Forside > Siste Nytt > Ber alle bankene betale tilbake

Ber alle bankene betale tilbake

10. april, 2013
Etter Røeggen-dommen ber Forbrukerrådet nå i et brev alle banker betale tilbake til kundene som har tapt penger på de lånefinansierte produktene.

– Det er forstemmende at bare et lite mindretall av kundene har fått beskjed om at banken vil erstatte deres tap – etter Høyesteretts knusende dom, sier direktør Randi Flesland.

Helheten felte banken

I kjølvannet av DNBs erstatning til kunder som har tapt penger som følge av investeringer i ni navngitte produkter, har det vært mye tale om regnefeil fra DNB og andre finansinstitusjoners side:

– Det er misvisende når det fremstilles som om høyesterettsdommen gikk i Røeggens favør på grunn av «en klønete regnefeil». Det var helheten som felte banken. Kundene visste ikke hva de kjøpte, sier direktør Randi Flesland.

Lureprodukter for milliarder

– Også alle andre banker må på banen. Vi forventer at de dekker kundenes tap. Det er solgt lureprodukter til over hundre tusen småsparere. Samlet har de tapt milliarder på hva de trodde var sparing – men som viste seg å være gambling med svært dårlige utsikter til gevinst.

– Etter dommen i Høyesterett i Røeggen-saken må bankene som har solgt tilsvarende produkter, og som ikke kan dokumentere at de har gitt langt bedre informasjon enn DNB, raskt gjøre opp for seg overfor sine kunder, skriver direktør Randi Flesland i brevet til bankene.

Kunden skal kunne forstå

– For Høyesterett stiller i sin dom to krav som begge må være oppfylt: 1: god informasjon, slik at kunden forstår hva han kjøper, og 2: unngå feil om viktige forhold.

– Det sentrale prinsippet i dommen er at banken ikke kan selge risikofylte produkter til ikke-profesjonelle kunder uten å forsikre seg om at kunden forstår hva de faktisk kjøper, sier Randi Flesland.

Les også bloggposten Regnefeil må ikke bli til fem høns
Erstatning til kunder som har investert i lånefinansierte strukturerte spareprodukter
Røeggendom
Tidslinje i Røeggen-saken – oppdatering