Dine flyrettigheter i Norwegian-streiken

Publisert 27. februar, 2015
Det er pilotstreik i flyselskapet Norwegian. Forbrukerrådet gir deg oversikten over dine rettigheter som flypassasjer.

Du har rett til å bli tatt hånd om

– Passasjerene kan enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ transport så raskt som mulig, eller en annen gang om de ønsker det, hvis flyavgangen blir forsinket over fem timer, eller kansellert som følge av streiken, sier direktør i forbrukerservice Ingeborg Flønes.

– Hvis du fortsatt ønsker å fly, kan du kreve å få billett på en annen flyvning så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt. Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte, så kjører du business har du rett på samme standarden. Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen sju dager, sier Flønes.

Norwegian-fly på en flyplass. Foto.

Foto: Colourbox.com

– Passasjerene har krav på mat og drikke, eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer, eller avgangen blir kansellert. På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer avhengig av reisens lengde. Du har også rett til å få dekket utgifter til to telefonsamtaler, men det er mer kuriosa i dagens mobiltelefonsamfunn, legger hun til.

Bruk flyrettighetskalkulatoren

– Flyrettighetene er kompliserte å forholde seg til. Du skal få vite hva du kan kreve av flyselskapet, men mens du venter på informasjonen, kan du laste ned vår flyrettighetskalkulator på forbrukerrådet.no, sier direktøren.

Flyrettighetskalkulatoren kan lastes ned på din smarttelefon. Tast inn årsaken til hvorfor flyet er forsinket, eller innstilt, og flyplassen du drar fra og kommer til, og vips vet du hva du kan kreve.

Møt opp

– En streik kan fort bli avblåst. Har du ikke fått beskjed om at flyet ditt er innstilt, anbefaler vi deg å møte opp på flyplassen som vanlig, avslutter direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Klag til Transportklagenemnda

Får du ikke det du har krav på, må du klage til flyselskapet. Fører ikke din klage fram, må du klage der forsinkelsen eller kanselleringen skjedde. Har hendelsen skjedd i Norge, går du til Transportklagenemnda. Strander du på en flyplass i Europa, må klagen i utgangspunktet behandles der. Du får mer informasjon om hvor du skal henvende deg hos Forbruker Europa som hjelper deg når du har kjøpt en vare eller tjeneste i EØS-området.

Reiser du i Norge, finner du informasjon om flyreisen din på avinor.no, eller sjekk ut flyplassens hjemmeside.

 

Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 996 46 617
martin.halsos@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel