Guide

Hybridbil-garantiguiden 2018

Suzuki lover at hybridbilene Swift og Ignis SUV skal ha minst 80 prosent gjenværende batterikapasitet når de er fem år gamle. Dermed setter Suzuki en ny standard i hybridbil-klassen.

Da vi i fjor publiserte første utgave av hybridbil-garantiguiden, måtte vi konstatere at ingen hybridbiler tilbød norske forbrukere noen form for kapasitetsgaranti.

Nå er selvsagt ikke batteriet en like essensiell komponent i en hybridbil som i en elbil. Mens batteriet er elbilens hjerte, har hybridbil-batteriet først og fremst en drivstoff-besparende funksjon. Det betyr at en hybridbil med et utslitt batteri fortsatt vil kunne brukes.

Et utslitt hybridbatteri vil imidlertid kunne resultere i økt drivstoff-forbruk, noe som i neste omgang betyr økte kostnader, økt lokal forurensing og økte klimagass-utslipp.

80 prosent, men kun i 5 år

Derfor er det svært gledelig at Suzuki nå – som første hybridbil-merke – innfører kapasitetsgaranti for sine to hybridmodeller. Et lite skår i gleden er det riktignok at kapasitetsgarantien kun har 5 års varighet. I elbil-klassen og ladehybrid-klassen opererer mange merker med 8 år. Suzuki har også valgt å legge seg på moderate 100 000 km kjørelengde. Når det er sagt, må det understrekes at Suzuki garanterer minst 80 prosent batterikapasitet når de fem årene har gått. 80 prosent er et oppsiktsvekkende høyt tall, ingen av elbilmerkene tør å love mer enn 75 prosent (Citroën og Peugeot) og de fleste merker nøyer seg med  70 prosent.

Det som også er positivt, er at Suzuki ikke har valgt å knytte et servicekrav til kapasitetsgarantien. Dermed henter Suzuki 33,5 poeng og blir den overlegne vinneren i årets hybrid kåring.

Sølv til Hyundai

Fjorårets vinner – Hyundai – må derfor i år finne seg i å bli skjøvet ned til andreplassen i hybridbil-klassen. Hyundai tilbyr ledende batteri- og kapasitetsgarantier både for elbil- og ladehybrid-utgavene av modellen Ioniq, men tilbyr dessverre ikke kapasitetsgaranti for hybridutgaven av samme bil.

Når det er sagt, leveres Ioniq Hybrid med en ledende batterigaranti; 8 år/200 000 km. Det betyr at norske Ioniq-eiere i mye mindre grad enn andre hybrideiere risikerer dyre reparasjoner om det oppstår feil på batteriet. Hyundai har for øvrig også kuttet ut servicekravet som tidligere var knyttet til den rause batterigarantien.

Bronse til Kia

Også Kia – som tilbyr Norges beste bilgaranti (nybil, lakk, rust, veihjelp) – tilbyr en relativt raus batterigaranti; 7 år/150 000 km.

Svake garantier hos de andre

Hos de andre hybridbil-merkene må du imidlertid nøye deg med triste batterigarantier. Ford, Lexus og Toyotas batterigarantier har nøyaktig samme varighet som merkenes nybilgarantier. Nybilgarantien dekker allerede feil ved batteriet, noe som betyr at disse batterigarantiene i praksis ikke gir noen merverdi.

Slik leser du tabellen

For Suzuki gjelder oppgitt varighet og kjørelengde for både batteri- og kapasitetsgarantiene. For de andre merkene – som ikke tilbyr kapasitetsgaranti – gjelder oppgitt varighet og kjørelengde kun batterigarantien. Du finner mer informasjon i den utdypende tabellen.

Under tabellen finner du en rekke underkapitler som blant annet forklarer hvorfor batteri- og kapasitetsgarantier er viktig for deg som hybridbil-eier. Underkapitlene gir deg også grundige forklaringer av batterigarantier, kapasitetsgarantier og poengsystemet.​

Foto. Zuzuki bilmerke 1. Suzuki

Modeller: Swift 4×4 Hybrid, Ignis SUV 4×4 Hybrid

33,5 poeng

Varighet: 5 år Rødt surt fjes, ikon
Kjørelengde: 100 000 km Gult skeptisk fjes, ikon
Kapasitet: 80 % Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
Foto. Huyndai bilmerke  2. Hyundai

Modeller: Ioniq Hybrid

9,8 poeng

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 200 000 km Grønt smile fjes, ikon
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
 Foto. Kia bilmerke  3. Kia

Modeller: Niro Hybrid

4,7 poeng

Varighet: 7 år Gult skeptisk fjes, ikon
Kjørelengde: 150 000 km Grønt smile fjes, ikon
Ingen kapasitetskrav Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Ja Rødt surt fjes, ikon
Foto. Lexus bilmerke 4. Lexus

Modeller: CT 200h, IS 300h, GS 300h, GS 450h, NX 300h, RX 450 h

2,0 poeng

Varighet: 5 år Rødt surt fjes, ikon
Kjørelengde: 200 000 km Grønt smile fjes, ikon
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
Foto. Toyota bilmerke 4. Toyota

Modeller: Yaris, Auris, Prius, Prius+ seven, RAV4

2,0 poeng

Varighet: 5 år Rødt surt fjes, ikon
Kjørelengde: 200 000 km Grønt smile fjes, ikon
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
Foto. Ford bilmerke  6. Ford

Modeller: Mondeo Hybrid

0 poeng

Varighet: 5 år Rødt surt fjes, ikon
Kjørelengde: 100 000 km Gult skeptisk fjes, ikon
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
Foto. Peugeot bilmerke  7. Peugeot

Modeller: 508 RXH

0 poeng

Ingen batterigaranti Rødt surt fjes, ikon
Ingen batterigaranti Rødt surt fjes, ikon
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Ikke aktuelt Rødt surt fjes, ikon

Her finner du en større og utdypende tabell.

Les om hvorfor batteri- og kapasitetsgarantier er viktige for deg. 

1. Hvorfor er batteri- og kapasitetsgarantiene viktige?

I motsetning til elbilen og ladehybriden, kan hybridbilen ikke lades fra strømnettet. Likevel har også hybridbilen et høyvolt-batteri.

Batteriet lades under kjøring ved å regenerere bremseenergi, blant annet i nedoverbakker og andre situasjoner der du slipper gasspedalen. Strømmen som lagres på batteriet, brukes i neste omgang til å drive en elektromotor. Elektromotoren bistår forbrenningsmotoren, slik at denne bruker mindre drivstoff. Elektromotoren vil også bistå ved behov for rask akselerasjon.

I noen tilfeller vil både elmotor og forbrenningsmotor jobbe sammen, i andre situasjoner vil forbrenningsmotoren kutte og elmotoren ta helt over, eksempelvis ved saktegående køkjøring. Noen hybrider gir også føreren mulighet til å velge ren elektrisk drift til batterikapasiteten er oppbrukt.

Viktig komponent

Selv om hybridbil-batteriet er langt mindre enn batteriene i ladehybridene og elbilene, har batteriet en avgjørende funksjon. Jo mer strøm batteriet kan lagre, jo lenger kan batteriet bistå forbrenningsmotoren – og jo lavere blir drivstoff-forbruket. Batteriets kapasitet er derfor viktig. Det er selvsagt også viktig at det ikke oppstår feil på batteriet, da utskifting av et hybrid-batteri kan bli dyrt.

Batterigaranti og kapasitetsgaranti

Forbrukerrådet har derfor sett nærmere på hvilke batteri-relaterte garantier som tilbys i det norske hybridbil-markedet. Fra vår gjennomgang av elbilene og ladehybridene vet vi at det eksisterer to batteri-relaterte garantier: batterigaranti og kapasitetsgaranti. Batterigarantien sikrer deg mot utgifter hvis det skulle oppstå feil på batteriet, mens kapasitetsgarantien sikrer deg at batteriet har en viss kapasitet et gitt antall år frem i tid. Kapasiteten er normalt oppgitt i prosent av kapasiteten batteriet hadde da bilen var ny. Les mer om batterigarantier her, og om kapasitetsgarantier her.

Kun Suzuki gir kapasitetsgaranti

Mens de fleste elbiler og mange ladbare hybrider leveres med kapasitetsgaranti, er det kun Suzukis hybridbiler som leveres med denne fine garantien. Alle andre hybridbil-eiere må foreløpig nøye seg med batterigaranti.

I tillegg til at vi har undersøkt hvor gode garantier de ulike merkene tilbyr, har vi undersøkt hvilke merker som forlanger at du følger serviceprogrammet for at garantiene skal være gyldige.

To tabeller

For å kunne rangere merkene, har vi utviklet et poengsystem. Over finner du en forenklet tabell som viser hvor mange poeng de ulike merkene tildeles. I tillegg har vi laget en utdypende tabell. I den utdypende tabellen finner du blant annet informasjon om når dagens garantier ble innført, og hvilke garantier som var gjeldende tidligere. Dette er interessant for deg som allerede eier en hybridbil eller planlegger å kjøpe en brukt utgave.

I likhet med alle andre biler, leveres også hybridbiler med nybilgaranti, lakkgaranti, gjennomrustingsgaranti og gratis veihjelp. Disse garantiene er ikke tema denne gangen, men er grundig omtalt i Den store bilgarantiguiden, der Kia, Alfa Romeo og Fiat for tiden innehar pallplasseringene.

Les vår gjennomgang av samtlige 7 merker og 17 modeller her.

2. Gjennomgang av samtlige merker

Suzuki er eneste merke som tilbyr kapasitetsgaranti, og stiller dermed i en klasse for seg. Hyundai tar andreplassen, etterfulgt av sitt koreanske søstermerke Kia. Toyota og Lexus ender opp på midten, mens Ford og Peugeot havner nederst i vår tabell.

Lurer du på hvordan poengene er tildelt? Svaret finner du her.

1.Suzuki: 33,5 poeng (nykommer)

Suzukis batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 5 år og 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er hele 80 prosent. Suzuki knytter ikke servicekrav til garantiene. Til tross for at garantiene veldig gjerne kunne hatt lengre varighet, vinner Suzuki vår kåring overlegent, da merket er alene om å tilby kapasitetsgaranti i hybridbil-klassen. Garantiene gjelder for alle utgaver av Swift 4×4 Hybrid og Ignis SUV 4×4 Hybrid solgt via den norske importøren. Suzuki har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

2. Hyundai: 9,8 poeng (opp fra 8,3 poeng i 2017)

Hyundai tilbyr ingen kapasitetsgaranti. Batterigarantien gjelder 8 år og rause 200 000 km. Hyundai knytter ikke servicekrav til garantien. Merket har for tiden én hybrid-modell på paletten: Ioniq Hybrid. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Ioniq som er solgt via den norske importøren. Hyundais nybilgaranti varer i fem år, og Hyundai er alene om å utmerke seg med fri kjørelengde.

3. Kia: 4,7 poeng (uendret)

Kia tilbyr ingen kapasitetsgaranti. Batterigarantien gjelder 7 år og 150 000 km. Kia knytter servicekrav til garantien. Merket har for tiden én hybrid-modell på paletten: Niro Hybrid. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Niro som er solgt via den norske importøren. Kia tilbyr Norges beste nybilgaranti (7 år/150 000 km).

4. Lexus: 2,0 poeng (opp fra 1,2 poeng)

Lexus tilbyr ingen kapasitetsgaranti. Batterigarantien gjelder beskjedne 5 år og 200 000 km (opp fra 160 000 km 01.07.17), like lenge som nybilgarantien. Merket har for tiden hele seks hybrid-modeller på paletten: CT 200h, IS 300h, GS 300h, GS 450h, NX 300h og RX 450h. Hybridbiler som ble solgt før 01.01.2011, hadde 3 år batterigaranti med 100 000 km kjørelengde.

4. Toyota: 2,0 poeng (ned fra 1,2 poeng)

Toyota tilbyr ingen kapasitetsgaranti. Batterigarantien gjelder 5 år og 200 000 km (opp fra 160 000 km 01.07.17), like lenge som nybilgarantien. Merket har for tiden hele fem hybrid-modeller på paletten: Yaris, Auris, Prius, Prius+ seven og RAV4. Hybridbiler som ble solgt før 01.01.2013 hadde 5 år batterigaranti med 100 000 km kjørelengde.

6. Ford: 0 poeng (uendret)

Ford tilbyr ingen kapasitetsgaranti. Ford har nå innført en batterigaranti som gjelder 5 år og 100 000 km. Da batterigarantien ikke har lengre varighet enn en ordinær nybilgaranti, er den i praksis verdiløs, og Ford tildeles dermed ingen poeng. Merket har for tiden én hybrid-modell på paletten: Mondeo Hybrid. Ford har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

6. Peugeot: 0 poeng (uendret)

Peugeot tilbyr verken kapasitetsgaranti eller batterigaranti og ender dermed opp med 0 poeng. Merket har for tiden én hybrid-modell på paletten: 508 RXH. Legg merke til at denne er den eneste hybridmodellen i det norske markedet med dieselmotor. Peugeot har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

Hva er egentlig en batterigaranti? Les vår forklaring her.

3. Batterigaranti: Forklaring

En batterigaranti sikrer deg mot utgifter dersom det oppstår feil på batteriet.

Uansett hvilken biltype du kjøper, vil feil på bilens batteri være omfattet av nybilgarantien. Det store flertallet av bilmerker som selges i Norge, følges av 5 år/100 000 km nybilgaranti. I tillegg vil batteriet være dekket av din lovfestede reklamasjonsrett i 5 år. En egen batterigaranti som sikrer deg mot feil på batteriet, vil derfor først gi deg merverdi når den gir deg noe mer enn nybilgarantien i tid eller kjørelengde. Forbrukerrådet har derfor kun valgt å gi poeng til batterigarantier som gir deg dekning utover 5 år og/eller 100 000 km. Les mer om poenggivningen her.

Serviceprogram

I Forbrukerrådets store bilgarantiguide vil du se at ingen bilimportører krever at du må følge service-/vedlikeholdsprogrammet for at nybilgarantien skal være gyldig. Når det kommer til batterigarantien derimot, forutsatte de fleste merkene i fjor at serviceprogrammet følges. I år er Kia det eneste merket som knytter et servicekrav til garantien. Et slikt servicekrav har imidlertid begrenset relevans – fordi det ikke er absolutt. Forbrukerrådets undersøkelser har nemlig avdekket at bransjestandard tilsier at du uansett vil få innvilget et garantikrav hvis importør ikke kan påvise årsakssammenheng mellom manglende service og feilen som har oppstått.

Utløser poeng

Selv om det i praksis altså viser seg at det har liten betydning om importør praktiserer servicekrav eller ikke, har Forbrukerrådet valgt å gi poeng til bilmerkene som ikke har knyttet et servicekrav til sin batterigaranti. Dette fordi vi anser at fravær av en slik betingelse er forbrukervennlig, klargjørende og konfliktdempende.

Risikabelt å hoppe over service

Når det er sagt, er det viktig å være klar over at du tar risiko ved å hoppe over service. Samtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom en oppstått feil og manglende service.

Vær klar over at du selv kan velge hvilket verksted du ønsker å bruke til service. I henhold til EU-lovgivning er det ikke tillatt å knytte garantien til betingelser om bruk av merkeverksted.

Beste batterigaranti: 8 år/200 000 km (Hyundai)

Dårligste batterigaranti: Ingen batterigaranti (Peugeot)

Hva er egentlig en kapasitetsgaranti? Les vår forklaring her.

4. Kapasitetsgaranti: Forklaring

En kapasitetsgaranti garanterer deg mot dramatisk svekkelse av batterikapasitet.

Batteriet er en viktig komponent i en hybridbil, fordi det bestemmer hvor mye regenerert strøm batteriet har kapasitet til å lagre. Derfor vil gjenværende batterikapasitet kunne ha betydning for en hybridbils drivstoff-forbruk og dermed også annenhåndsverdi.

Alle batterier vil over tid tape kapasitet. En kapasitetsgaranti beskytter deg imidlertid mot risikoen for at kapasiteten skal falle dramatisk. Dette ved at importøren garanterer at batteriet i en viss periode skal inneha en gitt kapasitet. Den garanterte, gjenværende kapasiteten er normalt oppgitt i prosent av kapasiteten batteriet hadde da bilen var ny.

Kun Suzuki tilbyr kapasitetsgaranti

Forbrukerrådets undersøkelse viser at kun ett av sju merker – Suzuki – har valgt å tilby en kapasitetsgaranti. Suzuki har valgt å legge seg på hele 80 % garantert kapasitet. Denne kapasiteteten loves i 5 år eller 100 000 km.

Verdifull garanti

Fordi en nybilgaranti ikke inneholder lovnader om batterikapasitet, vil en kapasitetsgaranti – i motsetning til en batterigaranti – gi deg merverdi fra år én. Dette reflekteres i Forbrukerrådets poenggivning. Les mer om poenggivningen her.

Serviceprogram

I Forbrukerrådets store bilgarantiguide vil du se at ingen bilimportører krever at du må følge service-/vedlikeholdsprogrammet for at nybilgarantien skal være gyldig. Suzuki har heller ikke valgt å knytte et servicekrav til sin kapasitetsgaranti, noe som er bra. Når det er sagt, så ville et servicekrav uansett ha hatt begrenset relevans, fordi det ikke er absolutt. Selv når aktører opererer med et servicekrav, har Forbrukerrådets undersøkelser avdekket at bransjestandard tilsier at du vil få innvilget et garantikrav hvis importør ikke kan påvise årsakssammenheng mellom manglende service og feilen som har oppstått.

Utløser poeng

Selv om det i praksis altså viser seg at det har liten betydning om importør praktiserer servicekrav eller ikke, har Forbrukerrådet valgt å gi poeng til merker som ikke har knyttet et servicekrav til sin kapasitetsgaranti. Dette fordi vi anser fravær av en slik betingelse som forbrukervennlig, klargjørende og konfliktdempende.

Risikabelt å hoppe over service

Når det er sagt, er det viktig å være klar over at du tar risiko ved å hoppe over service. Samtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom svekket kapasitet og manglende service.

Vær klar over at du selv kan velge hvilket verksted du ønsker å bruke til service. I henhold til EU-lovgivning er det ikke tillatt å knytte garantien til betingelser om bruk av merkeverksted.

Beste kapasitetsgaranti: 80 %/5 år/100 000 km (Suzuki)

Dårligste kapasitetsgaranti: Ingen kapasitetsgaranti (Alle andre merker)

Her finner du en forklaring av poengsystemet.

5. Poengsystemet: Forklaring

For å kunne rangere merkene, har Forbrukerrådet utviklet et poengsystem. Poengsystemet er progressivt.

Batterigaranti

Da feil på batteriet allerede er dekket av nybilgarantien, som normalt gjelder 5 år/100 000 km, gir vi utelukkende poeng for batterigarantier som strekker seg utover dette.

Varighet

Jo lengre varighet, jo bedre for deg. Vi må også anta at risikoen for feil vil øke med bilens alder. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:

  • År 6: 1,6 poeng
  • År 7: 1,7 poeng
  • År 8: 1,8 poeng

Dermed gir 6 år batterigaranti 1,6 poeng, 7 år gir 3,3 poeng og 8 år gir 5,1 poeng

Høyeste oppnådde poengsum: 5,1 poeng (8 år, Hyundai)

Kjørelengde

Jo lengre kjørelengde, jo bedre for deg. Samtidig vil relevansen av økt kjørelengde øke med garantiens varighet i år. Har man en garanti som kun varer i 3 år, vil eksempelvis en økning i kjørelengde fra 100 000 til 200 000 km normalt gi begrenset merverdi. Har man en garanti som varer i 8 år derimot, vil en dobling i kjørelengde for mange kunne være svært verdifull. Vi har derfor valgt å knytte kjørelengde til varighet. Dette har vi gjort på følgende måte:

Kjørelengde (antall km utover 100 000) ganger varighet (antall år), delt på 250 000.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 4,8 poeng (tilsvarer 250 000 km/150 000 km utover 100 000 km).

Høyeste oppnådde poengsum: 3,2 poeng (200 000 km/8 år, Hyundai)

Servicekrav

Kia knytter et servicekrav til sin batterigaranti. Vi ønsker å belønne importørene som ikke stiller slike krav.

Vi gir 0,5 poeng per år utover 5 år det ikke stilles krav om service.

Vi gir altså kun poeng for år 6, 7 og 8. Begrunnelsen finner du i kapittelet om batterigarantier.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 1,5 poeng

Høyeste oppnådde poengsum: 1,5 poeng (Hyundai)

Kapasitetsgaranti

En nybilgaranti inneholder ingen garanti for batterikapasitet. Derfor er en kapasitetsgaranti verdifull fra år 1, noe som reflekteres i poenggivningen.

Kapasitet

Jo høyere kapasitet som garanteres, jo bedre for deg. Vi ønsker derfor å gi en tydelig belønning til importørene som strekker seg aller lengst. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:

  • 50–60 % – 0,5 poeng per prosentpoeng
  • 61–70 % – 0,75 poeng per prosentpoeng
  • 71 % og mer – 1 poeng per prosentpoeng

Høyeste oppnådde poengsum: 22,5 poeng (Suzuki, 80 %)

Varighet

Jo lengre varighet, jo bedre for deg. Vi må anta at risikoen for redusert kapasitet vil stige med bilens alder. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:

  • År 1: 1,1 poeng
  • År 2: 1,2 poeng
  • År 3: 1,3 poeng
  • År 4: 1,4 poeng
  • År 5: 1,5 poeng
  • År 6: 1,6 poeng
  • År 7: 1,7 poeng
  • År 8: 1,8 poeng

Dermed vil 1 år gi 1,1 poeng, 2 år gi 2,3 poeng, 3 år gi 3,6 poeng osv.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 11,6 poeng

Høyeste oppnådde poengsum: 6,5 poeng (Suzuki, 5 år)

Kjørelengde

Jo lengre kjørelengde, jo bedre for deg. Samtidig vil relevansen av økt kjørelengde øke med garantiens varighet i år. Har man en garanti som kun varer i 3 år, vil eksempelvis en økning i kjørelengde fra 100 000 til 200 000 km normalt gi begrenset merverdi. Har man en garanti som varer i 8 år derimot, vil en dobling i kjørelengde for mange kunne være svært verdifull. Vi har derfor valgt å knytte kjørelengde til varighet på følgende måte:

Kjørelengde (antall km) ganger varighet (antall år) delt på 250 000.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 9,6 poeng (tilsvarer 300 000 km)

Høyeste oppnådde poengsum: 2,0 poeng (Suzuki, 100 000 km)

Servicekrav

Suzuki har valgt ikke å knytte et servicekrav til sin kapasitetsgaranti. Vi ønsker å belønne importørene som ikke praktiserer servicekrav.

Vi gir 0,5 poeng per år det ikke stilles krav om service.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 4,0 poeng

Høyeste oppnådde poengsum: 2,5 poeng (Suzuki, 5 år)

Les om Forbrukerrådets mål med hybridbil-garantiguiden her.

6. Forbrukerrådets mål med hybridbil-garantiguiden

Målet med Forbrukerrådets undersøkelse av hybrid-garantier er først og fremst å bistå norske forbrukere. I tillegg ønsker vi å påvirke bransjen, samt å dempe konfliktnivået.

Undersøkelsene av elbil-, ladehybrid- og hybridgarantier er videreføringer av Forbrukerrådets store bilgarantiguide. Gjennom våre bilgarantiundersøkelser de siste årene (2011, 2013, 2015, 2016, 2018) har vi kartlagt hvilke garantibetingelser som gjelder hos de ulike bilmerkene ved å spørre de norske importørene. Disse betingelsene er samlet, systematisert og brukt til å utarbeide tabeller og rangeringer. Tabellene er ment som verktøy for norske forbrukere.

Stadig bedre vilkår

Vår erfaring er at våre bilgarantiguider har blitt nyttige verktøy som brukes aktivt. I tillegg har det vist seg at arbeidet med disse guidene i høyeste grad har påvirket bransjen i positiv retning. Vilkårene har blitt bedre for hver gang Forbrukerrådet har innhentet nye data, og vi kjenner til at flere importører har brukt Forbrukerrådets bilgarantiguide som argument når de har arbeidet for å påvirke bilfabrikkene til å forbedre garantivilkårene.

I tillegg opplever vi at vårt arbeid med bilgarantier har bidratt til å høyne kunnskapsnivået på begge sider av bordet, noe som bidrar til å forhindre unødvendige konflikter, og dermed også generelt demper konfliktnivået.

De nye garantiguidene har allerede gitt resultater

Målsettingen med de batterirelaterte garantiguidene er den samme som for bilgarantiguiden. Vi håper vårt fokus på garantier vil gi norske forbrukere et bedre beslutningsgrunnlag når elbiler, ladbare hybridbiler og hybridbiler skal velges. Vi håper også at disse guidene skal påvirke bransjen til å forbedre sine garantier ytterligere. Allerede i arbeidet med første generasjon av guidene så vi eksempler på dette, ved at Citroën og Peugeot bestemte seg for å innføre kapasitetsgaranti på sine elbiler. I år har vi sett at Suzuki som første merke har innført kapasitetsgaranti for sine hybridbiler. BMW, Hyundai og Mitsubishi er også blant merkene som nå har forbedret sine garantivilkår. Vi håper våre batteriguider vil motivere enda flere importører til å forbedre sine vilkår og betingelser.

I tillegg håper vi at høynet kunnskapsnivå skal bidra til å dempe konfliktnivået på disse områdene.

Les fakta om hybridbil-garantiguiden her.

7. Fakta om hybridbil-garantiguiden

Forbrukerrådets hybrid-garantiguide er en oppfølger til bilgarantiguidene vi har gjennomført i 2011, 2013, 2015, 2016 og 2018.

Første generasjon av hybridbil-garantiguiden ble publisert i 2017. Vi tok den gangen for oss samtlige hybridmodeller som ble markedsført i Norge, og så nærmere på hvilke batteri-relaterte garantier de ulike importørene tilbød. Guiden hadde selskap av tilsvarende guider for elbiler og ladbare hybrider. I år er guiden oppdatert med nye merker og vilkår.

Informasjonen er innhentet ved at Forbrukerrådet har sendt de aktuelle bilimportørene spørsmål per e-post. Respondentene er gjort tydelig oppmerksomme på viktigheten av at svarene er korrekte og forankret i egen organisasjon. Respondentene er også gjort tydelig oppmerksomme på at svarene vil bli publisert av Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet anser derfor svarene som forpliktende, uavhengig av hvilken garanti-informasjon importørene måtte oppgi på nettsteder, i garantihåndbøker og lignende.

Les også om Forbrukerrådets mål med elbil-garantiguiden.

Jogrim Aabakken.Foto

Jogrim Aabakken

Evaluering og læring

Garanti vs reklamasjon

Garanti

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang.

En batterigaranti skal sikre deg mot feil på batteriet, mens en kapasitetsgaranti skal sikre deg en viss batterikapasitet.

Forutsetningen for at garantiene kommer til anvendelse er at feilen/den svekkede kapasiteten skyldes produksjonsfeil eller materialsvikt, med andre ord at ansvaret for feilen ligger hos produsent.

Reklamasjon

Reklamasjonsretten er dine lovbestemte klagerettigheter. Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven, gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC og bil.

Husk at din reklamasjonsrett gjelder uavhengig av garantien. Det betyr at du alltid kan reklamere, selv om selger skulle avvise ditt garantikrav.

Abonner på vårt nyhetsvarsel