i 5 år.
I år har Forbrukerrådet innført et nytt vilkår i vår garantiguide; bremseskivegaranti. Vi har spurt bilmerkene om disse garanterer mot rustangrep som er så alvorlige at bremseskiva må byttes. DS er ett av bare åtte merker som svarer ja på dette spørsmålet. I likhet med konsernslektningene Citroën og Peugeot garanterer DS mot alvorlig rust på bremseskiver i 5 år/50 000 km. Kun Mazda, Mitsubishi, Subaru og Volvo gir bedre bremseskive-garanti enn DS – disse gir full dekning i hele nybilgarantiperioden (5 år/100 000 km).
- Plassering januar 2016: Plass 2 av 28
- Plassering september 2015: Plass 7 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Garanterer i 5 år/50 000 km mot alvorlig rust på bremseskiver som fører til at disse må byttes (nytt vilkår i 2018): 0,5 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Gratis lånebil ved garanti-/reklamasjonsreparasjon (nytt vilkår i 2016): 1 poeng. Sender ut garantiutløpspåminnelse (nytt vilkår i 2016): 1 poeng. Lakkgaranti 5 år/ubegrenset kjørelengde (var: 3 år/ubegrenset kjørelengde): 2 poeng. Gratis lakk- og gjennomrustingskontroll: 0,75 poeng.
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: 5 år garanti på garantibyttede komponenter (var: 0 år): 1 poeng
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
6. BMW: 9,05 poeng (opp fra 6,45 poeng)
BMW gir 5 år/200 000 km nybilgaranti, noe som kun overgås av fire merker (Alfa Romeo, Fiat, Kia og Hyundai). BMW tilbyr også gratis lånebil ved garanti- og reklamasjonsreparasjoner og gir en lakkgaranti med like gode vilkår som nybilgarantien. Det tyske premium-merket er i tillegg ett av bare fem merker som tilbyr gratis veihjelp i 5 år med ubegrenset kjørelengde. I år har BMW også opphevet kravene om jevnlig lakk- og rustkontroll ved merkeverksted og henter dermed hele 3 poeng. Dermed rykker BMW og søstermerket Mini helt opp til sjetteplassen i vår rangering. Det betyr at BMW slår sine erkekonkurrenter Mercedes-Benz (10. plass) og Audi (19.). Også konkurrentene Lexus (11.), Volvo (16.), Jaguar (24.), Land Rover (24.) og Porsche (29.) slås med til dels svært solide marginer.
- Plassering januar 2016: Plass 10 av 28
- Plassering september 2015: Plass 9 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Opphevet krav om jevnlig lakk-kontroll: 1 poeng. Opphevet krav om jevnlig gjennomrustingskontroll: 1 poeng. Opphevet krav om at lakk-/rustkontroll må utføres av merkeverksted: 1 poeng
- Negative endringer fra jan. 2016 til jan. 2018: Garantibyttede komponenter ingen minimumsgaranti (var: 2 år): -0,4 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Gratis lånebil ved garanti-/reklamasjonsreparasjon (nytt vilkår i 2016): 1 poeng. Nybilgaranti 2 år/ubegrenset kjørelengde (i tillegg til 5 år/200 000 km) (nytt vilkår i 2016): 0,25 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: –
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
6. Mini: 9,05 poeng (opp fra 6,45 poeng)
Britisk-tyske Mini har samme importør og garantivilkår som BMW.
- Plassering januar 2016: Plass 10 av 28
- Plassering september 2015: Plass 9 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Opphevet krav om jevnlig lakk-kontroll: 1 poeng. Opphevet krav om jevnlig gjennomrustingskontroll: 1 poeng. Opphevet krav om at lakk-/rustkontroll må utføres av merkeverksted: 1 poeng
- Negative endringer fra jan. 2016 til jan. 2018: Garantibyttede komponenter ingen minimumsgaranti (var: 2 år): -0,4 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Gratis lånebil ved garanti-/reklamasjonsreparasjon (nytt vilkår i 2016): 1 poeng. Nybilgaranti 2 år/ubegrenset kjørelengde (i tillegg til 5 år/200 000 km) (nytt vilkår i 2016): 0,25 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: –
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
8. Hyundai: 7,60 poeng (ned fra 8,00 poeng)
Med 5 år/ubegrenset kjørelengde, tilbyr koreanske Hyundai Norges fjerde beste nybilgaranti, kun slått av Alfa Romeo, Fiat og Kia. Hyundai kan også skilte med likelydende betingelser for sin lakkgaranti. Det betyr at Hyundai sammen med DS, Jaguar, Land Rover og Peugeot tilbyr Norges beste lakkgaranti. Hyundai gir i tillegg full nybilgaranti på alt ekstrautstyr montert i Norge og har nå innført 2 år minimumsgaranti på garantibyttede komponenter.
Til tross for dette, faller Hyundai fra en bronseplassering i 2016 til en åttendeplass i år. Årsaken er blant annet at Hyundai har valgt å kutte gratis veihjelp fra 5 til 2 år. En annen årsak er sterkt forbedrede vilkår hos BMW, Fiat og Mini, samt at Hyundai slås av de råsterke nykommerne Alfa Romeo og DS.
- Plassering januar 2016: Plass 3 av 28
- Plassering september 2015: Plass 4 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Garantibyttede komponenter minimum garantert 2 år (var: 0 år): 0,4 poeng
- Negative endringer fra jan. 2016 til jan. 2018: Gratis veihjelp 2 år/ubegrenset kjørelengde (var: 5 år/ubegrenset kjørelengde): -0,8 poeng
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Garanti omfatter alt ekstrautstyr montert i Norge uten forbehold (var: Kun ekstrautstyr levert av importør): 1 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: Lakkgaranti 5 år/ubegrenset kjørelengde (var: 3 år/ubegrenset kjørelengde): 2 poeng. Opphevet krav om at lakk-/rustkontroll må utføres av merkeverksted: 1 poeng
- Negative endringer fra sept. 2013 til sept. 2015: Nybilgaranti 5 år/ubegrenset kjørelengde (var: 7 år/200 000 km). Gratis veihjelp 5 år/ubegrenset kjørelengde (var: 7 år/200 000 km)
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
9. Mitsubishi: 7,25 poeng (uendret)
Japanske Mitsubishi kjennetegnes blant annet ved at merkets kunder får gratis lånebil ved garanti- og reklamasjonsreparasjoner, at nybilgarantien omfatter alt ekstrautstyr montert i Norge, og at garantibyttede komponenter er garantert i hele 5 år. Mitsubishi gir i tillegg 5 år lakkgaranti og er ett av bare fem merker som gir 5 år gratis veihjelp med ubegrenset kjørelengde.
I år har Forbrukerrådet innført et nytt vilkår i vår garantiguide; bremseskivegaranti. Vi har spurt bilmerkene om disse garanterer mot rustangrep som er så alvorlige at bremseskiva må byttes. Mitsubishi er ett av bare åtte merker som svarer ja på dette spørsmålet. Mitsubishi er i tillegg ett av bare fire merker som gir full dekning i hele nybilgarantiperioden (5 år/100 000 km).
Fordi en rekke konkurrenter har forbedret sine vilkår kraftig, faller Mitsubishi likevel fra en sjuendeplass i 2016 til en niendeplass i år.
(Mitsubishi har for øvrig innført en spesiell garanti for den ladbare SUV-en Outlander PHEV. Denne har nå fått en nybilgaranti på 7 år/140 000 km. Vår rangering tar utgangspunkt i garantier som gjelder for samtlige modeller Mitsubishi tilbyr i det norske markedet. Mitsubishi kreditereres derfor ikke for sin unike Outlander-garanti.)
- Plassering januar 2016: Plass 7 av 28
- Plassering september 2015: Plass 6 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Full nybilgaranti (5 år/100 000 km) mot alvorlig rust på bremseskiver som fører til at disse må byttes (nytt vilkår i 2018): 1 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Gratis lånebil ved garanti-/reklamasjonsreparasjon (nytt vilkår i 2016): 1 poeng. Nybilgaranti 2 år/ubegrenset kjørelengde (i tillegg til 5 år/100 000 km) (nytt vilkår i 2016): 0,25 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: Gratis veihjelp 5 år/ubegrenset kjørelengde (var: 3 år/ubegrenset kjørelengde): 0,7 poeng
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
3. Merker med gode garantivilkår (6–7 poeng)
3. Merker med gode garantivilkår (6–7 poeng)
NB: At et merke har lavere poengsum i år enn i 2016, betyr ikke nødvendigvis at merket har svekket sine garantivilkår. Inntil 2016 tildelte Forbrukerrådet 1,0 poeng til alle merker som svarte at deres nybilgaranti dekket samtlige 25 komponenter på en liste utarbeidet av oss. Opp gjennom årene har stadig flere merker avgitt positive svar og i år svarer alle merker at alle komponenter – inklusive xenon- og LED-pærer – er omfattet. Forbrukerrådet har dermed oppnådd vårt mål, som var å tydeliggjøre at samtlige komponenter på en bil skal være omfattet av en nybilgaranti (se faktaramme). Fordi alle merker nå aksepterer Forbrukerrådets syn, blir det ikke lenger meningsfullt å tildele dette poenget. Dette betyr at de 21 merkene som ble belønnet med dette poenget i 2016, automatisk får redusert sin poengsum med 1,0 poeng i år.
10. Mercedes-Benz: 6,85 poeng (ned fra 7,85 poeng)
Mercedes-Benz hentet i 2016 fjerdeplassen og slo dermed BMW og Audi med god margin. I år rykker tyske Mercedes-Benz ned seks plasser til en tiendeplass, mens BMW rykker opp fra tiende- til sjetteplass.
Det som først og fremst kjennetegner Mercedes-Benz’ garantivilkår, er den overlegne gjennomrustingsgarantien: 30 år/ubegrenset kjørelengde. Alt ekstrautstyr montert i Norge er dekket av nybilgaranti, og garantibyttede komponenter er minimumsgarantert i 2 år. Det tyske premium-merket gir også 5 års lakkgaranti. Merket krever riktignok at bilen må til jevnlig kontroll for at den omfattende gjennomrustingsgarantien skal være gyldig, men har siden 2015 tillatt at denne kontrollen utføres av uavhengige verksteder. Mercedes-Benz er ett av svært få merker som ikke tilbyr en separat lakk-/rustkontroll.
- Plassering januar 2016: Plass 4 av 28
- Plassering september 2015: Plass 5 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: –
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Nybilgaranti 2 år/ubegrenset kjørelengde (i tillegg til 5 år/100 000 km) (nytt vilkår i 2016): 0,25 poeng. Opphevet krav om jevnlig lakk-kontroll: 1 poeng. 2 år minimumsgaranti på garantibyttede komponenter (var: 0 år): 0,4 poeng.
- Negative endringer fra sept. 2015 til jan. 2016: Gratis veihjelp 2 år (var: 4 år): – 0,2 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til april 2014: Opphevet krav om årlig lakk-/rustkontroll hos merkeverksted (Mercedes-Benz var eneste merke som stilte dette kravet uten samtidig å tilby en separat lakk-/rustkontroll frikoblet fra service): 1 poeng
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
11. Citroën: 6,75 poeng (opp fra 5,25 poeng)
Citroën har forbedret to garantivilkår siden sist gang. Nå gir det franske merket gratis lånebil ved garanti-/reklamasjonsreparasjon. Samtidig er kravet om bruk av merkeverksted for rustkontroll opphevet.
I tillegg har Forbrukerrådet innført et nytt vilkår i vår garantiguide; bremseskivegaranti. Vi har spurt bilmerkene om disse garanterer mot rustangrep som er så alvorlige at bremseskiva må byttes. Citroën er ett av bare åtte merker som svarer ja på dette spørsmålet. I likhet med konsernslektningene DS og Peugeot garanterer Citroën mot alvorlig rust på bremseskiver i 5 år/50 000 km. Kun Mazda, Mitsubishi, Subaru og Volvo gir bedre bremseskive-garanti enn Citroën – disse gir full dekning i hele nybilgarantiperioden (5 år/100 000 km).
Citroën kan fra tidligere skilte med 5 år garanti på garantibyttede komponenter samt gratis, separat rustkontroll. Merket gir også full garantidekning for alt ekstrautstyr montert i Norge. Dermed rykker Citroën opp fra en middelmådig 16. plass til en sterk 11. plass, en plass merket deler med Lexus.
- Plassering januar 2016: Plass 16 av 28
- Plassering september 2015: Plass 16 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Garanterer i 5 år/50 000 km mot alvorlig rust på bremseskiver som fører til at disse må byttes (nytt vilkår i 2018): 0,5 poeng. Gratis lånebil ved garanti-/reklamasjonsreparasjon: 1 poeng. Opphevet krav om at gjennomrustingskontroll må utføres av merkeverksted: 1 p
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Garantibyttede komponenter garantert i 5 år (var: 0 år): 1 poeng. 3 år lakkgaranti med ubegrenset kjørelengde (var 3 år/100 000 km): Ingen poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: Nybilgaranti omfatter alt ekstrautstyr montert i Norge (var: originalutstyr fra fabrikk og utstyr levert av importør): 1 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til okt. 2013: Nybilgaranti omfatter ekstrautstyr som er montert i Norge, forutsatt at utstyret er originalutstyr fra fabrikk, eller utstyr levert av importør (var: intet ekstrautstyr montert i Norge omfattet av nybilgaranti)
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
11. Lexus: 6,75 poeng (ned fra 7,35 poeng)
Toyotas premium-merke Lexus var i 2016 nykommer i Forbrukerrådets bilgarantiguide og rykket rett inn på sjetteplass. Dette skyldtes blant annet en solid nybilgaranti på 5 år/160 000 km. Nå er kjørelengden ytterligere forbedret, til 200 000 km. Lexus kan dermed skilte med en like god nybilgaranti som BMW og Mini. Lexus henter også mange poeng fordi merket ikke pålegger sine kunder å gjennomføre jevnlige kontroller for at lakk- og gjennomrustingsgarantiene skal være gyldige. Som en ekstra service, tilbyr det japanske merket likevel sine kunder gratis lakk- og gjennomrustingskontroll. Lexus’ garantivilkår kjennetegnes også ved relativt god garantidekning for ekstrautstyr montert i Norge. Lexus-kunder får også 3 år gratis veihjelp, i motsetning til Toyota-kunder, som må nøye seg med gratis veihjelp til første service.
Likevel rykker Lexus ned fra en sjetteplass til en delt 11. plass. Dette har sammenheng med at en rekke merker har forbedret sine garantier kraftig siden 2016.
- Plassering januar 2016: Plass 6 av 28 (nykommer)
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Nybilgaranti 5 år/200 000 km (var: 5 år/160 000 km): 2 poeng (var: 1,6 poeng)
13. Opel: 6,70 poeng (ned fra 7,20 poeng)
Tysk-franske Opel er det eneste merket som innkaller sine kunder til gratis garantiutløpskontroll, en ordning Forbrukerrådet er særdeles positiv til. Opel belønnes derfor med hele 3 poeng. Opel gir også 5 år lakkgaranti, 3 år gratis veihjelp og 2 år minimumsgaranti på garantibyttede komponenter. Opel krever riktignok at kundene gjennomfører jevnlige kontroller for at lakk- og gjennomrustingsgarantiene skal være gyldige. Til gjengjeld tilbyr merket gratis lakk- og gjennomrustingskontroll. I år har Opel også bestemt seg for å innføre full garanti uten forbehold for ekstrautstyr montert i Norge.
Med tanke på at Opel tilbyr sine kunder gratis garantiutløpskontroll, er det synd at merket til tross for forbedrede vilkår faller fra en 8. plass i 2016 til en 13. plass i år. Dette har sammenheng med at en rekke merker har forbedret sine vilkår kraftig siden sist.
- Plassering januar 2016: Plass 8 av 28
- Plassering september 2015: Plass 7 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Garanti omfatter alt ekstrautstyr montert i Norge uten forbehold (var: originalutstyr fra fabrikk og utstyr levert av importør og merkeforhandler): 1 poeng (var 0,5 poeng)
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Nybilgaranti 2 år/ubegrenset kjørelengde (i tillegg til 5 år/100 000 km) (nytt vilkår i 2016): 0,25 poeng. Garanti omfatter ekstrautstyr montert i Norge forutsatt at utstyret er originalutstyr fra fabrikk eller utstyr fra importør eller fra merkeforhandler: 0,5 poeng (var: kun utstyr levert av importør). Gratis garantiutløpskontroll belønnes nå med 3 poeng (var: 2 poeng): 1 poeng.
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: Gratis garantiutløpskontroll: 2 poeng. Gratis lakk- og gjennomrustingskontroll: 0,75 poeng. Garantibyttede komponenter minimum
- garantert 2 år (var: 0 år): 0,4 poeng.
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: 5 år/100 000 km garanti for xenon-pærer og setevarmer (var: 3 år/100 000 km)
14. Tesla: 6,50 poeng (ned fra 7,50 poeng)
Tesla var nykommer i Forbrukerrådets bilgarantiguide i 2016 og rykket rett inn på femteplass. Dette skyldtes blant annet at det amerikanske premium-elbil-merket tilbyr gratis lånebil ved garanti- og reklamasjonsreparasjoner. Tesla kan også skilte med full garantidekning for alt ekstrautstyr montert i Norge, 5 år lakkgaranti og 5 år gratis veihjelp. Tesla henter også mange poeng fordi merket ikke pålegger sine kunder å gjennomføre jevnlige kontroller for at lakk- og gjennomrustingsgarantiene skal være gyldige.
Det skal nevnes at Teslas gjennomrustingsgaranti er elendig, kun 5 år/100 000 kilometer. Bransjestandarden er 12 år/ubegrenset kjørelengde. Fordi alle Teslas karosseriplater er i aluminium, har vi imidlertid ikke valgt å straffe den svake gjennomrustingsgarantien.
Tesla har ikke valgt å forbedre sine garantivilkår siden 2016. Dette i motsetning til en rekke konkurrenter, som har valgt å forbedre sine vilkår til dels kraftig. Dette går spesielt hardt ut over Tesla, som faller hele ni plasser, mer enn noe annet merke.
- Plassering januar 2016: Plass 5 av 28 (nykommer)
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: –
15. Toyota: 6,45 poeng (ned fra 7,05 poeng)
I 2015 hentet Toyota sølvmedaljen takket være hele 7,30 poeng. I 2016 måtte merket nøye seg med 7,05 poeng og falt til en 9. plass. I år raser det japanske merket videre nedover vår liste og ender på 15. plass.
Dette skjer til tross for at Toyota i likhet med Lexus har forbedret sin nybilgaranti fra 5 år/160 000 km til 5 år/200 000 km, noe som kun overgås av Alfa Romeo, Fiat, Kia og Hyundai. I tillegg slipper Toyota-kunder å gjennomføre jevnlige kontroller for at lakk- og gjennomrustingsgarantiene skal være gyldige. Som en ekstra service tilbyr Toyota sine kunder gratis lakk- og gjennomrustingskontroll om de skulle ønske dette.
Toyota har imidlertid ikke benyttet seg av muligheten for å hente poeng ved å garantere mot rust på bremseskiver. Toyota kan heller ikke skilte med garantiutløpspåminnelse eller betingelsesløs garanti for ekstrautstyr montert i Norge. Når merket i tillegg tilbyr en middelmådig lakkgaranti og meget svak veihjelp, blir det i år for få poeng til å hevde seg blant de beste.
- Plassering januar 2016: Plass 9 av 28
- Plassering september 2015: Plass 2 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan 2016 til jan 2018: Nybilgaranti 5 år/200 000 km (var: 5 år/160 000 km): 2 poeng (var: 1,6 poeng)
- Forbedrede vilkår fra sept. 2016 til jan. 2016: Gratis lakk- og gjennomrustingskontroll: 0,75 poeng
- Negative endringer fra sept. 2015 til jan. 2016: Gratis veihjelp til første service (var: 5 år/ubegrenset kjørelengde): -1 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: Også ekstrautstyr levert av merkeforhandler og montert i Norge omfattes av nybilgaranti (var: kun originalutstyr fra fabrikk og utstyr fra importør): 0,25 poeng
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
16. Volvo: 6,30 poeng (Uendret)
I år har Forbrukerrådet innført et nytt vilkår i vår garantiguide; bremseskivegaranti. Vi har spurt bilmerkene om disse garanterer mot rustangrep som er så alvorlige at bremseskiva må byttes. Volvo er ett av bare åtte merker som svarer ja på dette spørsmålet. Volvo er i tillegg ett av bare fire merker som gir full dekning i hele nybilgarantiperioden (5 år/100 000 km).
Dette er meget positivt, likevel går det gal vei for Volvo i Forbrukerrådets bilgarantiguide. I 2015 hentet det svensk-kinesiske merket hele 7,30 poeng og en delt sølvmedalje. I 2016 sluttet imidlertid merket å innkalle sine kunder til en gratis garantiutløpskontroll og falt dermed til en 12. plass. I år faller merket ytterligere fire plasser. Forklaringen er først og fremst at en rekke merker har forbedret sine garantier kraftig, noe som betyr at konkurransen blir stadig hardere.
Volvo faller til tross for at merket er ett av få som praktiserer garantiutløpspåminnelse for sine kunder. Merket kan også skilte med 5 år lakkgaranti og er blant merkene som ikke pålegger sine kunder å gjennomføre jevnlige kontroller for at lakk- og gjennomrustingsgarantiene skal være gyldige. Kundene tilbys også 3 år gratis veihjelp. Volvo tilbyr imidlertid relativt svake vilkår når det kommer til ekstrautstyr montert i Norge og garantibyttede komponenter.
- Plassering januar 2016: Plass 12 av 28
- Plassering september 2015: Plass 2 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Full nybilgaranti (5 år/100 000 km) mot alvorlig rust på bremseskiver som fører til at disse må byttes (nytt vilkår i 2018): 1 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Sender ut garantiutløpspåminnelse (nytt vilkår i 2016): 1 poeng
- Negative endringer fra sept. 2015 til jan. 2016: Praktiserer ikke lenger gratis garantiutløpskontroll: -3 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: Gratis garantiutløpskontroll: 3 poeng. Gjennomrustingsgaranti 12 år/ubegrenset kjørelengde omfatter alle modeller.
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
4. Merker med middels garantivilkår (4–6 poeng)
4. Merker med middels garantivilkår (4–6 poeng)
NB: At et merke har lavere poengsum i år enn i 2016, betyr ikke nødvendigvis at merket har svekket sine garantivilkår. Inntil 2016 tildelte Forbrukerrådet 1,0 poeng til alle merker som svarte at deres nybilgaranti dekket samtlige 25 komponenter på en liste utarbeidet av oss. Opp gjennom årene har stadig flere merker avgitt positive svar, og i år svarer alle merker at alle komponenter – inklusive xenon- og LED-pærer – er omfattet. Forbrukerrådet har dermed oppnådd vårt mål, som var å tydeliggjøre at samtlige komponenter på en bil skal være omfattet av en nybilgaranti (se faktaramme). Fordi alle merker nå aksepterer Forbrukerrådets syn, blir det ikke lenger meningsfullt å tildele dette poenget. Dette betyr at de 21 merkene som ble belønnet med dette poenget i 2016, automatisk får redusert sin poengsum med 1,0 poeng i år.
17. Smart: 4,65 poeng (nykommer)
Nykommer Smart har ganske ordinære garantivilkår og plasserer seg midt på treet med 4,65 poeng. Merket har full garantidekning på alt ekstrautstyr som monteres i Norge og en god lakkgaranti. Eierne pålegges ikke jevnlige kontroller for at lakk- og gjennomrustingsgarantiene skal være gyldige. Veihjelpen er imidlertid svak, og Smart har relativt få godbiter å lokke med. Dermed havner det tyske merket på en delt 17. plass sammen med Suzuki.
17. Suzuki: 4,65 poeng (ned fra 5,15 poeng)
Japanske Suzuki kan blant annet skilte med gratis lånebil ved garanti- og reklamasjonsreparasjoner, 5 år lakkgaranti, gratis lakk- og gjennomrustingskontroll og 2 år minimumsgaranti på garantibyttede komponenter. I tillegg kommer fritak for kontroll knyttet til lakkgaranti og aksept for at uavhengige verksteder gjennomfører gjennomrustingskontroll. Suzukis poengsum trekkes imidlertid ned ved at merket er ett av få som ikke tilbyr gratis veihjelp. Merket har ikke forbedret sine vilkår i 2018.
- Plassering januar 2016: Plass 17 av 28
- Plassering september 2015: Plass 9 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: –
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Gratis lånebil ved garanti-/reklamasjonsreparasjon (nytt vilkår i 2016): 1 poeng. Nybilgaranti 2 år/ubegrenset kjørelengde (i tillegg til 5 år/100 000 km) (nytt vilkår i 2016): 0,25 poeng. Nybilgaranti omfatter ekstrautstyr montert i Norge, forutsatt at det er originalutstyr fra fabrikk eller utstyr levert av importør: 0,25 poeng
- Negative endringer fra sept. 2015 til jan. 2016: Ingen veihjelp (var: 5 år/100 000 km): -1,5 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: Opphevet krav om at garanti forutsetter fulgt serviceprogram: 2 poeng. Opphevet krav om at lakkgaranti forutsetter jevnlige kontroller: 1 poeng. Gratis veihjelp i 5 år/100 000 km: 1 poeng. Gratis lakk-/rustkontroll: 0,75 poeng. Garantibyttede komponenter minimum garantert 2 år: 0,4 poeng.
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
19. Audi: 4,45 poeng (ned fra 5,45 poeng)
Audi gir full nybilgaranti på alt ekstrautstyr montert i Norge. Det tyske premium-merket kjennetegnes også ved at det ikke pålegger sine kunder å gjennomføre jevnlige kontroller for at lakk- og gjennomrustingsgarantiene skal være gyldige. Audi henter også poeng grunnet 2 år full nybilgaranti med ubegrenset kjørelengde (i tillegg til 5 år/100 000 km) samt 2 år gratis veihjelp. Likevel havner merket langt bak erkekonkurrentene BMW og Mercedes-Benz.
- Plassering januar 2016: Plass 13 av 28
- Plassering september 2015: Plass 13 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: –
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Nybilgaranti 2 år/ubegrenset kjørelengde (i tillegg til 5 år/100 000 km) (nytt vilkår i 2016): 0,25 poeng. Gratis veihjelp i 2 år (var: til første service): 0,2 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: –
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
19. Skoda: 4,45 poeng (ned fra 5,45 poeng)
Tsjekkisk-tyske Skoda har samme importør og garantivilkår som Audi.
- Plassering januar 2016: Plass 13 av 28
- Plassering september 2015: Plass 13 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: –
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Nybilgaranti 2 år/ubegrenset kjørelengde (i tillegg til 5 år/100 000 km) (nytt vilkår i 2016): 0,25 poeng. Gratis veihjelp i 2 år (var: til første service): 0,2 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: –
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
19. Volkswagen: 4,45 poeng (ned fra 5,45 poeng)
Tyske Volkswagen har samme importør og garantivilkår som Audi.
- Plassering januar 2016: Plass 13 av 28
- Plassering september 2015: Plass 13 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: –
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Nybilgaranti 2 år/ubegrenset kjørelengde (i tillegg til 5 år/100 000 km) (nytt vilkår i 2016): 0,25 poeng. Gratis veihjelp i 2 år (var: til første service): 0,2 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: –
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
22. Honda: 4,15 poeng (ned fra 5,05)
I år har Forbrukerrådet innført et nytt vilkår i vår garantiguide; bremseskivegaranti. Vi har spurt bilmerkene om disse garanterer mot rustangrep som er så alvorlige at bremseskiva må byttes. Honda er ett av bare åtte merker som svarer ja på dette spørsmålet. Hondas garanti er riktignok ikke spesielt mye å skryte av – merket garanterer kun 1 år/20 000 km. Forbrukerrådet var i tvil om vi skulle belønne en så kortvarig garanti, men har besluttet at garantien er bedre enn ingenting og belønner den derfor med 0,1 poeng.
Japanske Honda oppnår akkurat nok poeng til å kvalifisere seg for gruppen «Middels garantivilkår». Det mest positive ved Hondas garantivilkår er at alt ekstrautstyr montert i Norge er omfattet av garanti, at garantibyttede komponenter er garantert i hele 5 år og at Honda tilbyr gratis lakk- og gjennomrustingskontroll. 3 år gratis veihjelp er også bedre enn det mange andre merker tilbyr. Lakkgarantien er imidlertid svak (3 år).
- Plassering januar 2016: Plass 20 av 28
- Plassering september 2015: Plass 12 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Garanterer i 1 år/20 000 km mot alvorlig rust på bremseskiver som fører til at disse må byttes (nytt vilkår i 2018): 0,1 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: –
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: Gratis lakk-/rustkontroll: 0,75 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til okt. 2013: Garanti omfatter alt ekstrautstyr montert i Norge uten forbehold (var: kun originalutstyr fra fabrikk). Garantibyttede komponenter garantert 5 år (var: 0 år).
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
5. Merkene med svakest garantivilkår (0–4 poeng)
5. Merkene med svakest garantivilkår (0–4 poeng)
NB: At et merke har lavere poengsum i år enn i 2016, betyr ikke nødvendigvis at merket har svekket sine garantivilkår. Inntil 2016 tildelte Forbrukerrådet 1,0 poeng til alle merker som svarte at deres nybilgaranti dekket samtlige 25 komponenter på en liste utarbeidet av oss. Opp gjennom årene har stadig flere merker avgitt positive svar, og i år svarer alle merker at alle komponenter – inklusive xenon- og LED-pærer – er omfattet. Forbrukerrådet har dermed oppnådd vårt mål, som var å tydeliggjøre at samtlige komponenter på en bil skal være omfattet av en nybilgaranti (se faktaramme). Fordi alle merker nå aksepterer Forbrukerrådets syn, blir det ikke lenger meningsfullt å tildele dette poenget. Dette betyr at de 21 merkene som ble belønnet med dette poenget i 2016, automatisk får redusert sin poengsum med 1,0 poeng i år.
23. Renault: 3,70 poeng (ned fra 4,70 poeng)
Renault ender opp med under 4 poeng og ender dermed opp i den svakeste gruppen. Dette i motsetning til landsmennene DS, Peugeot og Citroën, som gjør det svært mye bedre og erobrer henholdsvis 4., 5. og 11.-plassene.
Det mest positive ved Renaults garantivilkår er at merket tilbyr gratis lånebil ved garantireparasjon, og at nybilgarantien omfatter alt ekstrautstyr montert i Norge. Merket gir også 5 år gratis veihjelp og 1 år minimumsgaranti på garantibyttede komponenter. Renault henter også poeng ved at merket aksepterer at uavhengige verksteder gjennomfører lakk- og gjennomrustingskontrollen som kreves for at disse garantiene skal være gyldige. Renault tilbyr imidlertid en svak lakkgaranti (3 år) og krever jevnlig kontroll for at lakk- og gjennomrustingsgarantiene skal være gyldige.
- Plassering januar 2016: Plass 21 av 28 (nykommer)
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: –
24. Ford: 3,45 poeng (ned fra 4,45 poeng)
Ford belønnes blant annet for å tilby gratis lånebil ved garanti- og reklamasjonsreparasjoner og for å tilby gratis lakk- og gjennomrustningskontroll. Merket tilbyr også 5 år lakkgaranti og minimum 1 år garanti på garantibyttede komponenter. Men det amerikansk-tyske merket krever at merkeverksteder må gjennomføre lakk- og gjennomrustingskontroll og tilbyr svak veihjelp.
- Plassering januar 2016: Plass 22 av 28
- Plassering september 2015: Plass 20 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: –
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Gratis lånebil ved garanti-/reklamasjonsreparasjon (nytt vilkår i 2016): 1 poeng. Nybilgaranti 2 år/ubegrenset kjørelengde (i tillegg til 5 år/100 000 km) (nytt vilkår i 2016): 0,25 poeng. Nybilgaranti omfatter ekstrautstyr montert i Norge, forutsatt at det er originalutstyr fra fabrikk eller utstyr levert av importør (var: kun originalutstyr fra fabrikk): 0,25 poeng. Gratis lakk-/rustkontroll: 0,75 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: Lakkgaranti 5 år/100 000 km (var: 3 år/100 000 km): 1 poeng. Alle modeller har 12 år gjennomrustingsgaranti.
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
25. Nissan: 3,25 poeng (ned fra 4,25 poeng)
Nissan tilbyr en meget god veihjelp (5 år/ubegrenset kjørelengde) og stiller ikke krav om jevnlig kontroll for at lakkgarantien skal være gyldig. Merket krever jevnlig kontroll for at gjennomrustingsgarantien skal være gyldig, men aksepterer at uavhengige verksteder gjennomfører den. Bortsett fra dette inneholder Nissans garantivilkår relativt få lyspunkter.
- Plassering januar 2016: Plass 23 av 28
- Plassering september 2015: Plass 18 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: –
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Nybilgaranti omfatter ekstrautstyr montert i Norge, forutsatt at det er originalutstyr fra fabrikk eller utstyr levert av importør (var: kun originalutstyr fra fabrikk ): 0,25 poeng. Opphevet krav om jevnlig lakk-kontroll: 1 poeng. Gratis veihjelp 5 år/ubegrenset kjørelengde (var 5 år/100 000 km): 0,5 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: –
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
26. Mazda: 3,00 poeng (Uendret)
I år har Forbrukerrådet innført et nytt vilkår i vår garantiguide; bremseskivegaranti. Vi har spurt bilmerkene om disse garanterer mot rustangrep som er så alvorlige at bremseskiva må byttes. Mazda er ett av bare åtte merker som svarer ja på dette spørsmålet. Mazda er i tillegg ett av bare fire merker som gir full dekning i hele nybilgarantiperioden (5 år/100 000 km).
Mazda gir også full garantidekning for alt ekstrautstyr montert i Norge og aksepterer at uavhengige verksteder utfører lakk- og gjennomrustingskontroll. Men bortsett fra dette inneholder Mazdas garantivilkår få lyspunkter. Til tross for bremseskive-garantien forblir dermed Mazda på 26.-plass.
- Plassering januar 2016: Plass 26 av 28
- Plassering september 2015: Plass 17 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Full nybilgaranti (5 år/100 000 km) mot alvorlig rust på bremseskiver som fører til at disse må byttes (nytt vilkår i 2018): 1,0 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: Garanti omfatter alt ekstrautstyr montert i Norge uten forbehold (var: kun originalutstyr fra fabrikk): 1 poeng
- Negative endringer fra sept. 2015 til jan. 2016: Gratis veihjelp kun til første service (var: 10 år/ubegrenset kjørelengde): -2 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2013 til sept. 2015: Gratis veihjelp 10 år/ubegrenset kjørelengde (var: til første service): 2 poeng
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
27. Porsche: 2,90 poeng (ned fra 3,90 poeng)
Porsche kjennetegnes ved eksklusive biler. Garantivilkårene er ikke like eksklusive. Riktignok tilbyr det tyske premium-merket gratis lånebil ved garanti- og reklamasjonsreparasjoner, noe som er svært positivt. Porsche gir også 5 år gratis veihjelp og tilbyr sine kunder gratis lakk- og gjennomrustningskontroll, samt 2 år minimumsgaranti på garantibyttede komponenter. Men Porsche gir en svak lakkgaranti (3 år) og har svake garantier for ekstrautstyr montert i Norge. Porsche mister også poeng fordi merket ikke aksepterer at uavhengige verksteder gjennomfører de jevnlige kontrollene som kreves for at lakk- og gjennomrustingsgarantiene skal være gjeldende. Dermed ender Porsche opp med under 3 poeng.
- Plassering januar 2016: Plass 24 av 28 (nykommer)
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: –
27. Subaru: 2,9 poeng (opp fra 0,5 poeng)
I 2016 endte Subaru opp med bare 0,5 poeng og jumboplassen i vår bilgarantiguide. I år går det bedre med det japanske merket, blant annet fordi Forbrukerrådet har innført et nytt vilkår i vår garantiguide; bremseskivegaranti. Vi har spurt bilmerkene om disse garanterer mot rustangrep som er så alvorlige at bremseskiva må byttes. Subaru er ett av bare åtte merker som svarer ja på dette spørsmålet. Subaru er i tillegg ett av bare fire merker som gir full dekning i hele nybilgarantiperioden (5 år/100 000 km).
I tillegg har Subaru innført 2 år minimumsgaranti på garantibyttede komponenter og gratis veihjelp (til første service). Dermed slipper Subaru å ende opp med den triste sisteplassen i år og deler i stedet 27.-plassen med Porsche.
- Plassering januar 2016: Plass 28 av 28
- Plassering september 2015: Plass 18 av 20
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Full nybilgaranti (5 år/100 000 km) mot alvorlig rust på bremseskiver som fører til at disse må byttes (nytt vilkår i 2018): 1 poeng. Garantibyttede komponenter garantert 2 år (var: 0 år): 0,4 poeng. Gratis veihjelp til første service (var: ingen): 1 poeng
- Forbedrede vilkår fra sept. 2015 til jan. 2016: –
- Negative endringer fra sept. 2015 til jan. 2016: Gjennomfører ikke lenger gratis garantiutløpskontroll: -2 poeng
- Forbedrede vilkår fra okt. 2011 til sept. 2013: –
29. Land Rover: 2,45 poeng (ned fra 3,45)
Land Rover – som også omfatter premium-merket Range Rover – glimter til med enkelte positive vilkår. Det britisk-indiske bilmerket gir 5 år lakkgaranti med ubegrenset kjørelengde samt gratis lakk- og gjennomrustingskontroll. Land Rover gir også 3 års gratis veihjelp og 2 års minimumsgaranti på garantibyttede komponenter. Merket ender likevel opp med en dårlig poengsum, noe som blant annet skyldes den dårlige gjennomrustingsgarantien – kun 6 år. Bransjestandard er 12 år.
- Plassering januar 2016: Plass 25 av 28 (nykommer)
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: –
29. Jaguar: 2,45 poeng (nykommer)
Jaguar, som har samme importør og garantivilkår som Land Rover, er nykommer i årets guide. Som Land Rover glimter Jaguar til med enkelte positive vilkår. Det britisk-indiske bilmerket gir 5 års lakkgaranti med ubegrenset kjørelengde samt gratis lakk- og gjennomrustingskontroll. Land Rover gir også 3 års gratis veihjelp og 2 år minimumsgaranti på garantibyttede komponenter. Merket ender likevel opp med en dårlig poengsum, noe som blant annet skyldes den dårlige gjennomrustingsgarantien – kun 6 år. Bransjestandard er 12 år.
31. Dacia: 2,20 poeng (opp fra 1,70 poeng)
Rumenske Dacia havnet på nest siste plass i 2016 med bare 1,70 poeng. Nå har merket innført gratis veihjelp, noe som bidrar til å løfte poengsummen til 2,20 poeng. Det holder imidlertid ikke til å unngå at merket i år faller helt ned til jumboplassen.
Det kan synes merkelig at Dacia ender opp på sisteplass – merket tilbyr enkelte positive vilkår, deriblant gratis lånebil ved garanti- og reklamasjonsreparasjoner og full garantidekning for alt ekstrautstyr montert i Norge.
Årsaken til at nykommer Dacia likevel taper vår kåring, er at merket tildeles minuspoeng i to kategorier. Merket er nemlig alene om kun å tilby 2 år lakkgaranti og er sammen med Jaguar og Land Rover alene om kun å tilby 6 års gjennomrustingsgaranti.
- Plassering januar 2016: Plass 27 av 28 (nykommer)
- Forbedrede vilkår fra jan. 2016 til jan. 2018: Gratis veihjelp 5 år/100 000 km (var: ingen): 1,5 poeng
Under finner du forklaringer på hva de ulike garantiene innebærer for deg.
6. Nybilgaranti-vilkår: Forklaringer og poeng
6. Nybilgaranti-vilkår: Forklaringer og poeng
Hvor omfattende er en nybilgaranti? Og hvilke betingelser stilles for at den skal være gyldig? Her får du et minikurs i nybilgaranti-vilkår.
Hva dekkes egentlig av en nybilgaranti? For å få svar på dette, laget Forbrukerrådet i 2011 en tabell med 25 bilkomponenter av ymse slag. Importørene ble bedt om å opplyse hvilke av disse komponentene som faller innunder deres garanti:
- Motor
- Dieselpumpe
- Girkasse
- Turbo
- Generator (dynamo)
- Motorvarmer/tilleggsvarmer
- Kløtsj (unntatt slitasje)
- Bremser (unntatt slitasje og rust)
- Styring/servo/overføring
- Hjuloppheng/stag
- Støtdempere
- Fjærer
- Eksosanlegg
- Felger
- Xenon-pærer/LED-pærer
- Styreenheter og elektronikk
- Fabrikkmontert alarm
- Setevarmere
- Nøkkelfri adgang
- Dashbord/instrumentbelysning
- Navigasjon, inkl. skjerm
- Radio/lydanlegg, inkl. skjerm
- Låser
- Hengsler
- Tetningslister
- Klimaanlegg
Opp gjennom årene har svarene blitt stadig mer forbrukervennlige, og i år svarte endelig samtlige importører “Ja” uten forbehold på samtlige komponenter. Dermed kan vi nå konkludere med at hele bilen – uansett hvilken komponent vi snakker om – er omfattet av nybilgarantien. Det betyr at en nybilgaranti i praksis dekker alle materialrelaterte, mekaniske og elektriske feil som kan oppstå (noen merker gjør unntak for ekstrautstyr montert i Norge, se punkt 7.)
Ansvaret må ligge hos produsent
Forutsetningen for at feilen dekkes av garanti, er imidlertid at den skyldes produksjonsfeil eller materialsvikt, med andre ord at ansvaret for feilen ligger hos produsent. Garantien dekker ikke normal slitasje på slitedeler som bremseskiver og bremseklosser. Eksempelvis vil heller ikke en utslitt kløtsj dekkes av garanti dersom det kan påvises at denne er utsatt for brukerfeil, for eksempel utstrakt sluring. Se også faktaramme.
Vær oppmerksom på at vilkårene som publiseres av Forbrukerrådet kun gjelder nye biler levert av norsk importør og som er solgt (eller leaset) til forbruker/privatperson. Vilkårene gjelder ikke næringskjøp eller bruktimporterte biler (se punkt 13).
1 og 2: Varighet og kjørelengde (Punkt 1 og 2 i tabellen)
Alfa Romeo, Fiat og Kia er de eneste merkene som tilbyr 7 år nybilgaranti. Alle de andre importørene har valgt å nøye seg med 5 år. Vær imidlertid klar over at garantien ikke nødvendigvis gjelder i 5 år. Med ett unntak (Hyundai) har nemlig samtlige importører valgt å knytte en kjørelengde-begrensning til garantien. Det store flertallet har lagt seg på 100 000 kilometer, mens enkelte merker tilbyr henholdsvis 150 000 og 200 000 kilometer.
Det faktum at garantivilkårene inneholder både en begrensning i varighet og i kjørelengde, innebærer at garantien utløper når én av begrensningene passeres. Det betyr at garantien utløper etter 5 år, uavhengig av hvor lite du har kjørt. Og at garantien utløper etter 100 000 km, uavhengig av hvor gammel bilen er.
Poengtildeling varighet:
- 7 år nybilgaranti: 5 poeng
Poengtildeling kjørelengde:
- Ubegrenset kjørelengde: 3,0 poeng
- 200 000 km kjørelengde: 2,0 poeng
- 150 000 km kjørelengde: 1,5 poeng
3. Bonusgaranti med ubegrenset kjørelengde
Mange merker tilbyr imidlertid en slags bonus-nybilgaranti. Denne har kortere varighet – 1, 2 eller 3 år – men har til gjengjeld fri kjørelengde. Eksempelvis er det mange merker som i utgangspunktet opererer med 5 år/100 000 km som i tillegg gir 2 år/ubegrenset kjørelengde. Det innebærer at garantien vil være gyldig de to første årene, uansett hvor langt du kjører. En slik bonusgaranti har først og fremst verdi for deg som kjører svært langt. Eksempelvis vil nevnte bonusgaranti kun ha verdi for deg som i snitt kjører mer enn 50 000 km per år. Vilkåret ble tatt inn i garantiguiden i 2016.
Poengtildeling:
- 3 år nybilgaranti med ubegrenset kjørelengde: 1 poeng
- 2 år nybilgaranti med ubegrenset kjørelengde: 0,25 poeng
- (Hyundai har 5 år nybilgaranti med ubegrenset kjørelengde. Dette gir ikke poeng her, da Hyundai allerede er belønnet med 3 poeng for denne garantien (se punkt 2)
4. Gratis lånebil ved garanti- og reklamasjonsreparasjon
Nesten halvparten av importørene gir deg gratis lånebil hvis bilen din må inn til en garanti- eller reklamasjonsreparasjon. Lånebil gis fra dag én selv om reparasjonen er planlagt å ta mindre tid enn én dag. Vilkåret ble tatt inn i garantiguiden i 2016.
Poengtildeling:
Gratis lånebil: 1 poeng
5. Gratis garantiutløpskontroll
Garantireparasjoner er selvsagt gratis og dermed en kostnad for importør og produsent. Derfor er det svært forbrukervennlig hvis en bilimportør innkaller sine kunder til gratis garantiutløpskontroll. En garantiutløpskontroll innebærer at bilen blir sjekket for potensielle garantifeil like før garantien går ut, og at eventuelle feil blir reparert kostnadsfritt. I skrivende stund tilbyr kun Opel denne rause ordningen.
Poengtildeling:
- Gratis garantiutløpskontroll: 2 poeng
6. Garantiutløpspåminnelse
Noen importører sender ut garantiutløpspåminnelser til sine kunder. Det betyr at du får tilsendt informasjon om at din nybilgaranti snart vil utløpe. Dermed får du en mulighet til selv å bestille en garantiutløpskontroll (se forrige punkt). Selve kontrollen må du selv betale. Eventuelt avdekkede garantifeil vil imidlertid bli reparert kostnadsfritt. Vilkåret ble tatt inn i garantiguiden i 2016.
Poengtildeling:
- Utsending av garantiutløpspåminnelse: 1 poeng
7. Ekstrautstyr
Du trodde kanskje det var en selvfølge at alt ekstrautstyr montert på nybiler før de overleveres kunde er omfattet av nybilgarantien? Slik er det ikke nødvendigvis.
Hvis ekstrautstyret er montert ved fabrikken, er saken riktignok ukomplisert; da dekkes utstyret av nybilgarantien. Men når utstyret er montert av merkeforhandler/merkeverksted i Norge, blir det straks mer komplisert. Typiske eksempler på ekstrautstyr som monteres i Norge, er hengerfeste, motor- og kupévarmer, takstativ, skiboks og alarm- og gjenfinningssystemer.
Ekstrautstyret monteres ofte av merkeverkstedene. Disse henter i hovedsak utstyret fra fire kilder: fabrikk (originalutstyr), importør, merkeforhandler og tredjepart. Hos noen importører omfatter nybilgarantien kun originalutstyr fra fabrikk, mens andre importører kun garanterer utstyr levert av dem selv. De mest forbrukervennlige importørene svarer et uforbeholdent «Ja» på at alt ekstrautstyr som er montert på bilen, er omfattet av nybilgarantien. I den andre enden av skalaen finner vi importører som kun lar nybilgarantien omfatte originalutstyr levert fra fabrikk.
Poengtildeling:
- Uforbeholdent «Ja»: 1 poeng,
- Originalutstyr fra fabrikk + utstyr levert av importør + utstyr levert av merkeforhandler («Orig/imp/m.» i tabellen): 0,5 poeng
- Originalutstyr fra fabrikk + utstyr levert av importør («Orig/imp» i tabellen): 0,25 poeng
- Originalutstyr fra fabrikk («Orig» i tabellen): 0 poeng
- «Nei»: -0,5 poeng
8 og 10. Garanti på garantibyttede komponenter
Hva skjer hvis bilen din har fått innvilget en garantireparasjon, og en av delene som er benyttet i ettertid feiler? Dette er i utgangspunktet ikke noe å bekymre seg for. Samtlige importører opplyser at garantibyttede komponenter minimum er garantert til selve nybilgarantien går ut (punkt 10).
Stadig flere importører gir deg i tillegg ekstra sikkerhet i form av en egen garanti på garantibyttede komponenter. De aller mest forbrukervennlige importørene gir deg hele 5 års garanti på slike komponenter. Det betyr at komponenten er garantert i 5 år fra det tidspunktet den ble montert, uavhengig av hvor sent i nybilgarantiløpet dette skjer. Andre importører gir henholdsvis 2 og 1 år.
Poengtildeling:
- 5 år: 1 poeng
- 2 år: 0,4 poeng
- 1 år: 0,2 poeng
9. Garanti dekker rustede bremseskiver
Hvis EU-kontroll eller service avdekker mer enn 25 prosent rust på én side av en bremseskive, vil du bli pålagt å bytte bremseskiva. Dette gjelder helt uavhengig av om bremseskiva er utslitt eller ikke. Forbrukerrådet har de siste årene mottatt en rekke henvendelser fra frustrerte forbrukere som har opplevd å måtte bytte relativt nye bremseskiver. Derfor tar vi i år denne problemstillingen inn i vår garantiguide. Mazda, Mitsubishi, Subaru og Volvo gir full garantidekning for bremseskiver som er så rustet at de må byttes. Citroën, DS og Peugoet gir 5 år/50 000 km, mens Honda gir 1 år/20 000 km. Vi håper flere merker vil la seg inspirere av Mazda, Mitsubishi, Subaru og Volvo. Les mer om problemstillingen her.
Poengtildeling:
- Full garantidekning: 1 poeng
- 5 år/50 000 km: 0,5 poeng
- 1 år/20 000 km: 0,1 poeng
11. Service-/vedlikeholdsprogram
Må du følge serviceprogrammet for at nybilgarantien skal være gyldig? Inntil 2015 mente Suzuki at du må følge serviceprogrammet – eller vedlikeholdsprogrammet – som mange av importørene kaller det. Nå er det imidlertid ikke lenger noen importører som stiller dette kravet, alle merkene opprettholder garantien uavhengig av om du gjennomfører service eller ikke.
Det er imidlertid viktig å være klar over at du tar risiko ved å hoppe over service. Samtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom en oppstått feil og manglende service (for eksempel manglende oljeskift).
Dersom det ikke kan påvises årsakssammenheng, vil imidlertid feilen dekkes av garanti.
Poengtildeling:
- Ingen poengtildeling grunnet identisk svar fra samtlige importører
12. Merkeverksted
Forbrukerrådet anbefaler altså at du følger bilens serviceprogram. Men må du bruke et merkeverksted?
I henhold til EU-lovgivning er det ikke tillatt å knytte garantien til betingelser om bruk av merkeverksted. Dette har åpenbart norske bilimportører notert seg. Da vi i 2013 for første gang spurte importørene om deres garantier opprettholdes også når service utføres ved uavhengige verksteder, svarte samtlige ja.
Når du bruker et uavhengig verksted, skal du imidlertid være klar over at det er meget viktig at verkstedet nøye følger produsentens vedlikeholdsprogram, inklusive foreskrevne væsker, og at det dokumenteres at produsentens anvisninger er fulgt. Samtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom en oppstått feil og mangelfull eller feilaktig utført service. I slike situasjoner vil importørene henvise deg til å reklamere til verkstedet som har utført servicen.
Dersom det ikke kan påvises årsakssammenheng, vil imidlertid feilen dekkes av garanti.
Poengtildeling:
- Ingen poengtildeling grunnet identisk svar fra samtlige importører
13. Parallellimporterte biler
Det er ikke bare bilimportører som importerer biler til Norge. Årlig parallellimporteres tusenvis av brukte og nye biler til Norge (ofte kalt bruktimport og privatimport). Som forbruker er det viktig å være klar over at samtlige importører opplyser at slike biler ikke er omfattet av deres norske nybilgaranti.
Du kan riktignok få utført gratis garantireparasjoner på parallellimporterte biler ved norske merkeverksteder, men kun i henhold til fabrikkgarantien som gjelder i landet der bilen ble kjøpt.
Hvis du er opptatt av garanti, bør du derfor på forhånd undersøke hvilken og hvor lang garanti som gjelder i landet du vurderer å importere bilen fra.
Du kan reklamere til den utenlandske selgeren om du har importert bilen selv, men det er vanligvis en lang vei å gå for å nå frem med et krav. Her kan det være problemer knyttet til både avstand, språk og jus. Forbruker Europa kan i noen grad bistå med å fremme klager i slike saker. Med selger i Norge har du etter norsk forbrukerkjøpslov en lengste reklamasjonsfrist på 5 år.
Poengtildeling:
- Ingen poengtildeling grunnet identisk svar fra samtlige importører
Reservedeler
Alle importørene anbefaler bruk av bilprodusentens egne reservedeler – også kalt merkeoriginale deler – når bilen vedlikeholdes og repareres. Samtlige importører er imidlertid innforstått med at forbruker i henhold til det konkurranserettslige regelverket har rett til å bruke andre reservedeler enn merkeoriginale deler. Forutsetningen er at disse reservedelene er å anse som «originaldeler» i henhold til det konkurranserettslige regelverket som gjelder på området, eller at delene har såkalt tilsvarende kvalitet som originaldeler.
Det betyr at du i utgangspunktet beholder garantien både når det uavhengige verkstedet bruker originaldeler, og når verkstedet bruker deler av tilsvarende kvalitet som originaldeler.
Forbruker bør imidlertid merke seg at et garantikrav kan bli avvist dersom en bilimportør kan dokumentere at delen som er brukt, ikke er av tilsvarende kvalitet som originaldelen. Det samme gjelder dersom reparasjons- eller vedlikeholdsarbeidet ikke er korrekt utført. Du risikerer også i disse tilfellene at garantikrav knyttet til eventuelle følgeskader avvises.
Poengtildeling:
- Ingen poengtildeling grunnet identisk svar fra samtlige importører
7. Lakk- og gjennomrustingsgaranti-vilkår: Forklaringer og poeng
7. Lakk- og gjennomrustingsgaranti-vilkår: Forklaringer og poeng
Hva er en lakkgaranti? Hva er en gjennomrustingsgaranti? Og hvilke betingelser stilles for at de skal være gyldige? Her får du et minikurs i lakk- og rustgarantivilkår.
14 og 15. Lakkgaranti
I tillegg til nybilgarantien, gir samtlige importører også en egen lakkgaranti. Denne utløses ikke ved lakkskader som oppstår som følge av ytre påvirkning, eksempelvis steinsprut, kjemisk nedfall, fugleavføring og lignende.
Lakkgarantien er ment å dekke lakkskader som oppstår som følge av produksjonsfeil ved fabrikken. For eksempel vil garantien kunne utløses ved fargeforskjeller, lakkblemmer, flassing, falming og eventuell overflaterust som skyldes feil fra fabrikk, og som påviselig ikke stammer fra ytre påvirkninger.
De mest forbrukervennlige importørene gir 5 års lakkgaranti med ubegrenset kjørelengde. Andre gir 5 år med kjørelengdebegrensning på 200 000, 150 000 eller 100 000 kilometer. Noen importører nøyer seg med 3 år, mens den svakeste lakkgarantien kun gjelder i 2 år.
Poengtildeling:
- 5 år: 1 poeng
- 3 år: 0 poeng
- 2 år: -0,5 poeng
- Ubegrenset kjørelengde i kombinasjon med 5 år: ytterligere 1 poeng
- 200 000 km i kombinasjon med 5 år: ytterligere 0,8 poeng
- 150 000 km i kombinasjon med 5 år: ytterligere 0,5 poeng
18 og 19. Gjennomrustingsgaranti
Som navnet tilsier, dekker en gjennomrustingsgaranti ikke overflaterust, kun gjennomrusting. Det er også viktig å merke seg at garantien ikke dekker gjennomrusting som følge av en ytre påvirkning. Gjennomrustingsgarantien gjelder hele karosseriet, ikke bare de lakkerte karosseriplatene.
For at garantien skal utløses, forutsettes det at gjennomrustingen skjer «innenfra», som følge av en dårlig konstruksjon, dårlige materialer, dårlig rustbeskyttelse, generelt dårlig produksjonskvalitet eller en konkret produksjonsfeil fra fabrikken.
Det store flertallet av importører praktiserer 12 år gjennomrustingsgaranti i kombinasjon med ubegrenset kjørelengde. Det positive unntaket er Mercedes-Benz som opererer med hele 30 år og ubegrenset kjørelengde, noe som er en helt overlegen garanti.
I den andre enden av skalaen finner vi Alfa Romeo og Fiat som kun gir 8 år, Dacia og Land Rover som kun gir 6 år – og Tesla som kun gir 5 år. Fordi alle Teslas karosseriplater er i aluminium, noe som kraftig reduserer gjennomrustings-problematikken, slipper merket imidlertid unna minuspoeng.
Poengtildeling:
- 30 år: 2 poeng
- 12 år: 0 poeng
- 8 år: -0,5 poeng
- 6 år: -0,5 poeng
16, 17, 20 og 21. Krav om jevnlig kontroll
Samtlige merker forutsetter «normalt» vedlikehold i form av vask og polering for at lakk- og gjennomrustingsgarantiene skal gjelde.
Flertallet krever i tillegg at bilen jevnlig kontrolleres. Slike kontroller gjennomføres rutinemessig i sammenheng med generell service når denne utføres på et merkeverksted.
De mest forbrukervennlige importørene opplyser imidlertid at du ikke trenger å fremstille bilen for jevnlig kontroll. I stedet oppfordres du av disse merkene til å ta kontakt dersom lakk- og rustproblematikk oppdages.
Poengtildeling:
- Lakkgaranti opprettholdes uten krav om jevnlig kontroll: 1 poeng
- Gjennomrustingsgaranti opprettholdes uten krav om jevnlig kontroll: 1 poeng
22: Bruk av merkeverksted
Flertallet av importørene krever altså at bilen fremstilles for jevnlig kontroll for at lakk- og rustgarantiene skal opprettholdes. Men de færreste krever at denne kontrollen må gjennomføres av et merkeverksted. Flertallet av importørene aksepterer at uavhengige verksteder gjennomfører lakk- og rustkontroll. Det betyr at du kan gjennomføre service – inklusive lakk- og rustkontroll – hos uavhengige verksteder og derved opprettholde lakk- og rustgarantiene.
Når du bruker et uavhengig verksted, skal du imidlertid være klar over at det er meget viktig at verkstedet nøye følger produsentens anvisninger for hvordan lakk- og rustkontrollen skal utføres og verkstedet dokumenterer at produsentens anvisninger er fulgt. Dermed slipper du risikoen for at det i ettertid oppstår diskusjon omkring årsakssammenheng mellom oppstått feil og mangelfull eller feilaktig utført lakk- og rustkontroll.
Poengtildeling:
- Importør aksepterer at kontroll gjennomføres av uavhengig verksted: 1 poeng
23. Tilbud om separat lakk- og rustkontroll
Fem importører krever imidlertid at lakk- og rustkontroll må gjennomføres av merkeverksted. Dette betyr imidlertid ikke at du må gjennomføre service på merkeverksted. Flere av importørene – inklusive de fem importørene som krever bruk av merkeverksted – tilbyr nemlig separat lakk- og rustkontroll frikoblet fra service. Dermed kan du gjennomføre service hos et uavhengig verksted og deretter gjennomføre separat lakk- og rustkontroll hos merkeverksted.
Poengtildeling:
- Tilbud om separat lakk- og rustkontroll er positivt, men gis kun poeng om den er gratis, se neste punkt
24. Gratis lakk- og rustkontroll
Separat lakk- og rustkontroll er positivt, men når kontrollen koster penger, er ikke dette positivt nok til at det utløser poeng i vår guide. Sett fra forbrukerståsted vil det nemlig være å foretrekke at man slipper unna hele kontrollkravet (se punkt 16), alternativt at importør aksepterer at kontrollen gjennomføres av et uavhengig verksted (se punkt 22).
Nesten halvparten av importørene – inklusive de seks importørene som krever bruk av merkeverksted – har imidlertid valgt å tilby den separate lakk- og rustkontrollen gratis, noe vi oppfatter som forbrukervennlig.
Poengtildeling:
- Tilbud om gratis lakk- og rustkontroll: 0,75 poeng
8. Veihjelp-vilkår: Forklaringer og poeng
8. Veihjelp-vilkår: Forklaringer og poeng
De fleste bilmerker gir deg gratis veihjelp, også kalt veiassistanse og mobilitetsgaranti. Hva innebærer dette for deg?
Hos det store flertallet av importørene tilbys du gratis veihjelp i tillegg til nybilgarantien, lakkgarantien og gjennomrustingsgarantien. Hva som ligger inne i denne ordningen, varierer fra merke til merke, men ordningene inneholder oftest berging av bil og passasjerer ved driftsstans. Noen ordninger omfatter også hotellopphold og leiebil ved behov. Normalt gjelder ordningen i Europa.
25, 26 og 27: Varighet og kjørelengde
De mest forbrukervennlige importørene gir veihjelp i 5 år med ubegrenset kjørelengde, mens andre nøyer seg med 3 år eller 2 år. Hos enkelte merker varer veihjelpen kun til første service og forlenges eventuelt hvis service tas ved merkeverksted. Suzuki er det eneste merket som ikke tilbyr gratis veihjelp i det hele tatt.
Poengtildeling:
- 7 år: 0,7 poeng
- 5 år: 0,5 poeng
- 3 år: 0,3 poeng
- 2 år: 0,2 poeng
- Ubegrenset kjørelengde i kombinasjon med 5 år, gir ytterligere 0,5 poeng
- 0 år: -0,5 poeng
Her kan du lese om Forbrukerrådets mål med bilgarantiguiden.
9. Forbrukerrådets mål med bilgarantiguiden
9. Forbrukerrådets mål med bilgarantiguiden
Målet med Forbrukerrådets bilgarantiundersøkelse 2018 er først og fremst å bistå norske forbrukere. I tillegg ønsker vi å påvirke bransjen.
Bilgarantier er allerede i utgangspunktet et komplisert tema. Temaet kompliseres ytterligere ved at ulike bilimportører opererer med ulike vilkår. Som om ikke det skulle være nok, dokumenterte Forbrukerrådet i 2011 at både skriftlig og muntlig kommunikasjon omkring bilgarantier ofte er forvirrende – og tidvis også misvisende. Til sammen innebærer disse faktorene at det i praksis var nærmest umulig for forbrukere å skaffe seg oversikt over hva som egentlig gjelder på bilgaranti-feltet.
Nyttig tabell
Gjennom våre bilgarantiundersøkelser de siste sju årene har vi kartlagt hvilke garantibetingelser som gjelder hos de ulike bilmerkene ved å spørre de norske importørene. Disse betingelsene er samlet, systematisert og brukt til å utarbeide bilgaranti-tabeller. Tabellene er ment som et verktøy for norske forbrukere.
For nybilkjøpere
Forbrukere som planlegger å kjøpe ny bil, kan bruke tabellen til å finne ut hvilke betingelser som gjelder hos de ulike bilmerkene. Denne informasjonen kan så brukes som beslutningsgrunnlag. For å forenkle jobben for forbrukerne, har Forbrukerrådet rangert de ulike bilmerkene i fem kategorier i henhold til hvor gode garantivilkår de etter Forbrukerrådets syn tilbyr.
For bileiere
Forbrukerrådets bilgaranti-tabell kan også være til stor nytte for bileiere generelt. For det første kan forbruker raskt finne ut hvilke betingelser som gjelder for sitt bilmerke. For det andre kan tabellen fungere som problemløser for forbruker. Hvis eventuelle merkeforhandlere eller merkeverksteder skulle forsøke å avvise garantireparasjoner på feilaktig grunnlag, kan forbruker rettlede disse ved å vise frem tabellen, som er basert på forpliktende svar avgitt av importør. Skulle ikke dette holde, kan forbruker kontakte importør og be denne om å rettlede merkeforhandleren/-verkstedet.
Vær for øvrig klar over at betingelsene i tabellen reflekterer vilkårene som gjelder per dags dato. Som vi straks skal komme tilbake til, har mange aktører forbedret sine vilkår kraftig siden Forbrukerrådet startet med bilgarantiundersøkelser i 2011. Hvis du har en eldre bil, er det derfor ikke sikkert at den dekkes av vilkårene som er oppgitt i vår tabell. I vår gjennomgang av de enkelte merkene, vil du imidlertid finne informasjon om hvilke endringer som har skjedd siden 2013.
For øvrig kan det ikke understrekes for ofte at din reklamasjonsrett alltid gjelder helt uavhengig av garantien. Det betyr at du alltid kan reklamere, selv om selger skulle avvise ditt garantikrav (se faktaboks).
Ønsker å påvirke bransjen
I tillegg håper Forbrukerrådet at våre bilgarantiguider skal påvirke bransjen i retning av bedre vilkår, tydeligere kommunikasjon og bedre opplæring av ansatte.
Vår erfaring fra bilgarantiundersøkelsen i 2011 og bilgarantiguidene i 2013, 2015 og 2016, er at disse i høyeste grad har påvirket bransjen i positiv retning. Forbrukerrådet kunne i 2016 konstatere at en rekke bilimportører oppga mer forbrukervennlige vilkår enn de gjorde i 2015, som var bedre enn vilkårene i 2013. Og i år har vilkårene blitt ytterligere forbedret.
For å klare å skille de aller beste fra de mindre flinke, innførte Forbrukerrådet i 2013 derfor en karakterskala. Det betyr at vi har klart å gjøre det tydelig hvilke aktører som er mest forbrukervennlige, og hvilke som har størst forbedringspotensial. Forbrukerrådet antar at aktørene som havner i kategoriene «Middels garantivilkår» og «Svakest garantivilkår» vil vurdere å forbedre sine garantivilkår. Ved å fokusere positivt på garantiutløpskontroll og garantidekning for rustede bremseskiver håper Forbrukerrådet spesielt at flere importører vil innføre disse forbrukervennlige ordningene.
10. Fakta om guiden
10. Fakta om guiden
Forbrukerrådets bilgarantiguide er oppfølgeren til undersøkelsene vi gjennomførte i 2011, 2013, 2015 og 2016. Inntil 2015 valgte vi å konsentrere oss om de 20 bilmerkene som hadde høyest markedsandeler. I 2016 utvidet vi guiden med alle merker som hadde solgt mer enn 100 biler per 1. november 2015, noe som betyr at guiden omfattet 28 merker. I år utvidet vi guiden til å omfatte alle merker som solgte mer enn 50 biler i 2018, noe som betyr at vi i år dekker 31 merker.
Informasjonen er innhentet ved at Forbrukerrådet har sendt de aktuelle bilimportørene spørsmål per e-post. Respondentene er gjort tydelig oppmerksomme på viktigheten av at svarene er korrekte og forankret i egen organisasjon. Respondentene blir også gjort tydelig oppmerksomme på at svarene vil bli publisert av Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet anser derfor svarene som forpliktende, uavhengig av hvilken garanti-informasjon importørene måtte oppgi på nettsteder, i garantihåndbøker og lignende.

Jogrim Aabakken
Evaluering og læring
Garanti vs reklamasjon
Garanti
En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang.
Svarene Forbrukerrådet har innhentet, viser at alle materialrelaterte, mekaniske og elektriske feil på en bil i praksis er dekket av en nybilgaranti (se kapittel 6).
Forutsetningen er imidlertid at feilen skyldes produksjonsfeil eller materialsvikt, med andre ord at ansvaret for feilen ligger hos produsent. Garantien dekker ikke normal slitasje på slitedeler som bremseskiver og bremseklosser. Eksempelvis vil heller ikke en utslitt kløtsj dekkes av garanti dersom det kan påvises at denne er utsatt for brukerfeil, for eksempel utstrakt sluring.
Vær oppmerksom på at vilkårene i vår guide kun gjelder nye biler levert av norsk importør og som er solgt (eller leaset) til forbruker/ privatperson. Vilkårene gjelder ikke næringskjøp eller bruktimporterte biler.
Du kan alltid reklamere
Husk at din reklamasjonsrett gjelder uavhengig av garantien. Det betyr at du alltid kan reklamere, selv om selger skulle avvise ditt garantikrav.
Reklamasjon
Reklamasjonsretten er dine lovbestemte klagerettigheter. Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC og bil.