Ladehybrid-garantiguiden 2018
I fjor sto Volkswagen alene på topp. I år utfordres Volkswagen av både BMW, Mitsubishi og Hyundai. Sistnevnte tar innersvingen på dem alle. Nykommerne Mini og Toyota imponerer ikke.
Volkswagen stakk av med gullmedaljen da Forbrukerrådet i fjor kåret Norges beste batteri- og kapasitetsgarantier i ladehybrid-klassen. Volkswagen garanterte at batteriene i plugin-hybridene Golf GTE og Passat GTE skulle ha minst 70 prosent kapasitet etter 8 år/160 000 km (det som inntreffer først). I tillegg var Volkswagen ett av svært få merker som ikke knyttet et servicekrav til sine garantier, noe merket ble belønnet for i vårt poengsystem. Resultatet ble 41,7 poeng og gullmedalje.
Hyundai overtar ledelsen
Siden sist har imidlertid et nytt merke inntatt scenen; Hyundai. Hyundai har nå introdusert sin første ladehybrid – Ioniq plug-in – og har bestemt seg for å slå skikkelig på stortromma, akkurat som i elbil-klassen. Hyundai tilbyr sine kunder 70 prosent kapasitet i 8 år/200 000 km og setter dermed ny rekord i ladehybrid-klassen. Hyundai knytter heller ikke noe servicekrav til den bunnsolide kapasitetsgarantien. Dermed innkasserer Hyundai hele 44,3 poeng og rykker helt til topps i vår kåring.

Flere merker utfordrer VW
Også BMW og Mitsubishi har valgt å forbedre sine garantivilkår og tilbyr nå – i likhet med Volkswagen – 70 prosent kapasitetsgaranti i 8 år/160 000 km uten servicekrav. Det resulterer i at BMW, Mitsubishi og Volkswagen deler årets sølvmedalje.
Legg imidlertid merke til at det kun er BMW i3 og i8 som er omfattet av disse rause vilkårene. De andre BMW-hybridene, deriblant 225xe, 330e og 530e, leveres helt uten kapasitetsgaranti og havner dermed svært langt nede på vår liste. Mitsubishi har kun én ladehybrid på paletten; den populære SUV-en Mitsubishi Outlander PHEV. Denne er selvsagt omfattet av Mitsubishis solide kapasitetsgaranti.
Nykommere: Mini og Toyota
I fjor var det til sammen 11 bilmerker som markedsførte ladbare hybridbiler her i landet. I tillegg til Hyundai har vi i år fått inn ytterligere to nye merker; Mini og Toyota. Mini er på banen med Countryman Plug-In Hybrid, mens Toyota er på plass med plug-in-versjonen av bilen som startet hybrid-ballet; Prius.
Garantivilkårene er imidlertid særdeles skuffende for begge merkers vedkommende. Verken Mini eller Toyota gir sine kunder noen som helst form for kapasitetsgaranti. I tillegg er batterigarantiene skuffende puslete. De to merkene havner derfor nederst i vår rangering.
Der nede har Mini og Toyota selskap av Mercedes-Benz og Porsche, som heller ikke gir sine kunder noen form for kapasitetsgaranti. Det samme gjelder Audi, men Audi tilbyr i det minste en solid batterigaranti.
Volvo garanterer kun 55 prosent
I motsetning til de nevnte, tyske premiummerkene, har Volvo bestemt seg for å tilby kapasitetsgaranti. Denne har både lang varighet (8 år) og god kjørelengde (160 000 km). Dessverre tør Volvo kun å garantere 55 prosent kapasitet.
Slik leser du tabellen
Oppgitt varighet og kjørelengde gjelder for både batteri- og kapasitetsgarantiene for de merkene som tilbyr begge deler. For de andre merkene gjelder tallene kun for batterigarantien. Du finner mer informasjon i den utdypende tabellen.
Under tabellen finner du en rekke underkapitler som blant annet forklarer hvorfor batteri- og kapasitetsgarantier er viktig for deg som ladehybrid-eier. Underkapitlene gir deg også grundige forklaringer av batterigarantier, kapasitetsgarantier og poengsystemer.
* BMW praktiserer ulike garantivilkår for ulike modeller.
Her finner du en større og utdypende tabell
Les om hvorfor batteri- og kapasitetsgarantier er viktige for deg.
1. Hvorfor er batteri- og kapasitetsgarantier viktige?
1. Hvorfor er batteri- og kapasitetsgarantier viktige?
En ladbar hybridbil – også kalt ladehybrid og plug in-hybrid – er en mellomting mellom en elbil og en hybridbil. De første kilometerne sørger batteriet for fremdriften, og dermed kan nærmiljøet glede seg over ren elektrisk drift uten eksos-utslipp. Når batteriet er tomt, kobler forbrenningsmotoren inn, og ladehybriden blir i praksis en hybridbil. Rekkeviddeangst er med andre ord ikke noen problemstilling.
Ikke nødvendigvis miljøvennlig
Genialt? Ja, den ladbare hybriden fremstår som et godt kompromiss. Når det er sagt, så må det understrekes at en ladbar hybrid ikke nødvendigvis er et spesielt miljøvennlig kjøretøy, verken når det kommer til lokalt miljø (luftforurensing), eller globalt miljø (CO2-utslipp). Tunge batterier gir mye ekstra vekt, noe som betyr økt forbruk og økte utslipp når bilen benytter forbrenningsmotoren. En ladehybrid er med andre ord først og fremst miljøvennlig når den kjøres elektrisk – noe som forutsetter relativt korte kjøreturer, og at eieren husker (og orker) å lade batteriet.
30–60 km rekkevidde. I teorien.
Dagens ladehybrider er utrustet med batterier som på papiret gir mellom 30 og 60 kilometer elektrisk rekkevidde. Disse tallene er imidlertid i beste fall veiledende. I praksis vil batterirekkevidden normalt være betydelig lavere, ikke minst i vinterhalvåret. Det betyr at mange ladehybrider – selv når de er helt nye – har en meget begrenset batterirekkevidde før forbrenningsmotoren må ta over.
Batterikapasiteten vil reduseres
I tillegg vet vi at alle batterier før eller siden vil miste kapasitet, noe som betyr at batterirekkevidden vil reduseres ytterligere. Hvis den elektriske rekkevidden skulle reduseres dramatisk, vil en ladbar hybrid i praksis bli en unødvendig tung hybridbil. Dermed vil den være lite attraktiv både for eieren og alle andre. Det betyr risiko for dårlig annenhåndsverdi.
På denne bakgrunn er det verdifullt for deg om du tilbys en garanti som sikrer deg mot en dramatisk reduksjon av den elektriske rekkevidden.
Batterigaranti og kapasitetsgaranti
Forbrukerrådet har derfor sett nærmere på de to batterirelaterte garantiene som tilbys i det norske ladehybrid-markedet: batterigaranti og kapasitetsgaranti. Batterigarantien sikrer deg mot utgifter hvis det skulle oppstå feil på batteriet, mens kapasitetsgarantien sikrer deg at batteriet har en viss kapasitet et gitt antall år frem i tid. Kapasiteten er normalt oppgitt i prosent av kapasiteten batteriet hadde da bilen var ny. Les mer om batterigarantier her, og om kapasitetsgarantier her.
I tillegg til at vi har undersøkt hvor gode batteri- og kapasitetsgarantier de ulike merkene tilbyr, har vi undersøkt hvilke merker som krever at du følger serviceprogrammet for at garantiene skal være gyldige.
To tabeller
For å kunne rangere merkene, har vi utviklet et poengsystem. Over finner du en forenklet tabell som viser hvor mange poeng de ulike merkene tildeles. I tillegg har vi laget en utdypende tabell. I den utdypende tabellen finner du blant annet informasjon om når dagens garantier ble innført, og hvilke garantier som var gjeldende tidligere. Dette er interessant for deg som allerede eier en ladehybrid eller planlegger å kjøpe en brukt utgave.
I likhet med alle andre biler, leveres også ladehybrider med nybilgaranti, lakkgaranti, gjennomrustingsgaranti og gratis veihjelp. Disse garantiene er ikke tema denne gangen, men er grundig omtalt i Den store bilgarantiguiden, der Kia, Alfa Romeo og Fiat for tiden innehar pallplasseringene.
2. Gjennomgang av samtlige merker og modeller
2.Gjennomgang av samtlige merker og modeller
Hyundai tar gull, mens Mitsubishi, Volkswagen og BMW deler sølvmedaljen. BMWs sølvmedalje gjelder imidlertid kun merkets i-modeller – de seks andre BMW-modellene har betydelig dårligere garantier. Volvo tilbyr kapasitetsgaranti, men lover kun 55 prosent kapasitet etter åtte år.
Lurer du på hvordan poengene er tildelt? Svaret finner du her.
1. Hyundai: 44,3 poeng (nykommer)
Hyundais batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og hele 200 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Hyundai knytter ikke servicekrav til garantiene. Ingen andre merker tilbyr 200 000 km kjørelengde, og Hyundai vinner derfor vår kåring. Hyundai har for tiden én ladbar hybridbil på paletten: Ioniq plug-in. Dagens garantier gjelder alle Ioniq plug-in som er solgt via den norske importøren. Hyundais generelle nybilgaranti varer i fem år og Hyundai er alene om å utmerke seg med fri kjørelengde.
2. BMW*: 41,7 poeng (opp fra 32,4 poeng)
BMW opererer med to ulike garantiregimer. BMW i3 REX (to utgaver) og sportsbilen i8 har batterigaranti- og kapasitetsgaranti som gjelder 8 år og respektable 160 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Dagens garantier gjelder for i3 REX, i3 S REX og i8 som er solgt via den norske importøren. Utgåtte i3 60ah REX ble solgt med 70 %/8år/100 000 km. De andre BMW-ladehybridene (225xe, 330e, 530e, X5 40e, 740e xDrive) mangler kapasitetsgaranti og har i tillegg en svært svak batterigaranti. Dermed havner de nesten helt nederst i vår rangering sammen med Mercedes-Benz, Toyota og søstermerket Mini. BMW har for øvrig nybilgaranti på 5 år og hele 200 000 km.
2. Mitsubishi: 41,7 poeng (opp fra 36,2 poeng)
Mitsubishis batteri- og kapasitetsgarantier gjelder 8 år og respektable 160 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Mitsubishi knytter ikke lenger noe servicekrav til garantiene. Mitsubishi har for tiden én ladehybrid på paletten: Outlander PHEV. Dagens garantier gjelder utgaver av Outlander PHEV som er solgt via den norske importøren fra og med «modellår 2016». Før «modellår 2016» hadde Outlander PHEV ingen kapasitetsgaranti. I tillegg var batterigarantien i praksis verdiløs, da den kun hadde samme varighet som merkets nybilgaranti (5 år/100 000 km).
2. Volkswagen: 41,7 poeng (uendret)
Volkswagens batteri- og kapasitetsgarantier gjelder 8 år og respektable 160 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Volkswagen knytter ikke noe servicekrav til garantiene. Merket har for tiden to ladehybrider på paletten: Golf GTE og Passat GTE. Dagens garantier gjelder utgaver av de to modellene som er solgt via den norske importøren. Volkswagen har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
5. Volvo: 26,2 poeng (uendret)
Volvos batteri- og kapasitetsgarantier gjelder 8 år og respektable 160 000 km. Den garanterte kapasiteten er imidlertid kun 55 %. Volvo knytter også servicekrav til garantiene. Volvo har for tiden hele fem ladehybrider på paletten: V60 Twin Engine, S90 T8, V90 T8, XC60 T8 og XC90 T8. Legg merke til at førstnevnte er én av kun to diesel-ladehybrider i det norske markedet (den andre er Audi Q7 e-tron). Dagens garantier gjelder alle utgavene av de fem modellene som er solgt via den norske importøren. Volvo har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
6. Audi: 8,5 poeng (uendret)
Audi gir ikke kapasitetsgaranti. Merkets batterigaranti gjelder 8 år og respektable 160 000 km. Audi henter poeng fordi merket ikke forutsetter at serviceprogrammet følges for at garantien skal være gyldig. Audi har for tiden to ladehybrider på paletten: A3 e-tron og Q7 e-tron. Legg merke til at sistnevnte er én av kun to diesel-ladehybrider i det norske markedet (den andre er Volvo V60 Twin Engine). Dagens garanti gjelder alle utgaver av de to modellene som er solgt via den norske importøren. Audi har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
7. Kia: 4,7 poeng (uendret)
Kia gir ikke kapasitetsgaranti. Merkets batterigaranti gjelder 7 år og respektable 150 000 km. Kia knytter servicekrav til garantiene. Kia har for tiden tre ladehybrider på paletten: Niro PHEV, Optima PHEV og stasjonsvognen Optima SW PHEV. Dagens garanti gjelder alle utgaver av de tre modellene som er solgt via den norske importøren. Kia har for øvrig Norges beste nybilgaranti (7 år/150 000 km).
8. Porsche: 2,1 poeng (uendret)
Porsche gir ikke kapasitetsgaranti. Merkets batterigaranti gjelder kun 6 år og moderate 120 000 km. Porsche knytter servicekrav til garantiene. Porsche har for tiden to ladehybrider på paletten: Panamera 4 E-Hybrid og Panamera Turbo S E-Hybrid (Cayenne S E-Hybrid er utgått). Dagens garanti gjelder alle utgavene av de tre modellene som er solgt via den norske importøren. Porsche har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
8. BMW*: 2,1 poeng (opp fra 1,6 poeng)
BMW opererer med to ulike garantiregimer. 225xe, 330e, 530e, X5 40e, 740e og 740Le x-Drive har ikke kapasitetsgaranti. Disse modellenes batterigaranti gjelder kun 6 år og bare 100 000 km. BMW knytter ikke servicekrav til garantiene. Dagens garanti gjelder for alle utgavene av de seks modellene som er solgt via den norske importøren. BMWs i-modeller er langt bedre garantert og havner på delt andreplass. BMW har for øvrig nybilgaranti på 5 år og hele 200 000 km.
8. Mini: 2,1 poeng (nykommer)
Mini gir ikke kapasitetsgaranti. Merkets batterigaranti gjelder kun 6 år og bare 100 000 km. Mini knytter ikke servicekrav til garantiene. Mini har for tiden én ladehybrid på paletten: Countryman Plug-In Hybrid. Dagens garanti gjelder for alle utgavene av Countryman som er solgt via den norske importøren. Mini har for øvrig nybilgaranti på 5 år og hele 200 000 km.
11. Toyota: 2,0 poeng (nykommer)
Toyota gir ikke kapasitetsgaranti. Merkets batterigaranti gjelder kun 5 år og 200 000 km. Toyota knytter ikke servicekrav til garantiene. Toyota har for tiden én ladehybrid på paletten: Prius Plug-in. Dagens garanti gjelder for alle utgavene av Prius Plug-in som er solgt via den norske importøren. Toyota har for øvrig nybilgaranti på 5 år og hele 200 000 km.
12. Mercedes-Benz: 1,6 poeng (uendret)
Mercedes-Benz gir ikke kapasitetsgaranti. Merkets batterigaranti gjelder kun 6 år og bare 100 000 km. Mercedes-Benz har for tiden fem ladehybrider på paletten: C350e, 350Te, GLC350e, GL500e, S500e. Dagens garanti gjelder for alle utgavene av de fem modellene som er solgt via den norske importøren. Mercedes-Benz har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).
3. Batterigaranti: Forklaring
3. Batterigaranti: Forklaring
En batterigaranti sikrer deg mot utgifter dersom det oppstår feil på batteriet.
Uansett hvilken biltype du kjøper, vil feil på bilens batteri være omfattet av nybilgarantien. Det store flertallet av bilmerker som selges i Norge, følges av 5 år/100 000 km nybilgaranti. I tillegg vil batteriet være dekket av din lovfestede reklamasjonsrett i 5 år. En egen batterigaranti som sikrer deg mot feil på batteriet, vil derfor først gi deg merverdi når den gir deg noe mer enn nybilgarantien i tid eller kjørelengde. Forbrukerrådet har derfor kun valgt å gi poeng til batterigarantier som gir deg dekning utover 5 år og/eller 100 000 km. Les mer om poenggivningen her.
Serviceprogram
I Forbrukerrådets store bilgarantiguide vil du se at ingen bilimportører krever at du må følge service-/vedlikeholdsprogrammet for at nybilgarantien skal være gyldig. Når det kommer til batterigarantien derimot, forutsetter Kia, Mercedes-Benz, Porsche og Volvo at serviceprogrammet følges. Et slikt servicekrav har imidlertid begrenset relevans – fordi det ikke er absolutt. Forbrukerrådets undersøkelser har nemlig avdekket at bransjestandard tilsier at du uansett vil få innvilget et garantikrav hvis importør ikke kan påvise årsakssammenheng mellom manglende service og feilen som har oppstått.
Utløser poeng
Selv om det i praksis viser seg at det har liten betydning om importør praktiserer servicekrav eller ikke, har Forbrukerrådet valgt å gi poeng til bilmerkene som ikke har knyttet et servicekrav til sin batterigaranti. Dette fordi vi anser fravær av en slik betingelse som forbrukervennlig, klargjørende og konfliktdempende.
Risikabelt å hoppe over service
Når det er sagt, er det viktig å være klar over at du tar risiko ved å hoppe over service. Samtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom en oppstått feil og manglende service.
Vær klar over at du selv kan velge hvilket verksted du ønsker å bruke til service. I henhold til EU-lovgivning er det ikke tillatt å knytte garantien til betingelser om bruk av merkeverksted.
Beste batterigaranti: 8 år/200 000 km (Hyundai)
Dårligste batterigaranti: 5 år/200 000 km (Toyota).
Hva er egentlig en kapasitetsgaranti? Les vår forklaring her.
4. Kapasitetsgaranti: Forklaring
4. Kapasitetsgaranti: Forklaring
En kapasitetsgaranti garanterer deg mot dramatisk svekkelse av batterikapasitet og dermed også elektrisk rekkevidde.
Batteriet er en særdeles viktig komponent i en ladbar hybridbil, fordi det i praksis er den elektriske rekkevidden som skiller en ladehybrid fra en vanlig hybridbil. Derfor vil gjenværende batterikapasitet kunne ha svært stor betydning for en ladehybrids bruksverdi og dermed også annenhåndsverdi.
Alle batterier vil over tid tape kapasitet. En kapasitetsgaranti beskytter deg imidlertid mot risikoen for at kapasiteten skal falle dramatisk. Dette ved at importøren garanterer at batteriet i en viss periode skal inneha en gitt kapasitet. Den garanterte, gjenværende kapasiteten er normalt oppgitt i prosent av kapasiteten batteriet hadde da bilen var ny.
Kun fire merker tilbyr kapasitetsgaranti
Forbrukerrådets undersøkelse viser at kun fem av elleve merker har valgt å tilby en kapasitetsgaranti. Hyundai, BMW, Mitsubishi og Volkswagen har valgt å legge seg på 70 % garantert kapasitet, mens Volvo kun tilbyr 55 %. Kapasiteten loves i 8 år. Vær oppmerksom på at kapasitetsgarantien i likhet med nybilgarantien og batterigarantien alltid har en kjørelengdebegrensning, i praksis mellom 100 000 og 160 000 km. Når den aktuelle kjørelengden overskrides, vil kapasitetsgarantien oppheves – uavhengig av hvor mange år den i utgangspunktet gjelder.
Verdifull garanti
Fordi en nybilgaranti ikke inneholder lovnader om batterikapasitet, vil en kapasitetsgaranti – i motsetning til en batterigaranti – gi deg merverdi fra år én. Dette reflekteres i Forbrukerrådets poenggivning. Les mer om poenggivningen her.
Serviceprogram
I Forbrukerrådets store bilgarantiguide vil du se at ingen bilimportører krever at du må følge service-/vedlikeholdsprogrammet for at nybilgarantien skal være gyldig. Når det kommer til kapasitetsgarantien derimot, forutsetter Volvo at serviceprogrammet følges. Et slikt servicekrav har imidlertid begrenset relevans fordi det ikke er absolutt. Forbrukerrådets undersøkelser har nemlig avdekket at bransjestandard tilsier at du uansett vil få innvilget et garantikrav hvis importør ikke kan påvise årsakssammenheng mellom manglende service og feilen som har oppstått.
Utløser poeng
Selv om det i praksis viser seg at det har liten betydning om importør praktiserer servicekrav eller ikke, har Forbrukerrådet valgt å gi poeng til Hyundai, BMW, Mitsubishi og Volkswagen, som ikke har knyttet et servicekrav til sin kapasitetsgaranti. Dette fordi vi anser fravær av en slik betingelse som forbrukervennlig, klargjørende og konfliktdempende.
Risikabelt å hoppe over service
Når det er sagt, er det viktig å være klar over at du tar risiko ved å hoppe over service. Samtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom svekket kapasitet og manglende service.
Vær klar over at du selv kan velge hvilket verksted du ønsker å bruke til service. I henhold til EU-lovgivning er det ikke tillatt å knytte garantien til betingelser om bruk av merkeverksted.
Beste kapasitetsgaranti: 70 %/8 år/200 000 km (Hyundai)
Dårligste kapasitetsgaranti: Ingen kapasitetsgaranti (Audi, 6 BMW-modeller, Kia, Mercedes-Benz, Mini, Porsche, Toyota)
5. Poengsystemet: Forklaring
5. Poengsystemet: Forklaring
For å kunne rangere merkene, har Forbrukerrådet utviklet et poengsystem. Poengsystemet er progressivt.
Batterigaranti
Da feil på batteriet allerede er dekket av nybilgarantien, som normalt gjelder 5 år/100 000 km, gir vi utelukkende poeng for batterigarantier som strekker seg utover dette.
Varighet
Jo lengre varighet, jo bedre for deg. Vi må også anta at risikoen for feil vil øke med bilens alder. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:
- År 6: 1,6 poeng
- År 7: 1,7 poeng
- År 8: 1,8 poeng
Dermed gir 6 år batterigaranti 1,6 poeng, 7 år gir 3,3 poeng og 8 år gir 5,1 poeng
Høyeste oppnådde poengsum: 5,1 poeng (8 år, seks merker)
Kjørelengde
Jo lengre kjørelengde, jo bedre for deg. Samtidig vil relevansen av økt kjørelengde øke med garantiens varighet i år. Har man en garanti som kun varer i 3 år, vil eksempelvis en økning i kjørelengde fra 100 000 til 200 000 km normalt gi begrenset merverdi. Har man en garanti som varer i 8 år derimot, vil en dobling i kjørelengde for mange kunne være svært verdifull. Vi har derfor valgt å knytte kjørelengde til varighet. Dette har vi gjort på følgende måte:
Kjørelengde (antall km utover 100 000) ganger varighet (antall år), delt på 250 000.
Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 4,8 poeng (tilsvarer 250 000 km/150 000 km utover 100 000 km).
Høyeste oppnådde poengsum: 3,2 poeng (200 000 km, Hyundai)
Servicekrav
De fleste importørene knytter et servicekrav til sin batterigaranti. Vi ønsker å belønne importørene som ikke stiller slike krav.
Vi gir 0,5 poeng per år utover 5 år det ikke stilles krav om service.
Vi gir altså kun poeng for år 6, 7 og 8. Begrunnelsen finner du i kapittelet om batterigarantier.
Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 1,5 poeng
Høyeste oppnådde poengsum: 1,5 poeng (8 år, 3 år utover 5 år, Audi, BMW, Hyundai, Mitsubishi, Volkswagen).
Kapasitetsgaranti
En nybilgaranti inneholder ingen garanti for batterikapasitet. Derfor er en kapasitetsgaranti verdifull fra år 1, noe som reflekteres i poenggivningen.
Kapasitet
Jo høyere kapasitet som garanteres, jo bedre for deg. Vi ønsker derfor å gi en tydelig belønning til importørene som strekker seg aller lengst. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:
- 50–60 % – 0,5 poeng per prosentpoeng
- 61–70 % – 0,75 poeng per prosentpoeng
- 71 % og mer – 1 poeng per prosentpoeng
Høyeste oppnådde poengsum: 12,5 poeng (70 %, 3 BMW-modeller, Hyundai, Mitsubishi, Volkswagen)
Varighet
Jo lengre varighet, jo bedre for deg. Vi må anta at risikoen for redusert kapasitet vil stige med bilens alder. Vi har derfor valgt å gjøre poengtildelingen progressiv:
- År 1: 1,1 poeng
- År 2: 1,2 poeng
- År 3: 1,3 poeng
- År 4: 1,4 poeng
- År 5: 1,5 poeng
- År 6: 1,6 poeng
- År 7: 1,7 poeng
- År 8: 1,8 poeng
Dermed vil 1 år gi 1,1 poeng, 2 år gi 2,3 poeng, 3 år gi 3,6 poeng osv.
Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 11,6 poeng
Høyeste oppnådde poengsum: 11,6 poeng (8 år, fem merker)
Kjørelengde
Jo lengre kjørelengde, jo bedre for deg. Samtidig vil relevansen av økt kjørelengde øke med garantiens varighet i år. Har man en garanti som kun varer i 3 år, vil eksempelvis en økning i kjørelengde fra 100 000 til 200 000 km normalt gi begrenset merverdi. Har man en garanti som varer i 8 år derimot, vil en dobling i kjørelengde for mange kunne være svært verdifull. Vi har derfor valgt å knytte kjørelengde til varighet på følgende måte:
Kjørelengde (antall km) ganger varighet (antall år) delt på 250 000.
Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 9,6 poeng (tilsvarer 300 000 km)
Høyeste oppnådde poengsum: 6,4 poeng (200 000 km, Hyundai)
Servicekrav
De fleste importørene knytter et servicekrav til sin kapasitetsgaranti. Vi ønsker å belønne importørene som ikke stiller slike krav.
Vi gir 0,5 poeng per år det ikke stilles krav om service.
Maksimal oppnåelig poengsum ved 8 år: 4,0 poeng
Høyeste oppnådde poengsum: 4,0 poeng (8 år, Hyundai, BMW, Mitsubishi, Volkswagen).
Les om Forbrukerrådets mål med ladehybrid-garantiguiden her.
6. Forbrukerrådets mål med ladehybrid-garantiguiden
6. Forbrukerrådets mål med ladehybrid-garantiguiden
Målet med Forbrukerrådets undersøkelse av ladehybrid-garantier er først og fremst å bistå norske forbrukere. I tillegg ønsker vi å påvirke bransjen, samt å dempe konfliktnivået.
Undersøkelsene av elbil-, ladehybrid- og hybridgarantier er videreføringer av Forbrukerrådets store bilgarantiguide. Gjennom våre bilgarantiundersøkelser de siste årene (2011, 2013, 2015, 2016, 2018) har vi kartlagt hvilke garantibetingelser som gjelder hos de ulike bilmerkene ved å spørre de norske importørene. Disse betingelsene er samlet, systematisert og brukt til å utarbeide tabeller og rangeringer. Tabellene er ment som verktøy for norske forbrukere.
Stadig bedre vilkår
Vår erfaring er at våre bilgarantiguider har blitt nyttige verktøy som brukes aktivt. I tillegg har det vist seg at arbeidet med disse guidene i høyeste grad har påvirket bransjen i positiv retning. Vilkårene har blitt bedre for hver gang Forbrukerrådet har innhentet nye data, og vi kjenner til at flere importører har brukt Forbrukerrådets bilgarantiguide som argument når de har arbeidet for å påvirke bilfabrikkene til å forbedre garantivilkårene.
I tillegg opplever vi at vårt arbeid med bilgarantier har bidratt til å høyne kunnskapsnivået på begge sider av bordet, noe som bidrar til å forhindre unødvendige konflikter, og dermed også generelt demper konfliktnivået.
De nye garantiguidene har allerede gitt resultater
Målsettingen med de batterirelaterte garantiguidene (elbil, ladehybrid, hybrid) er den samme som for bilgarantiguiden. Vi håper vårt fokus på garantier vil gi norske forbrukere et bedre beslutningsgrunnlag når elbiler, ladbare hybridbiler og hybridbiler skal velges. Vi håper også at disse guidene skal påvirke bransjen til å forbedre sine garantier ytterligere. Allerede i arbeidet med første generasjon av guidene så vi eksempler på dette, ved at Citroën og Peugeot bestemte seg for å innføre kapasitetsgaranti på sine elbiler. I år har vi sett at Suzuki som første merke har innført kapasitetsgaranti for sine hybridbiler. BMW, Hyundai og Mitsubishi er også blant merkene som nå har forbedret sine garantivilkår. Vi håper våre batteriguider vil motivere enda flere importører til å forbedre sine vilkår og betingelser.
I tillegg håper vi at høynet kunnskapsnivå skal bidra til å dempe konfliktnivået på disse områdene.
7. Fakta om ladehybrid-garantiguiden
7. Fakta om ladehybrid-garantiguiden
Forbrukerrådets hybrid-garantiguide er en oppfølger til bilgarantiguidene vi har gjennomført i 2011, 2013, 2015, 2016 og 2018.
Første generasjon av hybridbil-garantiguiden ble publisert i 2017. Vi tok den gangen for oss samtlige hybridmodeller som ble markedsført i Norge, og så nærmere på hvilke batteri-relaterte garantier de ulike importørene tilbød. Guiden hadde selskap av tilsvarende guider for elbiler og hybridbiler. I år er guiden oppdatert med nye merker og vilkår.
Informasjonen er innhentet ved at Forbrukerrådet har sendt de aktuelle bilimportørene spørsmål per e-post. Respondentene er gjort tydelig oppmerksomme på viktigheten av at svarene er korrekte og forankret i egen organisasjon. Respondentene er også gjort tydelig oppmerksomme på at svarene vil bli publisert av Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet anser derfor svarene som forpliktende, uavhengig av hvilken garanti-informasjon importørene måtte oppgi på nettsteder, i garantihåndbøker og lignende.
Les også om Forbrukerrådets mål med ladehybrid-garantiguiden.

Jogrim Aabakken
Evaluering og læring
Garanti vs reklamasjon
Garanti
En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang.
En batterigaranti skal sikre deg mot feil på batteriet, mens en kapasitetsgaranti skal sikre deg en viss batterikapasitet.
Forutsetningen for at garantiene kommer til anvendelse, er at feilen/den svekkede kapasiteten skyldes produksjonsfeil eller materialsvikt, med andre ord at ansvaret for feilen ligger hos produsent.
Reklamasjon
Reklamasjonsretten er dine lovbestemte klagerettigheter. Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven, gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC og bil.
Husk at din reklamasjonsrett gjelder uavhengig av garantien. Det betyr at du alltid kan reklamere, selv om selger skulle avvise ditt garantikrav.