Risikosport uten tilstandsrapport

Publisert 12. september, 2012
Boligklagene doblet: - Bolig er vår største investering i livet. En slik investering bør ha et bedre forbrukervern enn det vi har i dag.

Hun kommenterer tallene fra den ferske forbrukerstatistikken, der henvendelser om bolig er mer enn doblet på to år.

Godt over 3000 forbrukere søkte første halvår til Forbrukerrådet med spørsmål om kjøp og salg av bolig.
1358 av dem tok kontakt med spørsmål om kjøp og salg av bruktbolig – det er nesten en firedobling på to år.

– Urettferdig

Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet etterlyser en obligatorisk tilstandsrapport og et boligens servicehefte:

– Det er ekstra kjedelig å oppdage at man har kjøpt en bolig med skjulte feil og mangler. Og mange erfarer at dagens boligsalgsrapporter er mangelfulle.

– Dagens system fører til større urettferdighet, fordi en bolig hvor man ikke kjenner tilstanden får samme pristakst som en bolig i god stand, sier Randi Flesland.

– 7 av 10 nye boliger selges med feil og mangler. 50 prosent av feilene på nye boliger oppdages etter seks år. Eierskifteforsikringsselskapene opplyser at det oppstår tvist mellom selger og kjøper i innpå 25 prosent av alle bruktboligsalg.
– Samtidig beretter forbrukerne om en utrygg bolighandel, forteller Flesland.

– En stor belastning

– Disse sakene er en stor belastning både for boligkjøperen og rettssystemet, mener Randi Flesland.

Forbrukerrådet har i flere år jobbet for at boligtilstandsrapporter, som beskriver hva slags tilstand boligen du kjøper er i, skal være standard dokumentasjon ved bolighandel.

 

Abonner på vårt nyhetsvarsel