Nå kan Forbrukerrådet gi enda bedre forbrukerhjelp

Publisert 1. juli, 2015
Fra og med 1. juli 2015 kan Forbrukerrådet bistå med å løse saker uten kostnad for deg, hvor du tidligere risikerte å betale dyrt for juridisk bistand.

– Vi er veldig glad for at vi nå kan hjelpe folk vi tidligere måtte vise til det vanlige rettsapparatet. Vi er redd for at mange har gitt seg – selv om de hadde rett – fordi vi ikke kunne hjelpe hele veien. Med det nye meklingstilbudet, hvor vi også kan mekle i saker hvor det ikke finnes klagenemnd, slipper vi å frykte at det skjer, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Siden 1978 har Forbrukerrådet meklet i tvister som gjelder kjøp av varer, håndverkertjenester på fysiske ting og angrerettloven. For andre varer og tjenester har vi vært med på å opprette klagenemnder, hvor forbrukeren kunne få prøvd saken sin. Nå kan vi også mekle i saker som ikke faller inn under forbrukerlovene eller en klagenemnd.

Eksempler på tjenester vi nå kan mekle i er veterinærtjenester, frisørtjenester, behandlinger i hudpleiesalonger, tatoveringstjenester, flytte- og lagringstjenester, leie av selskapsklær eller rulleskøyter, teaterbesøk, festivaler, privatskoler, budtjenester og hotellovernattinger. Offentlige tjenester og tjenester kjøpt av en annen privatperson er unntatt.

Meklingen i de nye sakene vil skje på Forbrukerrådets kontor i Tromsø, hvor spesielt dedikerte jurister tar seg av arbeidet. Tjenesten må være kjøpt tidligst 1. juli 2015.

Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 996 46 617
martin.halsos@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel