Forside > Tester, guider og undersøkelser > Kun fire bilmerker dekker rustede bremseskiver

GUIDE

Kun fire bilmerker dekker rustede bremseskiver

7. februar, 2018
Mazda, Mitsubishi, Subaru og Volvo er de eneste bilmerkene som gir deg full garantidekning mot rustne bremseskiver. Citroën, DS, Peugeot og Honda gir deg en viss dekning, mens de andre bilmerkene overlater regningen til deg.

I dag har de fleste biler bremseskiver innenfor både forhjulene og bakhjulene. Bremseskiver er laget av stål og er dermed utsatt for rustangrep. Risikoen for rustangrep er spesielt stor i områder der veiene saltes i vinterhalvåret.

Fordi rust kan redusere skivenes bremseeffekt, kontrolleres skivene i sammenheng med service og EU-kontroll. Hvis kontrollen avdekker mer enn 25 prosent rust på en av bremseskivas sider, vil du bli pålagt å skifte den.

Tvinges til å bytte før de er utslitt

I likhet med eksempelvis bremseklosser og dekk, er bremseskiver åpenbare slitedeler. Utslitte slitedeler dekkes verken av garanti eller reklamasjon og må derfor dekkes av eier.

Les om hvordan du selv kan begrense rust på bremseskivene her Se også: Den store bilgarantiguiden 2018

 

Forbrukerrådet har imidlertid erfart at det ikke er noen åpenbar sammenheng mellom slitasje og rustangrep – også relativt nye og lite slitte bremseskiver kan rammes av rust. Konsekvensen er at mange norske bileiere tvinges til å ta kostnaden ved å bytte bremseskiver lenge før de er utslitt. Forbrukerrådet har blitt kontaktet av flere forbrukere som oppfatter dette som svært frustrerende.

Rustne bremseskiver

Kun merkene Mazda, Mitsubishi, Subaru og Volvo gir full garantidekning for rustede bremseskiver. Foto: Colourbox

Dessverre ingen rettighet

På denne bakgrunn har Forbrukerrådet undersøkt om det finnes juridisk grunnlag for å pålegge norske bilimportører å dekke rustede bremseskiver. Konklusjonen er at det dessverre ikke finnes grunnlag for å kreve at bilimportørene tar dette ansvaret.

Derfor har vi i stedet bestemt oss for å belønne norske bilimportører som velger å gi garantidekning for rustne bremseskiver. I sammenheng med oppdateringen av Forbrukerrådets bilgarantiguide – som publiseres torsdag – har vi spurt norske bilimportører om følgende: Forutsatt at de ikke er utslitt, dekker deres nybilgaranti bremseskiver hvis disse har mer enn 25 prosent rust på en av sidene og dermed må byttes?

Fire gir full dekning

Vår undersøkelse viser at kun fire bilmerker svarer ja på vårt spørsmål. Disse merkene er Mazda, Mitsubishi, Subaru og Volvo. Eiere av disse bilmerkene er garantert mot utgifter knyttet til rustne bremseskiver i 5 år/100 000 kilometer.

De tre franske merkene Citroën, DS og Peugeot gir ikke full nybilgarantidekning, men lover at deres kunder dekkes i 5 år eller 50 000 kilometer. Japanske Honda har valgt å legge seg på beskjedne 1 år eller 20 000 km.

Flertallet gir ingen dekning

23 av de 31 merkene i Forbrukerrådets nye bilgarantiguide gir imidlertid ingen garantidekning mot rustede bremseskiver i det hele tatt. Blant disse merkene finner vi dyre bilmerker som Audi, BMW, Mercedes-Benz og Porsche.

Håper på bedring

Forbrukerrådets bilgarantiguide gir en samlet oversikt over en rekke garantivilkår. Bilmerkene tildeles poeng i henhold til hvor forbrukervennlige vilkår de kan skilte med, og ender opp med en samlet poengsum. Den samlede poengsummen gir grunnlag for å rangere bilmerkene. Siden starten i 2011 har vi erfart at guiden har påvirket bransjen i en mer forbrukervennlig retning. Ved at vi nå innfører poeng til bilimportører som gir garantidekning for rustne bremseskiver, håper vi at flere importører vil innføre slik dekning.

Voksende problem

Problemet med rustdannelse på skivebremser har tradisjonelt først og fremst vært forbundet med bakbremser. Dette fordi en svært liten del av en bils bremsekraft legges på bakbremsene. Dermed vil ikke bremseklossene i samme grad slipe vekk rust fra de bakre skivene.

I løpet av de siste årene har Forbrukerrådet imidlertid fått henvendelser fra forbrukere som også har opplevd rustdannelse på forbremsene. Dette har sannsynligvis sammenheng med en økende utbredelse av elbiler og hybridbiler. Elbiler og hybridbiler er konstruert for å utnytte energien som oppstår når bilen bremses. Denne bremseenergien brukes til å lade bilens batterier. Dette betyr i neste omgang at bilens regulære bremser brukes i mindre grad enn i andre biler. Og jo mindre bremsene brukes, jo større er risikoen for at bremseskivene utsettes for aggressiv rustdannelse.

En oppdatert versjon av Forbrukerrådets bilgarantiguide publiseres torsdag 8. februar.

Les om hvordan du selv kan begrense rust på bremseskivene her.