Løste saker for millioner

Publisert 25. mars, 2015
I 2014 meklet Forbrukerrådet i 7385 klagesaker. Det er en oppgang på tretti prosent.

Det er gledelig å kunne hjelpe flere enn før når de havner i en konflikt. Økningen i klagesaker skyldes blant annet at vi har fått elektroniske klageskjema som gjør det enklere å klage, sier direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Her kan du lese henvendelsesstatistikken til Forbrukerrådet. Det er en oversikt over hva folk spør oss om på for eksempel e-post og telefon.

Folk i rulletrapp. Foto.

Foto: Colourbox.com

Løste saker for 211 millioner kroner

Forbrukerrådet hjalp til med å løse saker til en verdi av til sammen 211 millioner i fjor.

Den gjennomsnittlige verdien på det de klager på, var lavere i 2014 enn året før. Men på grunn av økning i antall saker ble beløpet 36 millioner høyere enn i 2013, kan Ingeborg Flønes fortelle.

Av alle klagesakene som kom inn til Forbrukerrådet ble 75 % løst hos oss. De resterende sakene ble avgjort i Forbrukertvistutvalget.

Vi er veldig stolte av den høye løsningsraten. Det betyr at vi sikrer forbrukernes rettigheter uten at rettssystemet blir belastet. Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt, og en god service til forbrukere og næringsdrivende, sier Ingeborg Flønes.

Bil og slankepiller på tvistetoppen

Bil er ikke uventet den vanligste årsaken til at folk trenger Forbrukerrådets meklingskompetanse.

– Bil er en gjenganger på klagetoppen. Feil med bilen er kostbart, og folk er avhengig av at den fungerer for å få hverdagen til å gå rundt. Da blir det fort høy temperatur, og veien til en konflikt er gjerne kort, sier direktøren.

– Bruk kontrakt, og undersøk bilen nøye for du kjøper den. Da slipper du å komme i klagestatistikken. Her finner du kjøpetips og avtale, legger Ingeborg Flønes til.

Uno Life er den viktigste årsaken til veksten i antall klagesaker. Helsekostfirmaet lurte mange forbrukere inn i abonnement ved hjelp av gratis prøvepakker med slankepiller og manglende opplysninger i 2014. Det førte til at klager på angrerett økte fra 59 til 1393 saker.

Slankekur med lykkelig slutt

– Heldigvis har du gode rettigheter når du inngår avtaler på nettet eller over telefon. Firmaet Uno Life er nå konkurs, bakmennene er idømt store bøter av Forbrukerombudet, og alle pengekravene er slettet, avslutter direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Bilde av klagesakstabell.grafikk

Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 996 46 617
martin.halsos@forbrukerradet.no

Tallfakta


Vi meklet i 7385 klagesaker.
Det er 30 prosent mer enn året før.

Vi løste 75 % av sakene. I 1633 var
vi enig i forbrukerens klage,
og i 733 var vi uenig.

I 1673 av sakene fikk vi til
en minnelig løsning.

Vi meklet i saker til en verdi
av 211 millioner kroner.
Medianverdien i sakene
var 5678 kroner.

Den laveste tvistesummen
var 1 krone og den høyeste
var 3 750 000 kroner.

Vi meklet i 1681 bilsaker.
De sto for 22,8 % av det totale
antallet og er den vanligste
klagesaken.

Vi meklet i én sak om
fasttelefonapparat.
Det er den laveste andel
av meklingssakene.

Størst økning var det i
angrerettsaker.
På grunn av helsekostfirmaet
Uno Life økte de med 2388 %.

Størst nedgang var det i saker
om avtalerett og innholdstjenester.
De gikk ned med 90 %.

Abonner på vårt nyhetsvarsel