Åpent kjøp? Bytterett? Prisløfte? Annonsegaranti? Nettpris i butikk? Utvidet garanti? Gratis sykkelservice?
Tidligere har Forbrukerrådet undersøkt hvilke elektrokjeder og byggevarekjeder som kan lokke med de mest forbrukervennlige ordningene. Nå har vi kartlagt hvilke forbrukervennlige ordninger de ti norske sportskjedene forplikter seg på. Kartleggingen avdekker overraskende store forskjeller.
Mens XXL oppnår det ene grønne smilefjeset etter det andre og henter hele 558 poeng, ender tre kjeder opp med 0 poeng. MX-Sport og Stadion kan på kjedenivå dessverre ikke tilby noen av de forbrukervennlige ordningene vi har kartlagt. De to kjedene ender dermed på nest sisteplass. Sisteplass går til Sport Norge, som ikke ønsker å delta i Forbrukerrådets kartlegging.
XXL på topp
På toppen av vår liste finner vi altså XXL. Velger du ett av XXL-kjedens 36 varehus, blir du møtt av usedvanlig rause og forbrukervennlige ordninger. XXL belønnes med hele åtte grønne smilefjes, noe kjeden er alene om.
XXL gir deg hele 100 dager åpent kjøp for både uåpnede og åpnede varer. Velger du å returnere varen, får du pengene tilbake. Ikke nok med det, i tillegg tilbys du 30 dager bytterett på varer du har tatt i bruk. XXL er også, sammen med G-Sport, alene om å gi deg prisløfte og er sammen med Löplabbet alene om annonsegaranti. XXLs annonsegaranti innebærer at du i seks dager er garantert å få kjøpe annonserte varer, alternativt en vare av tilsvarende kvalitet til samme pris. XXL lover også at de praktiserer samme pris i butikk som på nett. I tillegg kommer livstidsgaranti på sykkelrammer samt gratis sykkelservice i 3 år.
Tidlig ute
XXL er for øvrig en veteran når det kommer til forbrukervennlige ordninger. Samtlige ordninger ble innført allerede i 2001 og har åpenbart bidratt til å trekke hele sportsbransjen i en mer forbrukervennlig retning.
Artikkelen fortsetter under smilefjes-tabellen.
Klikk på firkantene under for tilgang til utdypende tabeller som gir deg full oversikt over hvilke ordninger de ulike kjedene tilbyr.

XXL
Plassering: 1
Poeng: 558
Antall varehus: 36









G-Sport/G-MAX
Plassering: 2
Poeng: 425
Antall varehus: 97

















Anton Sport
Plassering: 4
Poeng: 241
Antall varehus: 15









Intersport
Plassering: 5
Poeng: 230
Antall varehus: 110























: Fører ikke sykler

MX-Sport
Plassering: 8
Poeng: 0
Antall varehus: 70









Stadion
Plassering: 8
Poeng: 0
Antall varehus: 108









Sport Norge
Plassering: 10
Poeng: 0
Antall varehus: 12

Sølvmedalje til G-Sport
På en hederlig andreplass finner vi de 97 G-Sport og G-MAX-butikkene. Med sine 425 poeng ligger riktignok G-Sport 133 poeng bak XXL. Når det er sagt, ligger G-Sport 115 poeng foran nestemann på lista, Obs. Det betyr at G-Sports sølvmedalje er meget velfortjent.
Mye å friste med
G-Sport kan friste med hele 100 dager åpent kjøp både for uåpnede og åpnede varer, 30 dager bytterett for varer tatt i bruk og et prisløfte som gjelder også gjelder mot konkurrentenes nettbutikker. G-Sport praktiserer nettpriser i butikk og lover et ubegrenset antall gratis sykkelservicer i 3 år – forutsatt at sykkelen koster over 2500 kr eller er en barnesykkel. G-Sport kan med andre ord betegnes som en meget forbrukervennlig sportskjede.
Bronse til Obs
Det samme kan sies om Obs, selv om Obs ikke er en ren sportskjede. I sine 31 store varehus selger Obs både dagligvarer, elektronikk, underholdning, kjøkken, leker, bøker og sesongvarer. Selv om sport og fritid kun utgjør en liten del av Obs-kjedens sortiment, er Obs en relativt stor aktør i sportsbransjen. Helt nylig innførte Obs hele 120 dager åpent kjøp på både uåpnede og åpnede varer, noe som betyr at kjeden faktisk er enda rausere enn XXL og G-Sport på dette området. I tillegg lover Obs nettpriser i butikk og livstidsgaranti på sykkelrammer. Sistnevnte ble innført allerede i 1990. Dermed henter Obs solide 320 poeng. Vi understreker at vi har bedt Obs om å informere om hvilke ordninger som gjelder for kjedens sportsprodukter og det er disse vi videreformidler i våre tabeller. Vi har ikke kartlagt hvilke ordninger som gjelder for andre produktgrupper hos Obs.

Dette har vi vurdert
Guiden kartlegger forbrukervennlige ordninger hos norske sportskjeder, samt kjedenes åpenhet omkring egne ordninger. Kjedene ble bedt om å informere Forbrukerrådet om hvilke ordninger de tilbyr og er informert om at Forbrukerrådet anser informasjonen som forpliktende. Vi har kun kartlagt sportskjeder med fysiske butikker. Rene nettbutikker er altså ikke tatt med. Vi har kun gitt poeng for ordninger som gjelder på kjedenivå, ikke ordninger som kun gjelder enkelt-butikker. Vi har gitt poeng for følgende ordninger:
1. Åpent kjøp/pengene tilbake:
a. uåpnede varer (7 av 10 kjeder)
b. åpnede varer (7 av 10)
c. varer tatt i bruk (Ingen)
2. Bytterett for varer tatt i bruk (XXL, G-Sport/G-MAX, Intersport)
3. Prisløfte (XXL, G-Sport/G-MAX)
4. Annonsegaranti (XXL, Löplabbet)
5. Nettpris i fysiske butikker (6 av 10)
6. Utvidet garanti (4 av 10)
7. Gratis sykkelservice (5 av 10)
Jo rausere den aktuelle ordningen er, jo flere poeng er tildelt. XXL oppnår hele 558 poeng og vinner vår kåring.
I de utvidede tabellene får du full oversikt over poenggivningen: De 5 beste, de 5 svakeste
Du finner grundige forklaringer av de ulike ordningene i underkapitlene.