Guide

Hybridbil: Hvem gir deg de beste garantiene?

Den beste batterigarantien får du ved å velge hybridbilen Ioniq fra Hyundai. Velger du Ford eller Peugeot får du ikke batterigaranti i det hele tatt.

17.02.18: Les også hybridbil-garantiguiden 2018, som inneholder enda flere bilmerker og oppdaterte resultater.

Den 17. mars publiserte vi elbil-garantiguiden, der vi fortalte deg hvilke elbiler som kan skilte med de beste batterigarantiene. Den 28. mars publiserte vi ladehybrid-garantiguiden. I dag har turen kommet til de ordinære hybridbilene.

I motsetning til elbilen og ladehybriden, kan hybridbilen ikke lades fra strømnettet. Likevel har også hybridbilen et høyvolt-batteri. Batteriet lades under kjøring ved å regenerere bremseenergi, blant annet i nedoverbakker og andre situasjoner du går av gasspedalen. Strømmen som lagres på batteriet, brukes i neste omgang til å drive en elektromotor. Elektromotoren bistår forbrenningsmotoren, slik at denne bruker mindre drivstoff.

I noen tilfeller vil både elmotor og forbrenningsmotor jobbe sammen, i andre situasjoner vil forbrenningsmotoren kutte og elmotoren ta helt over, eksempelvis ved saktegående køkjøring. Noen hybrider gir også føreren mulighet til å aktivt velge elektrisk drift til batterikapasiteten er oppbrukt.

Viktig komponent

Selv om hybridbil-batteriet er langt mindre enn batteriene i ladehybridene og elbilene, har batteriet en avgjørende funksjon. Jo mer strøm batteriet kan lagre, jo lenger kan batteriet bistå forbrenningsmotoren – og jo lavere blir drivstoff-forbruket. Batteriets kapasitet er derfor viktig. Det er selvsagt også viktig at det ikke oppstår feil på batteriet, da utskifting av et hybrid-batteri kan bli dyrt.

Batterigaranti og kapasitetsgaranti

Forbrukerrådet har derfor sett nærmere på hvilke batterirelaterte garantier som tilbys i det norske hybridbil-markedet. Fra vår gjennomgang av elbilene og ladehybridene vet vi at det eksisterer to batteri-relaterte garantier: batterigaranti og kapasitetsgaranti. Batterigarantien sikrer deg mot utgifter hvis det skulle oppstå feil på batteriet, mens kapasitetsgarantien sikrer deg at batteriet har en viss kapasitet et gitt antall år frem i tid. Kapasiteten er normalt oppgitt i prosent av kapasiteten batteriet hadde da bilen var ny. Les mer om batterigarantier her, og om kapasitetsgarantier her.

Ingen hybrider med kapasitetsgaranti

Mens de fleste elbiler og mange ladbare hybrider leveres med kapasitetsgaranti, viser det seg at ingen av hybridbilene i det norske markedet har denne fine garantien. Som hybridbil-eier må du derfor foreløpig nøye deg med en batterigaranti.

I tillegg til at vi har undersøkt hvor gode batterigarantier de ulike merkene tilbyr, har vi undersøkt hvilke merker som krever at du følger serviceprogrammet for at garantiene skal være gyldige. Les mer om servicekrav her.

To tabeller

For å kunne rangere merkene, har vi utviklet et poengsystem. Under finner du en forenklet tabell som viser hvor mange poeng de ulike merkene tildeles. I tillegg har vi laget en utdypende tabell. I den utdypende tabellen finner du blant annet informasjon om når dagens garantier ble innført, og hvilke garantier som var gjeldende tidligere. Dette er interessant for deg som allerede eier en hybridbil eller planlegger å kjøpe en brukt utgave.

I likhet med alle andre biler, leveres også hybridbiler med nybilgaranti, lakkgaranti, gjennomrustningsgaranti og gratis veihjelp. Disse garantiene er ikke tema denne gangen, men er grundig omtalt i Den store bilgarantiguiden, der Kia, Peugeot og Hyundai for tiden innehar pallplasseringene.

Hyundai på topp

Hyundai vinner vår hybrid-kåring med sin Ioniq Hybrid. Ioniq har batterigaranti som gjelder i 8 år og 200 000 km (det som inntreffer først). Hyundai oppnår dermed 8,3 poeng og gullmedalje.

På en sterk andreplass finner vi Kia Niro med 7 år/150 000 km batterigaranti.

Vi nevner også Lexus, som er det eneste merket som ikke har et servicekrav knyttet til sin batterigaranti.

Nederst finner vi Ford og Peugeot, som ikke tilbyr batterigaranti overhodet.

Slik leser du tabellen

Da ingen av merkene tilbyr kapasitetsgaranti, gjelder oppgitt varighet og kjørelengde kun for batterigarantien. Under tabellen finner du flere kapitler som blant annet gjennomgår de seks bilmerkenes garantivilkår samt kapitler som forklarer de ulike garantiene og poengsystemet i detalj.

 Huyndai_100-100 1. Hyundai

Modeller: Ioniq Hybrid

8,3 poeng

 

Varighet: 8 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 200 000 km Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Ja Rødt surt fjes, ikon
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
 Kia_2-100-100  2. Kia

Modeller: Niro

4,7 poeng

 

Varighet: 7 år Grønt smile fjes, ikon
Kjørelengde: 150 000 km Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Ja Rødt surt fjes, ikon
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
 Toyota_100-100  3. Toyota

Modeller: Yaris, Auris, Prius, Prius+ seven, RAV4

3,0 poeng

Varighet: 5 år Rødt surt fjes, ikon
Kjørelengde: Ubegrenset Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Ja Rødt surt fjes, ikon
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
 Lexus_100-100 4. Lexus

Modeller: CT 200h, IS 300h, GS 300h, GS 450h, NX 300h, RX 450h

1,2 poeng

 

Varighet: 5 år Rødt surt fjes, ikon
Kjørelengde: 160 000 km Grønt smile fjes, ikon
Servicekrav: Nei Grønt smile fjes, ikon
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
 Ford_100-100 5. Ford

Modeller: Mondeo Hybrid

0,0 poeng

 

Ingen batterigaranti Rødt surt fjes, ikon
Ingen batterigaranti Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Ikke aktuelt
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon
 Peugeot_100-100  6. Peugeot

Modeller: 508 RXH (Diesel)

0,0 poeng

Ingen batterigaranti Rødt surt fjes, ikon
Ingen batterigaranti Rødt surt fjes, ikon
Servicekrav: Ikke aktuelt
Ingen kapasitetsgaranti Rødt surt fjes, ikon

Hyundai tar gull, etterfulgt av sitt koreanske søstermerke Kia. Toyota og Lexus ender opp på midten, mens Ford og Peugeot havner på bunnen av vår tabell.

1. Hyundai: 8,3 poeng

Hyundai tilbyr ingen kapasitetsgaranti. Batterigarantien gjelder 8 år og rause 200 000 km. Merket har for tiden én hybrid-modell på paletten: Ioniq Hybrid. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Ioniq som er solgt via den norske importøren. Hyundais nybilgaranti varer i fem år, og Hyundai er alene om å utmerke seg med fri kjørelengde.

2. Kia: 4,7 poeng

Kia tilbyr ingen kapasitetsgaranti. Batterigarantien gjelder 7 år og 150 000 km. Merket har for tiden én hybrid-modell på paletten: Niro. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Niro som er solgt via den norske importøren. Kia tilbyr Norges beste nybilgaranti (7 år/150 000 km).

3. Toyota: 3,0 poeng

Toyota tilbyr ingen kapasitetsgaranti. Batterigarantien gjelder 5 år og har ubegrenset kjørelengde. Merket har for tiden hele fem hybrid-modeller på paletten: Yaris, Auris, Prius, Prius+ seven og RAV4. Dagens garantier gjelder fra 01.01.2013. Hybridbiler som ble solgt før dette, hadde 5 år batterigaranti med 100 000 km kjørelengde. Toyotas nybilgaranti varer i fem år og 160 000 km.

4. Lexus: 1,2 poeng

Lexus tilbyr ingen kapasitetsgaranti. Batterigarantien gjelder 5 år og 160 000 km. Merket har for tiden hele seks hybrid-modeller på paletten: CT 200h, IS 300h, GS 300h, GS 450h, NX 300h og RX 450h. Dagens garantier gjelder fra 01.01.2011. Hybridbiler som ble solgt før dette hadde 3 år batterigaranti med 100 000 km kjørelengde. Lexus’ nybilgaranti varer i fem år og 160 000 km.

5. Ford: 0,0 poeng

Ford tilbyr verken kapasitetsgaranti eller batterigaranti og ender dermed opp med 0 poeng. Merket har for tiden én hybrid-modell på paletten: Mondeo Hybrid. Ford har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

6. Peugeot: 0,0 poeng

Peugeot tilbyr verken kapasitetsgaranti eller batterigaranti og ender dermed opp med 0 poeng. Merket har for tiden én hybrid-modell på paletten: 508 RXH. Legg merke til at denne er den eneste hybridmodellen i det norske markedet med dieselmotor. Peugeot har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

En batterigaranti sikrer deg mot utgifter dersom det oppstår feil på batteriet.

Uansett hvilken biltype du kjøper, vil feil på bilens batteri være omfattet av nybilgarantien. Det store flertallet av bilmerker som selges i Norge, følges av 5 år/100 000 km nybilgaranti. I tillegg vil batteriet være dekket av din lovfestede reklamasjonsrett i 5 år. En egen batterigaranti som sikrer deg mot feil på batteriet, vil derfor først gi deg merverdi når den gir deg noe mer enn nybilgarantien i tid eller kjørelengde. Forbrukerrådet har derfor kun valgt å gi poeng til batterigarantier som gir deg dekning utover 5 år og/eller 100 000 km. Les mer om poenggivningen her.

Serviceprogram

I Forbrukerrådets store bilgarantiguide vil du se at ingen bilimportører krever at du må følge service-/vedlikeholdsprogrammet for at nybilgarantien skal være gyldig. Når det kommer til batterigarantien derimot, forutsetter alle merkene unntatt Lexus at serviceprogrammet følges. Et slikt servicekrav har imidlertid begrenset relevans – fordi det ikke er absolutt. Forbrukerrådets undersøkelser har nemlig avdekket at bransjestandard tilsier at du uansett vil få innvilget et garantikrav hvis importør ikke kan påvise årsakssammenheng mellom manglende service og feilen som har oppstått.

Utløser poeng

Selv om det i praksis viser seg at det har liten betydning om importør praktiserer servicekrav eller ikke, har Forbrukerrådet valgt å gi poeng til bilmerkene som ikke har knyttet et servicekrav til sin batterigaranti. Dette fordi vi anser at fravær av en slik betingelse er forbrukervennlig, klargjørende og konfliktdempende.

Risikabelt å hoppe over service

Når det er sagt, er det viktig å være klar over at du tar risiko ved å hoppe over service. Samtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom en oppstått feil og manglende service.

Vær klar over at du selv kan velge hvilket verksted du ønsker å bruke til service. I henhold til EU-lovgivning er det ikke tillatt å knytte garantien til betingelser om bruk av merkeverksted.

Beste batterigaranti: 8 år/200 000 km (Hyundai)

Dårligste batterigaranti: Ingen (Ford, Peugeot)

En kapasitetsgaranti garanterer deg mot dramatisk svekkelse av batterikapasitet. Ingen av hybridbilene i det norske markedet leveres for tiden med kapasitetsgaranti.

Batteriet er en viktig komponent i en hybridbil, fordi det bestemmer hvor mye regenerert strøm batteriet har kapasitet til å lagre. Derfor vil gjenværende batterikapasitet kunne ha betydning for en hybridbils drivstoff-forbruk og dermed også annenhåndsverdi.

Alle batterier vil over tid tape kapasitet. En kapasitetsgaranti beskytter deg imidlertid mot risikoen for at kapasiteten skal falle dramatisk. Dette ved at importøren garanterer at batteriet i en viss periode skal inneha gitt kapasitet. Den garanterte, gjenværende kapasiteten er normalt oppgitt i prosent av kapasiteten batteriet hadde da bilen var ny.

Ingen merker tilbyr kapasitetsgaranti

Forbrukerrådets undersøkelse viser at ingen av de seks merkene som fører hybridbiler i Norge har valgt å tilby en kapasitetsgaranti. De fleste elbiler og mange ladbare hybrider leveres imidlertid med kapasitetsgaranti.

Fordi en nybilgaranti ikke inneholder lovnader om batterikapasitet, vil en kapasitetsgaranti – i motsetning til en batterigaranti – gi deg merverdi fra år én. Dette reflekteres i Forbrukerrådets poenggivning. Les mer om poenggivningen her.

Les mer om kapasitetsgarantier her.

For å kunne rangere merkene, har Forbrukerrådet utviklet et poengsystem. Poengsystemet er progressivt.

Batterigaranti

Da feil på batteriet allerede er dekket av nybilgarantien, som normalt gjelder 5 år/100 000 km, gir vi utelukkende poeng for batterigarantier som strekker seg utover dette.

Varighet

Jo lengre varighet, jo bedre for deg. Vi må også anta at risikoen for feil vil øke med bilens alder. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:

  • År 6: 1,6 poeng
  • År 7: 1,7 poeng
  • År 8: 1,8 poeng

Dermed gir 6 år batterigaranti 1,6 poeng, 7 år gir 3,3 poeng og 8 år gir 5,1 poeng

Høyeste oppnådde poengsum: 5,1 poeng (8 år, Hyundai)

Kjørelengde

Jo lengre kjørelengde, jo bedre for deg. Samtidig vil relevansen av økt kjørelengde øke med garantiens varighet i år. Har man en garanti som kun varer i 3 år, vil eksempelvis en økning i kjørelengde fra 100 000 til 200 000 km normalt gi begrenset merverdi. Har man en garanti som varer i 8 år derimot, vil en dobling i kjørelengde for mange kunne være svært verdifull. Vi har derfor valgt å knytte kjørelengde til varighet. Dette har vi gjort på følgende måte:

Kjørelengde (antall km utover 100 000) ganger varighet (antall år), delt på 250 000.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 4,8 poeng (tilsvarer 250 000 km/150 000 km utover 100 000 km).

Høyeste oppnådde poengsum: 3,2 poeng (200.000 km/8 år, Hyundai)

Servicekrav

De fleste importørene knytter et servicekrav til sin batterigaranti. Vi ønsker å belønne importørene som ikke stiller slike krav.

Vi gir 0,5 poeng per år utover 5 år det ikke stilles krav om service.

Vi gir altså kun poeng for år 6, 7 og 8. Begrunnelsen finner du i kapittelet om batterigarantier.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 1,5 poeng

Høyeste oppnådde poengsum: 0 poeng

Les mer om servicekrav her.

Kapasitetsgaranti

En nybilgaranti inneholder ingen garanti for batterikapasitet. Derfor er en kapasitetsgaranti verdifull fra år 1, noe som reflekteres i poenggivningen.

Kapasitet

Jo høyere kapasitet som garanteres, jo bedre for deg. Vi ønsker derfor å gi en tydelig belønning til importørene som strekker seg aller lengst. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:

  • 50–60 % – 0,5 poeng per prosentpoeng
  • 61–70 % – 0,75 poeng per prosentpoeng
  • 71 % og mer – 1 poeng per prosentpoeng

Høyeste oppnådde poengsum: 0 poeng (ingen merker tilbyr kapasitetsgaranti)

Varighet

Jo lengre varighet, jo bedre for deg. Vi må anta at risikoen for redusert kapasitet vil stige med bilens alder. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:

  • År 1: 1,1 poeng
  • År 2: 1,2 poeng
  • År 3: 1,3 poeng
  • År 4: 1,4 poeng
  • År 5: 1,5 poeng
  • År 6: 1,6 poeng
  • År 7: 1,7 poeng
  • År 8: 1,8 poeng

Dermed vil 1 år gi 1,1 poeng, 2 år gi 2,3 poeng, 3 år gi 3,6 poeng osv.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 11,6 poeng

Høyeste oppnådde poengsum: 0 poeng (ingen merker tilbyr kapasitetsgaranti

Kjørelengde

Jo lengre kjørelengde, jo bedre for deg. Samtidig vil relevansen av økt kjørelengde øke med garantiens varighet i år. Har man en garanti som kun varer i 3 år, vil eksempelvis en økning i kjørelengde fra 100 000 til 200 000 km normalt gi begrenset merverdi. Har man en garanti som varer i 8 år derimot, vil en dobling i kjørelengde for mange kunne være svært verdifull. Vi har derfor valgt å knytte kjørelengde til varighet på følgende måte:

Kjørelengde (antall km) ganger varighet (antall år) delt på 250 000.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 9,6 poeng (tilsvarer 300 000 km)

Høyeste oppnådde poengsum: 0 poeng (ingen merker tilbyr kapasitetsgaranti

Servicekrav

De fleste importørene knytter et servicekrav til sin kapasitetsgaranti. Vi ønsker å belønne importørene som ikke stiller slike krav.

Vi gir 0,5 poeng per år det ikke stilles krav om service.

Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 4,0 poeng

Høyeste oppnådde poengsum: 0 poeng (ingen merker tilbyr kapasitetsgaranti

Les mer om servicekrav her

Målet med Forbrukerrådets undersøkelse av hybrid-garantier er først og fremst å bistå norske forbrukere. I tillegg ønsker vi å påvirke bransjen, samt å dempe konfliktnivået.

Undersøkelsene av elbil-, ladehybrid- og hybridgarantier er videreføringer av Forbrukerrådets store bilgarantiguide. Gjennom våre bilgarantiundersøkelser de siste årene (2011, 2013, 2015, 2016) har vi kartlagt hvilke garantibetingelser som gjelder hos de ulike bilmerkene ved å spørre de norske importørene. Disse betingelsene er samlet, systematisert og brukt til å utarbeide tabeller og rangeringer. Tabellene er ment som verktøy for norske forbrukere.

Stadig bedre vilkår

Vår erfaring er at våre bilgarantiguider har blitt nyttige verktøy som brukes aktivt. I tillegg har det vist seg at arbeidet med disse guidene i høyeste grad har påvirket bransjen i positiv retning. Vilkårene har blitt bedre for hver gang Forbrukerrådet har innhentet nye data, og vi kjenner til at flere importører har brukt Forbrukerrådets bilgarantiguide som argument når de har arbeidet for å påvirke bilfabrikkene til å forbedre garantivilkårene.

I tillegg opplever vi at vårt arbeid med bilgarantier har bidratt til å høyne kunnskapsnivået på begge sider av bordet, noe som bidrar til å forhindre unødvendige konflikter, og dermed også generelt demper konfliktnivået.

De nye garantiguidene har allerede gitt resultater

Målsettingen med de batterirelaterte garantiguidene er den samme som for bilgarantiguiden. Vi håper vårt fokus på garantier vil gi norske forbrukere et bedre beslutningsgrunnlag når elbiler, ladbare hybrid og hybridbiler skal velges. Vi håper også at disse guidene skal påvirke bransjen til å forbedre sine garantier ytterligere. Allerede i arbeidet med guiden har vi sett eksempler på dette, ved at Citroën og Peugeot bestemte seg for å innføre kapasitetsgaranti på sine elbiler. Vi føler oss også sikre på at flere importører vil arbeide for å forbedre sine vilkår og betingelser, slik at de vil komme bedre ut i våre rangeringer.

I tillegg håper vi at høynet kunnskapsnivå skal bidra til å dempe konfliktnivået på disse områdene.

Les også Fakta om guiden.

Forbrukerrådets hybrid-garantiguide er en oppfølger til bilgarantiguidene vi har gjennomført i 2011, 2013, 2015 og 2016.

Vi har denne gangen tatt for oss samtlige hybridmodeller som selges i Norge, og har sett nærmere på hvilke batteri-relaterte garantier de ulike importørene tilbyr. Guiden følges opp av tilsvarende guider for elbiler og hybridbiler.

Som tidligere er informasjonen innhentet ved at Forbrukerrådet har sendt de aktuelle bilimportørene spørsmål per e-post. Respondentene er gjort tydelig oppmerksomme på viktigheten av at svarene er korrekte og forankret i egen organisasjon. Respondentene ble også gjort tydelig oppmerksomme på at svarene vil bli publisert av Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet anser derfor svarene som forpliktende, uavhengig av hvilken garanti-informasjon importørene måtte oppgi på nettsteder, i garantihåndbøker og lignende.

Les også om Forbrukerrådets mål med elbil-garantiguiden.

Jogrim Aabakken.Foto

Jogrim Aabakken

Evaluering og læring

Garanti vs reklamasjon

Garanti

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang.

En batterigaranti skal sikre deg mot feil på batteriet, mens en kapasitetsgaranti skal sikre deg en viss batterikapasitet.

Forutsetningen for at garantiene kommer til anvendelse er at feilen/den svekkede kapasiteten skyldes produksjonsfeil eller materialsvikt, med andre ord at ansvaret for feilen ligger hos produsent.

Reklamasjon

Reklamasjonsretten er dine lovbestemte klagerettigheter. Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven, gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC og bil.

Husk at din reklamasjonsrett gjelder uavhengig av garantien. Det betyr at du alltid kan reklamere, selv om selger skulle avvise ditt garantikrav.

Abonner på vårt nyhetsvarsel