Forside > Tester, guider og undersøkelser > Hybridbil-garantiguiden 2018

GUIDE

Hybridbil-garantiguiden 2018

15. februar, 2018
Suzuki lover at hybridbilene Swift og Ignis SUV skal ha minst 80 prosent gjenværende batterikapasitet når de er fem år gamle. Dermed setter Suzuki en ny standard i hybridbil-klassen.

Da vi i fjor publiserte første utgave av hybridbil-garantiguiden, måtte vi konstatere at ingen hybridbiler tilbød norske forbrukere noen form for kapasitetsgaranti.

Nå er selvsagt ikke batteriet en like essensiell komponent i en hybridbil som i en elbil. Mens batteriet er elbilens hjerte, har hybridbil-batteriet først og fremst en drivstoff-besparende funksjon. Det betyr at en hybridbil med et utslitt batteri fortsatt vil kunne brukes.

Et utslitt hybridbatteri vil imidlertid kunne resultere i økt drivstoff-forbruk, noe som i neste omgang betyr økte kostnader, økt lokal forurensing og økte klimagass-utslipp.

Foto: Halvor Solhjem Njerve

80 prosent, men kun i 5 år

Derfor er det svært gledelig at Suzuki nå – som første hybridbil-merke – innfører kapasitetsgaranti for sine to hybridmodeller. Et lite skår i gleden er det riktignok at kapasitetsgarantien kun har 5 års varighet. I elbil-klassen og ladehybrid-klassen opererer mange merker med 8 år. Suzuki har også valgt å legge seg på moderate 100 000 km kjørelengde. Når det er sagt, må det understrekes at Suzuki garanterer minst 80 prosent batterikapasitet når de fem årene har gått. 80 prosent er et oppsiktsvekkende høyt tall, ingen av elbilmerkene tør å love mer enn 75 prosent (Citroën og Peugeot) og de fleste merker nøyer seg med  70 prosent.

Det som også er positivt, er at Suzuki ikke har valgt å knytte et servicekrav til kapasitetsgarantien. Dermed henter Suzuki 33,5 poeng og blir den overlegne vinneren i årets hybrid kåring.

Lenger ned i artikkelen finner du en enkel tabell Her finner du en større og utdypende tabell

Sølv til Hyundai

Fjorårets vinner – Hyundai – må derfor i år finne seg i å bli skjøvet ned til andreplassen i hybridbil-klassen. Hyundai tilbyr ledende batteri- og kapasitetsgarantier både for elbil- og ladehybrid-utgavene av modellen Ioniq, men tilbyr dessverre ikke kapasitetsgaranti for hybridutgaven av samme bil.

Når det er sagt, leveres Ioniq Hybrid med en ledende batterigaranti; 8 år/200 000 km. Det betyr at norske Ioniq-eiere i mye mindre grad enn andre hybrideiere risikerer dyre reparasjoner om det oppstår feil på batteriet. Hyundai har for øvrig også kuttet ut servicekravet som tidligere var knyttet til den rause batterigarantien.

Bronse til Kia

Også Kia – som tilbyr Norges beste bilgaranti (nybil, lakk, rust, veihjelp) – tilbyr en relativt raus batterigaranti; 7 år/150 000 km.

Se også elbil-garantiguiden Se også ladehybrid-garantiguiden

Svake garantier hos de andre

Hos de andre hybridbil-merkene må du imidlertid nøye deg med triste batterigarantier. Ford, Lexus og Toyotas batterigarantier har nøyaktig samme varighet som merkenes nybilgarantier. Nybilgarantien dekker allerede feil ved batteriet, noe som betyr at disse batterigarantiene i praksis ikke gir noen merverdi.

Slik leser du tabellen

For Suzuki gjelder oppgitt varighet og kjørelengde for både batteri- og kapasitetsgarantiene. For de andre merkene – som ikke tilbyr kapasitetsgaranti – gjelder oppgitt varighet og kjørelengde kun batterigarantien. Du finner mer informasjon i den utdypende tabellen.

Under tabellen finner du en rekke underkapitler som blant annet forklarer hvorfor batteri- og kapasitetsgarantier er viktig for deg som hybridbil-eier. Underkapitlene gir deg også grundige forklaringer av batterigarantier, kapasitetsgarantier og poengsystemet.​

Foto. Zuzuki bilmerke 1. Suzuki

Modeller: Swift 4×4 Hybrid, Ignis SUV 4×4 Hybrid

33,5 poeng

Varighet: 5 år Rødt surt fjes, ikon
Kjørelengde: 100 000 km Gult skeptisk fjes, ikon
Kapasitet: 80 % Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
Foto. Huyndai bilmerke  2. Hyundai

Modeller: Ioniq Hybrid

9,8 poeng

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 200 000 km Grønt smile fjes, ikon
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
 Foto. Kia bilmerke  3. Kia

Modeller: Niro Hybrid

4,7 poeng

Varighet: 7 år Gult skeptisk fjes, ikon
Kjørelengde: 150 000 km Grønt smile fjes, ikon
Ingen kapasitetskrav Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Ja Rødt surt fjes, ikon
Foto. Lexus bilmerke 4. Lexus

Modeller: CT 200h, IS 300h, GS 300h, GS 450h, NX 300h, RX 450 h

2,0 poeng

Varighet: 5 år Rødt surt fjes, ikon
Kjørelengde: 200 000 km Grønt smile fjes, ikon
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
Foto. Toyota bilmerke 4. Toyota

Modeller: Yaris, Auris, Prius, Prius+ seven, RAV4

2,0 poeng

Varighet: 5 år Rødt surt fjes, ikon
Kjørelengde: 200 000 km Grønt smile fjes, ikon
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
Foto. Ford bilmerke  6. Ford

Modeller: Mondeo Hybrid

0 poeng

Varighet: 5 år Rødt surt fjes, ikon
Kjørelengde: 100 000 km Gult skeptisk fjes, ikon
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
Foto. Peugeot bilmerke  7. Peugeot

Modeller: 508 RXH

0 poeng

Ingen batterigaranti Rødt surt fjes, ikon
Ingen batterigaranti Rødt surt fjes, ikon
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Ikke aktuelt Rødt surt fjes, ikon

Her finner du en større og utdypende tabell.

Les om hvorfor batteri- og kapasitetsgarantier er viktige for deg.