Guide

Elbil-garantiguiden 2018

Hyundai dytter Volkswagen ned fra tronen. I tillegg må Volkswagen finne seg i å dele sølvmedaljen med BMW og Mitsubishi. Årets guide inneholder også to nye elbilmerker; Opel og Smart. Nederst finner vi Tesla.

Volkswagen stakk av med gullmedaljen da Forbrukerrådet i fjor kåret Norges beste batteri- og kapasitetsgarantier i elbil-klassen. Volkswagen garanterte at batteriene i merkets elbiler skulle ha minst 70 prosent kapasitet etter 8 år/160 000 km (det som inntreffer først). I tillegg var Volkswagen ett av svært få merker som ikke knyttet et servicekrav til sine batteri- og kapasitetsgarantier, noe merket ble belønnet for i vårt poengsystem. Resultatet ble 41,7 poeng og gullmedalje.

Hyundai overtar ledelsen

Hyundai måtte i fjor nøye seg med sølvmedalje, til tross for at det koreanske merket lovet 70 prosent kapasitet i 8 år og hele 200 000 km. Hyundai valgte imidlertid å knytte et servicekrav til sine garantier, og måtte dermed nøye seg med 38,8 poeng.

I år har imidlertid Hyundai valgt å fjerne servicekravet og innkasserer dermed hele 44,3 poeng. Det betyr at Hyundai rykker helt til topps i årets kåring.

Flere merker utfordrer VW

Også BMW og Mitsubishi har valgt å forbedre sine garantivilkår og tilbyr nå – i likhet med Volkswagen – 70 prosent kapasitetsgaranti i 8 år/160 000 km uten servicekrav. Det resulterer i at BMW, Mitsubishi og Volkswagen deler årets sølvmedalje.

Nykommere: Opel og Smart

I fjor var det til sammen 12 bilmerker som markedsførte elbiler her i landet. I årets guide har vi fått inn ytterligere to merker; Opel og Smart. Opel har fått mye oppmerksomhet for sin Ampera-e, som kan skilte med svært god rekkevidde. I likhet med BMW, Mitsubishi og VW har Opel valgt å tilby sine kunder 70 prosent/8 år/160 000 km. Men i motsetning til nevnte merker, krever Opel at eierne følger serviceprogrammet for at garantien skal være gyldig. Opel må derfor nøye seg med 36,2 poeng og åttendeplass.

Smart kan skilte med to elbil-modeller; fortwo og forfour. I likhet med søstermerket Mercedes-Benz har Smart valgt å legge seg på 70 prosent/8 år/100 000 km med servicekrav. Smart ender dermed på en delt tiendeplass.

75 prosent: Citroën og Peugeot

Det er for øvrig verdt å merke seg at søstermerkene Citroën og Peugeot fortsatt er de eneste merkene som tilbyr hele 75 prosent kapasitetsgaranti. Årsakene til at de to franske merkene likevel må nøye seg med en delt sjetteplass, er at de praktiserer servicekrav, og at de har valgt å legge seg på moderate 100 000 km kjørelengde.

Kia på tolvteplass

For en uke siden publiserte vi årets bilgarantiguide, der Kia nok en gang gikk til topps. Bilgarantiguiden tar for seg nybilgaranti, lakkgaranti, rustgaranti og veihjelpgaranti. Når utgangspunktet er batteri- og kapasitetsgarantier, må imidlertid Kia nøye seg med en tolvteplass. Kia tilbyr en kapasitetsgaranti på 70 prosent/7 år/150 000 km, noe som betyr at deres elbil Soul har ett år kortere garanti enn mange av konkurrentene. Kia knytter også et servicekrav til garantien og må derfor nøye seg med 31,2 poeng. Når det er sagt, må det understrekes at også Kias elbil-kunder selvsagt vil nyte godt av merkets ledende generelle garantivilkår, som gjelder for både fossilbiler, elbiler, ladbare hybrider og hybrider.

Tesla fortsatt nederst

Tesla var i fjor det eneste merket som ikke tilbød sine kunder noen kapasitetsgaranti overhodet. Det amerikanske merket har fortsatt ikke valgt å innføre kapasitetsgaranti og ender derfor også i år helt nederst på vår liste.

Slik leser du tabellen

Oppgitt varighet og kjørelengde gjelder for både batteri- og kapasitetsgarantiene for alle merker unntatt Tesla, som ikke tilbyr kapasitetsgaranti. Du finner mer informasjon i den utdypende tabellen.

Under tabellen finner du en rekke underkapitler som blant annet forklarer hvorfor batteri- og kapasitetsgarantier er viktig for deg som elbil-eier. Underkapitlene gir deg også grundige forklaringer av batterigarantier, kapasitetsgarantier og poengsystemer.

Huyndai_100-100 1. Hyundai

Modeller: Ioniq Electric

44,3 poeng

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 200 000 km Grønt smile fjes, ikon
Kapasitet: 70 % Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
 2. BMW

Modeller: i3, i3 S

41,7 poeng

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 160 000 km Grønt smile fjes, ikon
Kapasitet: 70 % Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
   2. Mitsubishi

Modeller: i-Miev

41,7 poeng

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 160 000 km Grønt smile fjes, ikon
Kapasitet: 70 % Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
2. Volkswagen

Modeller: e-up!, e-Golf

41,7 poeng

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 160 000 km Grønt smile fjes, ikon
Kapasitet: 70 % Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
5. Renault*

Modeller: Zoe 400 km

38,7 poeng

OBS: Ulike modeller har ulike garantier

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 160 000 km Grønt smile fjes, ikon
Kapasitet: 66 % Gult skeptisk fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
 6. Citroën

Modeller: C-Zero, Berlingo Electric

37,4 poeng

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 100 000 km Gult skeptisk fjes, ikon
 Kapasitet: 75 % Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Ja Rødt surt fjes, ikon
   7. Peugeot

Modeller: iOn, Partner Electric

37,4 poeng

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 100 000 km Gult skeptisk fjes, ikon
 Kapasitet: 75 % Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Ja Rødt surt fjes, ikon
8. Nissan*

Modeller: Leaf 30 kWh

36,2 poeng

OBS: Ulike modeller har ulike garantier

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 160 000 km Grønt smile fjes, ikon
 Kapasitet: 70 %** Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Ja Rødt surt fjes, ikon
Foto. Bilmerke Opel 8. Opel

Modeller: Ampera-e

36,2 poeng

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 160 000 km Grønt smile fjes, ikon
 Kapasitet: 70 % Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Ja Rødt surt fjes, ikon
10. Mercedes-Benz

Modeller: B250e (utgått)

32,4 poeng

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 100 000 km Gult skeptisk fjes, ikon
 Kapasitet: 70 % Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Ja Rødt surt fjes, ikon
Foto. Smart bilmerke 10. Smart

Modeller: fortwo, forfour

23,5 poeng

OBS: Ulike modeller har ulike garantier.

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 100 000 km Gult skeptisk fjes, ikon
Kapasitet: 70 % Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Ja Rødt surt fjes, ikon
12. Kia

Modeller: Soul Electric

31,2 poeng

Varighet: 7 år Gult skeptisk fjes, ikon
Kjørelengde: 150 000 km Grønt smile fjes, ikon
Kapasitet: 70 % Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Ja Rødt surt fjes, ikon
 13. Renault *

Modeller: Kangoo ZE

23,5 poeng

OBS: Ulike modeller har ulike garantier.

Varighet: 5 år Rødt surt fjes, ikon
Kjørelengde: 100 000 km Gult skeptisk fjes, ikon
Kapasitet: 70 % Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
 14. Ford

Modeller: Focus Electric

21,0 poeng

Varighet: 5 år Rødt surt fjes, ikon
Kjørelengde: 100 000 km Gult skeptisk fjes, ikon
Kapasitet: 70 % Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Ja Rødt surt fjes, ikon
14. Nissan*

Modeller: eNV200, Leaf 24 kWh(utgått)

21,o poeng

OBS: Ulike modeller har ulike garantier.

Varighet: 5 år Rødt surt fjes, ikon
Kjørelengde: 100 000 km Gult skeptisk fjes, ikon
Kapasitet: 70 %** Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Ja Rødt surt fjes, ikon
16. Renault*

Modeller: Twizy

16,o poeng

OBS: Ulike modeller har ulike garantier.

Varighet: 5 år Rødt surt fjes, ikon
Kjørelengde: 100 000 km Gult skeptisk fjes, ikon
Kapasitet: 60 % Gult skeptisk fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
17. Tesla

Modeller: Model S, Model X

11,4  poeng

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: Ubegrenset Grønt smile fjes, ikon
Kapasitet: 0 Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon

* Nissan og Renault praktiserer ulike garantivilkår for ulike modeller.

** Nissan garanterer 9 av 12 streker i bilens kapasitetsdisplay. Importøren har valgt å oversette dette til 70 % i sammenheng med Forbrukerrådets undersøkelse.

Her finner du en større og utdypende tabell

Les om hvorfor batteri- og kapasitetsgarantier er viktige for deg. 

1. Hvorfor er batteri- og kapasitetsgarantiene viktige?

Batteriet er elbilens hjerte. Jo større kapasitet batteriet har, jo større rekkevidde får du. Men én ting er batterikapasiteten når elbilen er splitter ny, en helt annen ting er hvor stor batterikapasitet som gjenstår når bilen begynner å dra på årene.

Det som er helt sikkert, er nemlig at elbilens batteri over tid vil miste kapasitet. Det betyr at din aksjonsradius reduseres, og at du vil måtte lade oftere. Dette er selvsagt negativt i seg selv. En annen negativ effekt ved svekket batterikapasitet, er økt risiko for at du ender opp med en dårlig pris den dagen du bestemmer deg for å selge elbilen.

Nye elbiler vil få økt rekkevidde

Risikoen for dårlig pris forsterkes ved at vi må anta at nye elbil-modeller vil få stadig lengre rekkevidde. Det betyr at dagens elbiler – når de skal selges noen år frem i tid – vil bli sammenlignet med elbiler med betydelig lengre rekkevidde enn det som er tilgjengelig i dag.

På denne bakgrunn er det verdifullt for deg om du tilbys en garanti som sikrer deg mot en dramatisk reduksjon i rekkevidde. For det første vil du selv være sikret en noenlunde forutsigbar aksjonsradius, for det andre vil du kunne garantere neste eier det samme. Dermed vil du sannsynligvis ende opp med en bedre annenhåndsverdi.

Batterigaranti og kapasitetsgaranti

Forbrukerrådet har derfor sett nærmere på de to batteri-relaterte garantiene som tilbys i det norske elbil-markedet: batterigaranti og kapasitetsgaranti. Batterigarantien sikrer deg mot utgifter hvis det skulle oppstå feil på batteriet, mens kapasitetsgarantien sikrer deg at batteriet har en viss kapasitet et gitt antall år frem i tid. Kapasiteten er normalt oppgitt i prosent av kapasiteten batteriet hadde da bilen var ny. Les mer om batterigarantier her, og om kapasitetsgarantier her.

I tillegg til at vi har undersøkt hvor gode batteri- og kapasitetsgarantier de ulike merkene tilbyr, har vi undersøkt hvilke merker som krever at du følger serviceprogrammet for at garantiene skal være gyldige.

To tabeller

For å kunne rangere merkene, har vi utviklet et poengsystem. Over finner du en forenklet tabell som viser hvor mange poeng de ulike merkene tildeles. I tillegg har vi laget en utdypende tabell. I den utdypende tabellen finner du blant annet informasjon om når dagens garantier ble innført, og hvilke garantier som var gjeldende tidligere. Dette er interessant for deg som allerede eier en elbil eller planlegger å kjøpe en brukt elbil.

I likhet med alle andre biler, leveres også elbiler med nybilgaranti, lakkgaranti, gjennomrustingsgaranti og gratis veihjelp. Disse garantiene er ikke tema denne gangen, men er grundig omtalt i Den store bilgarantiguiden, der Kia, Alfa Romeo og Fiat for tiden innehar pallplasseringene.

Les vår gjennomgang av samtlige 14 merker og 26 modeller her.

2. Gjennomgang av samtlige merker og modeller

Hyundai tar gull, mens BMW, Mitsubishi og Volkswagen deler sølvmedaljen. Renault tar femteplassen med Zoe, men legg merke til at Renault-modellene Kangoo ZE og Twizy er betydelig dårligere garantert enn Zoe. Citroën og Peugeot er alene om hele 75 % kapasitetsgaranti.

Lurer du på hvordan poengene er tildelt? Svaret finner du her.

1. Hyundai: 44,3 poeng (opp fra 38,8 poeng i 2017)

Hyundais batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og hele 200 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Hyundai knytter ikke servicekrav til garantiene. Ingen andre merker tilbyr 200 000 km kjørelengde, og Hyundai vinner derfor vår kåring. Hyundai har for tiden én elbilmodell på paletten: Ioniq Electric. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Ioniq som er solgt via den norske importøren. Hyundais generelle nybilgaranti varer i fem år, og Hyundai er alene om å utmerke seg med fri kjørelengde.

2. Mitsubishi: 41,7 poeng (opp fra 36,2 poeng i 2017)

Mitsubishi har identiske vilkår med BMW og Volkswagen og deler sølvmedaljen med disse. Batteri- og kapasitetsgarantiene gjelder i 8 år og respektable 160 000 km, og den garanterte kapasiteten er 70 prosent. Mitsubishi knytter ikke lenger noe servicekrav til garantiene. Mitsubishi har for tiden én elbilmodell på paletten: i-Miev. Dagens garantier ble innført fra og med «modellår 2017» og gjelder for alle utgavene av de to modellene som er solgt via den norske importøren. Tidligere ga Mitsubishi kun 5 år og 100 000 km, men garanterte til gjengjeld hele 80 % kapasitet. Mitsubishi har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

2. BMW: 41,7 poeng (opp fra 32,4 poeng i 2017)

BMW har identiske vilkår med Mitsubishi og Volkswagen og deler sølvmedaljen med disse. Batteri- og kapasitetsgarantiene gjelder i 8 år og respektable 160 000 km og den garanterte kapasiteten er 70 prosent. BMW knytter ikke lenger noe servicekrav til garantiene. BMW har for tiden to elbilmodeller på paletten: i3 og i3 S. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av de to modellene som er solgt via den norske importøren. i3 60 ah er utgått og hadde 70 prosent/8 år/100 000 km. BMW har nybilgaranti på 5 år og hele 200 000 km.

2. Volkswagen: 41,7 poeng (uendret)

Volkswagen har identiske vilkår med BMW og Mitsubishi og deler sølvmedaljen med disse. Batteri- og kapasitetsgarantiene gjelder i 8 år og respektable 160 000 km og den garanterte kapasiteten er 70 prosent. Volkswagen knytter ikke noe servicekrav til garantiene. Merket har for tiden to elbil-modeller på paletten: e-up! og e-Golf. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av de to modellene som er solgt via den norske importøren. Volkswagen har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

5. Renault*: 38,7 poeng (uendret)

Renault opererer med hele tre ulike garanti-regimer. Zoe og Zoe 400 km (størst batteri) har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i 8 år og respektable 160 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Renault knytter ikke noe servicekrav til garantiene. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Zoe 400 km (størst batteri) som er solgt via den norske importøren. Den første utgaven av Zoe fikk imidlertid dagens garantier først fra 01.10.2016. Før den tid hadde Zoe 70 %/5 år/100 000 km. Renault Kangoo ZE og Twizy har betydelig dårligere batteri- og kapasitetsgarantier og ender opp på 13. og 16. plass. Renault har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

6. Citroën: 37,4 poeng (uendret)

Citroën deler fjerdeplassen med søstermerket Peugeot. Citroëns batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og moderate 100 000 km. Citroën knytter servicekrav til garantiene. Årsaken til at Citroën likevel oppnår en så god plassering, er at merket sammen med Peugeot er alene om å tilby hele 75 % kapasitetsgaranti. Citroën har for tiden to elbil-modeller på paletten: C-Zero og Berlingo Electric. Batterigarantien (8 år/100 000 km) har vært gjeldende siden 01.01.15. Før dette hadde C-Zero 5 år/120 000 km, mens Berlingo Electric hadde 8 år/160 000 km. Kapasitetsgarantien ble innført så sent som 01.01.17, i sammenheng med Forbrukerrådets arbeid med denne guiden. Før dette tilbød Citroën ingen kapasitetsgaranti. Citroën har for øvrig helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

6. Peugeot: 37,4 poeng (uendret)

Peugeot deler fjerdeplassen med søstermerket Citroën. Peugeots batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og moderate 100 000 km. Peugeot knytter servicekrav til garantiene. Årsaken til at Peugeot likevel oppnår en så god plassering, er at merket sammen med Citroën er alene om å tilby hele 75 % kapasitetsgaranti. Peugeot har for tiden to elbil-modeller på paletten: iOn og Partner Electric. Batterigarantien (8 år/100 000 km) har vært gjeldende siden 01.01.15. Før dette hadde iOn 5 år/120 000 km, mens Partner Electric hadde 8 år/160 000 km. Kapasitetsgarantien ble innført så sent som 01.01.17, i sammenheng med Forbrukerrådets arbeid med denne guiden. Før dette tilbød Peugeot ingen kapasitetsgaranti. Peugeot har for øvrig helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

8. Nissan*: 36,2 poeng (uendret)

Nissan opererer med to ulike garanti-regimer. Leaf 30 kWh har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i 8 år og respektable 160 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 % (Nissan garanterer i utgangspunktet 9 av 12 streker i displayet, men har på forespørsel fra Forbrukerrådet valgt å oppgi 70 %). Nissan knytter servicekrav til garantiene. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Leaf 30 kWh som er solgt via den norske importøren. De to andre elbilmodellene – Leaf 24 kWh (mindre batteri) og eNV200 – har betydelig dårligere garantier og ender opp på 14. plass. Nissan har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

8. Opel: 36,2 (nykommer)

Opel deler åttendeplassen med Nissan. Opels batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og 160 000 km. Opel knytter servicekrav til garantiene. Opel har for tiden én elbil-modell på paletten: Ampera-e. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Ampera-e som er solgt via den norske importøren. Opel har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

10. Mercedes-Benz: 32,4 poeng (uendret)

Mercedes-Benz deler tiendeplassen med søstermerket Smart. Mercedes-Benz’ batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Mercedes-Benz knytter servicekrav til garantiene. Mercedes-Benz har kun markedsført én elbil i Norge: B250e. Denne modellen er nå utgått. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av B250e som ble solgt via den norske importøren. Mercedes-Benz har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

10. Smart: 32,4 poeng (nykommer)

Smart deler tiendeplassen med søstermerket Mercedes-Benz. Smarts batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Smart knytter servicekrav til garantiene. Smart har for tiden to elbil-modeller på paletten: fortwo og forfour. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av de to modellene som er solgt via den norske importøren. Smart har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

12. Kia: 31,2 poeng (uendret)

Kias batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 7 år og respektable 150 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Kia knytter servicekrav til garantiene. Kia har for tiden én elbil-modell på paletten: Soul Electric. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Soul Electric som er solgt via den norske importøren. Kia tilbyr Norges beste nybilgaranti.

13. Renault*: 23,5 poeng (uendret)

Renault opererer med hele tre ulike garanti-regelverk. Kangoo ZE har batteri- og kapasitetsgarantier som kun gjelder i 5 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Renault knytter ikke noe servicekrav til garantiene. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Kangoo ZE som er solgt via den norske importøren. Renault har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

14. Ford: 21,0 poeng (uendret)

Fords batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i kun 5 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Ford har for tiden én elbil-modell på paletten: Focus Electric. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Focus Electric som er solgt via den norske importøren. Ford har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

14. Nissan*: 21,0 poeng (uendret)

Nissan opererer med to ulike garanti-regimer. Leaf 24 kWh og eNV200 har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i kun 5 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 % (Nissan garanterer i utgangspunktet 9 av 12 streker i displayet, men har på forespørsel fra Forbrukerrådet valgt å oppgi 70%). Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Leaf 24 kWh og eNV200 som er solgt via den norske importøren. Leaf 30 kWh (større batteri) har betydelig bedre garantier og tar delt åttendeplass. Nissan har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

16. Renault3: 16,0 poeng (uendret)

Renault opererer med hele tre ulike garanti-regelverk. Toseteren Twizy registreres formelt ikke som elbil, men som elektrisk firehjuls motorsykkel. Twizy har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i kun 5 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er kun 60 %. Renault knytter ikke noe servicekrav til garantiene. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Twizy som er solgt via den norske importøren. Renault har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

17. Tesla: 11,4 poeng (uendret)

Tesla tilbyr en rekordgod batterigaranti: 8 år og ubegrenset kjørelengde. Tesla knytter heller ikke noe servicekrav til garantien. Tesla er imidlertid det eneste merket som ikke tilbyr noen kapasitetsgaranti. Tesla havner dermed helt i bunn i vår rangering. Tesla har for tiden to elbil-modeller på paletten: Modell S og Modell X. Batterigarantien gjelder for alle utgaver av de to modellene som er solgt via den norske importøren. Tesla har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

Hva er egentlig en batterigaranti? Les vår forklaring her.

3. Batterigaranti: Forklaring

En batterigaranti sikrer deg mot utgifter dersom det oppstår feil på batteriet.

Uansett hvilken biltype du kjøper, vil feil på bilens batteri(er) være omfattet av nybilgarantien. Det store flertallet av bilmerker som selges i Norge, følges av 5 år/100 000 km nybilgaranti. I tillegg vil batteriet være dekket av din lovfestede reklamasjonsrett i 5 år. En egen batterigaranti som sikrer deg mot feil på batteriet, vil derfor først gi deg merverdi når den gir deg noe mer enn nybilgarantien i tid eller kjørelengde. Forbrukerrådet har derfor kun valgt å gi poeng til batterigarantier som gir deg dekning utover 5 år og/eller 100 000 km. Les mer om poenggivningen her.

Serviceprogram

I Forbrukerrådets store bilgarantiguide vil du se at ingen bilimportører krever at du må følge service-/vedlikeholdsprogrammet for at nybilgarantien skal være gyldig. Når det kommer til batterigarantien derimot, forutsetter mange merker at serviceprogrammet følges. Et slikt servicekrav har imidlertid begrenset relevans – fordi det ikke er absolutt. Forbrukerrådets undersøkelser har nemlig avdekket at bransjestandard tilsier at du uansett vil få innvilget et garantikrav hvis importør ikke kan påvise årsakssammenheng mellom manglende service og feilen som har oppstått.

Utløser poeng

Selv om det i praksis viser seg at det har liten betydning om importør praktiserer servicekrav eller ikke, har Forbrukerrådet valgt å gi poeng til bilmerkene som ikke har knyttet et servicekrav til sin batterigaranti. Dette fordi vi anser at fravær av en slik betingelse er forbrukervennlig, klargjørende og konfliktdempende.

Risikabelt å hoppe over service

Når det er sagt, er det viktig å være klar over at du tar risiko ved å hoppe over service. Samtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom en oppstått feil og manglende service.

Vær klar over at du selv kan velge hvilket verksted du ønsker å bruke til service. I henhold til EU-lovgivning er det ikke tillatt å knytte garantien til betingelser om bruk av merkeverksted.

Beste batterigaranti: 8 år/ubegrenset kjørelengde (Tesla)

Dårligste batterigaranti: 5 år/100 000 km (Ford, Nissan, Renault). Da disse batterigarantiene ikke gir deg noe mer enn nybilgarantien, er de i praksis verdiløse.

Hva er egentlig en kapasitetsgaranti? Les vår forklaring her.

4. Kapasitetsgaranti: Forklaring

En kapasitetsgaranti garanterer deg mot dramatisk svekkelse av batterikapasitet og dermed også rekkevidde.

Batteriet er en særdeles viktig komponent i en elbil, fordi det i praksis bestemmer bilens rekkevidde. Derfor vil gjenværende batterikapasitet kunne ha svært stor betydning for en elbils bruksverdi og dermed også annenhåndsverdi.

Alle batterier vil over tid tape kapasitet. En kapasitetsgaranti beskytter deg imidlertid mot risikoen for at kapasiteten skal falle dramatisk. Dette ved at importøren garanterer at batteriet i en viss periode skal inneha en gitt kapasitet. Den garanterte, gjenværende kapasiteten er normalt oppgitt i prosent av kapasiteten batteriet hadde da bilen var ny.

5–8 år, 100 000–200 000 km

Forbrukerrådets undersøkelse viser at samtlige merker med unntak av Tesla, har valgt å tilby en kapasitetsgaranti. De fleste merkene har valgt å legge seg på 70 % garantert kapasitet. Denne kapasiteten loves i 5, 7 eller 8 år. Jo høyere prosenttall og jo flere år, jo bedre for deg. Vær oppmerksom på at kapasitetsgarantien i likhet med nybilgarantien og batterigarantien alltid har en kjørelengdebegrensning, i praksis mellom 100 000 og 200 000 km. Når den aktuelle kjørelengden overskrides, vil kapasitetsgarantien oppheves – uavhengig av hvor mange år den i utgangspunktet gjelder.

Verdifull garanti

Fordi en nybilgaranti ikke inneholder lovnader om batterikapasitet, vil en kapasitetsgaranti – i motsetning til en batterigaranti – gi deg merverdi fra år én. Dette reflekteres i Forbrukerrådets poenggivning. Les mer om poenggivningen her.

Serviceprogram

I Forbrukerrådets store bilgarantiguide vil du se at ingen bilimportører krever at du må følge service-/vedlikeholdsprogrammet for at nybilgarantien skal være gyldig. Når det kommer til kapasitetsgarantien derimot, forutsetter mange merker at serviceprogrammet følges. Et slikt servicekrav har imidlertid begrenset relevans fordi det ikke er absolutt. Forbrukerrådets undersøkelser har nemlig avdekket at bransjestandard tilsier at du uansett vil få innvilget et garantikrav hvis importør ikke kan påvise årsakssammenheng mellom manglende service og feilen som har oppstått.

Utløser poeng

Selv om det i praksis viser seg at det har liten betydning om importør praktiserer servicekrav eller ikke, har Forbrukerrådet valgt å gi poeng til bilmerkene som ikke har knyttet et servicekrav til sin kapasitetsgaranti. Dette fordi vi anser at fravær av en slik betingelse er forbrukervennlig, klargjørende og konfliktdempende.

Risikabelt å hoppe over service

Når det er sagt, er det viktig å være klar over at du tar risiko ved å hoppe over service. Samtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom svekket kapasitet og manglende service.

Vær klar over at du selv kan velge hvilket verksted du ønsker å bruke til service. I henhold til EU-lovgivning er det ikke tillatt å knytte garantien til betingelser om bruk av merkeverksted.

Beste kapasitetsgaranti: 75 %/8 år/100 000 km (Citroën, Peugeot), 70 %/8 år/200 000 km (Hyundai)

Dårligste kapasitetsgaranti: Ingen kapasitetsgaranti (Tesla), 60 %/5 år/100 000 km (Renault Twizy)

Her finner du en forklaring av poengsystemet.

5. Poengsystemet: Forklaring

For å kunne rangere merkene, har Forbrukerrådet utviklet et poengsystem. Poengsystemet er progressivt.

Batterigaranti

Da feil på batteriet allerede er dekket av nybilgarantien, som normalt gjelder 5 år/100 000 km, gir vi utelukkende poeng for batterigarantier som strekker seg utover dette.

Varighet

Jo lengre varighet, jo bedre for deg. Vi må også anta at risikoen for feil vil øke med bilens alder. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:

  • År 6: 1,6 poeng
  • År 7: 1,7 poeng
  • År 8: 1,8 poeng

Dermed gir 6 år batterigaranti 1,6 poeng, 7 år gir 3,3 poeng og 8 år gir 5,1 poeng

Høyeste oppnådde poengsum: 5,1 poeng (8 år, mange merker)

Kjørelengde

Jo lengre kjørelengde, jo bedre for deg. Samtidig vil relevansen av økt kjørelengde øke med garantiens varighet i år. Har man en garanti som kun varer i 3 år, vil eksempelvis en økning i kjørelengde fra 100 000 til 200 000 km normalt gi begrenset merverdi. Har man en garanti som varer i 8 år derimot, vil en dobling i kjørelengde for mange kunne være svært verdifull. Vi har derfor valgt å knytte kjørelengde til varighet. Dette har vi gjort på følgende måte:

Kjørelengde (antall km utover 100 000 km) ganger varighet (antall år), delt på 250 000.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 4,8 poeng (tilsvarer 250 000 km, som blir 150 000 km utover 100 000 km).

Høyeste oppnådde poengsum: 4,8 poeng (Ubegrenset kjørelengde, Tesla)

Servicekrav

De fleste importørene knytter et servicekrav til sin batterigaranti. Vi ønsker å belønne importørene som ikke stiller slike krav.

Vi gir 0,5 poeng per år utover 5 år det ikke stilles krav om service.

Vi gir altså kun poeng for år 6, 7 og 8. Begrunnelsen finner du i kapittelet om batterigarantier.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 1,5 poeng

Høyeste oppnådde poengsum: 1,5 poeng (8 år, 3 år utover 5 år: BMW, Hyundai, Mitsubishi, Renault, Tesla og Volkswagen).

Kapasitetsgaranti

En nybilgaranti inneholder ingen garanti for batterikapasitet. Derfor er en kapasitetsgaranti verdifull fra år 1, noe som reflekteres i poenggivningen.

Kapasitet

Jo høyere kapasitet som garanteres, jo bedre for deg. Vi ønsker derfor å gi en tydelig belønning til importørene som strekker seg aller lengst. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:

  • 50–60 % – 0,5 poeng per prosentpoeng
  • 61–70 % – 0,75 poeng per prosentpoeng
  • 71 % og mer – 1 poeng per prosentpoeng

Høyeste oppnådde poengsum: 17,5 poeng (75 %, Citroën og Peugeot)

Varighet

Jo lengre varighet, jo bedre for deg. Vi må anta at risikoen for redusert kapasitet vil stige med bilens alder. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:

  • År 1: 1,1 poeng
  • År 2: 1,2 poeng
  • År 3: 1,3 poeng
  • År 4: 1,4 poeng
  • År 5: 1,5 poeng
  • År 6: 1,6 poeng
  • År 7: 1,7 poeng
  • År 8: 1,8 poeng

Dermed vil 1 år gi 1,1 poeng, 2 år gi 2,3 poeng, 3 år gi 3,6 poeng osv.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 11,6 poeng

Høyeste oppnådde poengsum: 11,6 poeng (8 år, mange merker)

Kjørelengde

Jo lengre kjørelengde, jo bedre for deg. Samtidig vil relevansen av økt kjørelengde øke med garantiens varighet i år. Har man en garanti som kun varer i 3 år, vil eksempelvis en økning i kjørelengde fra 100 000 til 200 000 km normalt gi begrenset merverdi. Har man en garanti som varer i 8 år derimot, vil en dobling i kjørelengde for mange kunne være svært verdifull. Vi har derfor valgt å knytte kjørelengde til varighet på følgende måte:

Kjørelengde (antall km) ganger varighet (antall år) delt på 250 000.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 9,6 poeng (tilsvarer 300 000 km)

Høyeste oppnådde poengsum: 6,4 poeng (200 000 km, Hyundai)

Servicekrav

De fleste importørene knytter et servicekrav til sin kapasitetsgaranti. Vi ønsker å belønne importørene som ikke stiller slike krav.

Vi gir 0,5 poeng per år det ikke stilles krav om service.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 4,0 poeng

Høyeste oppnådde poengsum: 4,0 poeng (8 år, BMW, Hyundai, Mitsubishi, Renault og Volkswagen).

Les om Forbrukerrådets mål med elbil-garantiguiden her.

6. Forbrukerrådets mål med elbil-garantiguiden

Målet med Forbrukerrådets undersøkelse av elbil-garantier er først og fremst å bistå norske forbrukere. I tillegg ønsker vi å påvirke bransjen, samt å dempe konfliktnivået.

Undersøkelsene av elbil-, ladehybrid- og hybridgarantier er videreføringer av Forbrukerrådets store bilgarantiguide. Gjennom våre bilgarantiundersøkelser de siste årene (2011, 2013, 2015, 2016, 2018) har vi kartlagt hvilke garantibetingelser som gjelder hos de ulike bilmerkene ved å spørre de norske importørene. Disse betingelsene er samlet, systematisert og brukt til å utarbeide tabeller og rangeringer. Tabellene er ment som verktøy for norske forbrukere.

Stadig bedre vilkår

Vår erfaring er at våre bilgarantiguider har blitt nyttige verktøy som brukes aktivt. I tillegg har det vist seg at arbeidet med disse guidene i høyeste grad har påvirket bransjen i positiv retning. Vilkårene har blitt bedre for hver gang Forbrukerrådet har innhentet nye data, og vi kjenner til at flere importører har brukt Forbrukerrådets bilgarantiguide som argument når de har arbeidet for å påvirke bilfabrikkene til å forbedre garantivilkårene.

I tillegg opplever vi at vårt arbeid med bilgarantier har bidratt til å høyne kunnskapsnivået på begge sider av bordet, noe som bidrar til å forhindre unødvendige konflikter, og dermed også generelt demper konfliktnivået.

De nye garantiguidene har allerede gitt resultater

Målsettingen med de batterirelaterte garantiguidene er den samme som for bilgarantiguiden. Vi håper vårt fokus på garantier vil gi norske forbrukere et bedre beslutningsgrunnlag når elbiler, ladbare hybridbiler og hybridbiler skal velges. Vi håper også at disse guidene skal påvirke bransjen til å forbedre sine garantier ytterligere. Allerede i arbeidet med første generasjon av guidene så vi eksempler på dette, ved at Citroën og Peugeot bestemte seg for å innføre kapasitetsgaranti på sine elbiler. I år har vi sett at Suzuki som første merke har innført kapasitetsgaranti for sine hybridbiler. BMW, Hyundai og Mitsubishi er også blant merkene som nå har forbedret sine garantivilkår. Vi håper våre batteriguider vil motivere enda flere importører til å forbedre sine vilkår og betingelser.

I tillegg håper vi at høynet kunnskapsnivå skal bidra til å dempe konfliktnivået på disse områdene.

Les fakta om elbil-garantiguiden her.

7. Fakta om elbil-garantiguiden

Forbrukerrådets hybrid-garantiguide er en oppfølger til bilgarantiguidene vi har gjennomført i 2011, 2013, 2015, 2016 og 2018.

Første generasjon av elbil-garantiguiden ble publisert i 2017. Vi tok den gangen for oss samtlige elbil-modeller som ble markedsført i Norge, og så nærmere på hvilke batteri-relaterte garantier de ulike importørene tilbød. Guiden hadde selskap av tilsvarende guider for ladbare hybrider og hybrider. I år er guiden oppdatert med nye merker og vilkår.

Informasjonen er innhentet ved at Forbrukerrådet har sendt de aktuelle bilimportørene spørsmål per e-post. Respondentene er gjort tydelig oppmerksomme på viktigheten av at svarene er korrekte og forankret i egen organisasjon. Respondentene er også gjort tydelig oppmerksomme på at svarene vil bli publisert av Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet anser derfor svarene som forpliktende, uavhengig av hvilken garanti-informasjon importørene måtte oppgi på nettsteder, i garantihåndbøker og lignende.

Les også om Forbrukerrådets mål med elbil-garantiguiden.

Jogrim Aabakken.Foto

Jogrim Aabakken

Evaluering og læring

Garanti vs reklamasjon

Garanti

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang.

En batterigaranti skal sikre deg mot feil på batteriet, mens en kapasitetsgaranti skal sikre deg en viss batterikapasitet.

Forutsetningen for at garantiene kommer til anvendelse, er at feilen/den svekkede kapasiteten skyldes produksjonsfeil eller materialsvikt, med andre ord at ansvaret for feilen ligger hos produsent.

Reklamasjon

Reklamasjonsretten er dine lovbestemte klagerettigheter. Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven, gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC og bil.

Husk at din reklamasjonsrett gjelder uavhengig av garantien. Det betyr at du alltid kan reklamere, selv om selger skulle avvise ditt garantikrav.

Abonner på vårt nyhetsvarsel