Statistikken viser at folk oftest har problemer med bruktbil, leid bolig og mobiltelefon. Blant firmaene som bør skjerpe seg, finner vi Norwegian og Skattelisten.

Forbrukerdirektør Randi Flesland forteller at det er noen firmaer på ti-på-topp-listen som vekker særlig grunn til bekymring:

– Norwegian irriterte virkelig på seg forbrukerne i fjor. For eksempel startet sommeren i fjor med massive forsinkelser og tallrike innstillinger. De manglet både piloter og fly. Vi må nesten kunne forvente at et flyselskap husker på å skaffe begge deler.

Hvis flyet ditt ikke går når det skal, kan du ha krav på både mat og opptil 5000 kroner. Du finner ut hva du har rett til på forbrukerradet.no/fly. Her merket Forbrukerrådet heftig trafikk den første uken av skoleferien.

– Da hadde vi besøk av rundt 20 000 flypassasjerer. Det er sju–åtte ganger flere enn tilsvarende uke året før, og vi er redd mange av disse er frustrerte Norwegian-kunder.

Så ertet firmaet på seg enda flere kunder ved å etterfakturere flyseteavgiften, når mange mente at de allerede hadde betalt den i prispåslag. Her endte Forbrukerrådet med å ta dissens i flyklagenemnda, der bransjen likevel sørget for flertall i favør av Norwegian.

Hele statistikken

Ikke betal for det du ikke har kjøpt

Skattelisten er et annet firma Forbrukerrådet fikk uforholdsmessig mange spørsmål om i 2016. Der fikk du tilbud om gratis å finne ut hva folk betalte i skatt, uten at de fikk greie på det. Det som skjedde, var at folk fikk en regning på rundt 1000 kroner, forteller Flesland.

– Det er selvsagt uholdbart. Vi oppfordret folk til ikke å betale, for prisen skal være tydelig før du inngår en avtale. Dette er rett og slett ulovlig.

Etter en tid kom prisen frem på siden. De som foretok søk etter det, må belage seg på å betale.

Andre firmaer havner naturlig høyt på listen utfra markedsandel. Ellers har Møller klatret opp på grunn av miljøjuks. Forbrukerrådet mener at forbrukerne er blir fulgt opp på en tilfredsstillende måte, men vil fortsatt følge saken videre.

De ti firmaene Forbrukerrådet fikk flest spørsmål om i 2016

Nummer Motpart Andel 2016 Andel 2015
1 Elkjøp 1,33 % 1.85 %
2 Canal Digital 1,01 % 0,70 %
3 Norwegian 0,97 % 0,69 %
4 Expert 0,72 % 0,84 %
5 Telenor 0,63 % 0,82 %
6 Lefdal 0,50 % 0,63 %
7 Skattelisten 0,42 % 0
8 Telia 0,38 % 0
9 DNB 0,353 % 0,35 %
10 Møller Bil 0,352 % 0,46 %

 

Bruktbil, leiebolig og datautstyr til besvær

I tråd med tradisjonen, troner bruktbilen på topp når vi ser på hva forbrukerne spør om.

– Noen faller for drømmebilen på et bilde, og slår til fra sofaen hjemme uten engang å ha prøvd bilen. Vil du unngå trøbbel, gjelder det å undersøke på forhånd, og å bruke Forbrukerrådets kontrakt, råder Flesland.

Kontrakt er også stikkordet for deg som skal leie bolig.

– Vil du leve et harmonisk liv når det gjelder materielle ting, bør du sørge for å ha gode kontrakter. Det er en huskeliste for alt dere skal avtale, og er grei å vise til når det oppstår uenighet.

På tredjeplass finner vi datautstyr og mobiltelefoner, avslører forbrukerdirektøren.

– Her lurer vi på om butikkene kan forbrukerrettighetene godt nok. Vi opplever at mange avviser kunder som kommer og klager, og for eksempel sier at garantien ikke gjelder. Vel, loven gir uansett rett til å reklamere, så her er vi i dialog med de største kjedene. Dette betyr mye i utgifter for den enkelte, og det er også alvorlig for miljøet om vi kjøper nytt fremfor å reparere.

Hvilke fylker som spør mest

Hvert år finner vi den samme troikaen på både topp og bunn i fylkesoversikten i Forbrukerrådets statistikk. Tromsø, Oslo og Telemark er raske til å spørre, mens Nord-Trøndelag, Møre og Romsdal, samt Sogn og Fjordane, er mest stillfarne, kan Randi Flesland fortelle.

– Det får bli opp til andre fagområder å gjette årsaken, men vi ser at de spør om det samme stort sett over hele landet. Unntakene er svært naturlige. Eksempelvis spør sørlendingene mest om båt, og finnmarkingene om snøskutere.

Forbrukerrådet mottok 70 000 spørsmål fra forbrukere i 2016. Statistikken baserer seg på spørsmål til forbrukertelefonen 23 400 500 og forbrukerrådet.no. Antall telefoner har gått ned, og det skyldes trolig at folk finner svaret selv på forbrukerrådet.no.

10 000 klager i 2016

Hvis du mener at du ikke har fått det du har betalt for, og ikke blir enig med selgeren, er det mulig å klage til Forbrukerrådet. Da får du gratis megling for å finne en løsning begge parter kan leve med, og tilbudet gjelder alle saker som ikke hører hjemme i en klagenemnd. Det kom altså inn rundt 10 000 klager i fjor. Det er en oppgang på 12,5 prosent. Årsaken er kanskje at det er blitt lettere å klage digitalt på forbrukerrådet.no. Her er de områdene vi fikk flest klager om i 2016:

Nummer Marked Antall 2016 Antall 2015
1 Nye og brukte biler 2380 2384
2 Mobiltelefon og datamaskiner 1266 1088
3 Håndverkertjeneste på bolig 884 842
4 Møbler og innredning 716 651
5 Andre kjøretøy 549 415
6 Fritid og hobby* 363 138
7 Klær og sko 360 296
8 Hvitevarer 356 366
9 Byggevarer 354 255
10 Elektroniske artikler 300 238
*Denne økningen skyldes ny kategorisering i henhold til EU-regler.

Presse

Randi Flesland
Direktør i Forbrukerrådet
911 91 420 
Høyoppløselig foto:  CW Foto

Abonner på vårt nyhetsvarsel