Forside > Siste Nytt > Ber Høie få slutt på snikreklame for brus og burger i sosiale medier

Ber Høie få slutt på snikreklame for brus og burger i sosiale medier

26. mai, 2017
Det er vanskelig for unge å avsløre når det er reklame de blir utsatt for på sosiale medier. Det viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet, som nå vil at ungdommer skal bli bedre beskyttet mot aktører som Coca-Cola, Oreo og McDonald’s.

Forbrukerrådet har undersøkt hvordan reklame for usunn mat og drikke påvirker unge mennesker på sosiale medier som Facebook, Instagram og YouTube. Direktør Randi Flesland er bekymret.

– Vi ser at ungdommene våre blir utsatt for mye reklame for brus, hamburgere og snacks på sosiale medier. Reklamen er vanskelig å gjennomskue og klarer å fange oppmerksomheten med humor, konkurranser og populære fjes. Nå er det også avslørt at Facebook kan analysere ungdommenes psyke for å treffe dem på sitt mest sårbare, og da er dette virkelig skummelt.

Flesland trekker for eksempel frem hvordan Tine oppfordret barn og ungdom til å filme at de trikset med en iste-flaske.

– Dette oppfatter ikke de unge som reklame, fordi det er morsomt, engasjerende og underholdende. Den går under radaren, fordi de unge engasjerer seg ved å kjøpe produktet og lage en film de gjerne deler. Slik blir de både mottakere, produsenter og distributører av reklamen.

Produktene Forbrukerrådet har sett på, har høyt innhold av sukker, salt og fett. Et høyt inntak av denne typen mat og drikke kan medvirke til overvekt, kreft, diabetes og hjerte- og karsykdommer.

Ber helseministeren sørge for innstramminger

Forbrukerrådet krever nå at ungdom skal få bedre beskyttelse. Innspillet går til helseminister Bent Høie, som mandag 29. mai skal møte matbransjen og snakke om denne tematikken. Da skal de blant annet svare for hvordan de skal vise varsomhet når det gjelder markedsføring mot unge over 12 år.

– Matbransjen har sagt at de vil beskytte barn til og med 12 år mot reklame for usunn mat og drikke. Vi mener at vi må gi den samme beskyttelsen til ungdom opptil 16 år. Dessuten bør vi følge britenes eksempel, og fjerne dette presset fra sosiale medier.

Flesland påpeker at det er et politisk ansvar, og har bedt helseministeren om et møte for å understreke viktigheten av innstramminger. Hun etterlyser videre at bransjen tar ansvar:

– Matvarebransjen er for opptatt av å fortelle om hvor god selvreguleringsordning de har. De bør heller se nærmere på det de gjør på sosiale medier. Der bruker de smarte virkemidler for å få ungdom til å kjøpe mat og drikke med mye sukker, salt og fett. Hvis de vil vise at de mener alvor og vil beskytte ungdom mot usunn reklame, bør de stramme inn egne retningslinjer, sier hun.

Rapporten «Markedsføring av usunn mat og drikke i sosiale medier»