Pruter i blinde på bank og forsikring

Publisert 16. april, 2015
Seks av ti kontakter banker og forsikringsselskap uten å ha peiling på hvor mye de kan forvente å spare. Det taper de mye på.

Boliglånsrenten faller og faller, og er nå historisk lav. Dette har fått hver fjerde bankkunde til å prute eller bytte bank. Dessverre tyder mye på at mange som pruter, godtar små rentekutt. Rett og slett fordi de ikke har undersøkt hvor mye de kan prute, viser en undersøkelse utført av Finansportalen/Forbrukerrådet.

Undersøker ikke

– Skal man gjøre en god handel, må man kjenne prisnivået før man handler. Det gjelder selvfølgelig også for bank- og forsikringstjenester.

Dessverre er det kun fire av ti som undersøker prisene før de kontakter banker og forsikringsselskap, sier Elisabeth Realfsen som leder Finansportalen.no.

Det taper folk mye på.

Gir bort penger

– Hvorfor betale 9000 kroner for bilforsikringen, hvis du kan få like gode vilkår til 6000 kroner? Eller hvorfor betale unødvendige tusenlapper for mye til banken hver måned, spør Realfsen som oppfordrer folk til å sjekke hvor mye de kan spare før man kontakter banken eller forsikringsselskapet.

Realfsen har fire enkle og lønnsomme råd:

  • Finn frem avtaler og sjekk hvilke betingelser du har.
  • Undersøk på finansportalen.no hvordan du ligger an i forhold til de beste tilbud i markedet.
  • Kontakt nåværende bank eller forsikringsselskap og gi dem en sjanse til å matche.

Hvis selskapet du er kunde hos ikke er konkurransedyktig, bør du kjøpe tjenester fra de som tilbyr de beste betingelsene.
Bytteundersøkelse finansielle tjenester

Bilde av ansatt: Henrik Ebne
Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 926 36 422
henrik.ebne@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel