For vanskelig å få tak i fastlegen

Publisert 13. mai, 2014
Mens en av fem kommuner tilbyr deg å bestille time hos fastlegen elektronisk, må mange av oss godta lange minutter med telefonkø og ventemusikk. – Forskjellsbehandling som ikke hører hjemme i vår digitale tid, mener Forbrukerrådet.

Av 76 norske kommuner som Forbrukerrådet har sjekket, tilbyr bare en av fem oss å bestille fastlegetime elektronisk.

– Altfor mange av oss må ringe når de trenger en legetime. Det burde være unødvendig i vår digitale tid. Det er urimelig at det skal være mer tidkrevende å få tak i en så viktig tjeneste fordi du tilfeldigvis bor i en kommune som ikke tar dette på alvor, sier Anne Haabeth Rygg, Forbrukerrådets fagdirektør for offentlige tjenester.

Ikke likt for alle

Ved inngangen til 2013 trådte forskrift for fastlegeordningen i kommuner i kraft. Forskriften slår fast at det skal være mulig å bestille time elektronisk (jfr. forskrift om fastlegeordningen i kommunen § 21). Forbrukerrådet mener at alle kommuner må sikre at legene de har avtaler med, tilbyr sine pasienter å bestille legetime elektronisk.

– Det er kommunenes ansvar å sørge for at vi får enkel tilgang på helsetjenester. Likevel virker det som om det er opp til det enkelte legekontoret om de tilbyr elektronisk timebestilling, sier Rygg.

Hun understreker at kravet om at alle kommuner skulle tilby dette, kom for over et år siden.

– I vår digitale tid må folk kunne bestille time hos fastlegen elektronisk. Dessverre ser vi at denne muligheten bare kommer en del av befolkningen til gode i dag, sier hun.

Lei av opptattsignalet

«Du står fortsatt i kø,» er den velkjente beskjeden svært mange av oss får når vi ringer legekontoret. Samtidig bytter over 70 prosent av Norges innbyggere fastlege på nett.

– Nettopp derfor er det viktig at også øvrig kommunikasjon med fastlegene er enkel for pasientene. Dessverre er det fortsatt langt fra like enkelt for alle, sier Rygg.

Samtidig som det offentlige har sine nettsteder med helseinformasjon, finnes det en underskog av private tjenester, for eksempel www.minhelse.no, www.min-lege.no, www.fastleger.no og www.besoklegen.no, som tilbyr fastleger løsninger for elektronisk timebestilling. En del benytter disse i dag.

– Det kan virke forvirrende at vi må gjennom så mange ulike nettsteder. Pasienter skal ikke behøve å bruke lang tid på å søke frem en nettside for å bestille legetime. Som oftest har vi heller ikke tid til det, sier Rygg.

Forbrukerrådet krever:

  • Alle fastleger må tilby elektronisk timebestilling.
  • Kommunene må sikre at leger de har avtale med, tilbyr elektronisk timebestilling.
  • Kommunens nettsted må informere bedre om muligheter for elektronisk timebestilling.

Følgende kommuner ble testet i Forbrukerrådets undersøkelse:

Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Kristiansund, Harstad, Drammen, Ålesund, Molde, Fredrikstad, Alta, Haugesund, Lillehammer, Hamar, Tromsø, Sarpsborg, Halden, Moss, Askim, Asker, Bærum, Rygge, Råde, Ski, Ås, Nesodden, Sørum, Fet, Rælingen, Lørenskog, Ringsaker, Stange, Elverum, Åsnes, Trysil, Alvdal, Os i Hordaland, Dovre, Gjøvik, Jevnaker, Sel, Flå, Hole, Larvik, Sandefjord, Andebu, Bø i Telemark, Kragerø, Vinje, Hå, Lund, Klepp, Fjell, Sund, Meland, Osterøy, Årdal, Luster, Eid, Ulstein, Fræna, Surnadal, Frøya, Agdenes, Bindal, Narvik, Vega, Rana, Sortland, Hadsel, Ibestad, Gamvik, Lebesby, Nittedal og Karasjok.

Abonner på vårt nyhetsvarsel