Hvilke sportskjeder har de beste ordningene?
XXL, G-Sport og Obs topper vår kåring, etterfulgt av Anton Sport, Intersport og Sport 1. Tre kjeder ender opp med 0 poeng. Forbrukerrådet gir deg oversikt over hvilke forbrukervennlige ordninger de norske sportskjedene kan friste med.
Åpent kjøp? Bytterett? Prisløfte? Annonsegaranti? Nettpris i butikk? Utvidet garanti? Gratis sykkelservice?
Tidligere har Forbrukerrådet undersøkt hvilke elektrokjeder og byggevarekjeder som kan lokke med de mest forbrukervennlige ordningene. Nå har vi kartlagt hvilke forbrukervennlige ordninger de ti norske sportskjedene forplikter seg på. Kartleggingen avdekker overraskende store forskjeller.
Foto/montasje: Produsenter/Forbrukerrådet
Mens XXL oppnår det ene grønne smilefjeset etter det andre og henter hele 558 poeng, ender tre kjeder opp med 0 poeng. MX-Sport og Stadion kan på kjedenivå dessverre ikke tilby noen av de forbrukervennlige ordningene vi har kartlagt. De to kjedene ender dermed på nest sisteplass. Sisteplass går til Sport Norge, som ikke ønsker å delta i Forbrukerrådets kartlegging.
XXL på topp
På toppen av vår liste finner vi altså XXL. Velger du ett av XXL-kjedens 36 varehus, blir du møtt av usedvanlig rause og forbrukervennlige ordninger. XXL belønnes med hele åtte grønne smilefjes, noe kjeden er alene om.
XXL gir deg hele 100 dager åpent kjøp for både uåpnede og åpnede varer. Velger du å returnere varen, får du pengene tilbake. Ikke nok med det, i tillegg tilbys du 30 dager bytterett på varer du har tatt i bruk. XXL er også, sammen med G-Sport, alene om å gi deg prisløfte og er sammen med Löplabbet alene om annonsegaranti. XXLs annonsegaranti innebærer at du i seks dager er garantert å få kjøpe annonserte varer, alternativt en vare av tilsvarende kvalitet til samme pris. XXL lover også at de praktiserer samme pris i butikk som på nett. I tillegg kommer livstidsgaranti på sykkelrammer samt gratis sykkelservice i 3 år.
Tidlig ute
XXL er for øvrig en veteran når det kommer til forbrukervennlige ordninger. Samtlige ordninger ble innført allerede i 2001 og har åpenbart bidratt til å trekke hele sportsbransjen i en mer forbrukervennlig retning.
Artikkelen fortsetter under smilefjes-tabellen.
Klikk på firkantene under for tilgang til utdypende tabeller som gir deg full oversikt over hvilke ordninger de ulike kjedene tilbyr.
Sølvmedalje til G-Sport
På en hederlig andreplass finner vi de 97 G-Sport og G-MAX-butikkene. Med sine 425 poeng ligger riktignok G-Sport 133 poeng bak XXL. Når det er sagt, ligger G-Sport 115 poeng foran nestemann på lista, Obs. Det betyr at G-Sports sølvmedalje er meget velfortjent.
Mye å friste med
G-Sport kan friste med hele 100 dager åpent kjøp både for uåpnede og åpnede varer, 30 dager bytterett for varer tatt i bruk og et prisløfte som gjelder også gjelder mot konkurrentenes nettbutikker. G-Sport praktiserer nettpriser i butikk og lover et ubegrenset antall gratis sykkelservicer i 3 år – forutsatt at sykkelen koster over 2500 kr eller er en barnesykkel. G-Sport kan med andre ord betegnes som en meget forbrukervennlig sportskjede.
Bronse til Obs
Det samme kan sies om Obs, selv om Obs ikke er en ren sportskjede. I sine 31 store varehus selger Obs både dagligvarer, elektronikk, underholdning, kjøkken, leker, bøker og sesongvarer. Selv om sport og fritid kun utgjør en liten del av Obs-kjedens sortiment, er Obs en relativt stor aktør i sportsbransjen. Helt nylig innførte Obs hele 120 dager åpent kjøp på både uåpnede og åpnede varer, noe som betyr at kjeden faktisk er enda rausere enn XXL og G-Sport på dette området. I tillegg lover Obs nettpriser i butikk og livstidsgaranti på sykkelrammer. Sistnevnte ble innført allerede i 1990. Dermed henter Obs solide 320 poeng. Vi understreker at vi har bedt Obs om å informere om hvilke ordninger som gjelder for kjedens sportsprodukter og det er disse vi videreformidler i våre tabeller. Vi har ikke kartlagt hvilke ordninger som gjelder for andre produktgrupper hos Obs.
Her finner du omtale av Anton Sport og seks andre kjeder.
1. Omtale av Anton Sport og de andre kjedene
1. Omtale av Anton Sport og de andre kjedene
Anton Sport snapper fjerdeplassen med 241 poeng, 11 poeng foran Intersport. Sport 1 og Löplabbet tar sjette- og sjuendeplassene, foran MX-Sport og Stadion. Sport Norge havner nederst på vår liste.
4. Anton Sport: 241 poeng
Anton Sport er med sine 15 butikker en av de minste sportskjedene i Norge. Kjeden henter respektable 241 poeng takket være blant annet 14 dagers åpent kjøp for både uåpnede og åpnede varer. Anton Sport er eneste kjede som også gir åpent kjøp for undertøy og badetøy, uavhengig av om emballasjen er åpnet eller ikke. Anton Sport garanterer overfor Forbrukerrådet at kjeden har rutiner som forhindrer at returnert undertøy og badetøy ender opp hos andre uvitende kunder. Anton Sport praktiserer forøvrig nettpris i butikkene, noe kjeden har gjort helt siden 2006. Anton Sport gir også livstidsgaranti på sykkelrammer og gratis service på sykkelen din det første året.
5. Intersport: 230 poeng
Intersport tilbyr hele 100 dager åpent kjøp for uåpnede produkter og 30 dager åpent kjøp for åpnede produkter. I tillegg er Intersport, med sine 110 butikker, en av bare tre kjeder som gir deg 30 dager bytterett på varer som er tatt i bruk. Intersport gir deg også to gratis sykkelservicer per år i hele 3 år.
6. Sport 1: 201 poeng
Sport 1 er Norges største sportskjede når det kommer til antall butikker – som er hele 200 i tallet. Sport 1, som forøvrig eier både Anton Sport og Löplabbet, tilbyr de samme ordningene som Anton Sport, men er hakket mindre forbrukervennlig. For eksempel tillater ikke Sport 1 at du gjennomfører gratis sykkelservice i andre Sport 1-butikker enn butikken som solgte deg sykkelen.
7. Löplabbet: 178 poeng
Löplabbet tar sjetteplassen og tilbyr blant annet åpent kjøp for både uåpnede og åpnede varer. Vær imidlertid oppmerksom på at Löplabbet – som eneste kjede – gjør unntak for salgsvarer. Löplabbet er sammen med XXL eneste kjede som tilbyr annonsegaranti. Denne er i tillegg usedvanlig raus og gjelder i hele 14 dager. I tillegg praktiserer kjeden nettpriser i sine 14 butikker.
8. MX-Sport og Stadion: 0 poeng
Både MX-Sport og Stadion opplyser at flere av deres butikker praktiserer forbrukervennlige ordninger. Men ingen av disse ordningene gjelder på kjedenivå. Det betyr at du ikke på forhånd kan vite hvilke ordninger som gjelder i de enkelte butikkene. MX-Sport skiller seg fra andre kjeder ved at ikke alle MX-Sport-butikkene er tydelig profilert som MX-Sport. I Stadion-kjeden er det bare et lite antall butikker som har Stadion-profilering. Stadion tilbyr først og fremst tilbyr fellesløsninger og stordriftsfordeler til selvstendige enkeltbutikker og butikkgrupperinger.
10. Sport Norge: 0 poeng
Sport Norge, som med sine 12 butikker er den minste kjeden i vår kartlegging, ønsker ikke å delta i vår forpliktende kartlegging. Forbrukerrådet har innhentet informasjon om forbrukervennlige ordninger i en rekke bransjer, deriblant hos elektrokjedene, byggevarekjedene og bilimportørene. Dette er første gang vi opplever at en aktør ikke ønsker å praktisere åpenhet omkring hvilke ordninger forbrukerne tilbys – og ikke tilbys. Målet med Forbrukerrådets kartlegging er å bringe på det rene hvilke forbrukervennlige ordninger sportskjedene tilbyr og forplikter seg på, samt kjedenes åpenhet omkring sine eksisterende og manglende ordninger. Dermed ender Sport Norge opp nederst i vår oversikt. Les mer om undersøkelsen og Forbrukerrådets mål med undersøkelsen her.
Kun fysiske butikker
Forbrukerrådet har utelukkende valgt å fokusere på sportskjeder med fysiske butikker. Rene nettbutikker er altså ikke med. Kjedene har kun fått poeng for ordninger som gjelder på kjedenivå, altså for ordninger som gjelder i samtlige butikker.
Utvidede tabeller
I tillegg til smilefjes-tabellen, har vi laget utvidede tabeller som gir deg full innsikt i hvilke ordninger som tilbys.
[hvit-knapp]Sportskjedene med flest poeng(1-5)[/hvit-knapp]
[hvit-knapp]Sportskjedene med færrest poeng (6-10)[/hvit-knapp]
Under finner du kapitler som forklarer de ulike ordningene og poenggivningen i detalj:
2. Hva er åpent kjøp?
2. Hva er åpent kjøp?
Kjeden gir deg rett til å returnere en uskadet vare innen et gitt antall dager. Du trenger ikke å begrunne returen. Om du ønsker det, får du pengene tilbake.
Det kan være fort gjort å bli litt for ivrig når man er på handletur. Ektefelle eller samboer kan vise seg å være svært uenig i investeringen – eller produktet kan av andre årsaker vise seg å være et bomkjøp. I slike tilfeller er det fint med åpent kjøp, slik at du kan returnere varen og få pengene tilbake.
a) Uåpnede varer og varer uten emballasje
Sju av de ti kjedene i vår undersøkelse tilbyr åpent kjøp for uåpnede varer. Med unntak av Anton Sport og Sport 1 gjør samtlige unntak for undertøy og badetøy. Andre gjør også unntak for spesialtilpassede varer, ørepropper, våpen og ammunisjon. Legg merke til at Löplabbet gjør unntak for salgsvarer.
Obs praktiserer hele 120 dager åpent kjøp, tre av kjedene praktiserer 100 dager, mens de tre andre tilbyr 14 dager.
Forbrukerrådet har valgt å gi 2 poeng per dag åpent kjøp, maksimalt 100 poeng. Vi har valgt å gi 20 ekstrapoeng til kjeder som opplyser at åpent kjøp gjelder for alle typer varer (gjelder kun Anton Sport og Sport 1). Begge kjeder garanterer overfor Forbrukerrådet at kjeden har rutiner som forhindrer at returnert undertøy og badetøy ender opp hos andre uvitende kunder. Vi har valgt å gi 10 ekstrapoeng til kjeder som tillater at varen kan returneres i alle kjedens butikker. Vi har også valgt å gi 10 ekstrapoeng til kjeden som var først ute med å innføre ordningen (XXL, 2001).
b) Åpnede varer
Sju av de ti kjedene i vår undersøkelse tilbyr åpent kjøp for åpnede varer. Med unntak av Anton Sport gjør samtlige unntak for undertøy og badetøy (Anton Sport garanterer overfor Forbrukerrådet at kjeden har rutiner som forhindrer at returnert undertøy og badetøy ender opp hos andre uvitende kunder). Andre gjør også unntak for spesialtilpassede varer, ørepropper, våpen og ammunisjon. Legg merke til at Löplabbet gjør unntak for salgsvarer. Mange kjeder understreker at emballasjen må være intakt, og at varen må kunne selges som ny.
Obs praktiserer hele 120 dager åpent kjøp for åpnede varer, XXL og G-Sport praktiserer 100 dager, Intersport praktiserer 30 dager mens tre kjeder gir 14 dager.
Forbrukerrådet har valgt å gi 2 poeng per dag åpent kjøp, maksimalt 100 poeng. Vi har valgt å gi 20 ekstrapoeng til kjeder som opplyser at åpent kjøp gjelder for alle typer varer (kun Anton Sport). Vi har valgt å gi 10 ekstrapoeng til kjeder som tillater at varen kan returneres i alle kjedens butikker. Vi har også valgt å gi 10 ekstrapoeng til kjeden som var først ute med å innføre ordningen (XXL, 2001).
c) Varer som er tatt i bruk
Ingen av kjedene tilbyr åpent kjøp for varer som er tatt i bruk.
Hvis noen av kjedene innfører denne ordningen, vil Forbrukerrådet gi 2 poeng per dag åpent kjøp, maksimalt 100. Vi vil gi 20 ekstrapoeng til kjeder som opplyser at åpent kjøp gjelder for alle typer varer. Vi vil gi 10 ekstrapoeng til kjeder som tillater at varen kan returneres i alle kjedens butikker. Vi vil også gi 10 ekstrapoeng til kjeden som først innfører ordningen.
3. Hva er bytterett?
3. Hva er bytterett?
Kjeden gir deg rett til å returnere en uskadet vare innen et gitt antall dager. Du trenger ikke å begrunne returen. Du får ikke pengene tilbake, men kan bruke tilgodebeløpet til å kjøpe en annen vare.
Det kan være fort gjort å gjøre feil når du handler sportsutstyr. Hvis joggeskoene gir deg gnagsår, er det flott å kunne angre og bytte i joggesko som passer bedre.
Varer som er tatt i bruk
XXL, G-Sport/G-MAX og Intersport tilbyr bytterett på varer tatt i bruk. Alle tre gjør unntak for våpen, to gjør unntak for ammunisjon og én gjør unntak for undertøy og badetøy. Kun XXL tillater deg å bytte varen i valgfri butikk. Alle de tre kjedene forutsetter at du bytter i en vare innen samme varegruppe. To av kjedene forutsetter at byttet skjer når den brukte varen leveres, kun Intersport gir tilgodelapp. Tilgodelappen varer i ett år.
Poengtildeling
Forbrukerrådet har valgt å gi 1 poeng per dag bytterett, maksimalt 50 poeng. Vi har valgt å gi 10 ekstrapoeng til kjeder som opplyser at åpent kjøp gjelder for alle typer varer. Vi har valgt å gi 5 ekstrapoeng til kjeder som tillater at varen kan returneres i alle kjedens butikker. Vi har valgt å gi 5 ekstrapoeng til kjeder som tillater at varen kan byttes i en hvilken som helst vare. Vi har valgt å gi 5 ekstrapoeng per år utsettelse kjeden gir deg fra varen er returnert, til du må hente ut en ny vare. Vi har også valgt å gi 10 ekstrapoeng til kjeden som var først ute med å innføre ordningen (XXL, 2001).
4. Hva er et prisløfte?
4. Hva er et prisløfte?
Et prisløfte innebærer at kjeden gir deg prisavslag dersom du kan dokumentere at konkurrerende butikker selger den aktuelle varen til lavere pris. Om du dokumenterer dette, forplikter kjeden seg til å selge deg produktet til den lavere prisen.
Du har kanskje opplevd å kjøpe et produkt, for deretter – noen dager senere – å oppdage at produktet kostet langt mindre i en annen butikk? Da er et prisløfte fint å ha.
Kun to sportskjeder – XXL og G-Sport/G-MAX – gir deg prisløfte. I andre bransjer lover enkelte kjeder i tillegg at du skal få varen billigere enn hos konkurrenten du har funnet frem til, ved at du eksempel får varen 10 prosent billigere. Verken XXL eller G-Sport/G-MAX gir deg en slik tilleggsrabatt. G-Sport/G-MAX lover imidlertid 20 prosent rabatt på neste handel. Denne rabatten gjelder imidlertid ikke på salgsvarer, elektronikk, el-sykler, våpen, optikk, ammunisjon eller på Head Racing-sortimentet.
Poengtildeling
Vi har valgt å gi 20 poeng for prisløfte som gjelder mot alle fysiske butikker (begge kjeder) og ytterligere 20 poeng hvis prisløftet gjelder mot rene, norske nettbutikker (begge kjeder). Vi har valgt å gi 20 poeng hvis prisløftet gjelder alle varer (XXL). G-Sport/G-MAX trekkes 10 poeng fordi kjeden tidvis har unike nettpriser i sin egen nettbutikk. Handler du i en av de fysiske butikkene, vil du ikke få prisløfte på disse varene ved å henvise til nettbutikk-prisen. Hvis prisløftet også gjelder etter kjøpet, gir vi 1 poeng per dag prisløftet kan kreves innløst, maksimalt 60. Der det gis lovnad om rabatt på konkurrentens pris, gir vi i tillegg 1 poeng per prosent, maksimalt 100 poeng (ingen). Til sist gir vi 10 ekstrapoeng til kjeden/kjedene som først innførte ordningen (XXL, 2001).
Forbrukerrådet har valgt å gi full poeng-uttelling selv om kjedene gjør unntak fra prisløftet i tilfeller der konkurrenter kjører helt spesielle kampanjer i sammenheng med åpning av nye varehus og lignende.
5. Hva er en annonsegaranti?
5. Hva er en annonsegaranti?
Lokketilbud er ikke forbrukervennlig. Vi har derfor valgt å belønne annonsegarantier.
Kanskje har du opplevd å komme over en særdeles fristende annonse for akkurat det produktet du var på jakt etter. Men selv om du hiver deg i bilen umiddelbart, får du beskjed om at varen er utsolgt når du kommer frem. Du har kastet bort tid og drivstoff og står skuffet tilbake. Dette slipper du hvis kjeden opererer med en annonsegaranti. Med en annonsegaranti er du garantert å få kjøpt produktet som er annonsert, alternativt et tilsvarende og likeverdig produkt til samme pris.
Noen sportskjeder opererer med annonsegaranti som kun gjelder dagen annonsen publiseres/kringkastes. Disse videreformidles ikke av oss. For at annonsegarantien skal ha verdi, bør den vare lenge nok til at mange får tid til å benytte seg av den. Vi har derfor valgt å kun ta med – og gi poeng – til annonsegarantier som gjelder minimum fire dager etter at annonsen er publisert/kringkastet. Kun to kjeder gir en slik annonsegaranti. Löplabbet gir 14 dager, mens XXL gir 6 dager.
Poengtildeling
Vi har valgt å gi 3 poeng per dag annonsegarantien gjelder, maksimalt 60. Vi har valgt å gi 10 ekstrapoeng om garantien gjelder alle produktgrupper. Vi har også valgt å gi 10 ekstrapoeng til kjeden som var først ute med å innføre ordningen (XXL, 2001).
6. Hva er nettpris i fysiske butikker?
6. Hva er nettpris i fysiske butikker?
Alle kjedene i vår undersøkelse har fysiske butikker. I tillegg har sju av dem nettbutikker.
Noen handler det meste i nettbutikker, andre liker best å handle i fysiske varehus. Sistnevnte ender ofte opp med å betale mer enn førstnevnte for samme vare. For deg som liker best å shoppe fysisk, er det derfor en trygghet om den aktuelle kjeden opererer med samme pris i varehus og nettbutikk.
Både XXL, G-Sport/G-MAX, Obs, Anton Sport, Sport 1 og Löplabbet praktiserer nettpris i de fysiske butikkene. Intersport er den eneste kjeden med nettbutikk som ikke praktiserer nettpriser i sine fysiske butikker.
Poengtildeling
Forbrukerrådet har valgt å gi 50 poeng til kjeder som opererer med de samme prisene i de fysiske varehusene som i nettbutikken. Vi gir 20 ekstrapoeng hvis lovnaden gjelder alle varer og ytterligere 10 ekstrapoeng til kjeden som først innførte ordningen (Anton Sport, 2006).
7. Hva er utvidet garanti?
7. Hva er utvidet garanti?
I henhold til forbrukerkjøpsloven har du alltid 2 eller 5 år reklamasjonsrett, avhengig av hvilken produktgruppe vi snakker om (les mer om reklamasjon her). Vi har valgt å belønne kjeder som gir spesielle garantier.
Du har garantert opplevd at ting har gått i stykker uten at det var din skyld. Er du blant de flinke, har du benyttet deg av reklamasjonsretten. Likevel er en garanti ofte å foretrekke, fordi bevisbyrden i hele garantiperioden hviler på selger. Dette i motsetning til reklamasjonsretten, der bevisbyrden kun ligger på selger første halvår og deretter flyttes over til deg. Erfaringsmessig vil det derfor være lettere å få innfridd et garantikrav enn en reklamasjon.
Da Forbrukerrådet i 2017 kartla forbrukervennlige ordninger hos elektrokjedene, kunne vi fortelle at Hi-Fi-klubben gir 6 års garanti på samtlige produkter. Dette er naturligvis en svært forbrukervennlig ordning. I tillegg har den en potensiell miljøeffekt, fordi den vil kunne begrense bruk og kast-problematikken.
Ingen av sportskjedene tør å tilby en så raus garanti som Hi-Fi-klubben. XXL, Anton Sport, Obs og Sport 1 tilbyr imidlertid livstidsgaranti på sykkelrammer og gaffel (unntatt karbonrammer og dempegafler). Ved å tilby en slik garanti, påtar disse kjedene seg bevisbyrden, noe som betyr at de må gi deg et nytt produkt eller pengene tilbake dersom de ikke kan påvise at den oppståtte feilen er din skyld.
Poengtildeling
Forbrukerrådet har valgt å gi 4 poeng per år per varegruppe med utvidet garanti, maks 40 poeng per varegruppe og maks 100 poeng totalt. Vi regner sykkelramme/gaffel som en halv varegruppe og tildeler derfor 20 poeng for livstidsgarantien. I tillegg gir vi 10 ekstrapoeng til kjeden som først innførte ordningen (Obs, 1993). Vi gir kun poeng for varegrupper, ikke for enkeltvarer. Eksempelvis vil det ikke gis poeng for en garanti som gjelder kun noen av trampolinene som selges hos den aktuelle kjeden.
8. Hva er gratis sykkelservice?
8. Hva er gratis sykkelservice?
Når du tar i bruk en ny sykkel, er det stor risiko for at gir og bremser må justeres etter en tid. Service på sykkelen kan også avdekke potensielt farlige feil gjort under montering.
En sykkel er et transportmiddel som brukes ute i trafikken sammen med langt større og farligere kjøretøyer. Derfor er det lurt å ta godt vare på sykkelen og forebygge feil før de oppstår. Gratis sykkelservice kan øke motivasjonen for at vi gjør alvor av å ta vare på sykkelen vår.
Derfor anser vi gratis sykkelservice for å være en fin, forbrukervennlig ordning. Hele fem av de ti sportskjedene tilbyr gratis sykkelservice; XXL, G-Sport/G-MAX, Anton Sport, Intersport og Sport 1. Det varierer imidlertid hvor lenge du får gratis service, hvor mange servicer du får tilbud om per år og hvor du kan ta servicene. Hos G-Sport/G-Max får du gratis sykkelservice på alle barnesykler, men kun på voksensykler som koster over 2500 kr.
Poengtildeling
Forbrukerrådet har valgt å gi 5 poeng per år gratis sykkelservice. Vi har valgt å gi 10 poeng per service du kan utføre per år. Vi har valgt å gi 10 poeng hvis kunden fritt kan velge hvilken butikk/verksted kunden ønsker å bruke. I tillegg gir vi 10 ekstrapoeng til kjeden som først innførte ordningen (XXL, 2001).
Forbrukerrådet har valgt å gi full poeng-uttelling, selv om bare arbeidet er gratis. Hos alle kjedene må du selv betale for deler som byttes, eksempelvis bremseklosser.
9. Fakta om undersøkelsen
9. Fakta om undersøkelsen
Sportskjede-undersøkelsen ble gjennomført i november og desember 2018.
Denne undersøkelsen er i likhet med vår bilgarantiguide, elektrokjede-guide og byggevarekjede-guide gjennomført ved at Forbrukerrådet har sendt de aktuelle byggevarekjedene spørsmål per e-post. Respondentene er gjort tydelig oppmerksom på viktigheten av at svarene er korrekte og forankret i egen organisasjon. Respondentene blir også gjort tydelig oppmerksom på at svarene vil bli publisert av Forbrukerrådet, og at Forbrukerrådet anser svarene å være forpliktende.
For å kunne rangere kjedene, har vi utviklet et poengsystem. Poengsystemet er forklart i underartiklene som omtaler de ulike forbrukervennlige ordningene.
Forbrukerrådet har fått bistand fra Norges Sportsbransjeforening for å velge ut hvilke kjeder vi skal ha med i vår undersøkelse. Vi har valgt å ta med følgende kjeder:
1. XXL (36 varehus)
2. G-Sport/-G-Max (97 varehus, eies av Gresvig)
3. Obs (31 varehus, en del av Coop, ikke en rendyrket sportskjede, fører en rekke produktgrupper i tillegg til sportsprodukter, deriblant dagligvarer. Ordningene vi har kartlagt gjelder for sportsprodukter. Vi har ikke kartlagt hvilke ordninger som gjelder for andre produkter)
4. Anton Sport (15 varehus, eies av Sport 1)
5. Intersport (110 varehus, eies av Gresvig)
6. Sport 1 (200 varehus, eier Anton Sport og Löplabbet)
7. Löplabbet (14 varehus, eies av Sport 1)
8. MX-Sport (70 varehus, paraplykjede som inneholder butikker både med og uten MX-Sport-profil)
8. Stadion (108 varehus, paraplykjede som inneholder både selvstendige butikker og butikkgrupperinger, alle butikker har egen profil (ikke Stadion-profil)
10. Sport Norge (12 varehus, den eneste av kjedene som ikke ønsket å delta i Forbrukerrådets kartlegging, les mer her)
10. Forbrukerrådets mål med undersøkelsen
10. Forbrukerrådets mål med undersøkelsen
Forbrukerrådets mål med å undersøke forbrukervennlige ordninger hos sportskjedene, er først og fremst å bistå norske forbrukere. I tillegg ønsker vi å påvirke bransjen.
Forbrukerrådets mål med denne undersøkelsen er flerdelt. For det første ønsker vi å gi norske forbrukere en oversikt over hvilke forbrukervennlige ordninger som finnes i ulike bransjer. For det andre ønsker vi å gi en ryddig innføring i hvordan ordningene fungerer i praksis. For det tredje ønsker vi å avdekke hvilke kjeder som tilbyr hvilke ordninger. For det fjerde ønsker vi å sikre at forbrukerne faktisk får glede av ordningene. Sistnevnte oppnår vi ved at vi innhenter informasjonen om ordningene fra kjedene – og at kjedene gjøres oppmerksomme på at Forbrukerrådet anser denne informasjonen som forpliktende. Dermed har forbrukerne sikkerhet for at ordningene beskrevet i vår guide gjelder, uavhengig av hva som oppgis på aktørenes egne nettsider og hva som påstås av den enkelte butikkmedarbeider.
Ved at Forbrukerrådet går dypt ned i alle ordningene og klargjør alle aspekter ved ordningene, håper vi å også å redusere risikoen for misforståelser og konflikter knyttet til ordningene.
Påvirke bransjen
Sist, men ikke minst, håper Forbrukerrådet at vår kartlegging skal påvirke bransjen i retning av flere og enda mer forbrukervennlige ordninger. Dette er bakgrunnen for at vi utvikler karaktersystemer som gir grunnlag for rangeringer. Våre erfaringer – blant annet fra bilbransjen, elektrobransjen og byggevarebransjen – er at vårt fokus på disse bransjene påvirker dem i en positiv retning.

Jogrim Aabakken
Evaluering og læring
Dette har vi vurdert
Guiden kartlegger forbrukervennlige ordninger hos norske sportskjeder, samt kjedenes åpenhet omkring egne ordninger. Kjedene ble bedt om å informere Forbrukerrådet om hvilke ordninger de tilbyr og er informert om at Forbrukerrådet anser informasjonen som forpliktende. Vi har kun kartlagt sportskjeder med fysiske butikker. Rene nettbutikker er altså ikke tatt med. Vi har kun gitt poeng for ordninger som gjelder på kjedenivå, ikke ordninger som kun gjelder enkelt-butikker. Vi har gitt poeng for følgende ordninger:
1. Åpent kjøp/pengene tilbake:
a. uåpnede varer (7 av 10 kjeder)
b. åpnede varer (7 av 10)
c. varer tatt i bruk (Ingen)
2. Bytterett for varer tatt i bruk (XXL, G-Sport/G-MAX, Intersport)
3. Prisløfte (XXL, G-Sport/G-MAX)
4. Annonsegaranti (XXL, Löplabbet)
5. Nettpris i fysiske butikker (6 av 10)
6. Utvidet garanti (4 av 10)
7. Gratis sykkelservice (5 av 10)
Jo rausere den aktuelle ordningen er, jo flere poeng er tildelt. XXL oppnår hele 558 poeng og vinner vår kåring.
I de utvidede tabellene får du full oversikt over poenggivningen: De 5 beste, de 5 svakeste
Du finner grundige forklaringer av de ulike ordningene i underkapitlene.