Forside > Siste Nytt > Advarer mot dyre billetter på Viagogo.com

Advarer mot dyre billetter på Viagogo.com

13. november, 2017
Stadig flere henvendelser om at Viagogo blåser opp billettpriser gjør at Forbrukerrådet nå advarer folk mot å kjøpe billetter av den nettbaserte markedsplassen.

De siste ukene har Forbrukerrådet fått flere henvendelser om selskapet enn tidligere, og Forbruker Europa har også merket et økt antall henvendelser om det Geneve-baserte selskapet, som ifølge Wikipedia har kunder i 160 land.

Henvendelsene dreier seg blant annet om at billettene bli langt dyrere enn forbrukeren kunne forutse, og at en del kostnader ikke vises før billettene skal betales.

– Vi ber folk være på vakt, og om mulig heller kjøpe billetter direkte fra arrangøren, sier Pia Cecilie Høst, som leder Forbrukerrådets dialog med forbrukerne.

– Forbrukere forteller at prisen på Viagogo blir langt høyere enn hva de selges for andre steder, at de får dårligere billetter enn det de trodde de hadde bestilt, eller mottar billettene veldig sent, sier hun.

Pia Høst.Foto

Leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Pia Cecilie Høst. Foto: Forbrukerrådet

Håp med kredittkort

– Om du har betalt med kredittkort, har du mulighet til å be banken om å tilbakeføre transaksjonen, sier Høst. Men siden Viagogo er et sveitsisk selskap, betyr det at hverken Forbrukerrådet, eller Forbruker Europa som ellers hjelper forbrukere innenfor EU/EØS-området, kan mekle i en sak for deg.  Da kan det være verdt et forsøk å klage til den sveisiske forbrukerombudsmannen.

Det er også mulig å forsøke å klage til Finansklagenemnda. Det kreves at du må ha forsøkt å løse saken direkte med selger først. En klage på epost holder.

Forsøk i Sveits på å stoppe forretningspraksis

Det sveitsiske Statssekretariatet for økonomi (SECO) har tatt ut søksmål mot Viagogo med sikte på å stoppe forretningspraksisen som de mener er ulovlig. SECOs mål å sikre at nettsiden blir gjort mer transparent for brukere over hele verden. SECO krever at Viagogo skal tydeliggjøre den faktiske prisen forbrukeren må betale, inkludert MVA og faste tillegg, som service- og leveringsgebyrer. I tillegg må Viagogo kommunisere bedre at deres virksomhet innebærer å videreselge billetter.

Misfornøyd med billettkjøpet?

  1. Send en e-post til Viagogo der du ber om å få opplyst hvem som er selger av billettene og kontaktinformasjon til denne, slik at du kan rette krav om tilbakebetaling til selgeren. (Viagogo hevder at de ikke selv selger billetter, men bare er en plattform som videreformidler billetter fra andre selgere).
  2. Dersom du får opplyst hvem som er selger så sender du e-post til denne og krever tilbakebetaling.
  3. Dersom du ikke får svar fra selger, eller Viagogo ikke svarer eller vil opplyse deg om hvem som er selger, kan du kontakte banken som har utstedt kortet du har betalt med og registrere en reklamasjonssak der du ber om at banken dekker tapet ditt. Se mer informasjon og råd om hvordan du går fram på Forbruker Europas nettside.
Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 995 69 273
gbt@forbrukerradet.no

Vær på vakt mot dyre avtaler på nett:


• Sjekk kontaktinformasjon: Navn, post- og besøksadresse, telefon og organisasjonsnummer. Jo mer jo bedre; en ærlig selger vil bli funnet.

• Les vilkårene og sjekk hvilken avtaler du gjør når du inngår handelen. Ved kjøp av billetter gjelder ikke angreretten.

• Bruk kredittkort eller sikker betalingsløsning

Abonner på vårt nyhetsvarsel