Finansselgerne fortsatt uten tillit

Publisert 7. desember, 2012

For tredje året på rad har forbrukerne større tillit til bruktbilselgere enn til investeringsrådgivere.

Markeder med og uten tillit

Rapporten etter undersøkelsen i 51 markeder i 29 land blir offentliggjort over hele Europa i dag. Myndighetene i EU og Norge har sammen med forbrukerorganisasjonene fått kartlagt erfaringer med og tilliten til de fleste forbrukermarkeder i Europa.

Selgerne av finansprodukter, såkalte spareprodukter og fond, havner helt på bunnen både i EU og i Norge. Derimot scorer vanlige banktjenester og boliglån bra på oversikten. Eiendomsmeglerne har denne gangen så vidt større tillit enn bruktbilselgere – og stiger ett hakk opp fra bunnen.

Håndverkerne kommer også langt ned på lista: Norge rangeres her relativt svakt sammenliknet med andre land.

Polet og flyreiser topper

IKT-tjenester (fasttelefoni, mobiltelefoni og internett-tjenester) kommer også langt ned. Dette er et område med etter hvert kompliserte produktpakker og prisstrukturer.

Konsumentene i Europa har størst tillit til de som selger personlig pleie, kulturarrangement, sportsarrangement og feriereiser. I Norge topper flyreiser, kulturarrangement, Vinmonopolet, bensinhandlerne og de som selger bøker, magasiner og aviser.

Verstinglisten

Bestinglisten

51  Investeringer 1  Flyreiser
50  Frukt og grønt 2  Kulturarrangement
49  Internettjenester 3  Alkoholholdige drikker
48  Bruktbilhandel 4  Drivstoff
47  Eiendomsmegling 5  Bøker, magasiner og aviser

– Nådeløse forbrukere 

– Forbrukerne kan være nådeløse. Når de har opplevd at selgere av investeringsprodukter bare har hatt fokus på egen inntjening, så tar det tid å vinne tilbake tillit, påpeker Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland.

– Men hvor lenge tåler denne bransjen å ha lavere score enn bruktbilselgere? Det er et problem for bransjen at den forstås som dysfunksjonell av forbrukerne.

– Den vurderingen vi ser av finansmarkedet bør andre næringer lære av. Dersom selskap havarerer på etiske problemstillinger, så vender forbrukerne hele bransjen ryggen, sier Randi Flesland.

EU-undersøkelsen

Måler forbrukererfaring og opplevelse av 51 delmarkeder (21 varemarkeder, 30 tjenestemarkeder). Ca. 26.000 spurte i 27 + 2 stater, basert på nylig gjennomførte kjøp i opptil 6 delmarkeder per respondent.

 

 

Abonner på vårt nyhetsvarsel