Forside > Siste Nytt > Appen «peiling»: To tanker i hodet samtidig

Appen «peiling»: To tanker i hodet samtidig

22. august, 2017
Kommentator, Joacim Lund, i Aftenposten misser på noen punkter i sin kommentar om appen "Peiling". Men, han har rett på et vesentlig punkt.

Her kan du lese kommentaren til Joacim Lund i Aftenposten.

Forbrukere er forskjellige. De er opptatt av ulike ting når det kommer til mat. Noen foretrekker lav pris, andre er mer opptatt av økologi, sunnhet, opprinnelsesland, saltinnhold, merkeordninger, hvor varene kan kjøpes osv. Appen viser alt dette, men altså ikke sanntidspriser.

Illustrasjon Peiling-app.foto

Illustrasjon Forbrukerrådet

Sanntidspriser

Vi ønsker også sanntidspriser, men det får vi ikke lov til av Konkurransetilsynet. Dermed endte vi opp med en løsning som sammenligner prisnivået mellom butikkene ved hjelp av en varekurv. Varene som inngår i kurven plukkes tilfeldig ut blant de mest solgte dagligvarene siste uke. En ny kurv publiseres hver uke, og forbrukeren ser hvilke varer kurven inneholder. Tilbakemeldingene vi får fra forbrukere viser at ja, de vil aller helst ha sanntidspriser og sette sammen kurven selv. Dagens varekurv gir en god indikasjon på prisnivået i butikkene. Den gjør det enklere å være en prisbevisst forbruker og det er viktig for konkurransen.

Appen «Peiling» består av to tjenester:

  1. Den viser innhold, allergener og merkeordninger for norske dagligvarer (både kjedenes egne varer og merkevarer) – og hvor disse selges
  2. Og den viser prisnivået i alle dagligvarebutikker i Norge (foreløpig kun merkevarer)

Viser mangfold og kvaliteter ved produktene 

Joacim Lund hoppet glatt over den delen av appen som hyller mangfoldet i norske dagligvarebutikker. Appen inneholder nesten alle varer som selges i dagligvarebutikkene. Du kan lett få greie på hva varen inneholder. Ved hjelp av preferansevelgeren, kan du enklere sammenligne varer med hensyn til innhold av fett, sukker, karbohydrater, protein og lignende. Alle de kjente merkeordningene er med, og leter du etter den deilige eplemosten fra Dyre gård i Østfold, så finner du også den i appen – og hvor du kan kjøpe den. Så enkelt har det ikke vært for forbrukerne tidligere.

Kjedenes egne merkevarer 

Når vi lanserte varekurven i appen Peiling, så ønsket vi også å ta med kjedenes egne merkevarer. Det rakk vi ikke til lansering på grunn av at det ikke finnes noen standarder i bransjen som sammenligner kvalitet mellom kjedene. Kjøttdeig er ikke bare kjøttdeig, hevder aktørene i bransjen. Dette gjelder også frukt og grønt, brødvarer osv. Vi ønsker oss at dagligvarebransjen bidrar i mye større grad med kvalitetsindikatorer vi som forbrukere kan velge kjøtt, fisk, grønt og andre dagligvarer ut fra. Denne problemstillingen skal vi jobbe med fremover slik at vi også kan ta dette med i prissammenligningene. Alt og alle skal med.

Fordelsprogrammene

Fordelsprogrammene ble heller ikke tatt med i denne versjonen, men her er alle kjedene behandlet likt. Vi har forholdt oss til hva kunden betaler i kassa (minus fordelsprogrammene). Dette vil også komme på plass i en senere versjon. Tjenesten skal selvsagt videreutvikles.

Involverer forbrukerne

Det blir litt for enkelt å si at offentlig sektor ikke tar hensyn til brukerne når vi utvikler tjenester. Vi vet hva forbrukerne ønsker seg fordi vi spør dem – og selvsagt: løsningene brukertestes før de lanseres, men rammebetingelsene på ett av punktene gjør at vi ikke kan innfri på prisvisning. Dessverre. De andre behovene jobber vi med. I tillegg samler vi inn alle tilbakemeldingene vi får fra brukerne slik at vi kan lage en enda bedre tjeneste.

Så vi har ikke glemt forbrukerne, vi jobber for dem hver eneste dag.