Ikke betal regninger du er uenig i!

Publisert 14. desember, 2012
Forbrukerrådet får stadig henvendelser fra folk som har fått en regning for noe de er uenig i. Vi hjelper deg med tips og råd til å klage, slik at du ikke har noe å frykte.

Forbrukerrådet har den siste tiden opplevd en ny form for innkreving av regninger for gamle tjenester. Forbrukere har fått regninger for bruk av chat og porno på nettet, men forteller at de ikke har vært på disse sidene. I tillegg er mange av mottakerne under 18 år, og til den aldersgruppen er det uansett ikke lov å selge noe på kreditt. Det er også en vanlig feil at forbrukerne ikke er blitt opplyst om angreretten.

– For ti år siden fikk folk regning i posten for kontakt- og sextelefoner. Nå er tjenesten flyttet over til smarttelefoner og internett, men reglene er de samme, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Ikke betal ukjente regninger

– De som krever pengene, sitter gjerne i utlandet, men inkassobyrået er norsk. Får du en regning du ikke kjenner til, eller er uenig i, så meld fra til inkassobyrået skriftlig. Du kan i tillegg skrive til den som skal ha pengene, men det er nok å klage til inkassobyrået. En e-post holder lenge, da har du bevis for at du har klagd, sier direktøren for forbrukerservice.

Det er den som selger en tjeneste som må bevise at du har kjøpt den. De har også ansvaret for at du er gammel nok til å kjøpe tjenesten. Selger de et abonnement, skal de også opplyse om angreretten, og sende med angrerettskjema. Hvis ikke, kan angreretten bli forlenget.

Møt opp i Forliksrådet

Når du har klagd på en regning til inkassobyrået, kan ikke saken gå til inkasso. Den som mener du skylder penger, må eventuelt gå til retten, og da er det vanligvis inkassobyrået som er part. Første instans er Forliksrådet, og blir du kalt inn, er det viktig at du møter opp.

– Ikke la deg skremme om du blir truet med at saken vil gå til Forliksrådet. Du vil få et brev fra Forliksrådet med mulighet til å forklare deg, og beskjed om når og hvor du skal møte opp. Gi Forliksrådet beskjed om at du ikke er enig i regningen, og hvorfor. Bruk begrunnelsen du skrev til den som sendte regningen, sier Ingeborg Flønes.

– Og husk å møte opp i Forliksrådet hvis du blir innkalt. Vi ser dessverre at enkelte ikke har møtt opp, og fått uteblivelsesdom mot seg. Det er veldig dumt, legger Ingeborg Flønes til.

Fortsetter inkassobyrået å kreve inn penger underveis i prosessen, kan du klage til Finansklagenemda Inkasso.

Kan kreve penger i tre år

De som mener at du skylder dem penger har tre år på seg for å få deg til å betale. Fristen løper fra dengang du kjøpte varen eller tjenesten. De kan også gjøre det selv om inkassobyrået har valgt å avslutte saken.

– Stå på ditt! Så lenge du har sagt ifra at du er uenig i regningen må selskapet gå til Forliksrådet. Du trenger heller ikke skrive nytt klagebrev om regningen skulle dukke opp etter flere år. Det holder med èn gang, sier Flønes.

Tipsliste for ukjente regninger:

Forbrukerrådet har laget en tipsliste for deg som har fått en ukjent regning i posten, eller en du er uenig i.

  • Få råd og veiledning hos Forbrukerrådet på 23 400 500
  • Klag skriftlig, og spar på kopi av klagen.
  • Klag til Finansklagenemda Inkasso om saken ikke stanses.
  • Ikke la deg skremme av at saken går til Forliksrådet.
  • Møt eventuelt opp i Forliksrådet, og gi beskjed om at du er uenig i regningen.

– Følger du tipsene våre, og vår veiledning, går det nok bra til slutt, avslutter direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

 

 

Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 996 46 617
martin.halsos@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel