Elbil: Hvem gir deg de beste garantiene?
Volkswagen, Hyundai, Citroën og Peugeot tilbyr svært gode elbil-garantier og havner på toppen av våre lister. Tesla havner nederst i vår kåring.
Batteriet er elbilens hjerte. Jo større kapasitet batteriet har, jo større rekkevidde får du. Men én ting er batterikapasiteten når elbilen er splitter ny, en helt annen ting er hvor stor batterikapasitet som gjenstår når bilen begynner å dra på årene.
Det som er helt sikkert, er nemlig at elbilens batteri over tid vil miste kapasitet. Det betyr at din aksjonsradius reduseres, og at du vil måtte lade oftere. Dette er selvsagt negativt i seg selv. En annen negativ effekt ved svekket batterikapasitet, er økt risiko for at du ender opp med en dårlig pris den dagen du bestemmer deg for å selge elbilen.

Nye elbiler vil få økt rekkevidde
Risikoen for dårlig pris forsterkes fordi vi må anta at nye elbilmodeller vil få stadig bedre rekkevidde. Det betyr at dagens elbiler – når de skal selges noen år frem i tid – vil bli sammenlignet med elbiler med betydelig bedre rekkevidde enn det som er tilgjengelig i dag.
På denne bakgrunn er det verdifullt for deg om du tilbys en garanti som sikrer deg mot en dramatisk reduksjon i rekkevidde. For det første vil du selv være sikret en noenlunde forutsigbar aksjonsradius, for det andre vil du kunne garantere neste eier det samme. Dermed vil du sannsynligvis ende opp med en bedre annenhåndsverdi.
Batterigaranti og kapasitetsgaranti
Forbrukerrådet har derfor sett nærmere på de to batteri-relaterte garantiene som tilbys i det norske elbil-markedet: batterigaranti og kapasitetsgaranti. Batterigarantien sikrer deg mot utgifter hvis det skulle oppstå feil på batteriet, mens kapasitetsgarantien sikrer deg at batteriet har en viss kapasitet et gitt antall år frem i tid. Kapasiteten er normalt oppgitt i prosent av kapasiteten batteriet hadde da bilen var ny. Les mer om batterigarantier her, og om kapasitetsgarantier her.
I tillegg til at vi har undersøkt hvor gode batteri- og kapasitetsgarantier de ulike merkene tilbyr, har vi undersøkt hvilke merker som krever at du følger serviceprogrammet for at garantiene skal være gyldige. Les mer om servicekrav her.
To tabeller
For å kunne rangere merkene, har vi utviklet et poengsystem. Under finner du en forenklet tabell som viser hvor mange poeng de ulike merkene tildeles. I tillegg har vi laget en utdypende tabell. I den utdypende tabellen finner du blant annet informasjon om når dagens garantier ble innført, og hvilke garantier som var gjeldende tidligere. Dette er interessant for deg som allerede eier en elbil eller planlegger å kjøpe en brukt elbil.
I likhet med alle andre biler, leveres også elbiler med nybilgaranti, lakkgaranti, gjennomrustningsgaranti og gratis veihjelp. Disse garantiene er ikke tema denne gangen, men er grundig omtalt i Den store bilgarantiguiden, der Kia, Peugeot og Hyundai for tiden innehar pallplasseringene.
Volkswagen på topp
Volkswagen stikker av med seieren i vår elbil-kåring. Volkswagen e-up! og e-Golf leveres med batterigaranti og kapasitetsgaranti som gjelder i 8 år/160 000 km (det som inntreffer først). I denne perioden garanteres det at batterikapasiteten ikke skal falle under 70 prosent. Volkswagen knytter heller ikke noe servicekrav til garantiene, noe merket belønnes for i vårt poengsystem. Dermed henter Volkswagen hele 41,7 poeng og en overlegen seier.
Hyundai tar sølvmedaljen og Renault tar bronse. Legg imidlertid merke til at Renault, i likhet med Nissan, tilbyr ulike garantier for ulike modeller, noe som betyr at Renault og Nissan har flere plasseringer i våre tabeller. Vi nevner også Citroën og Peugeot, som tar delt fjerdeplass takket være en kapasitetsgaranti på hele 75 prosent. Les vår gjennomgang av samtlige 12 merker og 22 modeller her.
Slik leser du tabellen
Oppgitt varighet og kjørelengde gjelder for både batteri- og kapasitetsgarantiene for alle merker unntatt Tesla, som ikke tilbyr kapasitetsgaranti. Du finner mer informasjon i den utdypende tabellen.
Under tabellen finner du flere kapitler som blant annet gjennomgår alle bilmerkenes garantivilkår og kapitler som forklarer de ulike garantiene og poengsystemet i detalj.
Følg med, de kommende ukene kommer vi også med tilsvarende garantiguider både for hybrider og ladbare hybrider.
* Nissan og Renault praktiserer ulike garantivilkår for ulike modeller.
** Nissan garanterer 9 av 12 streker i bilens kapasitetsdisplay. Importøren har valgt å oversette dette til 70% i sammenheng med Forbrukerrådets undersøkelse.
1. Gjennomgang av samtlige merker
Volkswagen tar gull, mens Hyundai henter sølvmedaljen. Renault tar bronseplasseringen med Zoe, men Renault-modellene Kangoo ZE og Twizy er betydelig dårligere garantert. Citroën og Peugeot gir hele 75 % kapasitetsgaranti.
Lurer du på hvordan poengene er tildelt? Svaret finner du her.
1. Volkswagen: 41,7 poeng
Volkswagens batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og respektable 160 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Hyundai tilbyr riktignok enda bedre kjørelengde (70 %/8 år/200 000 km). Årsaken til at Volkswagen likevel vinner, er at merket ikke forutsetter at serviceprogrammet følges for at garantiene skal være gyldige. Merket har for tiden to elbilmodeller på paletten: e-up! og e-Golf. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av de to modellene som er solgt via den norske importøren. Volkswagen har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
2. Hyundai: 38,8 poeng
Hyundais batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og hele 200 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Ingen andre merker tilbyr en så lang kjørelengde, med unntak av Tesla, som har fri kjørelengde. Tesla tilbyr imidlertid ingen kapasitetsgaranti og taper dermed vår kåring. Hyundai har for tiden én elbilmodell på paletten: Ioniq Electric. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Ioniq som er solgt via den norske importøren. Hyundais nybilgaranti varer i fem år og Hyundai er alene om å utmerke seg med fri kjørelengde.
3. Renault*: 38,7 poeng
Renault opererer med hele tre ulike garanti-regimer. Zoe og Zoe 400 km (størst batteri) har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i 8 år og respektable 160 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Renault er sammen med Tesla og Volkswagen alene om ikke å forutsette at serviceprogrammet følges for at garantiene skal være gyldige. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Zoe 400 km (størst batteri) som er solgt via den norske importøren. Den første utgaven av Zoe fikk imidlertid dagens garantier først fra 01.10.2016. Før den tid hadde Zoe 70 %/5 år/100 000 km. Renault Kangoo ZE og Twizy har betydelig dårligere batteri- og kapasitetsgarantier og ender opp på 11. og 14. plass. Renault har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
4. Citroën: 37,4 poeng
Citroën deler fjerdeplassen med søstermerket Peugeot. Citroëns batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og moderate 100 000 km. Årsaken til at Citroën likevel oppnår en så god plassering, er at merket sammen med Peugeot er alene om å tilby hele 75 % kapasitetsgaranti. Citroën har for tiden to elbilmodeller på paletten: C-Zero og Berlingo Electric. Batterigarantien (8 år/100 000 km) har vært gjeldende siden 01.01.15. Før dette hadde C-Zero 5 år/120 000 km, mens Berlingo Electric hadde 8 år/160 000 km. Kapasitetsgarantien ble innført så sent som 01.01.17, i sammenheng med Forbrukerrådets arbeid med denne guiden. Før dette tilbød Citroën ingen kapasitetsgaranti. Citroën har for øvrig helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
4. Peugeot: 37,4 poeng
Peugeot deler fjerdeplassen med søstermerket Citroën. Peugeots batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og moderate 100 000 km. Årsaken til at Peugeot likevel oppnår en så god plassering, er at merket sammen med Citroën er alene om å tilby hele 75 % kapasitetsgaranti. Peugeot har for tiden to elbilmodeller på paletten: iOn og Partner Electric. Batterigarantien (8 år/100 000 km) har vært gjeldende siden 01.01.15. Før dette hadde iOn 5 år/120 000 km, mens Partner Electric hadde 8 år/160 000 km. Kapasitetsgarantien ble innført så sent som 01.01.17, i sammenheng med Forbrukerrådets arbeid med denne guiden. Før dette tilbød Peugeot ingen kapasitetsgaranti. Peugeot har for øvrig helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
6. Mitsubishi: 36,2 poeng
Mitsubishi deler sjetteplassen med Nissan (som har to ulike garantiregimer). Mitsubishis batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og respektable 160 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Mitsubishi har for tiden én elbilmodell på paletten: i-Miev. Dagens garantier ble innført fra og med «modellår 2017». Før dette ga Mitsubishi kun 5 år og 100 000 km, men garanterte til gjengjeld hele 80 % kapasitet. Mitsubishi har for øvrig helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
6. Nissan*: 36,2 poeng
Nissan opererer med to ulike garanti-regimer. Leaf 30 kWh har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i 8 år og respektable 160 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 % (Nissan garanterer i utgangspunktet 9 av 12 streker i displayet, men har på forespørsel fra Forbrukerrådet valgt å oppgi 70%). Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Leaf 30 kWh som er solgt via den norske importøren. De to andre elbilmodellene – Leaf 24 kWh (mindre batteri) og eNV200 – har betydelig dårligere garantier og ender opp på 13. plass. Nissan har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
8. BMW: 32,4 poeng
BMW deler åttendeplassen med Mercedes-Benz. BMWs batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. BMW har for tiden to elbilmodeller på paletten: i3 60ah og i3 94ah (størst batteri). Dagens garantier gjelder for alle utgavene av de to modellene som er solgt via den norske importøren. BMW har nybilgaranti på 5 år og hele 200 000 km.
8. Mercedes-Benz: 32,4 poeng
Mercedes-Benz deler åttendeplassen med BMW. Mercedes-Benz’ batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Mercedes-Benz har for tiden én elbilmodell på paletten: B250e. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av B250e som er solgt via den norske importøren. Mercedes-Benz har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
10. Kia: 31,2 poeng
Kias batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 7 år og respektable 150 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Kia har for tiden én elbilmodell på paletten: Soul Electric. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Soul Electric som er solgt via den norske importøren. Kia tilbyr Norges beste nybilgaranti (7 år/150 000 km).
11. Renault*: 23,5 poeng
Renault opererer med hele tre ulike garanti-regelverk. Kangoo ZE har batteri- og kapasitetsgarantier som kun gjelder i 5 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Renault er sammen med Tesla og Volkswagen alene om ikke å forutsette at serviceprogrammet følges for at garantiene skal være gyldige. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Kangoo ZE som er solgt via den norske importøren. Renault har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
12. Ford: 21,0 poeng
Fords batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i kun 5 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Ford har for tiden én elbilmodell på paletten: Focus Electric. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Focus Electric som er solgt via den norske importøren. Ford har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
13. Nissan*: 21,0 poeng
Nissan opererer med to ulike garanti-regimer. Leaf 24 kWh og eNV200 har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i kun 5 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 % (Nissan garanterer i utgangspunktet 9 av 12 streker i displayet, men har på forespørsel fra Forbrukerrådet valgt å oppgi 70%). Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Leaf 24 kWh og eNV200 som er solgt via den norske importøren. Leaf 30 kWh (større batteri) har betydelig bedre garantier og tar delt sjetteplass. Nissan har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
14. Renault3: 16,0 poeng
Renault opererer med hele tre ulike garanti-regelverk. Toseteren Twizy registreres formelt ikke som elbil, men som elektrisk firehjuls motorsykkel. Twizy har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i kun 5 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er kun 60 %. Renault er sammen med Tesla og Volkswagen alene om ikke å forutsette at serviceprogrammet følges for at garantiene skal være gyldige. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Twizy som er solgt via den norske importøren. Renault har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
15. Tesla: 11,4 poeng
Tesla tilbyr en rekordgod batterigaranti: 8 år og ubegrenset kjørelengde. Tesla er også sammen med Renault og Volkswagen alene om ikke å forutsette at serviceprogrammet følges for at garantiene skal være gyldige. Tesla er imidlertid det eneste merket som ikke tilbyr noen kapasitetsgaranti. Forbrukerrådet har imidlertid grunn til å tro at vårt fokus på disse garantiene vil medvirke til at Tesla innfører en kapasitetsgaranti. Tesla har for tiden to elbilmodeller på paletten: Modell S og Modell X. Batterigarantien gjelder for alle utgaver av de to modellene som er solgt via den norske importøren. Tesla har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
2. Batterigaranti: Forklaring
En batterigaranti sikrer deg mot utgifter dersom det oppstår feil på batteriet.
Uansett hvilken biltype du kjøper, vil feil på bilens batteri være omfattet av nybilgarantien. Det store flertallet av bilmerker som selges i Norge, følges av 5 år/100 000 km nybilgaranti. I tillegg vil batteriet være dekket av din lovfestede reklamasjonsrett i 5 år. En egen batterigaranti som sikrer deg mot feil på batteriet, vil derfor først gi deg merverdi når den gir deg noe mer enn nybilgarantien i tid eller kjørelengde. Forbrukerrådet har derfor kun valgt å gi poeng til batterigarantier som gir deg dekning utover 5 år og/eller 100 000 km. Les mer om poenggivningen her.
Serviceprogram
I Forbrukerrådets store bilgarantiguide vil du se at ingen bilimportører krever at du må følge service-/vedlikeholdsprogrammet for at nybilgarantien skal være gyldig. Når det kommer til batterigarantien derimot, forutsetter alle merkene unntatt Renault, Tesla og Volkswagen at serviceprogrammet følges. Et slikt servicekrav har imidlertid begrenset relevans – fordi det ikke er absolutt. Forbrukerrådets undersøkelser har nemlig avdekket at bransjestandard tilsier at du uansett vil få innvilget et garantikrav hvis importør ikke kan påvise årsakssammenheng mellom manglende service og feilen som har oppstått.
Utløser poeng
Selv om det i praksis viser seg at det har liten betydning om importør praktiserer servicekrav eller ikke, har Forbrukerrådet valgt å gi poeng til bilmerkene som ikke har knyttet et servicekrav til sin batterigaranti. Dette fordi vi anser at fravær av en slik betingelse er forbrukervennlig, klargjørende og konfliktdempende.
Risikabelt å hoppe over service
Når det er sagt, er det viktig å være klar over at du tar risiko ved å hoppe over service. Samtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom en oppstått feil og manglende service.
Vær klar over at du selv kan velge hvilket verksted du ønsker å bruke til service. I henhold til EU-lovgivning er det ikke tillatt å knytte garantien til betingelser om bruk av merkeverksted.
Beste batterigaranti: 8 år/ubegrenset kjørelengde (Tesla)
Dårligste batterigaranti: 5 år/100 000 km (Ford, Nissan, Renault). Da disse batterigarantiene ikke gir deg noe mer enn nybilgarantien, er de i praksis verdiløse.
3. Kapasitetsgaranti: Forklaring
En kapasitetsgaranti garanterer deg mot dramatisk svekkelse av batterikapasitet og dermed også rekkevidde.
Batteriet er en særdeles viktig komponent i en elbil, fordi det i praksis bestemmer bilens rekkevidde. Derfor vil gjenværende batterikapasitet kunne ha svært stor betydning for en elbils bruksverdi og dermed også annenhåndsverdi.
Alle batterier vil over tid tape kapasitet. En kapasitetsgaranti beskytter deg imidlertid mot risikoen for at kapasiteten skal falle dramatisk. Dette ved at importøren garanterer at batteriet i en viss periode skal inneha en gitt kapasitet. Den garanterte, gjenværende kapasiteten er normalt oppgitt i prosent av kapasiteten batteriet hadde da bilen var ny.
5–8 år, 100 000–200 000 km
Forbrukerrådets undersøkelse viser at samtlige merker med unntak av Tesla, har valgt å tilby en kapasitetsgaranti. De fleste merkene har valgt å legge seg på 70 % garantert kapasitet. Denne kapasiteten loves i 5, 7 eller 8 år. Jo høyere prosenttall og jo flere år, jo bedre for deg. Vær oppmerksom på at kapasitetsgarantien i likhet med nybilgarantien og batterigarantien alltid har en kjørelengdebegrensning, i praksis mellom 100 000 og 200 000 km. Når den aktuelle kjørelengden overskrides, vil kapasitetsgarantien oppheves – uavhengig av hvor mange år den i utgangspunktet gjelder.
Verdifull garanti
Fordi en nybilgaranti ikke inneholder lovnader om batterikapasitet, vil en kapasitetsgaranti – i motsetning til en batterigaranti – gi deg merverdi fra år én. Dette reflekteres i Forbrukerrådets poenggivning. Les mer om poenggivningen her.
Serviceprogram
I Forbrukerrådets store bilgarantiguide vil du se at ingen bilimportører krever at du må følge service-/vedlikeholdsprogrammet for at nybilgarantien skal være gyldig. Når det kommer til kapasitetsgarantien derimot, forutsetter alle merkene unntatt Renault og Volkswagen at serviceprogrammet følges. Et slikt servicekrav har imidlertid begrenset relevans fordi det ikke er absolutt. Forbrukerrådets undersøkelser har nemlig avdekket at bransjestandard tilsier at du uansett vil få innvilget et garantikrav hvis importør ikke kan påvise årsakssammenheng mellom manglende service og feilen som har oppstått.
Utløser poeng
Selv om det i praksis viser seg at det har liten betydning om importør praktiserer servicekrav eller ikke, har Forbrukerrådet valgt å gi poeng til bilmerkene som ikke har knyttet et servicekrav til sin kapasitetsgaranti. Dette fordi vi anser at fravær av en slik betingelse er forbrukervennlig, klargjørende og konfliktdempende.
Risikabelt å hoppe over service
Når det er sagt, er det viktig å være klar over at du tar risiko ved å hoppe over service. Samtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom svekket kapasitet og manglende service.
Vær klar over at du selv kan velge hvilket verksted du ønsker å bruke til service. I henhold til EU-lovgivning er det ikke tillatt å knytte garantien til betingelser om bruk av merkeverksted.
Beste kapasitetsgaranti: 75 %/8 år/100 000 km (Citroën, Peugeot), 70 %/8 år/200 000 km (Hyundai)
Dårligste kapasitetsgaranti: Ingen kapasitetsgaranti (Tesla), 60 %/5 år/100 000 km (Renault Twizy)
4. Poengsystemet: Forklaring
For å kunne rangere merkene, har Forbrukerrådet utviklet et poengsystem. Poengsystemet er progressivt.
Batterigaranti
Da feil på batteriet allerede er dekket av nybilgarantien, som normalt gjelder 5 år/100 000 km, gir vi utelukkende poeng for batterigarantier som strekker seg utover dette.
Varighet
Jo lengre varighet, jo bedre for deg. Vi må også anta at risikoen for feil vil øke med bilens alder. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:
- År 6: 1,6 poeng
- År 7: 1,7 poeng
- År 8: 1,8 poeng
Dermed gir 6 år batterigaranti 1,6 poeng, 7 år gir 3,3 poeng og 8 år gir 5,1 poeng
Høyeste oppnådde poengsum: 5,1 poeng (8 år, mange merker)
Kjørelengde
Jo lengre kjørelengde, jo bedre for deg. Samtidig vil relevansen av økt kjørelengde øke med garantiens varighet i år. Har man en garanti som kun varer i 3 år, vil eksempelvis en økning i kjørelengde fra 100 000 til 200 000 km normalt gi begrenset merverdi. Har man en garanti som varer i 8 år derimot, vil en dobling i kjørelengde for mange kunne være svært verdifull. Vi har derfor valgt å knytte kjørelengde til varighet. Dette har vi gjort på følgende måte:
Kjørelengde (antall km utover 100 000) ganger varighet (antall år), delt på 250 000.
Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 4,8 poeng (tilsvarer 250 000 km/150 000 km utover 100 000 km).
Høyeste oppnådde poengsum: 4,8 poeng (Ubegrenset kjørelengde, Tesla)
Servicekrav
De fleste importørene knytter et servicekrav til sin batterigaranti. Vi ønsker å belønne importørene som ikke stiller slike krav.
Vi gir 0,5 poeng per år utover 5 år det ikke stilles krav om service.
Vi gir altså kun poeng for år 6, 7 og 8. Begrunnelsen finner du i kapittelet om batterigarantier.
Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 1,5 poeng
Høyeste oppnådde poengsum: 1,5 poeng (8 år, 3 år utover 5 år, Renault, Tesla og Volkswagen).
Kapasitetsgaranti
En nybilgaranti inneholder ingen garanti for batterikapasitet. Derfor er en kapasitetsgaranti verdifull fra år 1, noe som reflekteres i poenggivningen.
Kapasitet
Jo høyere kapasitet som garanteres, jo bedre for deg. Vi ønsker derfor å gi en tydelig belønning til importørene som strekker seg aller lengst. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:
- 50–60 % – 0,5 poeng per prosentpoeng
- 61–70 % – 0,75 poeng per prosentpoeng
- 71 % og mer – 1 poeng per prosentpoeng
Høyeste oppnådde poengsum: 17,5 poeng (75 %, Citroën og Peugeot)
Varighet
Jo lengre varighet, jo bedre for deg. Vi må anta at risikoen for redusert kapasitet vil stige med bilens alder. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:
- År 1: 1,1 poeng
- År 2: 1,2 poeng
- År 3: 1,3 poeng
- År 4: 1,4 poeng
- År 5: 1,5 poeng
- År 6: 1,6 poeng
- År 7: 1,7 poeng
- År 8: 1,8 poeng
Dermed vil 1 år gi 1,1 poeng, 2 år gi 2,3 poeng, 3 år gi 3,6 poeng osv.
Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 11,6 poeng
Høyeste oppnådde poengsum: 11,6 poeng (8 år, mange merker)
Kjørelengde
Jo lengre kjørelengde, jo bedre for deg. Samtidig vil relevansen av økt kjørelengde øke med garantiens varighet i år. Har man en garanti som kun varer i 3 år, vil eksempelvis en økning i kjørelengde fra 100 000 til 200 000 km normalt gi begrenset merverdi. Har man en garanti som varer i 8 år derimot, vil en dobling i kjørelengde for mange kunne være svært verdifull. Vi har derfor valgt å knytte kjørelengde til varighet på følgende måte:
Kjørelengde (antall km) ganger varighet (antall år) delt på 250 000.
Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 9,6 poeng (tilsvarer 300 000 km)
Høyeste oppnådde poengsum: 6,4 poeng (200 000 km, Hyundai)
Servicekrav
De fleste importørene knytter et servicekrav til sin kapasitetsgaranti. Vi ønsker å belønne importørene som ikke stiller slike krav.
Vi gir 0,5 poeng per år det ikke stilles krav om service.
Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 4,0 poeng
Høyeste oppnådde poengsum: 4,0 poeng (8 år, Renault og Volkswagen).
5. Forbrukerrådets mål med elbil-garantiguiden
Målet med Forbrukerrådets undersøkelse av elbil-garantier er først og fremst å bistå norske forbrukere. I tillegg ønsker vi å påvirke bransjen, samt å dempe konfliktnivået.
Undersøkelsene av elbil-, ladehybrid- og hybridgarantier er videreføringer av Forbrukerrådets store bilgarantiguide. Gjennom våre bilgarantiundersøkelser de siste årene (2011, 2013, 2015, 2016) har vi kartlagt hvilke garantibetingelser som gjelder hos de ulike bilmerkene ved å spørre de norske importørene. Disse betingelsene er samlet, systematisert og brukt til å utarbeide tabeller og rangeringer. Tabellene er ment som verktøy for norske forbrukere.
Stadig bedre vilkår
Vår erfaring er at våre bilgarantiguider har blitt nyttige verktøy som brukes aktivt. I tillegg har det vist seg at arbeidet med disse guidene i høyeste grad har påvirket bransjen i positiv retning. Vilkårene har blitt bedre for hver gang Forbrukerrådet har innhentet nye data, og vi kjenner til at flere importører har brukt Forbrukerrådets bilgarantiguide som argument når de har arbeidet for å påvirke bilfabrikkene til å forbedre garantivilkårene.
I tillegg opplever vi at vårt arbeid med bilgarantier har bidratt til å høyne kunnskapsnivået på begge sider av bordet, noe som bidrar til å forhindre unødvendige konflikter, og dermed også generelt demper konfliktnivået.
Elbil-garantiguiden har allerede gitt resultater
Målsettingen med elbil-garantiguiden er den samme som for bilgarantiguiden. Vi håper vårt fokus på garantier vil gi norske forbrukere et bedre beslutningsgrunnlag når elbil skal velges. Vi håper også at guiden skal påvirke bransjen til å forbedre sine garantier ytterligere. Allerede i arbeidet med guiden har vi sett eksempler på dette, ved at Citroën og Peugeot bestemte seg for å innføre kapasitetsgaranti på sine elbiler. Vi føler oss også sikre på at flere importører vil arbeide for å forbedre sine vilkår og betingelser, slik at de vil komme bedre ut i våre rangeringer.
I tillegg håper vi at høynet kunnskapsnivå skal bidra til å dempe konfliktnivået på elbil-området.
6. Fakta om elbil-garantiguiden
Forbrukerrådets elbil-garantiguide er en oppfølger til bilgarantiguidene vi har gjennomført i 2011, 2013, 2015 og 2016.
Vi har denne gangen tatt for oss samtlige elbilmodeller som selges i Norge, og har sett nærmere på hvilke batteri-relaterte garantier de ulike importørene tilbyr. Guiden vil bli fulgt opp av tilsvarende guider for hybrid-biler og ladbare hybrider.
Som tidligere er informasjonen innhentet ved at Forbrukerrådet har sendt de aktuelle bilimportørene spørsmål per e-post. Respondentene er gjort tydelig oppmerksomme på viktigheten av at svarene er korrekte og forankret i egen organisasjon. Respondentene ble også gjort tydelig oppmerksomme på at svarene vil bli publisert av Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet anser derfor svarene som forpliktende, uavhengig av hvilken garanti-informasjon importørene måtte oppgi på nettsteder, i garantihåndbøker og lignende.

Jogrim Aabakken
Evaluering og læring
Garanti vs reklamasjon
Garanti
En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang.
En batterigaranti skal sikre deg mot feil på batteriet, mens en kapasitetsgaranti skal sikre deg en viss batterikapasitet.
Forutsetningen for at garantiene kommer til anvendelse er at feilen/den svekkede kapasiteten skyldes produksjonsfeil eller materialsvikt, med andre ord at ansvaret for feilen ligger hos produsent.
Reklamasjon
Reklamasjonsretten er dine lovbestemte klagerettigheter. Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven, gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC og bil.
Husk at din reklamasjonsrett gjelder uavhengig av garantien. Det betyr at du alltid kan reklamere, selv om selger skulle avvise ditt garantikrav.