Dine rettigheter når flyet står på grunn av streik

Publisert 14. oktober, 2014
Vi gir deg oversikten over dine rettigheter som passasjer når flyet står som følge av streik.

Det er sikkelig irriterende å få reisen ødelagt på grunn av forsinkelser og innstillinger, men du har gode rettigheter:

  • Blir flyet innstilt, eller kansellert, kan passasjerene enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ reise så snart som mulig. Blir flyet forsinket har de rett på å bli tatt vare på. Ved de fleste innlandsreiser vil du for eksempel få en matbit etter to timer.
  • Hvis flyavgangen blir forsinket med over fem timer, kan du også få pengene tilbake for den resterende turen, eller hele reisen hvis den ikke lenger har en mening.
Sjekk dine rettigheter på 1-2-3

 

– Hvis du ønsker å ombooke, kan du kreve å få billett på en annen flygning så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt. Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte, så kjører du business, har du rett på samme standarden. Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen sju dager, sier Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes.

– Passasjerene har krav på mat og drikke eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller hvis avgangen blir kansellert. På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer, avhengig av reisens lengde. Du har også rett til å få dekket utgifter til to telefonsamtaler, men det er mer som kuriosa å regne i dagens mobiltelefonsamfunn, legger hun til.

Møt opp

– En streik kan fort bli avblåst. Har du ikke fått beskjed om at flyet ditt er innstilt, anbefaler vi deg å møte opp på flyplassen som vanlig, sier direktøren.

Klag til Transportklagenemnda

Får du ikke det du har krav på, må du klage til flyselskapet. Fører ikke din klage fram, må du klage der forsinkelsen eller kanselleringen skjedde. Har hendelsen skjedd i Norge, går du til Transportklagenemnda.

Strander du på en flyplass i Europa, må klagen i utgangspunktet behandles der. Du får mer informasjon om hvor du skal henvende deg hos Forbruker Europa, som hjelper deg når du har kjøpt en vare eller tjeneste i EØS-området.

Reiser du i Norge, finner du informasjon om flyreisen din på avinor.no eller på flyplassens hjemmeside.

Sjekk dine rettigheter på 1-2-3
Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 996 46 617
martin.halsos@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel