Hotellbestilling på nett uten garanti

Publisert 20. november, 2011
Det er praktisk å bestille hotell på nett, men hvis noe skjærer seg, har du få rettigheter. Bookingnettstedene har nemlig ikke noe ansvar.

Nettet er fullt av sider som tilbyr myke hotellsenger til komfortabel pris og sentral beliggenhet i by og bygd over den ganske verden. De største er Hotels.com, Booking.com, Orbville.no og Finn.no.

Dersom noe går galt, tar ingen av disse formidlerne ansvar for kunden. Det fikk en leser av Forbrukerportalen.no oppleve.

Klage uten hell

En norsk familie, som bestilte og betalte hotell i Kroatia via Booking.com, opplevde både dårligere standard og høyere pris enn det de ble lovet. I tillegg ble de presset til å betale med kontanter i stedet for kredittkort av hotellets ansatte, som ikke ville utlevere passene før de uheldige kundene hadde betalt 112 euro mer enn avtalt.

I etterkant klaget den uheldige familien både til hotellet, Booking.com og Forbrukerrådet.

De uheldige kundene er avvist over hele linjen

Hotellet benekter å ha tatt for høy betaling, men tilbyr seg å refundere provisjonen for uttak i minibank på 24 euro. Booking.com henviser til hotellet. Og klagen faller utenfor Forbrukerrådets mandat.

Forbrukerportalen har spurt alle de store bookingtilbyderne om hvilket ansvar de tar når noe går galt.

Ikke ansvarlige

Forbrukerrådet sendte følgende spørsmål til alle de store bookingsidene på nett: «Hvilke forbrukerrettigheter gir dere kunder som bestiller hotell via dere i tilfeller der det formidlede hotellet ikke leverer overnatting til avtalt pris og/eller standard? Vil dere i slike tilfeller kompensere kunden?».

Ingen av de spurte tar dette ansvaret, da de kun er nettbaserte formidlere mellom hotell og kunder.

– Finn.no er en markedsplass på nett som formidler reiser. Alt kjøp og salg foregår utenfor våre nettsider. Hotellene har selv ansvar for å formulere seg korrekt i annonsene, og sørge for at kundene får det de er lovet. Vår prosedyre i saker hvor brukere henvender seg til oss der de har opplevd avvik i pris eller standard, er at vi ber dem ta dette med hotell eller hotelltilbyder direkte. Hvis de ikke når frem med sine henvendelser, hjelper vi dem videre til rett instans hos forbrukermyndigheter, Pakkereisenemnda etc, sier Kristin Sætvik som er produktdirektør hos Finn reise.

De andre nettstedene har samme policy. Det er derfor lurt å sette seg inn i hva hotellene lover.

– Forbrukerrådet oppfordrer folk til å sette seg inn i vilkårene, og være klar over at de fleste hotellsider på nett kun formidler hotell, og derfor ikke har noe ansvar overfor kundene, sier Gro Tvedt Anderssen som er ansvarlig for handel i Forbrukerrådet. Det er derfor viktig å ta noen forholdsregler slik at man er sikret tak over hodet etter en lang reise.

Sjekk nøye

Ikke alle hotellene er med hos bookingtjenestene. Det lønner seg derfor å sjekke hos flere tilbydere, samt google for å få opp gode hotellalternativer, og be om pris direkte.

  • Etter booking, er det viktig å ta vare på bekreftelsen. Sjekk også hvilke regler hotellet har for fremmøte, betaling og avbestilling.
  • Ta med to utskrifter av reservasjonsbekreftelsen, én til hotellet og én til deg selv, slik at du har dokumentasjon i tilfelle uenighet ved utsjekk.
  • Ved tvil om avtalt standard, eller dersom du for eksempel vet at du vil ankomme sent, er det lurt å sende en e-post til hotellet i forkant, så du er sikker på at de holder av rommet.

 

 

Abonner på vårt nyhetsvarsel